روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۳۹۹ دوشنبه ۷ مهر - شماره 3752

مناظره ها و ایالت‌های بنفش

 نرگس افکاری - مترجم -نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که تا حدودی جو بایدن بیشتر از ترامپ برای ورود به کاخ سفید از اقبال برخوردار است، اما باید منتظر ماند و دید در ماه‌های آینده و هفته‌های پیش رو ترامپ آیا خواهد توانست زمینه ایجاد یک شگفتی را درزمینه مسایل اقتصادی در عرصه سیاست داخلی و در رابطه با جوامع هدف تعریف شده خود در عرصه سیاست خارجی به وجود آورد. او تلاش دارد با ایجاد فضایی در این زمینه به موازات تحت اتهام قرار دادن ایران، چین و روسیه به دخالت درانتخابات ایالت متحده آمریکا فضا را تا حدودی تلطیف کند و با ایجاد برنامه شگفتی‌ساز در مناظره‌های پیش روی زمینه بهبود وضعیت خود را در انتخابات مجدد فراهم سازد.
آنچه مهم است رشد اقتصادی است و در عرصه سیاست داخلی این که ترامپ بتواند به ایجاد فضایی بپردازد که امیدواری به دوران پساکرونا برای رشد و توسعه اقتصادی مجدد ایالت متحده آمریکا فراهم شود. تا حدودی نیز سیاست‌های ضد مهاجرت ترامپ تعدیل پیدا کرده و در عرصه سیاست داخلی خود را به نمایش گذاشته است. در عرصه سیاست خارجی نیز موفقیت‌های نسبی او در تحت فشار گذاشتن ونزوئلا، ایران وکره شمالی برای طرفداران او نقطه مثبتی به حساب می‌آید.
برای مخالفان ترامپ هم نرسیدن به هدف غایی خود در به پای میزمذاکره نشاندن ایران یا برخورد با تهران یک نقطه منفی محسوب می‌شود. ترامپ در ماه جاری در تلاش خواهد بود تا زمینه ایجاد مذاکره با ایران را بیشتر مطرح کند تا با مطرح کردن امکان مذاکره با تهران و امکان موفقیت در تغییر و تحول دو جامعه هدف دیگر یعنی کره شمالی و ونزوئلا، خود را آماده مقابله با جو بایدن در مناظرات بنماید. این در حالی است که این‌ها همگی نقطه ضعف ترامپ در کمپین دموکرات‌ها محسوب می‌شود.
نظام انتخاباتی ایالات متحده آمریکا، برخلاف ظاهر ساده و مردم گرایانه آن، بسیار بغرنج، نخبه‌سالار و بی‌اعتماد به مشارکت مستقیم توده مردم است. چند ماه تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا (۳ نوامبر ۲۰۲۰/ ۱۳ آبان ۱۳۹۹) باقی مانده و در این فاصله معلوم نیست چه حوادثی رخ دهد و بر افکار عمومی آمریکائیان چه تأثیراتی گذاشته شود.
در میانه بحران‌های ناشی از کرونا در ایالات آمریکا و اعتراضات مردمی علیه نژادپرستی، آخرین نظرسنجی سراسری نشان می‌دهد که جو بایدن، در سطح عمومی و سراسری از ترامپ بالاتر است. این خبر بدی برای رئیس جمهور آمریکا است، زیرا بخشی از این کاهش آراء، مربوط به ایالات بنفش است که سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری را در ایالات متحده روشن می‌کنند. ایالات سرنوشت‌ساز در تمام انتخابات‎های آمریکا که به رنگ بنفش نشان داده می‌شوند در اصل تکلیف انتخابات آمریکا را مشخص می‌کنند.
ایالت‌های مردد که به رنگ بنفش هستند به ایالت هایی گفته می‌شوند که در طی سال‌ها رأی حزبی ثابتی نداشته‌اند و گاهی به نفع حزب دموکرات و گاهی به نفع حزب جمهوری‌خواه رأی می‌دهد. بنابراین این ایالت‌ها برای نامزدهای احزاب دموکرات و جمهوری خواه اهمیت بسیاری دارند، چون سرنوشت انتخابات را آنها مشخص می‎کنند. ایالت‌های سرنوشت‌ساز مهم این دوره از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، فلوریدا، ویرجینیا، پنسلوانیا و اوهایو هستند که سه مورد از این ایالات در بیشتر انتخابات جزء ایالات سرنوشت ساز بوده‌اند؛ اما آرای ایالت‌های ویسکانسین، نیوهمشایر، مینه‌سوتا، نوادا، کارولینای شمالی، آیوا و میشیگان نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. این اهمیت به دلیل شرایط کرونایی و اعتراضات مردمی شکل گرفته است و به احتمال زیاد شاهد تغییرات فراوانی در رأی این ایالات در انتخابات ۲۰۲۰ با ادامه این شرایط باشیم.
از دیگر سو ترامپ می‌گوید که به هیچ وجه آماده اولین مناظره، که قرار است در تاریخ 29 سپتامبر برگزار گردد، نمی‌شود. در یک نظرسنجی جدید که ان بی اس/ وال استریت ژورنال منتشر کرده، 44 درصد گفتند که مناظره‌ها تاثیری در تصمیم‌گیری آنها برای رای دادن به هر یک از کاندیدها ندارد.در سوی دیگر تنها 18 درصد گفتند که مناظره‌ها برایشان فوق العاده مهم است و 11 درصد هم مناظره از اهمیت نسبی برایشان برخوردار بود. تقریباً هر یک از اعضای دموکرات که در چند هفته گذشته با آنها صحبت کرده‌ام از این متحیر مانده بودند که بایدن قصد دارد بحث ها را به گونه ای پیش ببرد که سرنوشت انتخابات را رقم بزند.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه