تنوع بیسابقه ناشران در نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۴
کتاب در ایران محور همگرایی ملی است
بنابر بررسیها، تنوع بیسابقه ناشران نشاندهنده استقبال گسترده ناشران هم در قالب حضوری و هم در قالب مجازی از سیوششمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران است.
سیوششمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران در مصلای امام خمینی (ره) با حضور چشمگیر ناشران داخلی و خارجی، درحال برگزاری است. در این دوره، نمایشگاه نهتنها محل عرضه کتاب، بلکه صحنهای از تنوع، پویایی و گستره فرهنگی صنعت نشر ایران بود. در بخش داخلی، بیش از ۲٬۳۶۰ ناشر از سراسر کشور برای حضور ثبتنام کردند که از این میان، ۱٬۶۲۶ ناشر بهصورت حضوری در سالنهای نمایشگاه جانمایی شدند. همزمان، بیش از ۲٬۳۰۰ ناشر در قالب بخش مجازی مشارکت داشتند که بسیاری از آنها بهصورت همزمان در بخش حضوری نیز حضور داشتند، امری که نشاندهنده استقبال گسترده ناشران از هر دو قالب نمایشگاه است. این آمار، با افزایش قابلتوجه نسبت به دورههای قبلی، نمایشگاه امسال را به یکی از گستردهترین رویدادهای نشر کشور تبدیل کرد. تعداد غرفهها نسبت به سالهای گذشته افزایش محسوسی داشت و حدود ۲۰۰ غرفه جدید برای پاسخگویی به حجم بالای تقاضا افزوده شد. این تغییر، هرچند موجب ایجاد برخی چالشها در جانمایی شد، اما در نهایت فضایی متنوع و چندلایه را برای بازدیدکنندگان فراهم کرد. یکی از ویژگیهای برجسته این دوره، حضور ۷۷۴ ناشر شهرستانی از ۳۱ استان کشور بود. این ناشران در قالب غرفههای استانی، آثار متنوعی از فرهنگهای بومی، ادبیات محلی و تولیدات مستقل خود را به نمایش گذاشتند. غرفههای استانها با استقبالی چشمگیر از سوی مخاطبان مواجه شد و رنگ و بوی تازهای به نمایشگاه بخشید. در بخش بینالملل، حضور مؤثر نمایندگان نشر از کشورهای مختلف نیز چشمگیر بود. بیش از ۹۰ ناشر خارجی از ۳۴ کشور برای شرکت در نخستین «فلوشیپ نشر تهران» ثبتنام کردند که نهایتاً ۳۰ موسسه و آژانس ادبی برای حضور در تهران برگزیده شدند. این فلوشیپ، بستر تازهای برای گفتوگو، همکاری و تبادل حقوق نشر میان ایران و جهان فراهم کرد. ناشران عربزبان و لاتین نیز امسال نمایندگی پررنگی داشتند. بیش از ۱۲ ناشر لاتین و ۲۲ ناشر عرب بهصورت رسمی در نمایشگاه شرکت کردند و تازهترین آثار خود را در اختیار مخاطبان ایرانی قرار دادند. جمهوری عراق نیز بهعنوان میهمان ویژه، با حضور ۱۵ ناشر عضو اتحادیه نashران این کشور، در فضای نمایشگاه حضوری فعال و فرهنگی داشت. غرفه عراق علاوه بر عرضه کتابهای ادبی و تاریخی، میزبان نشستهای تخصصی و فرهنگی مشترک با ناشران ایرانی بود و بر دیپلماسی فرهنگی در قالب کتاب تأکید کرد. در مجموع، نمایشگاه کتاب امسال با تنوع بیسابقه ناشران که نسبت به سالهای گذشته رشد چشمگیری داشت و استقبال گسترده بازدیدکنندگان، بار دیگر ثابت کرد که کتاب در ایران نهتنها یک کالای فرهنگی، بلکه یک جریان زنده اجتماعی و محور همگرایی ملی است.
برخی جایزه جشن منتقدان را بالاتر از فجر میدانند
طهماسب صلحجو :تاثیر نقد در سینما فوری نیست
طهماسب صلحجو منتقد سینما و تلویزیون درباره اهمیت و تاثیرگذاری جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمای ایران گفت. طهماسب صلحجو منتقد سینما و تلویزیون درباره اهمیت و تاثیرگذاری جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمای ایران گفت: قطعا جشن بزرگ انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران به این دلیل از اهمیت بالایی برخوردار است که هر دوره با استقبال اهالی سینما مواجه میشود و دستاندرکاران سینما بیشترین افراد حاضر در این جشن هستند و این امر نشاندهنده جایگاه و اهمیت این جشن است. وی ادامه داد: با این وجود کمترین بودجه را به همین جشن اختصاص میدهند و این جشن هر دوره علیرغم کمترین امکانات مالی، با شور برگزار میشود. اهالی سینما هم بسیار از این جشن استقبال کرده و جایزه آن برایشان از اهمیت بالایی برخوردار است و برخی آن را مهمتر از جایزه جشنواره فیلم فجر هم میدانند. این منتقد سینما و تلویزیون در بخش دیگری از صحبتهای خود توضیح داد: نقد نوشتنی است و نقد فیلم نیز شاخهای از ادبیات سینمایی به حساب میآید. ارزش ادبی نقد فیلم و نوشتهها به دلیل فضای مجازی و فراوانی رسانهها کمتر شده است. درباره تاثیرگذاری نقد و منتقد هم باید این نکته بسیار مهم را در نظر داشت که تاثیر نقد در سینما فوری نیست و تاریخی خواهد بود. وی افزود: تحولهای سینمایی مدیون نقدهای نوشته شده است و به طورکلی زمان میگذرد تا نقدها تاثیر خود را بگذارند. از طرفی هم تعداد قابل توجهی از فیلمسازان هستند که از همین نقد فیلمها یاد گرفتهاند. حتی موج نو سینمای ایران در اواخر دهه چهل هم محصول نقد فیلم بود. نباید انتظار تاثیر فوری در نقد داشته باشیم، این مقوله زمان بر است. نقد فیلم برای سینما در آینده تماشاگر و فیلمساز تربیت میکند به شرطی که با تحلیل همراه باشد. طهماسب صلحجو در پایان درباره معیارهای مورد نظر خود برای قضاوت یک فیلم گفت: وقتی فیلمی را تماشا می.کنم با خود ترازو نمیبرم تا آن را وزن کنم. این خود فیلم است که میگوید مرا چگونه ببینید. این ارتباطی که با فیلم برقرار میشود، تعیین میکند که چگونه آن را مورد سنجش قرار دهم. وقتی فیلم تمام میشود، تازه برای من شروع شده و آن زمان به تاثیری که روی من گذاشته و دلیل این تاثیر فکر میکنم. پانزدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران نیمه دوم خرداد سال جاری به دبیری جعفر گودرزی برگزار میشود.
خبرهایی از جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع)
فرهاد قائمیان: هنر تبدیل به اصلیترین سلاح مؤثر برای مبارزه شده است
مدیر بیستویکمین جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) با بیان اینکه هنر، رسالتی عظیم برای انتقال مفاهیم انسانی به دنیای معاصر دارد، گفت: سیره رضوی بهترین منبع برای خلق آثار هنری است. فرهاد قائمیان ـ بازیگر سینما وتلویزیون ـ با اشاره به عبور از مسیر بیست ساله این جشنواره نیز گفت: این مهم در قالب جشنوارهها و رویدادهای موثر تلاش کرده تا با توجه به ظرفیتها و امکانات محدود خود بازوی قدرتمندی برای عرضه مفاهیم والا و سیره، فرهنگ و معارف رضوی در تمام کشور و حتی دیگر کشورها باشد. وی تاکید کرد: جشنواره رضوی با اهداف و کارویژههای شاخصی که مدنظر دارد، مسیری پر از عطر و ارادت را از نام نامی علی ابن موسیالرضا (ع) که سرشار از برکت و مهر و مهرورزی بهواسطه دریچه و گستره «هنر» است، رقم زده و در این مسیر در تلاش است به اهداف نشر و ترویج فرهنگ رضوی بیش از پیش کمک رسان باشد.
برای فاصله گرفتن از کلیشهها نیازمند اراده و نگاه خلاق هستیم
سید جواد شرافت ـ شاعر ـ با اشاره به ظرفیتهای غنی شعر رضوی گفت: شعر رضوی میتواند آینهای از معارف متنوع و عمیق مرتبط با حضرت امام رضا (ع) باشد.
وی افزود: ما در کشوری زندگی میکنیم که از نعمت حضور حرم مطهر امام رضا(ع) بهرهمند است و این از بزرگترین موهبتهای الهی برای ایران عزیز است لذا بسیاری از ما خاطراتی شیرین و معنوی از زیارت داریم؛ بخشی از شعر رضوی میتواند بازتابدهنده همین حسها، خاطرات، حال خوش زیارت و فضای روحانی حرم، رواقها و ضریح مقدس باشد؛ فضایی که برای مردم بسیار جذاب و دوستداشتنی است و نوعی همدلی و فهم مشترک را میان مخاطبان ایجاد میکند.
داستانهای امام رضا (ع) در نمایش ورود کند
کاظم نظری ـ عضو شورای هنرهای نمایشی رضوی ـ گفت: احادیث، قصهها و داستانهای هجرت این امام همام و مسیر حرکت ایشان و اوج و فرودها و فراز و نشیب هایی که در این زمینه داشتند به خوبی میتواند در پرده نمایش و خلق اثر ورود پیدا کند. وی ادامه داد: به واسطه خلق چنین آثاری در حوزه رضوی میتوان پند و اندرزهای ارزشمندی را برای بهرهگیری در زندگی روزمره مردم و مخاطبان ارائه داد.
عضو شورای هنرهای نمایشی رضوی عنوان کرد: نویسندگان خیلی خوبی نیز به واسطه بنیاد امام رضا که چندین ساله جشنواره مهم، سراسری و بین المللی موضوعی را برگزار میکند، ارائه آثار فاخر داشتهاند و لذا تولیدات ارزشمندی در این حوزه رقم خورده است. نظری با بیان اینکه همکاران بنیاد امام از فرهیختگان و اساتید دانشگاه و سیاست گذاران فرهنگی هستند، تصریح کرد: در این مجموعه روال برگزاری جشنوارهها ارزیابی میشود و نقاط قوت و ضعف احصا میشود و بر همین اساس است که ریلگذاری این رویداد موضوع محور باعث شده بیش از ۳۰۰ تا ۴۰۰ نمایشنامه در حوزه رضوی تولید شود که سابقا همچنین میزانی وجود نداشت.
آثار این دوره از جشنواره آمیخته با نگاهی نو بود
مصطفی رحماندوست ـ شاعر و نویسنده پیشکسوت ـ هم گفت: با توجه به حضور در بخش داوری آثار این دوره از جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی باید بگویم شعرهایی که به عنوان داور خواندهام از نظر فنی شعر متوسط به بالا بودند. او در ادامه بر اهمیت توجه به مضامین این آثار و دوری از تکرار تاکید کرد. وی با تاکید بر لزوم توجه به نوآوری و گرایش به مضامین مورد نیاز نسل امروز جامعه به ویژه کودکان و نوجوانان تصریح کرد: گرایش به نوآوری و بهرهگیری از مضامین بهروز در خلق آثار رضوی حائز اهمیت است.
شعر رضوی نیازمند نگاهی تازه و وحدتآفرین است
سعید سلمانپور ـ از شاعران کشور ـ با اشاره به اهمیت محفل شعر ارادت در ارتقای جایگاه شعر آیینی گفت: محفل شعر ارادت، ابتکاری مؤثر و خلاقانه در عرصه شعر آیینی است. وی گفت: ایرانیان همواره از موالیان خالص اهل بیت (ع) بودهاند و امام رضا (ع) تنها امام معصومی است که مرقد شریفش خاک ایران را متبرک کرده است. از این رو، زیارت مشهد مقدس و پیوند روحی و قلبی مردم ایران با این امام بزرگوار بخشی از هویت فرهنگی و دینی ملت ایران به شمار میرود. بر همین اساس، لزوم ایجاد محفلی ویژه برای شعر رضوی احساس میشد.