علیرضا قربانی:
غمِ «الهه؛ دختر سرزمینمان» داغدارمان کرد
علیرضا قربانی در اجرای شب گذشته خود - ۱۵ خردادماه - درباره فاجعه رخداده برای الهه حسیننژاد دختر جوان صحبت کرد و فقدان او را تسلیت گفت و با خانوادهاش ابراز همدردی کرد.
علیرضا قربانی پنجشنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۴ در میانه اجرای کنسرت خود ضمن خیرمقدم به مردم گفت: به نمایندگی از دوستان عزیزم، هنرمندان گرامی و همچنین تیم بزرگ اجرایی کنسرت خدمت تکتک شما خانمها و آقایان خیر مقدم عرض میکنم. قدم بر چشمان ما گذاشتید. بینهایت خوشحالیم و افتخار میکنیم از اینکه میزبان شما هستیم و به دستبوسی شما رسیدیم و باعث افتخار است.
وی در پاسخ به تشویقهای حضار بیان کرد: عذرخواهی میکنیم که امشب برنامه یک ساعت به تعویق افتاد. تقریباً از صبح سازمان هواشناسی هشدار نارنجی داد که وزش باد و کاهش دما خواهیم داشت و ما نیز ناگزیر به این تصمیم شدیم. امشب سرمای هوا را هم حس میکنید؛ البته هوا خیلی مطبوع شده است. ما با گرمای وجود شما و انرژیای که از شما میگیریم، با نهایت توان و تلاش اجرا میکنیم.
قربانی در ادامه اشاره کرد: صبح امروز خبر ناراحتکنندهای شنیدیم که دختر عزیزمان، دختر سرزمینمان الهه عزیز به قتل رسیده است و فقدان او همه ما را داغدار کرد. عزیزانی که دختر دارند این غم را بیشتر حس میکنند. امیدوارم که از این حوادث برای هیچ فردی در سرزمینمان به ویژه دخترانمان رخ ندهد. تسلیت عرض میکنم به خانواده عزیزشان و البته مردم ایران.
وی همچنین عنوان کرد: قطعات مختلفی را برایتان اجرا کردیم که آهنگسازی و تنظیم بخش عمدهای از آنچه میشنوید از حسام ناصری عزیز است که پیانونوازی را هم برعهده دارد.
این هنرمند ادامه داد: قطعاتی را از علیرضا افکاری با شعر حسین غیاثی شنیدیم که جایشان در اینجا خالی است و امیدواریم در شبهای آینده زیارتشان کنیم. در بخش بعدی برنامه، قطعهای از مهیار علیزاده مینوازیم. «هنوز عشق تو» که به اتفاق آقای ناصری در ایام کرونا آن را ساخته و اجرا کردیم نکته شاخصش این است که ارکستراسیون آن و سازی که دوستان استفاده میکنند براساس فواصل غربی است ولی خواننده اینجا میتواند آزادانه فواصل موسیقی ردیفی دستگاهی و ایرانی را اجرا کند.
قربانی در پایان گفت: نکته مهم این قطعه این است که بر اساس حالی که از شما میگیریم و احساسی که بینمان رد و بدل میشود، سعی میکنیم به صورت کاملا بداهه این قطعه را اجرا کنیم. این قطعه را من و دوستان عزیزم حسام ناصری، دارا دارایی گیتار و سامان صمیمی که با کمانچه و سه تار ما را همراهی میکند با عشق به شما تقدیم میکنیم؛ «هنوز عشق تو» با شعری از هوشنگ ابتهاج (سایه).
در سرزمینهای اشغالی؛
رژیم صهیونیستی
جلوی تور مطبوعاتی فیلم برنده اسکار را گرفت
تور مطبوعاتی فیلم فلسطینی «سرزمین دیگری نیست» که برنده اسکار شد، توسط ارتش رژیم صهیونیستی متوقف شد.
به گزارش ورایتی، سربازان رژیم صهیونیستی روز دوشنبه مانع برگزاری یک تور رسانهای بینالمللی شدند که توسط باسل عدرا و یووال آبراهام برگزار میشد. این ۲ که از کارگردانهای فیلم مستند «سرزمین دیگری نیست» هستند، قرار بود با این تور در کرانه باختری اشغالی، به معرفی روستایی بپردازند که این مستند برنده اسکار در آنجا ساخته شده؛ اما ارتش رژیم صهیونیستی مانع ورود روزنامهنگاران به این روستا شد.
این مستند درباره تلاشهای رژیم صهیونیستی برای مجبور کردن فلسطینیها به ترک خانههایشان در منطقه «مسافر یطا» در جنوب کرانه باختری است. کارگردانهای این فیلم از ۱۲ روزنامهنگار محلی و بینالمللی دعوت کرده بودند تا از روستایی که زادگاه عدرا است بازدید کنند و شاهد خشونتهای رو به وخامت شهرکنشینان صهیونیستی و تخریب خانههای فلسطینی باشند؛ اما نیروهای رژیم صهیونیستی مانع حضور روزنامهنگاران و هیئتی از مقامات فلسطینی شدند و گفتند حکم ایجاد ایست بازرسی دارند.
در ویدئویی که توسط آبراهام در رسانههای اجتماعی منتشر شده است، صدای او به سربازان رژیم صهیونیستی شنیده میشود که میگوید: شما میدانید که آنها روزنامهنگار هستند. آنها برای دیدن تخریب در مسافر یطا میآیند، تا با روشی که شما جامعه را نابود میکنید آشنا شوند، خشونت شهرکنشینان خطرناک است.
یک افسر رژیم صهیونیستی در این ویدئو پاسخ میدهد که ممنوعیت عبور روزنامهنگاران از کرانه باختری برای حفظ «نظم» در منطقه است.
در دهه ۹۰ «مسافر یطا» به عنوان یک منطقه تمرین تیراندازی تعیین شد و ارتش رژیم صهیونیستی کنترل کامل آن را به دست گرفت. در حالی که کرانه باختری محل زندگی تقریبا ۳ میلیون فلسطینی است، حدود ۵۰۰ هزار صهیونیست نیز در شهرکهایی زندگی میکنند که طبق قوانین بینالمللی غیرقانونی محسوب میشود.
چندی پیش و تنها چند هفته پس از اهدای جایزه اسکار بهترین مستند به فیلم «سرزمین دیگری نیست»، حمدان بلال، یکی از کارگردانهای این مستند همراه عدرا، آبراهام و راشل سزور، توسط شهرکنشینان صهیونیستی در نزدیکی روستای خود مورد حمله و ضرب و شتم شدید قرار گرفتند و سپس دستگیر و یک شب در یک مرکز نظامی زندانی شدند.
آبراهام به خبرگزاری فرانسه که به دعوت تور رسانهای در محل حضور داشت، گفت: این افسران پلیس و سربازانی که اکنون اینجا هستند تا از خشونت شهرکنشینان جلوگیری کنند، نه تنها برای جلوگیری از خشونت شهرکنشینان نمیآیند، بلکه اغلب با آنها همکاری میکنند.
وی همچنین گفت امید داشت موفقیت «سرزمین دیگری نیست» در اسکار به افزایش آگاهی جهانی و توقف خشونت در مسافر یطا کمک کند و افزود: متاسفانه، جهان اکنون میداند اما هیچ اقدامی صورت نمیگیرد.
نمایش و حراج نقاشی گمشده «ترنر»
پس از ۱۵۰ سال در لندن
نخستین نقاشی رنگروغن «جوزف مالورد ویلیام ترنر»، هنرمند برجسته انگلیسی، که بیش از یک و نیم قرن ناپدید شده بود، سرانجام پس از کشف امضای هنرمند در جریان مرمت اثر، در لندن به نمایش و حراج گذاشته میشود.
به گزارش خبرگزاری بی بی سی، نقاشی رنگروغن «باد سهمگین در حال وزیدن» (The Rising Squall)، نخستین اثر رنگروغن جوزف مالورد ویلیام ترنر که در زمان نوجوانی او به نمایش عمومی درآمده بود، پس از ۱۵۰ سال بار دیگر کشف شده و قرار است به حراج گذاشته شود.
این اثر چشماندازی دراماتیک از چشمههای آب گرم و منطقه آبدرمانی پیشین شهر بریستول را پیش از ساخت پل معلق کلیفتون به تصویر میکشد. این نقاشی طی سالها در نقاط مختلف جهان جابهجا شد و سرانجام به انگلستان بازگشت اما هویت آن به عنوان یک اثر شناختهشده از ترنر تا سال گذشته، زمانی که در جریان مرمت، امضای او نمایان شد، ناشناخته باقی مانده بود.
این نقاشی قرار است بین روزهای ۲۸ ژوئن تا یکم ژوئیه (خرداد تا تیر) در گالری ساتبیز لندن در معرض دید عموم قرار گیرد و سپس با برآورد قیمتی تا سقف ۳۰۰ هزار پوند به حراج گذاشته شود.
جولیان گسکوین، کارشناس ارشد ساتبیز، درباره این کشف گفت: این اثر بینشی جذاب و آموزنده از سبک اولیه ترنر ارائه میدهد.
او افزود: این نقاشی، ترنرِ نوجوان را به عنوان هنرمندی جاهطلب و ماهر در نخستین تجربیاتش با رنگروغن نشان میدهد.
نقاشی «باد سهمگین در حال وزیدن» نخستین بار در سال ۱۷۹۳، سه روز پس از هجدهمین سالروز تولد ترنر، در آکادمی سلطنتی به نمایش درآمد. این اثر سپس توسط کشیش رابرت نیکسون، از مشتریان آرایشگاه پدر ترنر، خریداری شد. پس از درگذشت نیکسون، نقاشی به پسر او رسید و سرانجام در سال ۱۸۵۸ برای آخرین بار در تاسمانی استرالیا به نمایش گذاشته و از آن زمان به «فراموشی» سپرده شد.
این اثر در جریان نخستین سفر هنری ترنر در نوجوانیاش از لندن به منطقه جنوب غربی انگلستان خلق شد. به گفته گسکوین: بریستول مقصدی طبیعی و در دسترس برای یک هنرمند جوان اهل لندن بود که میتوانست آنجا مناظری دراماتیک و پرشکوه را برای آثارش بیابد. این اثر در منابع اولیه درباره زندگی ترنر ذکر شده بود، اما برای دستکم یک قرن به اشتباه یک اثر آبرنگ تلقی میشد و از فهرست نقاشیهای رنگروغن او جا مانده بود.
پیش از کشف سال گذشته در جریان یک پروژه مرمتی، کارشناسان گمان میبردند که اثر ماهیگیر در دریا (Fisherman at Sea) نخستین نقاشی رنگروغن به نمایش درآمده از ترنر بوده است.