روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت - شماره 4582

چالش های جوانی


  رضا کاظمی- دوره جوانی مقطع زمانی بسیار حساس و سرنوشت سازی در زندگی هر فردی است و اگر این دوره با هدف‌گذاری پیش برود آینده‌ای روشن پیش روی جوان قرار می‌گیرد و برای گذر از چالش‌های این دوران، لازم است که جامعه با جوانان همراهی کند.
گسترش روند صنعتی شدن جوامع و تغییرات محسوس در الگوهای شغلی و اقتصادی سبب شده كه والدین بیشتر اوقات خود را در خارج از محیط مدرسه سپری كنند و توان لازم و فرصت كافی برای برقراری مناسبات مطلوب و ارتباط كلامی موثر با فرزندان را ندارند و در نتیجه فاصله و شكاف میان والدین با فرزندان تعمیق می شود لذا والدین نمی توانند بخوبی به مسائل و امورات نوجوان و جوان خویش رسیدگی كنند و این امر احساس رها شدن و فراموشی را درذهن جوانان تقویت می كند.
 عدم توجه نظام آموزشی به آموزش مهارت های زندگی جوانان را در عرصه عمومی جامعه و در برخورد با مسائل مختلف با دشواری های خاصی مواجه كرده است.
ابهام و پیچیدگی در هدف گذاری های برنامه های آموزشی و كارایی پایین این نوع سیستم آموزش و پرورش در تربیت شهروند مدنی یعنی شهروندی كه بتواند با گفت و گو و یا سایر ابزارهای مدنی موجود مشكلات خود را در جامعه حل و فصل كند باعث شده تا اعتماد به نفس جوان و نوجوان آسیب ببیند.
 تغییر و تحولات جامعه و به دنبال آن تخصصی شدن مشاغل جوانان را ترغیب می كند تا برای دستیابی به موقعیت های شغلی مناسب دوره های نسبتا طولانی تخصص و مهارت را در رشته های خاص پشت سر بگذارند و این امر نیاز به استمرار و تحصیل و مطالعه دارد كه همه جوانان ممكن است این توانایی را در خود نبینند.  استرس ها و فشارهای روحی و روانی پدیده ای است كه نسل جوان را تحت تاثیر قرار می دهد.
عدم تبیین مناسب معرفت دینی و فرهنگ متعالی توسط نهادهای فرهنگی ذیربط و برقرار نكردن رابطه مناسب و استفاده نكردن زبان قابل فهم جوانان از سوی متولیان فرهنگی از چالش های فراروی این گروه سنی به شمار می رود، اگر این مشكل بخوبی مرتفع نشود ارزش های معنوی و اخلاقی در پیش چشم گروه هایی از جوانان رنگ باخته و بنا به نظر پژوهشگران اجتماعی درصد ارتكاب به جرائم در بین نسل جوان افزایش می یابد.
 براساس آمارهای رسمی حدود 15 میلیون نفر جوان در محدوده 18 تا 35 سال در كشور در سن ازدواج هستند كه به دلایل متعدد آمادگی ازدواج و تشكیل خانواده را ندارند. مهم ترین علل تمایل برخی جوانان به تشكیل خانواده عبارتند از دلایل اقتصادی و فرهنگی كه این امر موجب می شود فاصله سنی بین فرزند با والدین بیشتر شده و آسیب هایی از این منظر متوجه خانواده و جامعه خواهد شد.
عمده آسیب های اجتماعی نظیر فقر، سرقت، طلاق و اعتیاد از پدیده بیكاری نشات می گیرد.
بطور حتم نقش خانواده، نهادهای فرهنگی و آموزشی و رسانه ها در این مقوله پررنگ تر از سایر نهادهای اجتماعی و حاكمیتی می باشد.
در حوزه مسائل اقتصادی جوانان كه مهم ترین موضوع آن بحث اشتغال است همانطور كه پیشتر نیز اشاره شد راهكاری جز اهتمام به تولید و تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی، كشاورزی و صنعتی نداریم كه برای این منظور باید فضای سرمایه گذاری و كسب و كار در استان بهبود یابد و رویه های غلط گذشته اصلاح شود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه