روزنامه کائنات
2

سیاسی

۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين - شماره 4577

کنعانی:

ایران به دنبال تشدید تنش در منطقه نیست


  سخنگوی وزارت خارجه کشورمان گفت: «ایران به دنبال تشدید تنش در منطقه نیست. ایران ضمن پایبندی به منشور ملل متحد نسبت به عبور از خطوط قرمزش در هر مرحله محکم‌تر برای ایجاد بازدارندگی و تنبیه متجاوز عمل خواهد کرد. اقدام ایران ضروری و متناسب بود و اهداف نظامی را مورد هدف قرار داد. ایران با توجه به عدم اقدام لازم از سوی شورای امنیت و در نتیجه رفتار غیرمسئولانه آمریکا، انگلیس و فرانسه و نیز دفاع از امنیت و منافع ملی خود حرکت کرده است.»
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، در نشست خبری هفتگی خود پاسخگوی سئوالات خبرنگاران شد.
کنعانی ابتدا درباره عملیات ایران و همچنین ادعاهای مقامات غربی برای پاسخ به ایران گفت: «اینکه موضع آمریکا چیست به نظر می‌آید زودهنگام است برای قضاوت، اما لازم است نکته‌ای را اشاره کنم. ایران یک قدرت مقتدر و امنیت‌آفرین است. اقدام ایران در حمله به برخی مقرهای نظامی رژیم صهیونیستی در سرزمین اشغالی در راستای اعمال حق ذاتی ایران برای دفاع از خود ذیل ماده 51 منشور ملل متحد و همچنین تجاوز اسرائیل به مقر دیپلماتیک ایران در سوریه است. ایران و دستگاه دیپلماسی و نیروهای مسلح در رخداد اخیر و در واکنش مشروع به اقدام تجاوزکارانه رژیم به روشی حرفه‌ای عمل کردند. ایران به روش منطقی و مسئولانه عمل کرد. هشدارهای لازم را قبل از اقدام داده بودیم. پس از اتمام حجت، مقتدارانه عمل کردیم و در ادامه مقتدرانه عمل خواهیم کرد.»
روابط ایران با اردن دوستانه است
سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص مشارکت کشور اردن در رهگیری موشک‌های ایران و احضار کاردار ایران گفت: «من در جایگاهی نیستم که در مورد رهگیری اردن تایید و تکذیب کنم. ایران نسبت به حفظ ثبات و امنیت منطقه‌ای کاملا متعهدانه عمل کرده و اقدام ایران علیه رژیم صهیونیستی علاوه بر تنبیه متجاوز در عین حال اقدامی بازدارنده علیه اقدامات مکرر رژیم صهیونیستی در تهدید ثبات منطقه بوده است. اردن هم از ناحیه اقدامات جنایت‌آمیز در منطقه متاثر بوده است. شایسته است اقدام مشروع ایران در توبیخ و تنبیه متجاوز مورد حمایت‌های جهان قرار بگیرد. روابط ما با اردن دوستانه است و ارتباطات مستمر وجود داشته است.»
حمایت ایران از 2 قطعنامه علیه رژیم صهیونیستی
کنعانی درباره قطعنامه ممنوعیت صادرات سلاح به رژیم صهیونیستی گفت: «شورای حقوق بشر سازمان ملل 2 قطعنامه مصوب در ارتباط با رژیم صهیونیستی داشته، قطعنامه ممنوعیت صادرات سلاح برای رژیم صهیونیستی و قطعنامه درخواست آتش‌بس. ایران در چارچوب نگاه اصولی نسبت به فلسطین از هر دو قطعنامه حمایت می‌کند.»
نشست شورای امنیت فاقد دستاورد سیاسی برای صهیونیست بود
وی در خصوص جلسه یکشنبه شب گذشته شورای امنیت و همچنین قصد کشورهای غربی برای اعمال تحریم علیه ایران گفت: «بی‌عملی این شورا در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی و حمله به مقر دیپلماتیک ایران در دمشق شاهد دیگری بر این مدعاست که شورا تحت تاثیر منفی آمریکا و برخی دولت‌های اروپایی نتوانسته به مسئولیت‌های خود عمل کند. مراجعه رژیم به شورای امنیت و تشکیل جلسه موجب روشن شدن ابعاد دیگری از جنایات رژیم و حامیان فرامنطقه‌ای آن شده است. همانطور که پیش‌بینی می‌کردیم با توجه به مشروعیت اقدام ایران از منظر منشور سازمان، این نشست عملا فاقد هرگونه دستاورد سیاسی برای رژیم صهیونیستی بود.»
آخرین وضعیت بازگشایی سفارت آذربایجان در تهران
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آخرین وضعیت بازگشایی سفارت آذربایجان در تهران گفت: «مقدمات خوبی برای آغاز مجدد فعالیت‌های دیپلماتیک آذربایجان در تهران فراهم آمده و گفت‌وگوهای خوبی در سطح وزرای خارجه صورت گرفته و هیات دیپلماتیک آذربایجان مدتی پیش برای فراهم‌سازی مقدمات به تهران آمدند. طبیعتا بر اساس روند جاری امور، با اتمام دوره ماموریت سفیر ایران در آذربایجان، انتخاب سفیر طبق روال اداری انجام خواهد شد.»
برگزاری نمایشگاه ایران‌اکسپو در تهران
وی درباره برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو گفت: «ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران، موسوم به ایران‌اکسپو، در اردیبهشت سال جاری در تهران برگزار خواهد شد و در راستای اجرای سیاست اقتصادی دولت سیزدهم و رونق تجارت خارجی است. این نمایشگاه یک رویداد تجاری جامع در بزرگ‌ترین مقیاس و کامل‌ترین تنوع است و فرصتی است که امیدواریم با مشارکت علاقه‌مندان خارجی با قوت برگزار شود.»

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه