روزنامه کائنات
2

سیاسی

1404 سه‌شنبه 29 مهر - شماره 4936

در آیین گرامیداشت آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها؛

پزشکیان: اگر نخبگان به میدان بیایند، دشمن هیچ غلطی نمی‌تواند بکند

 رئیس‌جمهور گفت: راه رفع مشکلات کشور نه شعار و دستور، بلکه تکیه بر متخصصان، فارغ از نوع پوشش، منش و ظواهر آنان است. امروز دشمن چشم امید به این دوخته که ایران ضعیف شده و زمان ضربه زدن به آن است، اما اگر نخبگان به میدان بیایند، دشمن هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.
«مسعود پزشکیان» ، در آیین «گرامیداشت آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۵ دانشگاه‌ها، مراکز آموزشی و پژوهشی سراسر کشور» در دانشگاه تربیت مدرس، ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع دانشگاهیان، گفت: اینکه ما در کشورمان گنج عظیمی از منابع و نعمات خدادادی داشته و هم‌زمان با کوهی از مشکلات مواجه باشیم، به هیچ وجه شایسته و پذیرفتنی نیست. وی با بیان اینکه گشتن به دنبال مقصر وضعیت فعلی مشکلی را رفع نمی‌کند، افزود: ریشه وضعیت نامطلوب فعلی این است که از آنچه خداوند به ما عطا کرده به شکل صحیح بهره نبرده‌ایم و راه برون‌رفت از این وضعیت کمک گرفتن از کسانی است که دانایی، توانایی و اراده حل مشکلات را دارند.
رئیس‌جمهور عمل بر مبنای دانایی، توانایی و اراده را همان عمل صالح توصیف و تصریح کرد: اینکه ما بدون استفاده از دانش و تهیه برنامه دقیق متکی بر مطالعات جامع، شهرهای‌مان را توسعه داده‌ایم و امروز با معضلاتی نظیر کم‌آبی، فرونشست زمین، آلودگی هوا، ترافیک و امثال آن مواجه هستیم، یک مشکل است و اینکه همچنان اصرار داشته باشیم همان مسیر را ادامه دهیم، مشکلی بزرگ‌تر.
پزشکیان با انتقاد از کسانی که در برابر ایده‌های جلوگیری کردن از اجرای طرح‌های توسعه‌ای شهرهایی مثل تهران و کرج و نیز جابجایی پایتخت، بدون ارائه راهکار و راه‌حل جایگزین هیاهو می‌کنند، گفت: ما در دوره‌ای چند ۱۰ ساله، ذخایر و منابع چند ۱۰ میلیون ساله را تخلیه و تخریب کرده‌ایم و با وجود واکنش قهری طبیعت که فرونشست زمین تنها بخشی از آن است، همچنان اصرار بر توسعه بی‌حساب و کتاب شهرهایی مثل تهران داریم.
وی با اشاره به اینکه فقط یک راه برای عبور از این وضعیت پیش‌رو داریم، در توضیح آن خاطرنشان کرد: راه رفع مشکلاتی مثل کم‌آبی، فرونشست زمین و امثال آن نه شعار و دستور، بلکه تکیه بر متخصصان، فارغ از نوع پوشش، منش و ظواهر آنان است. امروز دشمن چشم امید به این دوخته که ایران ضعیف شده و زمان ضربه زدن به آن است، اما اگر نخبگان به میدان بیایند، دشمن هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. رئیس‌جمهور با بیان اینکه بنده به دنبال پست و جایگاه و مقام نبوده و نیستم، اظهار کرد: من دغدغه مشکلات انباشته را داشتم و برای حل آنها اینجا هستم؛ عهد کرده‌ام که برای حل مشکلات همه توان خود را به کار بگیرم و تا پای جان در این راه خواهم ایستاد.
پزشکیان از دانشجویان و اساتید خواست کلاس و درس را با محوریت فراگیری مهارت‌هایی دنبال کنند که بتوان با استفاده از آنها مشکلات امروز و فردای کشور را رفع کرد و افزود: انتظار ما از دانشگاه این است که خود را به نسل جدید دانشگاه‌ها ارتقا داده و درس و تحصیل را به شکل مسئله‌محور دنبال کند.
وی با بیان اینکه مشکلات فعلی، حاصل عملکرد غلط در اداره کشور هستند، تصریح کرد: نظام اداری کشور بسیار فربه، ناکارآمد و کُند است و تامین هزینه‌های جاری آن خود یکی از دلایل جدی و مهم ایجاد و افزایش تورم است؛ هر بخش این نظام فربه را هم که می‌خواهیم اصلاح و حذف کنیم، علیه ما جوسازی می‌شود!
رئیس‌جمهور بار دیگر همه دانشگاهیان را به ارائه راهکارهای جامع برای حل مشکلات کشور فراخواند و گفت: قدم اول این است که مسئله را بشناسیم و آن را به گونه‌ای تعریف کنیم که قابل حل باشد. باید همه عوارض و پیش‌آمدهای احتمالی را لحاظ، بررسی و راهکارهای لازم را برای مواجهه با آنها ارائه کرد.
با مشارکت خانواده‌ها نابرابری آموزشی را از میان برمی‌داریم
همچنین نخستین مرحله اجرای آزمایشی طرح «مدرسه هوشمند»،  با حضور «مسعود پزشکیان» در مدرسه اسماعیل‌منش شهرستان قدس آغاز شد. رئیس جمهور در جریان بازدید از این مدرسه و پس از مشاهده اجرای عملی آموزش هوشمند، بر ضرورت رفع نواقص، تکمیل زیرساخت‌ها و ارتقای کیفیت محتوای آموزشی تأکید و دستورات لازم را در این زمینه صادر کرد.
پزشکیان با اشاره به اهمیت تحول در شیوه‌های یاددهی و یادگیری، اظهار داشت: آموزش مؤثر، آموزشی است که بر پایه مشاهده، درک و تجربه استوار باشد، نه بر حفظ صرف مفاهیم. هنگامی که مفاهیم از قالب واژه فراتر روند و به صورت تصویر و تجربه عینی درآیند، در حافظه دانش‌آموزان ماندگار خواهند شد و آموزش به معنای واقعی تحقق می‌یابد. رئیس جمهور با تأکید بر ضرورت عدم اتکای نظام آموزش هوشمند به اینترنت، افزود: زیرساخت آموزش هوشمند باید بر پایه ایجاد دیتاسنترهای ملی و مراکز گردآوری داده‌ها شکل گیرد؛ به‌گونه‌ای که فیلم‌ها، تصاویر و منابع آموزشی مورد نیاز معلمان به صورت آفلاین ذخیره و از طریق بسترهای بومی در اختیار معلمان و دانش‌آموزان قرار گیرد.
پزشکیان همچنین خاطرنشان کرد که در کنار این زیرساخت‌های مستقل، می‌توان امکان دسترسی به اینترنت را برای انجام تحقیقات علمی و پروژه‌های پژوهشی دانش‌آموزان فراهم ساخت.
رئیس جمهور در ادامه افزود: آموزش هوشمند باید تنها به محتواهای دیداری، شنیداری و تعاملی محدود نماند، بلکه بازدیدهای میدانی و تجربی نیز در برنامه آموزشی گنجانده شود تا دانش‌آموزان بتوانند از نزدیک با واقعیت‌های پیرامون خود آشنا شوند. پزشکیان با اشاره به نقش بنیادین آموزش در توسعه کشور تصریح کرد: اگر بتوانیم مدارس را به‌روز کنیم، کیفیت آموزشی را اصلاح و نظام تعلیم و تربیت را ارتقا دهیم، بی‌تردید بسیاری از مشکلات کشور قابل حل خواهد بود. نسل امروز، سرمایه حقیقی ایران است و اگر آموزش صحیح ببیند، توانایی حل همه چالش‌های آینده را خواهد داشت. رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با رد تعبیر «نسل زد» برای توصیف نسل کنونی گفت: من با این گونه تقسیم‌بندی‌ها موافق نیستم. اگر ما از رشد علمی و آموزشی عقب بمانیم و ناتوانی خود را به نسل جوان نسبت دهیم، این خطاست. نسل جدید باید با به‌روزرسانی شیوه‌های آموزش و همراهی با تحولات زمان، راهی را که نسل ما پیموده است، قوی‌تر، علمی‌تر و فنی‌تر ادامه دهد.
پزشکیان در ادامه سخنان خود با اشاره به گسترش تولید محتوا در فضای ارتباطی امروز تأکید کرد: در دنیای امروز محتواهای فراوانی در حال تولید است، اما هنر آموزش آن است که بهترین و مفیدترین محتواها شناسایی و با شیوه‌ای درست به دانش‌آموزان منتقل شود.
رئیس جمهور آموزش را بستری برای پرورش مهارت‌های بنیادی دانست و افزود: هدف آموزش، تنها انتقال دانش نیست، بلکه باید پنج مهارت اساسی از جمله کار گروهی، مدیریت، حل مسئله، ارتباطات هوشمند و توانایی به‌کارگیری دانسته‌ها را در دانش‌آموزان تقویت کند. تحقق این امر مستلزم برگزاری دوره‌های توانمندسازی و مهارت‌افزایی برای معلمان و مربیان است.
پزشکیان همچنین با تأکید بر اهمیت نقش مردم در نظام آموزشی کشور خاطرنشان کرد: با مشارکت و همکاری خانواده‌ها می‌توانیم آموزش باکیفیت و عادلانه را برای همه دانش‌آموزان فراهم و به تدریج نابرابری آموزشی را از میان برداریم.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه