روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۲ شنبه ۲۶ اسفند - شماره 4566

تولید متانول پتروفرهنگ ۷۳ درصد افزایش یافت


  مدیرعامل هلدینگ پتروفرهنگ از افزایش ۷۳ درصدی تولید متانول در ۳ ماه نخست سال مالی ۱۴۰۲ (پاییز) نسبت به مدت مشابه پارسال خبر داد.
به گزارش کائنات و به نقل از شانا، جواد زارع‌پور اظهار کرد: در سه ماه نخست سال مالی گذشته (پاییز ۱۴۰۱) در مجموع تولید متانول دو شرکت سبلان و کیمیای پارس خاورمیانه ۴۱۳ هزار تن بود که در سه ماهه نخست سال مالی امسال (پاییز ۱۴۰۲) به ۷۱۳ هزار تن رسید و افزایش ۷۳ درصدی نشان می‌دهد.
وی با تأکید بر اینکه افزایش و پایداری تولید از برنامه‌های اولویت‌دار صندوق ذخیره فرهنگیان و مجموعه پتروفرهنگ است، گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و پیگیری‌های مستمر این مهم در ۳ ماهه نخست سال مالی تحقق یافته است.

صرفه‌جویی بیش از ۱۰۰ میلیارد تومانی در نفت و گاز گچساران
  مدیرعامل شرکت نفت و گاز گچساران از عملیات جداسازی، بارگیری، حمل، تخلیه و نصب یک دستگاه تفکیک‌گر یکصدتنی نفت و گاز در مجاورت چاه شماره ۳۰ این شرکت خبر داد و گفت: این اقدام جهادی صرفه‌جویی بیش از ۱۰۰ میلیارد تومانی را به‌دنبال داشته است.
به گزارش کائنات و به نقل از شانا، غلامرضا کمالی با اشاره به جداسازی، بارگیری و جابجایی این تفکیک‌گر گفت: با اقدام جهادی کارکنان شرکت نفت و گاز گچساران و همکاری مدیریت ترابری و پشتیبانی نفت شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، یک دستگاه تفکیک‌گر نفت و گاز به وزن ۱۰۰ تن از  کارخانه گاز و گاز مایع ۱۰۰۰  شرکت نفت و گاز آغاجاری پس از جداسازی از محل، به‌وسیله ناوگان این شرکت بارگیری و پس از گذشت چند روز با ایمنی کامل مسیر جابه‌جایی را طی کرد و در مجاورت چاه شماره ۳۰ گچساران واقع در منطقه دشت گز تخلیه و نصب شد.
وی ادامه داد: شرکت نفت و گاز گچساران با تولید روزانه ۶۲۰ هزار بشکه نفت و یک میلیارد فوت مکعب گاز خشک و ۳۰ هزار بشکه میعانات گازی، افزون بر صیانت از منابع نفتی و رعایت اصول و ضوابط ایمنی، گام‌هایی مؤثر را به‌منظور جلوگیری از آلودگی محیط زیست برداشته است.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز گچساران یادآور شد: این شرکت بخش اعظمی از گاز خوراک پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس را برای تامین گاز کشور و خوراک واحدهای پتروشیمی بندر امام و بوعلی سینا تامین می‌کند.
کمالی ضمن قدردانی از این اقدام جهادی و تاثیرگذار که با هماهنگی و همکاری مدیریت‌های سه‌گانه شرکت‌های ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، نفت و گاز گچساران و آغاجاری انجام شد، گفت: این اقدام به تامین پایدار گاز مصرفی واحدهای بهره‌برداری و نمک‌زدایی و ایستگاه‌های تقویت فشار گاز ناحیه گچساران کمک می‌کند.

تعلیق قرارداد ۲ میلیاردی ادنوک و بریتیش پترولیوم
 با شرکت صهیونیستی
  شرکت ادنوک امارات و بریتیش پترولیوم (BP)، قرارداد ۲ میلیارد دلاری برای خرید سهم عمده در شرکت نفت و گاز رژیم صهیونیستی «نیو مِد انرژی» را به دلیل تغییر سیاست سراسر منطقه تحت تاثیر جنگ در غزه، معلق کردند.
شرکت «نیو مِد انرژی» در بیانیه‌ای اعلام کرد تعلیق مذاکرات، نتیجه ابهامات به وجود آمده در فضای بیرونی بود. با وجود این توقف، شرکت بریتیش پترولیوم و شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) نسبت به معامله پیشنهادی، مجددا ابراز علاقه کردند.
با این حال، ارزش سهام شرکت «نیو مِد انرژی» در بازار تل آویو، حداکثر هشت درصد سقوط کرد.
این قرارداد که در مارس سال گذشته اعلام شده بود، منعکس کننده رشد روابط مالی بین امارات عربی متحده و رژیم صهیونیستی از زمان عادی سازی روابط دیپلماتیک بود. در آن زمان، دو طرف اعلام کرده بودند توافق سیاسی ممکن است به میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری ختم شود.
اما مذاکرات میان «نیو مِد انرژی»، بریتیش پترولیوم و ادنوک، پس از آغاز جنگ غزه در هفتم اکتبر که فضای سیاسی منطقه را زیر و رو کرد و روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی را تیره ساخت، از مسیر خود خارج شد.
عملیات‌های ارتش رژیم صهیونیستی، اکثر کشورهای جهان عرب از جمله امارات عربی متحده را به خشم آورده است. ابوظبی، مکررا از دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای ویرانی‌های به بار آمده در مناطق فلسطینی و افزایش شمار قربانیان غیرنظامی، انتقاد کرده است. قرارداد با شرکت «نیو مِد انرژی»، حضور بریتیش پترولیوم در شرق مدیترانه را گسترش می‌داد در حالی که به منزله نخستین ورود ادنوک به این منطقه بود

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه