سخنگوی وزارت صمت تشریح کرد؛
دلیل اختلاف قیمت سیمان
از بورس کالا تا بازار
سخنگوی وزارت صمت گفت: دلیل اختلاف قیمت سیمان از بورس کالا تا بازار، هزینههای حمل، مالیات بر ارزش افزوده و سود خرده فروشی است.
امید قالیباف درباره دلیل اختلاف قیمت سیمان از بورس کالا تا بازار، اظهار داشت: هر چقدر کالایی در زنجیرههای مختلف اقتصاد مورد استفاده قرار بگیرد تنظیم بازار آن کالا بیشتر مورد توجه وزارت صمت است که از جمله این کالاها باید به سیمان اشاره کرد.
سخنگوی وزارت صمت اظهار داشت: سال گذشته در این ایام به دلیل کمبود و قطع برق، قیمت هر کیسه سیمان از 100 هزار تومان بیشتر شد لذا در آن مقطع برای تنظیم بازار این کالا وزارت صمت بستر عرضه سیمان در بورس کالا را فراهم کرد و عرضه این کالا بهصورت کامل در بورس کالا انجام شد و در نتیجه قیمت هر کیسه سیمان به 25 هزار تومان کاهش یافت.
وی با اشاره به افزایش قیمت سیمان در چند هفته پیش، گفت: قیمت سیمان به حدود 80 هزار تومان افزایش یافت و لذا این بار هم با استفاده از همان ساز و کار زیر ساختی که در سال گذشته بازار سیمان تنظیم شد یعنی استفاده از بستر بورس، باز هم بازار سیمان تنظیم شد و با عرضه هفتگی بیش از یک میلیون و 200 هزار تن سیمان در بورس کالا قیمت هر پاکت سیمان به 36 هزار تومان کاهش یافت.
وی با اشاره به اینکه قیمت هر پاکت سیمان در بازار 52 هزار تومان است، گفت: قیمت هر پاکت سیمان در بورس کالا بدون احتساب ارزش افزوده، هزینه حمل و نقل و سایر هزینهها است.
قالیباف اظهار داشت: بنابراین با احتساب 9 درصد افزایش افزوده و 15 درصد هزینه حمل و 15 درصد سود خرده فروشی قیمت هر پاکت سیمان در بازار به 52 هزار تومان میرسد.
رقیب چینی ایرباس و بوئینگ فقط یک قدم تا دریافت مجوز
شرکت هواپیماسازی دولتی کوماک چین، اعلام کرد که هواپیمای مسافربری تولیدی این شرکت فقط یک قدم تا دریافت مجوز پرواز فاصله دارد.
به گزارش رویترز، شرکت دولتی هواپیماسازی تجاری چین موسوم به کوماک اعلام کرد که هواپیمای مسافربری تولید این شرکت به نام C919 که با هدف به چالش کشیدن انحصار ایرباس و بوئینگ در صنعت هواپیمایی جهان طراحی شده تمام مراحل آزمایشی خود را طی کرده و در آستانه دریافت مجوز پرواز است.
این شرکت در بیانیه رسمی خود اعلام کرده که 6 فروند از این هواپیماها تستهای خود را طی کرده و در مراحل پایانی دریافت مجوز از سوی سازمان هوانوردی کشوری چین قرار دارند. دریافت مجوز برای این هواپیماها اتفاق بزرگی برای چین به شمار میرود.
هواپیمای باریکپیکر یا تکراهروی C919 در کلاس هواپیمای خانواده بوئینگ 737 مکس و ایرباس 320 نئو طراحی شده است.
شرکت سازنده این هواپیماها از سال 2008 برای عرضه آنها با مشکلات فنی و همین طور اعمال محدودیت در تامین قطعات از سوی آمریکا مواجه بوده است.
نخستین مشتری این هواپیماها هم شرکت هواپیمایی دولتی چاینا ایسترن چین است که برای خرید 5 فروند از آنها سال گذشته ثبت سفارش کرده است.
روزنامه چانگ جیانگ دیلی، متعلق به دولت محلی ووهان چین، گزارش داده است که نخستین فروند از این هواپیماها قرار است در ماه آگوست سال جاری به مشتری تحویل داده شود.