روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۳۹۹ يکشنبه ۶ مهر - شماره 3751

چرا کسی که هنوز پولی پرداخت نکرده باید قادر به فروش سهام باشد؟

روز پرنوسان برای نوسان‌گیران بورس

 شاخص کل بورس که در ساعات ابتدایی  دیروز معاملات صعودی چشم گیر داشت و به یک میلیون و ۶۳۴ هزار واحد رسید، در ساعات میانی و پایانی معاملات روندی نزولی گرفت و در نهایت در رقم یک میلیون و ۶۱۵ هزار واحد ایستاد.در معاملات بازار سرمایه، شاخص کل این بازار با ۴۰۷۵ واحد صعود، رقم یک میلیون و ۶۱۵ هزار واحد را ثبت کرد. این درحالی است که شاخص کل با معیار هم وزن با ۹۱۱ واحد کاهش، در رقم ۴۱۲ هزار و ۵۲۹ واحد ایستاد. معامله گران این بازار یک میلیون معامله به ارزش ۸۱ هزار و ۲۷۷ میلیارد ریال انجام دادند. صنایع پتروشیمی خلیج فارس، س. نفت و گاز و پتروشیمی تامین، معدنی و صنعتی چادرملو و بانک ملت نسبت به به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت و در مقابل ملی صنایع مس ایران، پالایش نفت تهران و مخابرات ایران نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی این بازار گذاشتند.در آن سوی بازار سرمایه، شاخص کل فرابورس با ۱۶۶ واحد افزایش رقم ۱۸ هزار و ۲۰۲ واحد را ثبت کرد. معامله گران این بازار ۳۷۵ هزار معامله به ارزش ۳۱ هزار و ۵۰۵ میلیارد ریال انجام دادند.پتروشیمی مارون، سرمایه گذاری صبا تامین، پتروشیمی تندگویان، بانک دی، سرمایه گذاری مالی سپهر صادرات و شرکت اهن و فولاد ارفع نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی این بازار گذاشتند.
ممنوعیت نوسان‌گیری در بورس
دیروز همچنین مدیرعامل بورس تهران، در مورد تصمیم جدید مبنی بر عدم امکان فروش سهام خریداری شده در یک روز و همچنین ممنوعیت معاملات الگوریتمی، توضیح داد.علی صحرایی درباره تصمیم جدید بورس مبنی بر عدم امکان فروش سهام خریداری شده در یک روز که بلافاصله با موافقت‌ها و مخالفت‌هایی همراه شد گفت: این تصمیم که تا زمان اطلاع بعدی ادامه خواهد داشت، خواسته فعالان بازار بود و نهاد ناظر بازار سرمایه، آن را مصوب کرد. وی افزود: اصولاً چرا فعال حقیقی یا حقوقی که هنوز پولی پرداخت نکرده باید قادر به فروش سهامی باشد که در همان روز خریداری کرده است؟ از سوی دیگر زمانی که ناشران یا بازارگردان ها، مسئولیت نقد شوندگی و اطمینان بخشی به بازار را به عهده می‌گیرند نباید با رفتار نوسان گیری روبه رو شوند.صحرایی در برابر این پرسش که با توجه به افزایش روند تسهیل و تسریع معاملات سهام در سال‌های اخیر، آیا این تصمیم جدید بورس تهران بازگشت به عقب و کند شدن رویه‌ها نیست؟ گفت: خیر؛ در گذشته هم تسویه سهام، بعد از پرداخت وجه بود، اما تا قبل از امروز خریداران اعتباری سهام، اقدام به پرداخت وجه در همان روز نمی‌کردند؛ بنابراین نگاه سرمایه گذاران به بازار نباید یک روزه باشد. وی اضافه کرد: از سوی دیگر هر تصمیمی دارای مزایا و معایبی بوده و موافقان و مخالفانی دارد؛ اما اصل مهم، رعایت انصاف و ایجاد تعادل و رویه‌های مناسب و اصولی است تا زمینه ایجاد بازاری عمیق، توسعه یافته و شفاف‌تر و نقدشونده‌تر از همیشه فراهم شود.مدیرعامل بورس تهران، از ممنوع شدن معاملات الگوریتمی سهام شرکت‌های بورسی و فرابورسی هم دفاع کرد و گفت: این رویه توسط ماشین انجام می‌شد و با تبعات منفی برای بازار همراه بود.
بورس تا پایان سال صعودی خواهد ماند؟
بازار تاثیرپذیر از عوامل مختلفی مانند نرخ دلار، افزایش صادرات کشورها و قیمت‌های جهانی است، این عواملی بر بازار تاثیرگذارند و روند بازار را مشخص می‌کنند.عباس آرگون با بیان اینکه بورس بعد از رشدی که تجربه کرد، نیار به اصلاح داشت که انجام شد و به نوعی افت پرشتاب شاخص بورس طبیعی به نظر می‌رسید، افزود: امسال ابتدا شاخص بورس بر روی کانال ٥١٢ هزار واحد بود، اما در مدتی کوتاه به عددی بیش از دو میلیون واحد رسید و در واقع به بازدهی بیش از ٣٠٠ درصدی در بازه زمانی کمتر از پنج ماه دست پیدا کرد.
آرگون با اشاره به اینکه هر فراز پرشتابی در شاخص بورس مانند چند ماه گذشته، به طور حتم با فرودی همراه می‌شود، گفت: یک سری از سهام در بازار حضور داشتند که بیش از حد معقول، رشد کردند به همین دلیل اینگونه سهام نیاز به اصلاحی را در بازار پیدا کردند. نائب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه بازار سرمایه همیشه با نوسان که ذات این بازار تلقی می شود، همراه بوده و اضافه کرد: بورس از بازارهای پرریسک محسوب می شود، به همین دلیل همیشه با فراز و فرودهایی همراه است و سهامداران نباید ترس چندانی را از آن داشته باشند. وی یادآور شد: امسال در چند ماه اولیه با هجوم گسترده نقدینگی از سوی سهامداران و نیز رکود در بازارهای موازی را شاهد بودیم و تورم مورد انتظار مردم افزایشی شد و نیز تشویق مردم برای ورود به بورس باعث افزایش اقبال بازار سرمایه میان سرمایه‌گذاران شد.آرگون تصریح کرد: عوامل یاد شده دست به دست یکدیگر دادند تا شاخص بورس در چند ماه نخست امسال با رشدی شتابان همراه شود.وی، بخش دیگری از رشد چند وقت گذشته شاخص بورس را به مکانیزم‌های بازار سرمایه مانند دامنه نوسان مرتبط دانست که این موضوع به رشد بیشتر بورس دامن زد و بعد از تاثیر این عوامل در رشد غافلگیرکننده شاخص بورس، چنین اصلاحی در بازار نیاز بود.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه