وزیر بهداشت اعلام کرد؛
مرگ سالانه ۲۰۰۰۰ ایرانی در جادهها
وزیر بهداشت با اشاره به تلفات سالانه ناشی از تصادفات و همچنین آلودگی هوا در کشور، گفت: بحث نگهداشت جمعیت جوان و جوانی جمعیت کشور نیازمند عزم ملی و برنامه علمی است.
دکتر محمدرضا ظفرقندی با بیان اینکه جوانی جمعیت، اولویت ملی است، گفت: بحث نگهداشت جمعیت جوان و جوانی جمعیت مستلزم عزمی ملی و برنامهای کامل و بر اساس مبانی علمی است که ما به آن میگوییم «عزم ملی، برنامه علمی».
وی گفت: طبیعی است که همه دستگاهها باید به این مقوله وارد شوند و وزارت بهداشت به تنهایی فقط میتواند یک بخشهایی را پیش ببرد. به عنوان مثال وزارت بهداشت میتواند در حوزه درمان ناباروری، جلوگیری از سقطهای غیرقانونی و غیره کار کند.
وزیر بهداشت به کمپین ملی نه به تصادف و مرگ سالانه حدود ۲۰هزار نفر در جادهها و به دلیل تصادفات اشاره کرد و گفت: اغلب کشتههای تصادفات جوان هستند و طبیعی است در جوانسازی جمعیت یکی از اولویتها نیز باید پیشگیری از این مرگها باشد و در کنارش اقدامات دیگر را هم انجام داد.
وی همچنین به موضوع آلودگی هوا، مرگ و میر ناشی از آن در کشور و همچنین ورود وزارت بهداشت به این موضوع اشاره کرد و افزود: سالانه ۷۰۰هزار کودک در دنیا به دلیل آلودگی هوا از بین میروند. بیتردید این سرمایهسوزی است.
وزیر بهداشت گفت: طبیعی است که در بحث تصادفات باید دستگاههایی مانند وزارت راه و سازمان برنامه و پلیس کمک کنند. در بحث آلودگی هوا نیز همین طور و باید دستگاههای مختلف پای کار آیند. در مجموع جوانی جمعیت یک عزم و سازماندهی و برنامهریزی ملی و علمی میخواهد که داریم انجام میدهیم.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران اعلام کرد؛
پیشنهاد افزایش 8/36 درصدی کرایه سرویس مدارس
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران گفت: لایحه نرخ کرایه امسال کمی دیر به شورا رسید، اما رقم پیشنهادی شهرداری افزایش ۳۶.۸ درصدی نسبت به سال گذشته است و این رقم با توجه به افزایش بیش از ۵۰ درصدی هزینههای حوزه حمل و نقل، برای ایجاد تعادل بین بستر رسمی و غیر رسمی پیشنهاد شده است و در این لایحه حدود ۱۷۰۰ دستگاه ناوگان برای ۵۰۰۰ دانشآموز استثنایی تخصیص داده شده است.
شادی مالکی در تشریح اقدامات این سازمان برای ساماندهی سرویس مدرسه با بیان اینکه در تهران حدود ۱۷۰ هزار دانشآموز از سرویس مدارس استفاده میکنند، گفت: امروز تنها ۱۰ هزار نفر در سامانه «سپند» که سامانه رسمی وزارت کشور است در تهران ثبتنام کردهاند؛ این یعنی بخش بسیار کوچکی از دانشآموزان در بستر رسمی ساماندهی شدهاند و مابقی خدمات خود را از مسیرهای غیررسمی دریافت میکنند. وی افزود: در برخی مدارس تنها دو یا سه دانشآموز در سامانه سپند ثبتنام کردهاند، در حالیکه بیش از ۱۰۰ نفر از همان مدرسه در بستر غیررسمی خدمات میگیرند. در تهران دو بستر برای سرویس مدارس وجود دارد؛ یکی بستر رسمی تحت نظارت شهرداری و سازمان تاکسیرانی و دیگری بستر غیررسمی توسط پیمانکاران غیرمجاز که هیچ نظارتی بر آنها نیست.
مالکی با تأکید بر سختگیریهای موجود در بستر رسمی برای شرکتها و رانندگان اظهار کرد: رانندگان ملزم به داشتن حداقل تحصیلات و گواهیهای قانونی هستند و شرکتها نیز باید بیمه و مالیات پرداخت کنند، اما در بستر غیررسمی هیچکدام از این الزامات رعایت نمیشود. در بستر رسمی، سازمان تاکسیرانی بهطور مستمر به مدارس مراجعه کرده، همراه با پلیس راهور و نماینده آموزش و پرورش بازرسی انجام میدهد و گزارشها را به دادستانی ارسال میکند، اما در بستر غیررسمی هیچگونه بازدارندگی وجود ندارد و حتی جریمه ۹۰ هزار تومانی پلیس هم اثرگذار نیست و میبینید که چرا برخیها میخواهند در فضایی غیر از سپند فعالیت کنند.
برخی شرکتها صرفاً برای دریافت مجوز در سامانه سپند ثبتنام میکنند
تا فقط مجوز بگیرند
وی گفت: متأسفانه برخی شرکتها صرفاً برای دریافت مجوز در سامانه سپند ثبتنام میکنند تا فقط مجوز بگیرند؛ اما هیچ ناوگانی را معرفی نمیکنند و تاکنون هیچ الزامی برای فسخ قرارداد یا پلمب این شرکتها در نظر گرفته نشده است. جلسات متعددی نیز با دادستانی داشتهایم، اما نتیجه عملی چندانی حاصل نشده و همچنان مدارس بدون نظارت جدی از سرویسهای غیرمجاز استفاده میکنند. در حال حاضر نزدیک به ۵۰۰۰ مدرسه دولتی و غیردولتی در تهران فعال هستند و امکان بازرسی روزانه از همه آنها توسط تاکسیرانی و حتی پلیس راهور وجود ندارد. پیشنهاد شفاف که با امضای شهردار تهران برای دکتر عارف نیز ارسال شد، این است که همانطور که در مقرره دولت آمده، مدیران مدارس موظف شوند اطلاعات دانشآموزان و شرکتهای ارائهدهنده سرویس را در سامانه سپند ثبت کنند، چرا که تنها مدیر مدرسه است که دقیقاً میداند کدام شرکت در حال ارائه خدمات به دانشآموزان است. وی با بیان اینکه در نامه به آقای عارف خواستیم که مدیران مدرسه مشخصات پیمانکاران را درج کنند، گفت: تاکنون حدود ۱۴۰ شرکت در سامانه سپند ثبتنام کردهاند که از این میان ۱۱۵ شرکت صلاحیت دریافت کردهاند، اما کمتر از ۲۵۰ ناوگان در سامانه فعال است. اگر شورا مصوبهای برای ثبت حداقل ۲۰ دستگاه به ازای هر شرکت داشته باشد، انتظار میرود این رقم به حدود ۲۰۰۰ دستگاه برسد و بخش قابل توجهی از دانشآموزان ساماندهی شوند.
مالکی با اشاره به نرخ کرایه سرویس مدارس یادآور شد: لایحه نرخ کرایه امسال کمی دیر به شورا رسید، اما رقم پیشنهادی شهرداری افزایش ۳۶.۸ درصدی نسبت به سال گذشته است. این رقم با توجه به افزایش بیش از ۵۰ درصدی هزینههای حوزه حملونقل، برای ایجاد تعادل بین بستر رسمی و غیررسمی پیشنهاد شده تا شرکتها و رانندگان انگیزه لازم برای فعالیت در سامانه سپند را داشته باشند.
وی با بیان اینکه سختی کار سرویس مدارس به ویژه در مقطع ابتدایی بالاست، خاطرنشان کرد: در مناطق پرترافیک شهر لازم است ضریب ترافیکی به نرخ کرایه اضافه شود تا امکان جذب ناوگان وجود داشته باشد. مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران در بخش دیگری از سخنانش درباره دانشآموزان استثنایی گفت: تا امروز حدود ۱۷۰۰ دستگاه ناوگان برای ۵۰۰۰ دانشآموز استثنایی تخصیص داده شده و از ابتدای مهر خدمات حملونقل این عزیزان به صورت رایگان ارائه خواهد شد.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست شورای شهر تهران:
طرح جامع آب خام و توسعه بهشت زهرا
در شهرداری معطل مانده است
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در تذکری رسمی نسبت به تعلل شهرداری در ارسال لوایح و اجرای مصوبات شورا هشدار داد و خواستار پیگیری فوری طرحهای کلیدی مدیریت شهری شد.
مهدی پیرهادی در جلسه دیروز (سهشنبه) در تذکر پیش از دستور خود اظهار کرد: بیش از سه سال است که طرح جامع آب خام در رفتوبرگشت میان شهرداری و شورا معطل مانده و با وجود پیگیریهای مکرر هنوز بهصورت رسمی به شورا ارائه نشده است. وی ادامه داد: موضوع جانمایی مکان های جدید بهشت زهرا نیز با وجود صورتجلسه رسمی شورا و تعیین ضربالاجل، همچنان در شهرداری متوقف مانده و به شورا ارسال نشده است. چنین لوایحی در شورا بیش از یک یا دو هفته بررسی میشود. پیرهادی گفت: مصوبه مهم ایجاد سامانه شناسایی و پایش منابع آلاینده در مناطق ۲۲گانه نیز پس از برگزاری جلسات متعدد، هنوز عملیاتی نشده و بنا به اعلام مدیران محیط زیست همچنان بلاتکلیف است.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: الزام به رعایت ساختمان سبز در پروندههای ماده ۵ نیز با وجود مصوبه شورا تاکنون اجرایی نشده و صرفاً دو پرونده به این تکلیف پایبند بودهاند. این مصوبه میتواند قسمتی از مشکلات حوزه انرژی و آب را در ساختوساز شهری مدیریت کند و شورا بر اجرای آن تأکید جدی دارد. شورا انتظار دارد شهرداری بدون اتلاف وقت این مصوبات را عملیاتی کرده و گزارش دقیق از روند اجرا به شورا ارائه دهد. همچنین در ادامه نرجس سلیمانی در تذکر پیش از دستور خود خطاب به کلیه سازمانها و شرکتهای شهرداری تهران اظهار کرد: باید در کلیه مواردی که از ردیف مدیریت راهبری یا ردیفهای مشابه که برای کمک از بودجه شهرداری استفاده شده، توجه شود و در هنگام بازنشستگی کارکنان، پاداش بازنشستگی بر اساس ذخایر قانونی و منابع موجود در اولویت پرداخت قرار بگیرد تا به دلیل تورم ارزش پاداش پایان خدمت کارکنان که درجه بازنشستگی نائل شدند و یا منفعت طلبی، حق اشخاص ضایع نشود.
وی همچنین با اشاره به نوع فروش کالاها توسط برخی از شرکتها و سازمانها گفت: در بعضی از سازمانها و شرکتهای تابع کالای نو خریداری شده و بعد از ثبت در اموال سازمان و شرکت تابعه، بلافاصله به عنوان کالای غیرنو در چارچوبی که عملاً منجر به خسارت منابع شهر و سازمان است، به شرکت موسسه دیگری واگذار میکنند. این کار درست نیست و خواهش ما این است این رویه اصلاح شود و اگر این اتفاق رخ ندهد، در موارد آن را به صورت مصداقی خواهیم گفت.