روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

1404 دوشنبه 19 خرداد - شماره 4846

صالحی امیری:

ایران‌هراسی باید با دیپلماسی فرهنگی خنثی شود


 وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، با تاکید بر پیشینه بی‌نظیر تمدن ایران و موقعیت ممتاز آن در تاریخ بشریت، عنوان کرد: پروژه ایران‌هراسی باید با رویکردی راهبردی و مبتنی بر دیپلماسی فرهنگی، به‌طور مؤثر خنثی شود.
به گزارش روابط عمومی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، سیدرضا صالحی‌امیری، دیشب (شنبه)در گفت‌وگوی زنده خود با برنامه «صف‌اول» شبکه خبر، با تشریح برنامه‌های کلان وزارت میراث‌فرهنگی، از جمله طرح‌های بلندمدت و استراتژیک برای تحولی شگرف در حوزه گردشگری و حفظ میراث‌فرهنگی ایران، بر حرکت رو به جلو کشور در راستای تحقق اهداف جهانی تأکید کرد. صالحی‌امیری با اشاره به جایگاه ممتاز تمدن ایران در عرصه جهانی گفت: ایران تنها یک جغرافیا نیست، بلکه یک تمدن است که ریشه‌های آن در دل تاریخ بشر نفوذ کرده و در تمامی ارکان فرهنگی جهان تأثیرگذار بوده است. وی با اشاره به وجود بیش از ۴۳ هزار اثر ثبت ملی و ۲۸ اثر ثبت‌جهانی در ایران، افزود: این سرزمین، گنجینه‌ای از تاریخ و تمدن است که هر روز در گوشه‌ای از آن، کشفی جدید از دنیای باستان و فرهنگی کهن رونمایی می‌شود.
* حکمرانی فرهنگی؛ دیپلماسی نرم ایران در عرصه جهانی
وزیر میراث‌فرهنگی، در ادامه سخنان خود با تأکید بر جایگاه «حکمرانی فرهنگی» در سیاست‌های کلان کشور، عنوان کرد: میراث‌فرهنگی ایران نه‌تنها جزء لاینفک قدرت نرم کشور است، بلکه به عنوان ابزاری راهبردی در راستای ارتقای دیپلماسی فرهنگی و گردشگری در سطح جهانی ایفای نقش می‌کند.
وی با اشاره به سفرهای دیپلماتیک خود به کشورهای مختلف مانند مصر، تاجیکستان، آذربایجان و ترکیه، اظهار داشت: در این سفرها، بر تقویت روابط فرهنگی و تقویت صنعت گردشگری، به‌ویژه از طریق امضای تفاهم‌نامه‌های جامع، تأکید شده است.
* جذب سرمایه‌گذاری؛ سیاست‌های حمایتی در راستای توسعه گردشگری
صالحی‌امیری در ادامه به برنامه‌های حمایتی دولت و مجلس از سرمایه‌گذاران گردشگری اشاره کرده و گفت: دولت با تصویب مشوق‌های مالیاتی و معافیت‌های گمرکی برای سرمایه‌گذاران، زمینۀ توسعه گردشگری را فراهم کرده است.
وزیر میراث‌فرهنگی همچنین به حذف برخی عوارض مالیاتی در شهرهای بزرگ اشاره کرد و افزود: در بسیاری از کلان‌شهرها، عوارض مالیاتی به‌طور کامل لغو شده است تا از این طریق، زمینه برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی فراهم شود.
صالحی‌امیری در ادامه از برنامه‌های وزارتخانه برای جذب ۱۵ میلیون گردشگر در افق چشم‌انداز هفتم توسعه خبر داد و گفت: این هدف‌گذاری با تقویت زیرساخت‌ها، از جمله تصویب طرح ورود تجهیزات هتلی با معافیت گمرکی، در حال اجراست. ظرفیت‌های گردشگری ایران به‌ویژه در حوزه اقامت و خدمات گردشگری، به‌زودی به‌طور چشم‌گیری افزایش خواهد یافت.
* مقابله با ایران‌هراسی؛ تقویت روابط دیپلماتیک
وزیر میراث‌فرهنگی در مورد مساله ایران‌هراسی، گفت: این پروژه باید با رویکردی راهبردی و مبتنی بر دیپلماسی فرهنگی، به‌طور مؤثر خنثی شود. ما در راستای مقابله با این پدیده، در حال گسترش روابط دیپلماتیک با کشورهای مختلف دنیا هستیم تا علاوه بر ارتقای روابط فرهنگی، تسهیل و تسریع گردشگری را در اولویت قرار دهیم.
وزیر میراث‌فرهنگی همچنین از تلاش‌های مستمر وزارتخانه برای ثبت جهانی آثار تاریخی ایران خبر داد و اظهار داشت: آثاری همچون دره‌های تاریخی لرستان شامل غارهای تاریخی و قلعه فلک‌الافلاک، مساجد ایرانی و آسبادهای سیستان و بلوچستان در مسیر ثبت جهانی قرار دارند.
وی در ادامه با اشاره به آینده‌ای روشن برای کشور در این زمینه گفت: ایران به‌زودی به یکی از پیشگامان جهانی در زمینه ثبت آثار تاریخی خواهد پیوست و نقشی اثرگذارتر از گذشته در عرصه جهانی ایفا خواهد کرد.
* گردشگری تهران؛ فرصت‌های بی‌نظیر برای سرمایه‌گذاری
صالحی‌امیری همچنین به ظرفیت‌های گردشگری تهران اشاره کرد و گفت: تهران با وجود ۱۴۰ هتل، همچنان در زمینه هتل‌سازی و توسعه زیرساخت‌های گردشگری در مقیاس جهانی به تکمیل و توسعه نیاز دارد. در این راستا، با همکاری دولت و شهرداری تهران، ۱۰ نقطه جدید برای ساخت هتل‌های پنج‌ستاره شناسایی شده است.
وی افزود: این پروژه‌ها گامی بزرگ در جهت ارتقای تهران به عنوان یک مقصد گردشگری معتبر جهانی خواهند بود.
* صنایع‌دستی؛ تقویت بازار داخلی و جهانی هنرمندان ایرانی
وزیر میراث‌فرهنگی همچنین به چالش‌های پیش‌روی هنرمندان صنایع‌دستی اشاره و تأکید کرد: وزارت میراث‌فرهنگی در تلاش است تا با حمایت‌های اجتماعی و اقتصادی از هنرمندان صنایع‌دستی، از جمله تأمین بیمه‌های اجتماعی و تقویت بازاریابی صادراتی، ضمن ایجاد امنیت شغلی برای آنها، بازارهای جهانی را در اختیار صنایع‌دستی ایران قرار دهد.
صالحی‌امیری در پایان سخنان خود با تأکید بر اهداف بلندمدت وزارت میراث‌فرهنگی گفت: ما با پیروی از یک برنامه‌ریزی دقیق و استراتژیک، ایران را به یکی از قطب‌های اصلی گردشگری و ثبت جهانی آثار تاریخی تبدیل خواهیم کرد. هدف ما نه تنها جذب گردشگر، بلکه حفظ و ارتقای هویت تاریخی و فرهنگی ایران برای نسل‌های آینده است.

اسکورسیزی و دنیرو درجشن ۳۰ سالگی یک فیلم
 در جریان جشنواره فیلم ترایبکا ۲۰۲۵، دو چهره افسانه‌ای سینمای آمریکا، مارتین اسکورسیزی و رابرت دنیرو، بار دیگر کنار هم قرار گرفتند تا سی‌امین سالگرد فیلم «کازینو» را جشن بگیرند.
در مراسمی ویژه در سالن تئاتر بیکن نیویورک، اسکورسیزی و دنیرو، پیش از نمایش نسخه بازسازی‌شده فیلم «کازینو» به گفتگو با تماشاگران پرداختند. این فیلم که نخستین بار در نوامبر ۱۹۹۵ در نیویورک اکران شد، داستان صعود و سقوط مافیای لاس‌وگاس را در دوران گذار این شهر روایت می‌کرد.
اما اکنون، در سی‌امین سالگرد این اثر، بار دیگر بسیاری از مضامین آن مانند طمع، قدرت‌طلبی، فساد و سقوط اخلاقی با شدت بیشتری در افکار عمومی طنین‌انداز شده‌اند.
اسکورسیزی در سخنانی گفت: «می‌توان به تراژدی‌های یونان باستان بازگشت. این داستان‌ها در اصل درباره غرور و خودبینی بودند. و غرور، در نهایت همه ما را به زمین می‌زند.»
فیلم «کازینو» که اقتباسی از کتاب نوشته نیکلاس پیلگی و براساس زندگی واقعی فرانک روزنتال، مافیای مشهور شیکاگویی، ساخته شده بود، به‌گونه‌ای همزاد فیلم قبلی اسکورسیزی، «رفقای خوب» (۱۹۹۰) تلقی شد. اما اسکورسیزی تأکید کرد که قصد داشت در «کازینو» مسیر متفاوتی طی کند.
او در این باره گفت: «ایده این بود که ۱۵ دقیقه آخر فیلم "رفقای خوب" را که در آن هنری هیل (با بازی ری لیوتا) در اضطراب و فروپاشی کامل است، به یک فیلم مستقل تبدیل کنیم. می‌خواستیم این حس پرتنش را گسترش بدهیم و از دل همان ریتم، یک داستان کامل درآوریم.»
با وجود گذشت سه دهه، بحث درباره تفاوت‌های لاس‌وگاس در دهه ۹۰ و امروز به موضوعی طنزآمیز و البته تأمل‌برانگیز تبدیل شد. اسکورسیزی با نگاهی کنایه‌آمیز به تطهیر چهره لاس‌وگاس در سال‌های اخیر گفت: «الان می‌تونید با خانواده‌تون به وگاس برید. اما تفاوت آن با گذشته چیست؟ واقعاً فرقی هست بین زمانی که مافیا کنترل رو داشت و حالا که شرکت‌های بزرگ حاکم هستند؟»
اسکورسیزی درباره مراحل ساخت فیلم گفت که بسیاری از صحنه‌ها در شب‌های شلوغ کازینو فیلم‌برداری شدند و به‌دلیل خشونت شدید فیلم، برخی صحنه‌ها ناچار به تعدیل بودند. یکی از آن‌ها صحنه مشهوری بود که در آن، سر یک شخصیت در گیره فلزی قرار می‌گیرد و چشمانش بیرون می‌زند. این صحنه بنا به فشار سازمان‌های نظارتی، کاهش شدت یافت.
این کارگردان ۸۲ ساله همچنین گفت که برای آوردن فرانک روزنتال (گانگستری که فیلم بر اساس زندگی او ساخته شده است) به صحنه فیلم‌برداری، حتی با جک والنتی، رئیس وقت انجمن سینمایی آمریکا، مذاکره کرده بود. اما به دلیل قرار داشتن نام روزنتال در فهرست سیاه ایالت نوادا (Black Book)، این تلاش‌ها بی‌نتیجه ماند.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه