«قوچ مستی» فصل شلیک به قلب سلاطین کوهستانهای خراسان شمالی
فرا رسیدن نیمههای آبان ماه سرآغاز جنب و جوش مستانه قوچ های اوریال به عنوان سلاطین باشکوه مناطق تپه ماهوری و کوهستانی خراسان شمالی است. یکی از باشکوهترین موجودات طبیعت ایران که برای یافتن جفت مناسب حرکات سرخوشانه از خود نشان می دهند اما گاهی به جای شنیدن جواب عاشقانه یک میش ماده، بهرهای جز گلوله شکارچیان نمیبرند.
قوچ و میش اوریال در خراسان شمالی از جمعیت خوبی به همت تلاش محیط بانان این استان برخوردار هستند و در واقع این استان به عنوان ذخیره گاه ژنتیکی قوچ و میش اوریال در کشور محسوب می شود. قوچ مستی فعالیت پرجنب و جوش قوچ های نر همزمان با فصل جفت گیری است که در این زمان به هنگام مشاهده میش ماده که در حالت سکون و استراحت قرار دارد با حرکات خود، آن را نیز به تحرک وارد می دارد. میش ماده در فصل قوچ مستی بعد از اینکه جنب و جوش و حرکت های مستانه قوچ نر را در بلندی دید وارد حرمسرای حریفی می شود که در تلاش است تا رقبا را از قلمروش خارج کند و این زمان یکی از فرصت طلبانه ترین موقعیت برای شکارچیان است تا عیش خود را با گرفتن قربانی کامل کنند و با شلیک گلوله رویای زادآوری آنان را بر باد دهند و بی رحمانه آنها را سلاخی کنند.
سوء استفاده شکارچیان از زمان قوچ مستی
موسوی فرمانده یگان حفاظت اداره کل محیط زیست خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا، اظهارکرد: فصل قوچ مستی در خراسان شمالی از نیمه دوم آبان ماه آغاز می شود و تا نیمه دوم آذر ماه ادامه می یابد. وی گفت: بازه زمانی مذکور فصل جفت گیری قوچ و میش اوریال در این استان است و در این مدت از آنجاییکه این گونه حیات وحش به دنبال یافتن جفت و جفت گیری است از هوشیاری کمتری در مقابل تهدیدات برخوردار است.
موسوی افزود: متاسفانه شکارچیان نیز زمان قوچ مستی را به خوبی می دانند و برای کسب سودجویی از این فرصت برای انجام شکار غیرمجاز استفاده می کنند.
ایثار محیط بان ها در زمان قوچ مستی
لایق معاون طبیعی اداره کل محیط زیست خراسان شمالی نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا، بیان کرد: زیست گاه قوچ و میش اوریال در این استان مناطق کوهستانی و تپه ماهورها است، بنابراین از شهرستان های گرمه و جاجرم گرفته تا بخش شمالی استان می توان آن ها را پیدا کرد. وی ادامه داد: در فصل قوچ مستی برای اینکه امر جفت گیری این گونه های حیات وحش در امنیت انجام شود و این گونه حیوانی به علت اینکه در این برهه زمانی از هوشیاری کمتری برخوردار هستند، گشت و نظارت های محیط بان ها شدت بیشتری می گیرد.
لایق ادامه داد: در این فصل علاوه بر اینکه محیط بان ها مشغول به کار هستند و نیروهای انسانی شهرستان ها نیز استفاده می شود. وی تصریح کرد: در فصل قوچ مستی، ورودی و خروجی دره ها بیشتر مورد کنترل قرار می گیرد و از سوی دیگر محیط بان ها بیشتر در ارتفاعات گشت زنی های لازم را انجام می دهند تا مبادا شکارچی این گونه های حیوانی را تهدید کند. لایق تاکید کرد: برای برقراری امنیت منطقه از نیروهای مردمی نیز استفاده می کنیم اما قرار بر این است تا برای استفاده بهتر از این افراد در سال آینده برنامه ریزی های لازم انجام شود. وی خاطرنشان کرد: برپایی چادر در دل مناطقی که این گونه های حیوانی وجود دارند برای دور کردن خطرهای احتمالی در سال آینده یکی دیگر از اقداماتی است که انجام خواهد شد. این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که چرا تاکنون این چادرها برپا نشده است؟ گفت: کمبود نیروی انسانی دلیل اصلی این امر بوده است.
وی به جمعیت قوچ و میش اوریال در این استان نیز اشاره کرد و افزود: تعداد این گونه حیوانی در این استان طی چند سال اخیر بر محور رشد و افزایش بوده و در سال جاری طبق آخرین سرشماری های انجام شده این گونه با رشد ۳۵ درصدی جمعیت همراه بوده است.
خراسان شمالی زیستگاه خالص ترین قوچ اوریال در کشور
رضا شکاریان مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایسنا، گفت: خراسان شمالی به عنوان یک گنجینه تنوع زیستی و بی نظیر در بحث زیستگاه های کشور محسوب می شود و از جمله استان های خاص به لحاظ دارا بودن زیستگاه های طبیعی در کشور به شمار می رود که چند اکوسیستم مختلف را در خود جای داده است.
وی با اشاره به روز جهانی تنوع زیستی اظهار کرد: وجود اکوسیستم های متفاوت خزری، کوهستانی، بیابانی و نیمه بیابانی سبب شده تا این استان به مثابه ایرانی کوچک باشد.
شکاریان با بیان اینکه خراسان شمالی از لحاظ طبیعی بسیارغنی است، افزود: وجود اقلیم های مختلف و به تبع آن پوشش گیاهی و جانوری متفاوت موجب شده با طی مسافتی حدود یک ساعت از جنگل های هیرکانی غرب استان که زیستگاه مرال است به منطقه بیابانی پناهگاه حیات وحش میاندشت زیستگاه یوزپلنگ آسیایی با پوشش گیاهی تاغ و گز و مناطق کوهستانی زیستگاه قوچ اوریال بزرگترین گوسفند وحشی سرزمین ایران و جنگل های ارس رسید. وی، نماد زیست محیطی استان را قوچ اوریال عنوان کرد و گفت: پارک ملی سالوک و ساریگل اسفراین محل زیست این نوع قوچ در کشور هستند و می توان قوچ اوریال این دو منطقه را خالص ترین قوچ از نظر ژن دانست.
مدیرعامل شرکت مسکن و عمران آستان قدس رضوی:
افزایش گردشگری و کاهش مصرف سوخت
از مزایای قطار سنندج است
مدیرعامل شرکت مسکن و عمران آستان قدس رضوی گفت: قطعه اول راه آهن همدان-سنندج به عنوان بخشی از کریدور ریلی غرب کشور، به همت مهندسان شرکت مسکن و عمران احداث و آماده بهرهبرداری شد.
سعید عبدی، در گفت و گو با خبرنگاران در خصوص خط ریلی همدان به سنندج اظهار کرد: پروژه قطعه اول راه آهن همدان-سنندج به طول۶۴.۵ کیلومتر، بخشی از طرح ۴۱۰ کیلومتری راه آهن تهران-همدان-سنندج است که قرارداد تکمیلی آن در اردیبهشت سال ۱۴۰۰ میان وزارت راه و شهرسازی بهعنوان کارفرما و شرکت مسکن و عمران قدس رضوی امضا شده بود و اکنون عملیات اجرایی آن به پایان رسیده است.
توسعه کریدورهای بینالمللی
وی افزود: با توجه به موقعیت اثرگذار کشورمان در منطقه، لزوم توسعه کریدورهای بینالمللی برای بسط و گسترش روابط اقتصادی یکی از راهبردهای جدی در کشور بوده و در راستای آن، تکمیل خطوط ریلی با هدف ایجاد شبکه ارتباطی گسترده، مورد توجه قرار داشته است. با این رویکرد، احداث خط آهن همدان-سنندج در دستور کار دولت قرار گرفت تا با ایجاد کریدور ریلی منطقه غرب کشور، استان کردستان نیز به شبکه ریلی سراسری متصل شود.
۶۴ کیلومتر از مسیر ۱۵۱ کیلومتری
مدیرعامل شرکت مسکن و عمران قدس رضوی درباره جزئیات این پروژه گفت: راهآهن همدان-سنندج حدود ۱۵۱ کیلومتر است که ۴۸ کیلومتر از آن از استان همدان و حدود ۱۰۳ کیلومتر آن از استان کردستان عبور میکند. عبدی بیان کرد: این خط آهن به عنوان بخشی از راه آهن تهران -همدان-سنندج، مراکز استانهای همدان و کردستان را به هم متصل میکند. به گفته او، این مسیر از ایستگاه همدان آغاز میشود و با عبور از محدوده شهرهای بهار، لالجین، صالحآباد، قروه و دهگلان، به ایستگاه سنندج منتهی میشود. همچنین مقرر شده در ادامه مسیر با عبور از شهر مریوان به مرز باشماق متصل شود. مدیرعامل شرکت مسکن و عمران قدس تصریح کرد: پروژه مورد اشاره شامل سه قطعه است که احداث طولانیترین مسیر آن به طول ۶۴.۵ کیلومتر در قالب دو قرارداد به شرکت مسکن و عمران قدس رضوی واگذار شده بود که قرارداد نخست آن در سال ۱۳۸۵ و قرارداد تکمیلی در سال ۱۴۰۰ منعقد شد.
افتتاح پروژه در آینده نزدیک
عبدی در ادامه گفت: در روند احداث قطعه اول راه آهن همدان - سنندج، اقداماتی همچون زیرسازی راه آهن به عرض ۶ متر، شامل عملیات خاکی و اجرای ابنیه فنی به تعداد ۶ دستگاه پل خاص و ۱۶۴ دستگاه آبرو توسط این شرکت در قالب قرارداد اولیه انجام و ریلگذاری شده است. به گفته وی، در قرارداد تکمیلی هم عملیات اجرایی تعدادی از زیرگذرها و روگذرهای مسیر به اتمام رسید و به زودی توسط دولت افتتاح خواهد شد.
محرومیتزدایی با رونق اقتصادی
مدیرعامل شرکت مسکن و عمران قدس رضوی افزود: راه آهن همدان-سنندج، جنوب و شمال کشور را در منطقه غربی از طریق مسیر ریلی به یکدیگر متصل میکند که این مهم مورد خواست دولت و مردم این مناطق بوده و مزیت های بسیاری خواهد داشت.
عبدی درباره مزیتهای این خط راه آهن خاطرنشان کرد: با بهرهبرداری از راه آهن همدان - سنندج شاهد ایجاد بستری مناسب برای بهبود و گسترش شبکه ترابری منطقه و همچنین افزایش ایمنی سفر و کاهش مصرف سوخت خواهیم بود. وی ادامه داد: این خط آهن همچنین نقش مهمی در محرومیت زدایی از منطقه، رونق اقتصادی و افزایش سهم ترانزیت این استانها خواهد داشت و زمینه ساز تحول و توسعه این مناطق می شود. تسهیل حملونقل بین شهری، افزایش میزان گردشگری و صرفهجویی در مصرف سوخت از دیگر مزیتهای این خط آهن است که مدیرعامل شرکت مسکن و عمران قدس رضوی به آن اشاره کرد.
اتصال بنادر شمال غرب به بندر امام
وی هم چنین گفت: با الحاق این خط آهن به راه آهن سراسری، مرزهای بازرگان، رازی و جلفا در شمال غرب، به بندر امام در جنوب غرب کشور متصل خواهد شد و با توجه به اینکه مرز بازرگان، بزرگترین نقطه مرزی زمینی و مرز آبی بندر امام و دومین مرز آبی بزرگ کشور است، توسعه بخش غربی کشور از طریق توسعه شبکه خطوط مواصلاتی با در نظر گرفتن اثرات مثبت زیست محیطی را به همراه خواهد داشت. عبدی درباره تعداد نیروهای به کارگرفته شده در فرآیند اجرایی این پروژه نیز گفت: در مدت اجرای این خط آهن، در هر ماه ۱۲۵۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم با شرکت مسکن عمران و قدس رضوی همکاری داشته اند.