دادهپردازی یک ماه سفرهای نوروزی نشان میدهد
سهچهارم مسافران از اقامتگاههای غیررسمی و بدون مجوز استفاده کردند
دادهپردازی آمار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از اسکان نوروزی مسافران نشان میدهد اقامتگاههای یدون مجوز و غیررسمی از جمله خانههای شخصی و اجارهای، چادرهای مسافرتی و مدارس همچنان سهم بیشتری از سفرهای نوروزی دارند.
دادهپردازی اسکان مسافران در بازه زمانی ۲۴ اسفندماه ۱۴۰۲ تا ۲۴ فروردینماه ۱۴۰۳ از ثبت ۶۳ میلیون و ۶۴۷ هزار نفرشب اقامت مسافران خبر میدهد، که بنابر اعلام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی معادل ۵.۱۹ درصد افزایش نسبت به سال ۱۴۰۲ داشته است، که در مجموع استانهای مازندران، گیلان، خراسان رضوی، هرمزگان، بوشهر، فارس، خوزستان، اصفهان، آذربایجان شرقی، تهران و البرز بیشترین اقامتها را در این مدت به خود اختصاص دادند. همچنین بیشترین رشد اقامت نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته در استانهای کرمان، البرز، فارس، سیستان و بلوچستان، تهران، آذربایجان غربی، کردستان، گیلان، خراسان رضوی و زنجان، ثبت شده است.
از ۶۳ میلیون و ۶۴۷ هزارنفر شب اقامت در تعطیلات نوروز و عید فطر، سهم اقامتگاههای رسمی، که شامل هتل، هتل آپارتمان، هتل بوتیک، مهمانپذیر، بومگردی و اقامتگاههای سنتی، خانه مسافرهای دارای مجوز و مجتمعهای اقامتی میشود، حدود ۱۳ میلیون و ۹۵۱ هزار نفرشب بوده است، که بنابر اعلام معاونت گردشگری ۲.۵۸ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است. این آمار نشان میدهد همچنان سهم اسکان در اقامتگاههای بدون مجوز غیررسمی قابل توجه است، درحالی که سهم اقامتگاههای رسمی کمتر از یک چهارم مجموع آماری است که برای اقامتهای نوروزی در بازه زمانی ۲۴ اسفند تا ۲۴ فروردینماه اعلام شده است. اقامتگاههای غیررسمی و بدون مجوز معمولا شامل خانههای شخصی اجارهای و چادرهای مسافرتی میشود.
براساس دادههای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، خراسان رضوی، مازندران، هرمزگان، گیلان، اصفهان، فارس، تهران، آذربایجان شرقی، بوشهر و اردبیل استانهایی بودند که به ترتیب بیشترین سهم از اقامتهای رسمی در تعطیلات نوروزی و تعطیلات عید فطر را داشتند.
این آمار همچنین نشان میدهد سهم مراکز آموزش و پرورش که شامل مدارس نیز میشود، در بازه زمانی ۲۴ اسفند تا ۲۴ فروردین، ۲ میلیون و ۳۵۸ هزار و ۸۸ نفر شب بوده است، که بنابر اعلام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد کاهش داشته است و از مدارس و مراکز آموزشی در استانهای فارس، اصفهان، خوزستان، خراسان رضوی، هرمزگان، بوشهر، تهران، مازندران، لرستان و گیلان بیشتر استقبال شده است.
وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همچنین آمار داده است در نوروز و عید فطر حدود ۴۸۰ هزار نفر شب اقامت در بقاع و یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در کنار امامزادهها و بقاع و در چادر مسافرتی اسکان داشتند که نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است و بیشترین اقامتها به این شکل در استانهای خراسان رضوی، اصفهان، فارس، خراسان جنوبی، مازندران، کهگیلویه و بویراحمد، کرمان، لرستان، آذربایجان شرقی و سمنان ثبت شده است. بنابر اعلام اوقاف برای تعطیلات گذشته طرحی به نام «آرامش بهاری» در ۲ هزار و ۴۱۶ امامزاده اجرا شد و اسکانها در ۴۲۵ امامزاده به این ترتیب ثبت شده است.
بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
شصت و سومین جشنواره بینالمللی فیلم «کارتاخنا» در کشور کلمبیا برنامه بزرگداشت اصغر فرهادی را با نمایش دو اثر از این فیلمساز ایرانی برگزار خواهد کرد.
این رویداد سینمایی از تاریخ ۱۶ تا ۲۱ آوریل (۲۸ فروردین تا دوم اردیبهشت) در شهر کارتاخنای کلمبیا برگزار میشود و با نمایش دو فیلم «درباره الی» و «جدایی نادر از سیمین» از ساختههای اصغر فرهای در بخش بزرگداشت همراه خواهد بود.
شصت و سومین جشنواره فیلم کارتاخنا امسال میزبان ۱۷۰ نمایش فیلم شامل ۲۶ نمایش نخست جهانی خواهد بود و فرهادی به عنوان میهمان در این رویداد سینمایی حاضر میشود.
اصغر فرهادی اخیرا جایزه ویژه نقش برجسته در هنر سینما را از پنجاه و دومین جشنواره فیلم بلگراد در کشور صربستان دریافت کرده و مشغول آمادهسازی برای ساخت دهمین فیلم بلند خود در آمریکاست.
در یک نشست مطرح شد؛
اصغر فرهادی بخشی از هنر انقلاب است
در چهارمین نشست از هفته هنر انقلاب اسلامی مطرح شد که هنر انقلاب، هنری مفید است چراکه نگاه پیامبرگونه و اصلاحی دارد. به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره، چهارمین و آخرین نشست از هفته هنر انقلاب اسلامی با هدف بررسی سیر تحول هنر انقلاب اسلامی با حضور محمدحسین ساعی رییس دانشگاه سوره، مرتضی گودرزی دیباج استاد دانشگاه و پژوهشگر هنرهای تجسمی، امیررضا مافی مدیر مرکز انیمیشن سوره و تاجبخش فناییان دانشیار دانشگاه سوره برگزار شد. همچنین رامتین شهبازی نیز دبیری مجموعه نشستهای هنر انقلاب اسلامی را برعهده داشت.
* در ایام انقلاب هنر اجتماعی میشود
مرتضی گودرزی دیباج، استاد دانشگاه و پژوهشگر هنرهای تجسمی در ابتدای سخنانش بیان کرد: من با مقوله هنرهای تصویری معطوف به سینما و نمایش اصلاً کاری ندارم؛ چون استادان مطرحی دارد، فقط در مورد هنرهای تجسمی حرف میزنم که ترکیبی از نقاشی و گرافیک است که برای اولینبار در ایران و جهان اتفاق افتاد و تابهحال انجام نشده بود.
وی افزود: ۲۳ سال تحقیق و جستجوهای میدانی تبدیل به کتابی شد که بیشتر آن میدانی کار شده است. کسانی که در این کار هستند میدانند که پژوهشهای میدانی مثل دلار اصل میماند در برابر دلار قلابی؛ بنابراین کار بسیار سختی است. دریایی از کارهای مطالعاتی انجام شده که میتوان روی آن تحقیق و پژوهش کرد. گودرزی اظهار کرد: هنر انقلاب یک گرایش قوی نزدیک به مکتب است اگر به یک یا همه یا چند اثر توجه کرده و این توجه در چند اثرش دیده شود میتوان آن را هنر انقلاب نامگذاری کرد. وقتی قرار است در جامعهای انقلاب صورت بگیرد؛ یعنی تغییر نظام سیاسی قبلی بهنظام سیاسی دیگر، یعنی نظام سیاسیاجتماعی فعلی منعطف نمیشود.
وی ادامه داد: در ایام انقلاب هنر اجتماعی شده و وارد عرصه اجتماع میشود، هنر ما هنر مردمی است؛ اما هنر اجتماعی که بیاید تذکر دهد، تغییری ایجاد کند و ... نیست.
گودرزی معتقد است که برخی از هنرمندان پیش از انقلاب حتی نمیدانستند که انقلاب میشود ولی پولهای خود را تبدیل به چاپ آثار خود میکردند و این آثار با تودههای مردم ارتباط برقرار کردند. استاد دانشگاه و پژوهشگر هنرهای تجسمی بیان کرد: هنر انقلاب هنر مفید است نگاه پیامبرگونه و نگاه اصلاحی دارد. هنر انقلاب به همه افراد تذکر میدهد. یک نگاه رو به جلو با امیدآفرینی دارد که ما را به جلو سوق میدهد. تاریخ، حکمت، نشانهشناسی و موارد دیگر در مورد انقلاب روی زمین مانده و میبایست روی آن تحقیق و پژوهش انجام داد. در ابتدای هنر انقلاب تصویر امام (ره) کمتر کار میشد و بعد از آنکه تصویر امام (ره) در آثار هنر انقلاب کار شد، بر جنبههای معنوی آن تأکید شد.
گودرزی بیان کرد: شهید مرتضی آوینی درباره هنر بحثی دارد که معطوف به پیام حضرت امام (ره) است و این نکته که هنر، دمیدن روح تعهد در انسان است.
* ما به لحاظ هنری بهویژه هنرهای نمایشی باید به گذشته برگردیم
تاجبخش فناییان دانشیار دانشگاه سوره نیز در این نشست اظهار کرد: ما از خودبیگانه شدیم، انقلاب شد که ما خودمان را بشناسیم. مبانی انقلاب بحثهای فرهنگی است. حال باید پرسیده شود که انقلاب به چه معناست. برای چه چیزی انقلاب شد. شهیدها و خونها رفتهاند تا این انقلاب برای ما شود. این شوخی نیست؛ ولی واقعیت ماجرا دقیقاً همین است که به این مساله نپرداخته ایم. وی افزود: ما به لحاظ هنری بهویژه هنرهای نمایشی دقیقاً باید به گذشته برگردیم چرا که به هرآنچه سوال بوده، از طریق مولوی، عطار، فردوسی و ... پاسخهای درستی داده شده است. اما اصل ماجرا چیست؟ دانشیار دانشگاه سوره بیان کرد: به گمانم شهید آوینی در آرزوی چنین فرهنگی حاضر بود شهید شود و جان خود را بدهد. جاندادن و دلکندن اصلاً شوخی نیست. باید یک آرمان بلندی وجود داشته باشد تا یک انسان متفکر و آشنا با دین و فرهنگ و هنر راضی شود جان خود را بدهد.
* شخصیت شهید سلیمانی انسان ملی است
محمدحسین ساعی، رییس دانشگاه سوره نیز اظهار کرد: شخصیت شهید سلیمانی، انسان امتی، جهانی، ملی و حتی فراتر از اینها است. ملیگرایی شهید سلیمانی هیچ تعارضی باشخصیت جهانی او ندارد. انقلاب اسلامی هم از جنس همین افراد است.
رییس دانشگاه سوره ادامه داد: سیر تحول اجتماعی که موضوع هفته هنر انقلاب است، مفاهیمی مثل زنان، حقوق بشر، تحولات اجتماعی، یک رویکرد حاوی پیشفرضهای گسترده است و باید درباره تک تک آنها صحبت کرد.
وی ادامه داد: اگر انقلاب نبود شجریانی هم به وجود نمیآمد. اصغر فرهادی بخشی از هنر انقلاب اسلامی است. هنرمند چه خودش بخواهد چه نخواهد بخشی از انقلاب است. آدمها در طول تاریخ بهواسطه آن اتفاقاتی که میافتد در مسیر ارایه حق قدم می گذارند. با این تفسیر شاید اگر به هنرمندی این را بگوییم، خودش نیز باور نکند که نقشی در انقلاب داشته است. شهید آوینی جملهای دارد که می گوید «نسبت ما با خدا چگونه است؟» و به نظرم تقریباً همه اتفاقات هنری که بعد از انقلاب اسلامی افتاده است بخشی از درک ما از هنر اسلامی را در خود دارد.