روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۲ يکشنبه ۲۷ اسفند - شماره 4567

نسل نو را دریابید


  مهین مقدم- وقتی منابع هویتی نسلی تقویت کننده یکدیگر باشند و پیوستگی نسلی را به دنبال نداشته باشد زمینه برای ظهور و بروز تعارض نسلی فراهم می گردد . به گونه ای که اعضای جامعه وضعیت هویت خود را در نفی و تعارض با گذشتگان خود می بیند . تعارض میان نسل ها زمانی به وجود می آید که تحولاتی مانند تحولات اجتماعی و سیاسی در جامعه ایجاد شود . در واقع تعارض بین نسلی به علت اختلاف در باورها ، ارزش ها و هنجارهای میان نسل ها به وجود می آید .
شکاف نسلی مفهومی بسیار گسترده و پیـچیده است که محدوده تحلیل و بـررسی آن شامل اختلاف‌های روانی، اجتماعی و فرهنگی از یک طرف و تفاوت در بینش و آگاهی، اعتقادها، پندارها، انتظارها، جهت‌گیری‌های ارزشی و الگوهای رفتاری میان دو یا چند نسل از طرف دیگر است کـه ایـن امور را به طور همزمان در یک جامعه مورد بررسی و کاوش قرار می‌دهد.
از دیرباز تاکنون این موضوع از سوی بیشتر جامعه‌شناسان، روان‌شناسان، روان‌شناسان اجتمـاعی، مردم‌شناسان فرهنگی، صاحبان اندیشه‌های سیاسی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در صورتی که انتقال فرهنگ و ارزش‌ها با مشکل مواجه شود یکی از پیامدهای آن، شکل‌گیری پدیده تلخ اجتماعی شکاف ارزشی درون خانواده و بین نسل‌ها خواهد بود.
هم‌تراز نبودن سطح تحصیلات والدین با فرزندان، نبود درک مقابل میان فرزندان و والدین و ناآشنایی والدین با ویژگی‌های شخصیت و نیازهای دوران بلوغ فرزندان از مهمترین مصادیق شکاف بین نسلی است.
شکاف نسلی در جامعه ایران ناشی از تفاوت‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و تفکری است. با اتخاذ راهکارهای مناسب می‌توان این شکاف را کاهش داد و به ایجاد همبستگی و تعامل مثبت میان نسل‌ها کمک کرد. تقویت ارتباطات، توجیه تغییرات فرهنگی، تربیت فرهنگ احترام و همکاری، از جمله راهکارهایی هستند که می‌توانند به این هدف کمک کنند.
ایجاد فرصت‌های همکاری و مشارکت اجتماعی در پروژه‌های مختلف برای تمام نسل‌ها، می‌تواند به تقویت ارتباطات و درک متقابل کمک کند.
ترویج مشارکت اجتماعی و تشویق به همکاری میان نسل‌ها در پروژه‌ها و فعالیت‌های مختلف: ایجاد فرصت‌های همکاری و مشارکت اجتماعی در پروژه‌های مختلف برای تمام نسل‌ها، به ویژه نوجوانان و جوانان، می‌تواند به تقویت ارتباطات و درک متقابل کمک کند، و منجر به ایجاد ارتباطات مثبت میان نسل‌ها شود.
تربیت ارتقاء فرهنگ تعامل و احترام: در مدارس و خانواده‌ها، اهمیت تعامل، گوش دادن به دیگران و احترام به نقاط نظر مختلف باید تأکید شود.
یافته ها نشان می دهد مولفه های اثرگذار بر شکاف نسلی در پنج بعد فردی و خانوادگی، آموزشی-محیطی، اجتماعی-فرهنگی، سیاسی و دینی-مذهبی دسته بندی می شوند. شاخص های استخراج شده در حوزه فردی و خانوادگی عبارتند از: عدم ارتباط، میزان آشنایی خانواده با فناوری، سبک تربیتی خانواده، ساختار خانواده، پایگاه اجتماعی و اقتصادی، اصول حاکم بر مدیریت خانواده، سبک زندگی، برداشت متفاوت از روابط، سواد رسانه ای و تحصیلات والدین؛ حوزه فرهنگی- اجتماعی عبارتند از: رسانه های دیداری و شنیداری، رسانه های جمعی غربی، نوع استفاده از اشکال تکنولوژی، شبکه های اجتماعی مجازی، نحوه گذران اوقات فراغت، مدرنیسم و جهانی شدن؛ حوزه دینی- مذهبی عبارتند از: غفلت از دین و تربیت دینی، عدم توجه به ارزش ها، میزان دینداری خانواده و توجه به نظارت ارزشی؛ حوزه آموزشی- محیطی عبارتند از: نظام آموزشی(برنامه ریزان و معلمان)، برنامه درسی پنهان، معاشرت با همسالان و توجه بیشتر به آموزش به جای پرورش؛ حوزه سیاسی عبارتند از: سیاست گذاری فرهنگی، توزیع ناعادلانه امکانات و عدم وفاق ملی در جامعه.

 

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری تهران اعلام کرد؛
انحلال «شورای شهر نسیم شهر» در صورت تأیید وزارت کشور
  مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری تهران گفت: تصمیم‌گیری نهایی برای شورای شهر نسیم شهر در شورای حل اختلاف مرکزی وزارت کشور انجام خواهد شد.
هادی رحمتی در تشریح موضوع انحلال شورای شهر نسیم شهر گفت: موضوع در شورای حل اختلاف استان تهران مطرح شده؛ اما تصمیم نهایی در شورای حل اختلاف مرکزی وزارت کشور اتخاذ خواهد شد.
وی افزود: لذا در حال حاضر نمی توان گفت این شورا منحل شده چرا که تصمیم نهایی در شورای حل اختلاف مرکزی وزارت کشور اتخاذ می‌شود.
مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری تهران تأکید کرد: پس از تصمیم گیری در شورای حل اختلاف مرکزی وزارت کشور، وضعیت مشخص خواهد شد و با توجه به اینکه استانداری تهران قائم مقام شوراست در مرحله بعد می‌تواند برای شهردار نسیم شهر تصمیم گیری از سوی استانداری انجام خواهد شد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه