روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

1402 يکشنبه 4 تير - شماره 4387

دستمزد یک میلیاردی منوچهر هادی برای هر قسمت «نیسان آبی۲»

 منوچهر هادی به دلیل آنچه «عدم توافق مالی» از سوی او عنوان شده است، از کارگردانی «نیسان آبی ۲» انصراف داد؛‌ توافقی که در صورت تحقق، به نظر می‌رسد برای کارگردانی هر قسمت، دستمزدی یک میلیارد تومانی را برایش در پی داشت!
صبح دیروز ـ شنبه ـ منوچهر هادی با انتشار مطلبی در فضای مجازی اعلام کرد که از کارگردانی سریال «نیسان آبی ۲» انصراف داده است و دلایل این کناره‌گیری را به توافق نرسیدن در بخش مالی با پلتفرم مربوطه، عنوان کرده است.
بر اساس گزارش ایسنا علت این به توافق نرسیدن، درخواست نزدیک به یک میلیارد تومانی منوچهر هادی فقط برای کارگردانی هر قسمت از «نیسان آبی ۲» است که حدودا دو برابر مبلغ پیش‌بینی شده برای تولیدکنندگان است.
همچنین برآورد این سریال، نزدیک به سه میلیارد تومان بدون دستمزد کارگردان برای هر قسمت پیش‌بینی شده است.
منوچهر هادی بعد از تجربه ساخت سریال «نیسان آبی» و پیشتر از آن مجموعه‌هایی از جمله «عاشقانه»، «دل» و «گیسو» و در حالی که از نگارش ساخت فصل دوم «نیسان آبی» خبر داده بود، طی یک ماه اخیر سریال جدیدی با عنوان «نیوکمپ» را در شبکه نمایش خانگی رو کرد.
این کارگردان که مجموعه‌های «دلدادگان»، «خداحافظ بچه» و «خوب بد زشت» را هم در تلویزیون تولید کرده بود، این روزها بیشتر در شبکه نمایش خانگی فعال است.

تهیه‌کننده فیلم مطرح کرد؛
نمی‌دانم چه کسی«مصلحت» را ۳سال توقیف کرد
 محمدرضا شفاه تهیه‌کننده فیلم سینمایی «مصلحت» با حضور در برنامه تلویزیونی «نقد سینما» به ارائه توضیحاتی درباره فرآیند ساخت این فیلم و سه سال بلاتکلیفی آن تا زمان اکران عمومی پرداخت.
محمدرضا شفاه تهیه‌کننده فیلم سینمایی «مصلحت» به کارگردانی حسین دارابی شب گذشته جمعه شب با حضور در برنامه تلویزیونی «نقد سینما» درباره ساخت این اثر سینمایی گفت: رسیدن به تصمیم برای سخت یک فیلم فرآیند پیچیده و چندلایه ذهنی است و شاید من هم باید به این فکر کنم که چه شد «مصلحت» را ساختیم اما به حسب ظاهر و اگر بخواهم داستان یک خطی آن بگویم، این است که حسین دارابی برای ساخت فیلم اولش به مشکل خورد و با وجود آنکه ما در پیش‌تولید بودیم، سر بزنگاه کار لغو شد.
وی ادامه داد: همان زمان فیلمنامه‌ای به اسم «مصلحت نظام» داشتیم که راکد مانده بود. به حسین دارابی پیشنهاد کردم فیلمنامه را بخواند و نظرش را بگوید. بعد از مدتی ایشان گفت که داستان را دوست دارد اما اگر بخواهد اثری خوب بسازد، باید روایت خود را بنویسد. در نهایت ایشان داستان را تبدیل به فیلمنامه «مصلحت» کرد و این اثر ساخته شد.
تهیه‌کننده «مصلحت» درباره هجمه‌های اخیر به فیلم و دلیل توقیف سه ساله آن مطرح کرد: من تصور می‌کنم ما سینما را درست در کشورمان نفهمیدیم. چه آن‌ها که دلسوز سینما هستند و اهمیت آن را درک کردند و چه کسانی که سینما را مزاحم می‌دانند و به دنبال آن هستند از شر آن خلاص شوند. بخشی از کسانی که اهمیت سینما را متوجه شدند و هم نگاه با ما هستند اگرچه عمدتاً خودشان فیلم نمی‌سازند، اما آن قدر برای سینما اهمیت قایل می‌شوند که اکران شدن یا نشدن آن را در حد یک مساله امنیت ملی بزرگ می‌کنند.
شفاه ادامه داد: بخش دوم کسانی هستند که به ساحت فرهنگ از نگاه امنیتی توجه می‌کنند یعنی فکر می‌کنند در فرهنگ باید همان چارچوب‌هایی حاکم باشد که درباره مسایل امنیتی حاکم است. هر زمان این اتفاق در حوزه فرهنگ رخ داده است، با یک فروبستگی مواجه شدیم. مورد بسیار عجیب این است که فیلمسازان حوزه انقلاب و مضامین مربوط به آن بیشتر دچار این وضعیت می‌شوند. در حقیقت در دولت‌های مختلف با نگاه‌های مختلف کسانی که فیلم جدی ساختند، همه دچار مشکل شدند.
وی تاکید کرد: مساله «مصلحت» حاصل بی‌صبری و بی‌تابی‌های اضافی است. انگار در کشور ما نمی‌شود درباره یک مشکل حرف زد و اگر صحبتی هم بشود، می‌گویند سیاه‌نمایی است در حالی که این مساله درباره «مصلحت» صدق نمی‌کند. عده‌ای به اثر قبلی من یعنی «دیدن این فیلم جرم است» منتقد بودند و می‌گفتند چرا نشان ندادم که سیستم می‌تواند موفق عمل و مشکل را حل کند. در «مصلحت» سیستم این کار را می‌کند اما کمتر از «دیدن این فیلم جرم است» تحمل شد یعنی یکسال بیشتر توقیف بوده، عجیب است که فیلم با چه مصیبت‌هایی روی پرده آمده است و در حال حاضر درباره توقیف آن حرف می‌زنند.
تهیه‌کننده «مصلحت» در پاسخ به این پرسش که یک فیلمساز چگونه باید دغدغه‌اش را به نمایش بگذارد تا دچار مشکل نشود، گفت: ما با مساله و بحران اعتماد کردن مواجه هستیم. مشخص نیست ما به چه کسی اعتماد داریم و چه فرد مورد اعتمادی در سینما هست؟ دولت‌ها تغییر می‌کنند اما این مساله سر جای خود باقی مانده است. ما چرا باید با لشکر سایه‌ها مواجه شویم؟ در حقیقت امر من نمی‌دانم چه کسی فیلم ما را سه سال توقیف کرد. می‌دانم در قوه قضاییه بخشی هست که فیلم را نپسندیده است اما چه کسانی کارسازی و تصمیم‌سازی کرده‌اند؟
وی تاکید کرد: ما برای این کشور دلمان می‌سوزد و طرفدار انقلاب اسلامی هستیم. من به مضمون‌های مرتبط با انقلاب اسلامی علاقه و فیلمنامه‌هایی در این زمینه دارم اما به سراغ هیچکدام نمی‌توانم بروم. حتماً باید اثر کمدی بسازم؟ متاسفانه تمام چهل سال گذشته فیلمسازان جدی انقلاب و همه آثار درجه یک سینمای انقلاب با مشکل مواجه شدند. باید کلاه خود را قاضی کنیم و ببینیم آیا از سینمای انقلاب جز همان فیلم‌هایی که رفتارهای متفاوت با آن شد، سند افتخار ما هستند یا نه؟
در ادامه حسین دارابی کارگردان «مصلحت» در پاسخ به این پرسش که فیلمنامه اولیه چه قدر تغییر کرد، اظهار کرد: کلیت قصه و اصل آن باقی مانده است اما در فیلمنامه رویکرد، پایان‌بندی و پرداخت شخصیت‌ها به گونه‌ای که برداشت کردم و سلیقه‌ام بود، تغییر کرد و متفاوت شد.
وی با بیان اینکه مطمئن بوده است که «مصلحت» با مشکل مواجه می‌شود، مطرح کرد: ما به همه جوانب اثر فکر و به نشانه‌ها دقت کرده بودیم. شاید فیلم ما خیلی هم سیاسی نباشد چراکه درباره مساله کلانی صحبت می‌کند که بسیار مهم است و می‌تواند دغدغه جوامع مختلف باشد اما برخی می‌خواهد اثر را به یک جریان و حزب ارتباط دهند.
کارگردان «مصلحت» درباره پایان‌بندی فیلم تصریح کرد: در زمان نگارش فیلمنامه زیاد به پایان‌بندی فکر می‌شود اما ما در پیش تولید به این نتیجه رسیدیم که پایان‌بندی اینگونه باشد. این پایان به سلیقه شخصی من بیشتر نزدیک است و برای ما به عنوان عوامل سازنده مهم بود که مخاطب را با حال خوب از سینما خارج کنیم حتی اگر درباره موضوع تلخی صحبت می‌کنیم.
دارابی با اشاره به اینکه فیلمساز نباید خسته شود و باید حرفش را بزند، گفت: «مصلحت» دغدغه ما بود. انقلاب یک‌سری آرمان داشت که هنوز وجود دارد و عده‌ای همچنان برای آن هزینه می‌دهند. امیدوارم صحبت درباره آن تاب آورده شود چراکه یک‌سری افراد با نابلدی‌ها، کارسازی‌هایی می‌کنند تا فیلم را با مشکل مواجه کنند.

جایزه «اورول» به نویسندگان تازه‌کار رسید
 جوایز ادبی «جوروج اورول» سال ۲۰۲۳ به نخستین کتاب‌های دو نویسنده تعلق گرفت.
به گزارش گاردین،‌ کتابی درباره آتش‌سوزی برج «گرنفل» با عنوان «جسدها را نشانم دهید: چطور اجازه دادیم گرنفل رخ دهد» نوشته «پیتر اپس» برنده جایزه ادبیات غیرداستانی «اورول» در سال ۲۰۲۳ شد.
همچنین با اعلام برندگان این جایزه ادبی، «تام کرو»‌ برای نگارش رمانی تاریخی با عنوان «زندگی جدید» به عنوان برنده جایزه ادبیات داستانی «اورول» معرفی شد.
کتاب‌های برگزیده امسال که هر دو نخستین اثر نویسندگان آن‌ها محسوب می‌شوند،‌ در جریان مراسمی که در لندن برگزار شد معرفی شدند و جایزه هر یک از نویسندگان این کتاب‌ها ۳,۰۰۰ پوند است.
سال گذشته «چیزهای کوچکی مانند این» نوشته «کلر کیگان» و «بار چهارم، غرق شدیم: به دنبال پناهگاه در مرگبارترین مسیر مهاجرت جهان» اثر «سالی هیدن»‌ به ترتیب برنده جایزه «اورول» برای ادبیات داستانی و غیرداستانی سیاسی شدند.
جایزه سه‌هزار پوندی «جورج اورول» در سال ۱۹۹۳ راه‌اندازی شده‌ است.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه