روزنامه کائنات
7

شهرستان

۱۴۰۲ يکشنبه ۲۷ اسفند - شماره 4567

رئیس اتاق بازرگانی تبریز:

بخش خصوصی می‌تواند مانع از خروج نخبگان از کشور شود

  آذربایجان شرقی - لیلا پاشایی : تفاهم‌نامه همکاری صنعتی دانشجویان دانشگاه‌های استان آذربایجان‌ شرقی با اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز امضا شد.
این تفاهم‌نامه که حاصل برگزاری ۳۰ جلسه کار کارشناسی با حضور روسای دانشگاه‌های استان است، در راستای تحقق شعار سال و رشد تولید و ارتقای سطح همکاری، ایجاد مشارکت و بهره‌گیری از توانایی‌های علمی، آموزشی، تحقیقاتی و افزایش دانش فنی و توسعه منابع انسانی متخصص و افزایش بهره‌وری نیروهای فعال در حوزه‌های مختلف صنعت، اعضای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز امضا شد.
توانمندسازی بنگاه‌های اقتصادی عضو اتاق تبریز و همچنین اجرای مسئولیت اجتماعی برای تسهیل اشتغال و پرورش نیروی کار ماهر و ارتقاء مهارت شاغلان، گسترش همکاری و تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه و استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود، جهت بهبود مشارکت بین اتاق بازرگانی تبریز (به نمایندگی صنایع استان) و دانشگاه‌های مستقر در استان آذربایجان‌ شرقی از اهداف این تفاهم نامه است.
رئیس اتاق تبریز در ابتدای این نشست با اشاره به جایگاه مهم و راهبردی استان آذربایجان‌ شرقی در حوزه اقتصاد و صنعت گفت: دانشگاه‌ها در حوزه آموزش نیروی انسانی نقش بزرگی دارند و می‌توانند به رشد و توسعه کشور کمک کنند.
یونس ژائله، بر ضرورت جذب دانشجویان مستعد و نخبه در بخش صنعت، به‌ منظور توسعه استان تأکید کرد.
رئیس اتاق تبریز گفت: ما توانستیم در حوزه صادرات خوب عمل کنیم، اما ظاهراً در صادرات نیروی انسانی بیشتر از صادرات محصولات و کالاها موفق بودیم، چرا که بهترین نیروها در تمامی زمینه‌ها، جذب شرکت‌های بزرگ در سایر کشورها شده‌اند و این امر به نفع سایر کشورها و به ضرر کشور خود ما است.
ژائله، نقش بخش خصوصی را در جلوگیری از مهاجرت قابل تأمل دانست و افزود: بخش خصوصی می‌تواند با جذب نیروی انسانی در کنار دانشگاه‌ها قرار گرفته و مانع از خروج نخبگان از کشور شود. رئیس اتاق تبریز گفت: صنعت تنها مختص علوم پایه و مهندسی نیست، بلکه موارد دیگری از جمله برندینگ را نیز شامل می‌شود و باید از این ظرفیت‌ها استفاده کرد.
نایب رئیس اتاق بازرگانی تبریز، بخش های صنعت و دانشگاه را وابسته به یکدیگر دانست و افزود: دانش آموختگانی که در دانشگاه‌های معتبر علمی از جمله دانشگاه صنعتی شریف یا دانشگاه صنعتی امیرکبیر تحصیل کرده‌اند، بیکار نمی‌مانند، بنابراین باید سطح دانشگاه‌ها را به جایی برسانیم که فارغ التحصیلان آن به‌ راحتی بتوانند به‌ واسطه مهارتی که کسب کرده‌اند، در صنایع جذب شوند.
مسعود بنابیان، اظهار کرد: مهاجرت نیروی انسانی تنها مربوط به دانشگاه، صنعت یا جذب در حرفه و شغل خاصی نیست، بلکه عوامل متعددی در این زمینه دخیل هستند که باید به‌ صورت کارشناسی و تخصصی بررسی شود.
رئیس کمیسیون صنایع و انرژی اتاق تبریز در این نشست تأکید کرد: دنبال این هستیم که دانشگاه‌ها را به محل کار بکشانیم و از ظرفیت‌های دانشگاهی در خصوص رفع نیازهای صنایع و از ظرفیت صنایع در راستای جذب نیروی انسانی بهره ببریم.
یونس اکبرپور پایدار، بر لزوم بهره‌گیری از تمامی رشته‌های دانشگاهی در صنایع، به‌ منظور قوی‌تر و عملیاتی شدن اهداف تأکید کرد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه