روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

1399 شنبه 18 بهمن - شماره 3840

کائنات از روز پنجم جشنواره فیلم فجر گزارش می‌دهد؛

در سوگ «علی انصاریان»

 بنیامین صادقی- روز پنجم جشنواره فیلم فجر روز سوگواری برای  «علی انصاریان» بود، از دقایقی سکوت در پی درگذشت او تا این جمله از فاطمه معتمدآریا بازیگر «روزی روزگاری آبادان»  که گفت: «فکر می‌کنم اگر من به جای آن‌ها رفته بودم امروز مردم ایران درد و غم کمتری داشتند!»
16 بهمن ماه، فیلم «روشن» روح الله حجازی در برج میلاد پخش شد؛ فیلمی تلخ و گزنده که به اعتقاد صاحب نظران، گامی رو به جلو در کارنامه فیلم سازی این کارگردان بود.
رضا عطاران بازیگر اصلی «روشن» که امسال با فیلم کمدی «شیشلیکي مهدویان هم در جشنواره حضور دارد، در این فیلم کاراکتر جدی و متفاوتی از یک مرد خانواده را به تصویر می کشد که بیکار است و این بیکاری تبعات برای او به دنبال دارد.
کاراکتر «روشن» آن طور که خود رضا عطاران می گوید: کاراکتری جالب توجه بود که انفعال خاصی داشت. در واقع به این دلیل که شخصیت عجیب و غریبی بود، نظر من برای ایفای آن جلب شد.
عطاران همچنین با ابراز تاسف از درگذشت علی انصاریان گفت: امیدوارم زودتر شرایط عوض شود و روزهای خوب را ببینیم. اگر قرار است واکسنی خریداری شود زودتر انجام شود و از این اتفاق‌ها نبینیم.
سارا بهرامی هم که در این فیلم نقش کوتاهی دارد، تاکید دارد که «حضور رضا عطاران در این فیلم برایم تعیین کننده بود. من به طول نقشم فکر نکردم و تنها دوست داشتم که در این فیلم حضور داشته باشم».
 روح الله حجازی کارگردان «روشن» هم می گوید که «من به رضا عطاران گفتم که اگر در این فیلم بازی کنی، من آن را می‌سازم، چراکه این نقش را برای شما نوشتم و فقط می‌خواهم شما در آن حضور داشته باشی.»
او با رد تعبیری که از خودکشی در فیلمش شده بود، درباره برخی نشانه‌هایی که به نظر اعتراض او را به عملکرد دولت می‌رساند یا وضعیت مردم را در اوضاع فعلی نشان می‌دهد، بیان کرد:‌ من فیلمساز سیاسی نیستم و آثارم خیلی تعابیر سیاسی ندارند. مسئله من شخصیت «روشن» بود و خیلی دنبال این ماجرا نیستم که بر مبنای مقطعی که در آن زندگی می‌کنیم، فیلم بسازم. این فیلم بیشتر بعد جامعه‌شناختی دارد و علاقه‌ام موضوعات روانکاوانه است.
اما دومین فیلمی که روز گذشته در سینمای رسانه ها پخش شد، «روزی روزگاری آبادان» بود که اولین  تجربه کارگردانی حمیدرضا آذرنگ در سینما بود.
فاطمه معتمدآریا که در این فیلم  نقش مادر خانواده ای را بازی می کند که مرد خانواده ( محسن تنابنده) از اعتیاد رنج می برد، در بخشی از نشست مطبوعاتی گفت: همکاری در این فیلم حدود یک سال و نیم قبل به من پیشنهاد شد که در آن زمان خود آقای آذرنگ می‌خواست بازی کند و من خیلی مخالف بودم و کارمان به قهر با آقای آذرنگ هم رسید ولی بعد دوباره از سوی آقای اسکندری، آذرنگ و تنابنده در این پروژه حاضر شدم.
این بازیگر درباره بازی در فیلم «روزی روزگاری آبادان» گفت: سابقه تئاتری من با آقای آذرنگ و سابقه همکاری ما در فیلم «آباجان» به کارگردانی هاتف علیمردانی باعث شد که جدی‌تر به پیشنهاد حضور در این فیلم فکر کنم. این فیلم فراز و نشیب‌های بسیاری در پیدا کردن تهیه‌کننده و بازیگر داشت، اما برای من از جاذبه بسیاری برخوردار بود. فکر می‌کنم نگاه این فیلم بیشتر خانوادگی است و همه با هم هماهنگ هستند و یک بازیگر به تنهایی به چشم نمی‌آید.
معتمدآریا و محسن تنابنده در فیلم «روزی روزگاری آبادان»، داستان خانواده ای را در آبادان سال 81 روایت می کنند که در جنگ عراق و آمریکا بر اثر «خطای انسانی» _ واژه و تعبیری که از سوی سازندگان فیلم مطرح شد _ این موشک به خانه ای در آبادان اصابت می کند.( البته آذرنگ تاکید می کند، بخشی از داستان تخیلی است اما موشک واقعا در آن مقطع به سوله ای اصابت کرده نه به یک خانه)
حمید آذرنگ در ابتدای صحبت‌هایش با ابراز ناراحتی از درگذشت انصاریان، درباره هدفش از ساخت این فیلم توضیح داد: اگر فیلم نتوانسته هدفش را بیان کند، من اینجا هر چه بگویم توجیه است. روز اول جنگ آمریکا و عراق یک موشک به اشتباه به انبارهای شرکت نفت آبادان برخورد کرد که البته تلفاتی نداشت اما من خیال‌پردازی کردم. این اتفاق که حاکی از خطای انسانی بود که می‌توانست برای خانواده‌ای رخ بدهد. این موضوع را در صحنه تئاتر کار کرده بودم و از آنجا که دوست داریم حرف‌مان را با تعداد مخاطب بیشتری به اشتراک بگذاریم و فکر می‌کردم این موضوع کهنگی و میرایی ندارد، با توجه به زیاده‌خواهی انسانی که به جنگ منتج می‌شود، دوست داشتم فیلم آن را بسازم.
آذرنگ  با تشکر زیاد از معتمدآریا که برای ساخت این فیلم از اتفاق‌های مهم زندگی شخصی‌اش مثل نوه دار شدن گذشت تا پروژه به سرانجام برسد، درباره اولویت میان کارگردانی و بازیگری گفت: من از آینده خبر ندارم. پیش‌تر در تئاتر کارگردانی کرده بودم، اما در مدیوم سینما می‌دانستم که وارد راه سختی می‌شوم. فعلا در دوران نقاهت و ریکاوری هستم چون حتی از فکر به کاری جدید در این شرایط سخت پشتم می‌لرزد.
این کارگردان تئاتر و سینما همچنین با بیان اینکه «من فکر می‌کنم موشک «روزی روزگاری آبادان» خیلی شریف‌تر از بسیاری از سیاستمداران امروز است که برای انسان‌ها دل نمی‌سوزانند و دلشان به رحم نمی‌آید، گفت: دنیا بی‌رحمانه پدیده‌های شوم انسانیت را به ما می‌آموزد، کرونا ویروس منحوسی است ولی خیلی چیزها به ما یاد داد از جمله اینکه پس از سال‌ها زندگی، اعضای یک خانواده کنار هم، زوایای بیشتری از یکدیگر را فهمیدند.
بازی «هیراد آذرنگ» ( فرزند حمیدرضا آذرنگ) در نقش پسر خانواده هم از نکات قابل تامل فیلم بود و
حمیدرضا آذرنگ هم مطرح کرد: در طول فیلم من بدترین پدر دنیا برای هیراد بودم و به او بسیار سخت گرفتم. من از او عذرخواهی می‌کنم به خاطر رفتارهایم چون فقط می‌خواستم به او بیاموزم که این حرفه بی‌رحم است و باید ایستادگی کرد.
اما در پنجمین روز جشنواره فیلم فجر خبر رسید که «بازرسان معاونت بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی بار دیگر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جشنواره فیلم فجر را تایید کردند.» (آنها بازدید سرزده ای از برج داشتند.)
مدیر امور سینماهای جشنواره فیلم فجر هم از احتمال اضافه‌شدن سانس فوق‌العاده در روز شنبه برای فیلم‌های پرمخاطب خبر داد.
همچنین خبر رسید که کتاب (کاتالوگ) سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر در 144 صفحه به سردبیری «محمد تهرانی» و با 9 بخش «مسابقه سینمای ایران»، «فیلم‌های مستند»، «فیلم‌های کوتاه»، «مسابقه تبلیغات سینمای ایران»، «عکس» ، «پوستر»، «آنونس و تیزر»، «نکوداشت» و بخش «معرفی» منتشر شده است.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه