روزنامه کائنات
5

گزارش

۱۴۰۲ شنبه ۲۶ اسفند - شماره 4566

نگاه کائنات به روند رشد حداقل دستمزد کارگران در چند دهه گذشته

“تولید و اقتصاد” در انتظار تعیین حداقل حقوق!

 مجتبی صراف حداقل دستمزد کارگران در سال ۵۸ برابر یک هزار و ۷۰۰ تومان بود که طی ۴۱ سال گذشته حدود یک هزار و ۱۲۳ برابر شده است.
کارگران بازوان حرکت جامعه به سوی رشد و تعالی و عامل موثر گردش چرخ‌های اقتصادی هستند و تامین معیشت و رفاه آنان همواره باید مورد توجه دولت‌ها قرار گیرد.
«قدرت خرید کارگران» شاخصی برای سنجش وضعیت معیشت مردم به ویژه کارگران است. دولت‌های وقت، هر سال در روزهای پایانی سال در شورایی سه جانبه با حضور نمایندگان کارگران، کارفرمایان و میزان دستمزد را براساس متغیر نرخ تورم و هزینه معاش تعیین می‌شود.
همانطور که گفته شد نرخ تورم در تعیین دستمزد کارگران نقش محوری دارد؛ براین اساس در این گزارش نگاهی به وضعیت نرخ تورم و حداقل دستمزد در ۴۱ سال گذشته (از سال ۵۸ تا امسال) انداخته‌ایم.
براساس آمار سال ۵۸ و در حالیکه تقریبا یک سال از پیروزی انقلاب گذشه بود نرخ تورم ۱۱.۴ درصد بود و برای کارگر حداقل یک هزار و ۷۰۱ تومان حقوق ماهیانه پرداخت می‌شد. در فاصله سال‌های ۵۹ تا ۶۳ در حالیکه نرخ تورم سیر نزولی را شروع کرده بود میزان دستمزد در رقم یک هزار و ۹۰۵ تومان ثابت بود.
پس از آن در سال‌های ۶۴ و ۶۵ حداقل دستمزد کارگران ۲۵۵ تومان افزایش یافت و به رقم دو هزار و ۱۶۰ تومان رسید. در سال‌های پایانی دوران دفاع مقدس با وجود اینکه نرخ تورم بیش از ۲۷ درصد بود حقوق کارگران به صورت جزئی افزایش یافت و در دو سال پیاپی ۶۷ و ۶۸ برابر دو هزار و ۴۹۰ تومان بود.
بین سال‌های ۶۹ و ۷۰ دستمزد کارگران ۴۰ درصد افزایش یافت و پس از این سال بود که حداقل دستمزد کارگران بین ۲۰ تا ۳۰  درصد رشد داشت و به تناسب آن، نرخ تورم نیز به بیش از ۲۰ درصد رسید به گونه‌ای که در سال ۷۴ وقتی نرخ تورم ۴۵.۵ درصد بود دستمزد کارگران ۲۶.۴ درصد افزایش یافت.
سال ۹۲ با شروع کار دولت یازدهم نرخ رشد تورم ۳۴.۷ درصد و حداقل مزد ۴۸۷ هزار و ۲۰۰ تومان بود و یک سال پس از شروع به کار این دولت نرخ تورم کاهش یافت و به ۱۵.۴ درصد رسید (۱۹.۱ درصد کم شد)، حداقل دستمزد ۶۰۸ هزار و ۹۱۰ تومان و ۱۹.۹ درصد افزایش یافت.
در پایان کار دولت یازدهم (سال ۹۶) نرخ تورم ۹.۶ درصد بود که نسبت به سال قبل ۰.۶ درصد رشد داشت و دستمزد کارگران ۱۲.۶ افزایش یافت و معادل ۹۲۹ هزار و ۹۳۱ تومان بود.
در سال‌های ۹۷ و ۹۸ حداقل دستمزد کارگران به ترتیب یک میلیون و ۱۱۴ و یک میلیون و ۵۱۶ هزار تومان بود. در سال ۹۷ دستمزد نسبت به سال قبل ۱۶.۶ درصد رشد و در سال ۹۸ نسبت به ۹۷ نیز ۲۶.۵ درصد افزایش یافت. امسال نیز حداقل کارگران یک میلیون و ۹۱۱ هزار تومان بود و نسبت به سال گذشته ۲۱ درصد افزایش یافت.
نکته قابل توجه این است که دریافتی هر کارگر دربرگیرنده چند ردیف مزدی است، حداقل دستمزد و کمک‌هزینه اقلام مصرفی یا همان حق خواروبار به همه کارگران تعلق می‌گیرد. کارگرانی که سابقه کار دارند، به آنها حق سنوات نیز تعلق خواهد گرفت و به ازای هر فرزند (تا دو فرزند) حق اولاد تعلق خواهد گرفت. بنابراین مبلغ حداقل دستمزد کمتر از مجموع دریافتی هر کارگر است.
حداقل دستمزد کارگران در سال ۵۸ برابر یک هزار و ۷۰۰ تومان بود که طی ۴۱ سال گذشته به رقم یک میلیون و ۹۱۱ هزار تومان رسیده است، یعنی ۱۱۲۳ برابر افزایش یافته است.
همچنین نرخ تورم طی این سال‌ها با افت و خیزهای زیادی همراه بود و در سال ۵۸ برابر ۱۱.۴ درصد بود و این رقم در دی ماه امسال برابر ۳۲.۲ درصد بود و ۲۰.۸ درصد رشد داشته است.
نگاهی به نرخ رشد تورم و نرخ رشد حداقل دستمزد نشان می‌دهد که طی سال‌های ۵۸ تا ۹۹، متوسط نرخ رشد دستمزد حدود ۷۹ درصد بیش از نرخ رشد تورم بوده است.
مرکز برنامه‌ریزی و اطلاعات راهبردی وزارت کار در گزارشی به روند مقایسه دستمزد ۱۱ سال کارگران طی سالهای ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۱ پرداخته است. به موجب این گزارش، بررسی حداقل دستمزد اعلام شده طی سالهای ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که قبل از سال ۱۳۹۳ افزایش حداقل دستمزد از نرخ تورم کمتر بوده اما از سال ۱۳۹۳ به بعد به جز دو سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۹ همواره بر نرخ تورم فزونی داشته است.
روند تغییر دستمزد کارگران در ۱۱ سال اخیر
به عبارتی حداقل دستمزد کارگران در ۴ سال ۱۳۹۱، ۱۳۹۲، ۱۳۹۷ و ۱۳۹۹ پایین تر از نرخ تورم اعلامی تصویب شده است که سال ۱۳۹۷ با وجود نرخ تورم ۲۶.۹ درصدی، حداقل مزد ۱۹.۵ درصد و در سال ۱۳۹۹ با وجود نرخ تورم ۳۶.۴ درصدی، حداقل مزد ۲۱ درصد به تصویب رسیده است.
لازم به ذکر است که خرداد ۱۳۹۹ شورای عالی کار با تشکیل مجدد جلسه، پایه حقوق کارگران را تغییر داد و در ازای کاهش ۷۵ هزار تومانی پایه سنوات کارگران، افزایش حداقل دستمزد را از ۲۱ درصد به ۲۶ درصد رساند اما این افزایش باز هم از نرخ تورم ۳۶.۴ درصدی کمتر بود.
نتایج این گزارش همچنین نشان می‌دهد که در حالی که نرخ تورم سالانه در اسفند ۱۴۰۰ عدد ۴۰.۲ درصد بوده است اما افزایش حداقل دستمزد کارگران ۵۷.۴ درصد و ۱۷ درصد بالاتر از نرخ تورم تصویب شده که دستکم در طول یک دهه اخیر بی سابقه بوده است.
‌ شورای عالی کار ۱۹ اسفند ماه ۱۴۰۰ افزایش حداقل دستمزد کارگران را ۵۷.۴ درصد تصویب کرد که به موجب آن پایه حقوق کارگران از ۲ میلیون و ۶۵۵ هزار تومان به ۴ میلیون و ۱۷۹ هزار تومان افزایش یافت.
تعیین غیرکارشناسی حداقل حقوق و دستمزد می‌تواند به تولید کشور آسیب بزند
نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار با بیان اینکه تعیین غیرکارشناسی حداقل حقوق و دستمزد می‌تواند به تولید کشور آسیب بزند،  گفت: تعیین سبد معیشت خانوار موضوعی تخصصی است و بر این اساس آمارهای انستیتو تغذیه مرجع تصمیم گیری‌هاست.
«اصغر آهنی‌ها» نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار اظهار داشت: در جلسات تخصصی شورای عالی کار موضوع بعد خانوار، سبد معیشت و قیمت کالاها محور تعیین حداقل میزان حقوق و دستمزد است.
وی افزود: معیار ما برای تعیین سبد معیشت نظر کارشناسی انستیتو تغذیه است و قیمت کالاها هم از داده های مرکز آمار گرفته می شود.
آهنی‌ها گفت: سبد معیشت باید بر اساس استانداردها باشد و نباید دیدگاه های شخصی را در آن لحاظ کرد.
نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار با تاکید بر اینکه مخالف ایجاد چند قطبی در کشور هستیم، افزود: تعیین غیرکارشناسی حداقل حقوق و دستمزد می تواند به تولید کشور آسیب بزند.
وی گفت: تعیین حداقل حقوق و دستمزد باید به صورت منطقه ای باشد تا با در نظر گرفتن شرایط مختلف بهترین تصمیم گرفته شود.
در رقم دستمزد کارگران باید تورم انتظاری سال بعد را لحاظ کرد
نماینده مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران گفت: یکی از دلایل شکاف مزدی به این است که تورم سال آتی را در دستمزد و سبد معیشتی محاسبه نمی‌کنیم. در رقم دستمزد باید تورم انتظاری سال بعد را دید. زمانی که تورم بالای ۴۰ درصد داریم باید بدانیم این شکاف دستمزدی را افزایش می‌دهد و باید برای آن چاره‌ای درنظر بگیریم.
یکی از مسائل مهمی که این روزها دنبال می‌شود مربوط به بحث دستمزد و سبد معیشتی کارگران در سال ۱۴۰۳ است.
«محمدرضا تاجیک» نماینده مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران در گفتگوی اختصاصی با ایرنا درباره سبد معیشتی گفت: هنوز در این خصوص با دیگر شرکای اجتماعی به توافق نرسیده‌ایم. در این جلسات ۲ سبد ارایه شده که سبد مدنظر ما سبد مطلوب بود و مبلغ آن را محاسبه و اعلام کردیم.
وی افزود: گلایه‌ای که ما داریم و در کمیته دستمزد هم عنوان کردم این است که سفره و کالری مصرفی ما روز به روز کمتر می‌شود این در حالی است که تورم رو به افزایش است. این کاهش سبد و کوچک شدن سفره مردم را می‌توان به سادگی در رصد سبد معیشتی سالهای قبل دید.
تاجیک گفت: انستیتو تغذیه مواد غذایی لازم برای سلامت افراد را ارائه می‌دهد اما سفره کارگران متفاوت از این سبد است. این که یک انسان چه مواد غذایی برای سلامت خود استفاده کند تا نیازهایی که کارگر در سفره خود دارد متفاوت است. به طور مثال چای در سفره کارگران نقش دارد ولی در سبد معیشتی دیده نمی‌شود.
نماینده مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران افزود: سبد مطلوبی که ما با کارشناسی‌های صورت گرفته ارائه کردیم یک سبد بر پایه ۱۹ تا ۲۰ میلیون تومان است.
وی افزود: در جلسه روز گذشته مربوط به سبد معیشتی، نظر برخی از افراد حاضر در جلسه این بود که مبلغ بالا است و به همین دلیل سبد مورد تایید قرار نگرفت و روند جلسات نشان می‌دهد که عدد قرار است خیلی کوچکتر باشد.
تاجیک با تاکید بر اینکه دستمزد، سبد معیشتی و هر مورد دیگری که به وضعیت معیشت مردم بستگی دارد باید واقعی‌سازی شود، گفت: هر عددی که برای سبد معیشتی از سوی سه ضلع نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت به دست آمد باید برای عموم مردم منتشر شود و هر یک از اضلاع شورای عالی کار، پیشنهادی که مدنظرش است را شفاف بگوید و انتقادات را هم بپذیرد. من در کمیته دستمزد هم گفتم که اگر سبدی مدنظرتان است را به اشتراک بگذارید.
تاجیک تاکید کرد: یکی از دلایل شکاف مزدی به این است که تورم سال آتی را در دستمزد و سبد معیشتی محاسبه نمی‌کنیم. در رقم دستمزد باید تورم انتظاری سال بعد را دید. زمانی که تورم بالای ۴۰ درصد داریم باید بدانیم این شکاف دستمزدی را افزایش می‌دهد و باید برای آن چاره‌ای درنظر بگیریم. اعضای شورای عالی کار برای تصمیم‌گیری در دستمزد، تورم انتظاری سال آینده را متصور شوند. باید قبول کنیم یک جای کار اشتباه کردیم که دستمزدها با هزینه‌های زندگی اختلاف زیادی دارند و باید واقعی‌سازی شوند.
حداقل دستمزد با درک شرایط امروز جامعه تعیین می‌شود
نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار گفت: نگاه تولیدکننده و کارفرما حمایت از جامعه کارگری است و در قانون سقفی برای پرداخت مزد به کارگر وجود ندارد.
«داود جوانی» نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار و عضو هیئت مدیره کانون عالی کارفرمایی ایران با تاکید بر اینکه کارگران بزرگترین سرمایه تولید کشورند، اظهارداشت: نگاه کارفرمایان برای رشد تولید حمایت از جامعه کارگری است.
وی با اشاره به اینکه پرداخت مزد باید با درنظر گرفتن تورم باشد، گفت: در تعیین سبد معیشت خانوار و نیز حداقل حقوق و دستمزد داده های رسمی از مرکز آمار مرجع تصمیم گیری های شورای عالی کار است.
جوانی افزود: گروه کارفرمایی خود را موظف به تبعیت از دیدگاه های کارشناسی مراجع رسمی همچون مرکز آمار، وزارت بهداشت، وزارت اقتصاد و وزارت رفاه می‌داند.
نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار گفت: خروجی جلسات شورای عالی کار برای تعیین حداقل دستمزد است و تلاش می کنیم با درک شرایط امروز جامعه و در آرامش با در نظر گرفتن همه کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی این تصمیم گرفته شود.
وی در خصوص اختلاف دیدگاه نمایندگان کارگری و کارفرمایی برای تعیین سبد معیشت خانوار، بیان کرد: همواره در سال های گذشته تفاوتی بین سبد معیشت و حداقل مزد وجود داشته است که باید مدنظر قرار گیرد.
جوانی تاکید کرد: حداقل مزد بدون آنکه مشخصات جسمی و روحی کارگران و ویژگی های کار محول شده را مورد توجه قرار دهد باید به اندازه ای باشد تا زندگی یک خانواده، که تعداد متوسط آن توسط مراجع رسمی اعلام می شود را تامین کند.
عضو هیئت مدیره کانون عالی کارفرمایی ایران گفت: کارفرمایان موظفند که در ازای انجام کار در ساعات تعیین شده قانونی به هیچ کارگری کمتر از حداقل مزد تعیین شده جدید پرداخت نکنند و در صورت تخلف ضامن تادیه مابه‌التفاوت مزد پرداخت شده، حداقل مزد جدید خواهد بود.
مقایسه حداقل دستمزد در ایران و کشورهای خاورمیانه
بر اساس آمار قطر در صدر فهرست میانگین دستمزد کشورهای عربی و در رتبه ششم جهان قرار گرفت. حداقل دستمزد در کشور قطر ۱۸۰۰ ریال قطر (۴۹۵ دلار) است.
وبسایت GulfTalent به‌تازگی آمار مربوط به نرخ دستمزد در کشورهای خاورمیانه را منتشر کرده است. دستمزد در ایران و ترکیه قابل تامل است.
نابرابری درآمدی در بیشتر کشورها روز به روز در حال افزایش است. چشم‌انداز کوتاه‌مدت از اقتصاد خاورمیانه نیز با افزایش قیمت‌های انرژی و مواد غذایی به شکل تیره‌ای ترسیم می‌شود.
به نقل از GulfTalent به دلیل فقر رایج، مخارج اقلام ضروری بیش از ۶۰ درصد از کل سبد مصرف‌کننده را تشکیل می‌دهد، اما بعضی از کشورهای خاورمیانه نشان داده‌اند که می‌توانند وضع موجود را بهبود ببخشند.
متنوع‌سازی در بخش واردات و صادرات، افزایش بهره‌وری کشاورزی و حرکت به سمت بخش‌هایی که ارزش افزوده بالاتری دارند، به این کشورها کمک کرده تا وضعیت معاش و دستمزد مردم را بهتر کنند.
کشورهای حوزه خلیج فارس با افزایش سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اوضاع درآمد خانوارها را سروسامان داده اند.
در سوی مقابل، اما ترکیه به علت مشکلات اقتصادی که دارد با کاهش ارزش پول ملی مواجه شده که همین موضوع هم نارضایتی ترک‌ها را به دنبال داشته است.
آخرین آمارها چه نرخی از دستمزد را در کشورهای همسایه نشان می‌دهند و جایگاه هر کدام کجاست؟
بر اساس آمار قطر در صدر فهرست میانگین دستمزد کشورهای عربی و در رتبه ششم جهان قرار گرفت. حداقل دستمزد در کشور قطر ۱۸۰۰ ریال قطر (۴۹۵ دلار) است.
امارات هم که یکی دیگر از کشورهای پیشتاز خاورمیانه است حداقل ۱۵۰۰ درهم امارات (۴۰۸ دلار) را ثبت کرده.
عربستان که یکه‌تاز صنعت نفت است اعلام کرده که حداقل دستمزد ۱۶۰۰ ریال سعودی (۴۲۶ دلار) گزارش شده.
کویت که با ارزش‌ترین ارز دنیا را دارد حداقل دستمزد ۱۰۰ دینار کویت (۳۲۷ دلار) را ثبت کرد.
ترکیه هم در سال جاری با انواع و اقسام مشکلات اقتصادی و مالی دست و پنجه نرم کرده و حداقل دستمزد در آن ۸۰۰۰ لیر ترکیه (۴۲۵ دلار) اعلام شده است.
در ایران هم که با مشکلات اقتصادی متعدد و کاهش شدید ارزش پول ملی در سال جاری میلادی مواجه شده، نرخ دستمزد، ۷۳ میلیون ریال (۱۴۶ دلار) گزارش شده است. این رقم در مقایسه با بقیه کشورها با اختلاف فاحشی پایین است که دلیل کاملا روشنی دارد؛ کم‌ارزش‌ترین ارز دنیا ریال ایران است.
حقوق و دستمزد در کشورهای مختلف اروپایی
برای همه ما بار‌ها این سوال پیش آمده که به کدام کشور مهاجرت کنیم تا حقوق و دستمزد بالاتری دریافت کنیم. حتی گاهی به این موضوع فکر کرده‌ایم که در کدام سوی جهان کار کمتر و پول بیشتری وجود دارد! همه این خیالات و آرزو‌ها نه تنها برای شما پیش می‌آید بلکه برای تمام افرادی که از شغل و درآمد خود ناراضی هستند نیز قابل درک است.
پیشنهاد می‌کنم که تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید و با کشور‌هایی که بیشترین دستمزد‌ها در آنجا پرداخت می‌شود بیشتر آشنا شوید.
می‌توان گفت که در میان کشورهای اروپایی، کشورهای اروپای شرقی کمترین درآمد و کشورهای اروپای غربی بیشترین درآمد را به کارگران خود می‌دهند. بهترین درآمد در میان کشورهای اروپایی در فرانسه، انگلیس، ایرلند، هلند، آلمان، لوکزامبورگ، بلژیک و سوئیس است و کمترین درآمدها در این قاره نیز مربوط به مقدونیه، آلبانی، مونته نگرو، بوسنی و هرزه‌گوین، صربستان، بلغارستان، لهستان، رومانی، مولدوای، اوکراین، بلاروس و روسیه است. لازم به ذکر است کشورهای اروپایی نظیر فنلاند، سوئد، دانمارک، نوروژ و ایسلند حداقل درآمد کارگران ثبت نشده است.
 به جرات می‌توان گفت که سوئیس نه تنها در تمام اروپا بلکه در تمام جهان، یکی از بهترین سازه‌های اجتماعی را در اختیار دارد. دولت سوئیس امکانات زیادی برای شهروندان خود فراهم می‌کند و بهترین زیرساخت‌ها را در نظام اقتصادی خود پیاده می‌کند. حمایت دولت از بخش‌های خصوصی و مالیات متناسب، منجر به راحتی انجام کسب و کار در این کشور شده است. جالب است بدانید که آن‌ها به شهروندان خود یک مالیات بر درآمد سنگین ۳۰ % را اختصاص می‌دهند، اما برای پرداخت آن هیچ مشکلی نخواهند داشت، زیرا بالاترین حقوق را در کل جهان دریافت می‌کنند!
مردم سوئیس با درآمد متوسط تقریبا ۸۰۰۰۰ دلار در صدر این لیست قرار گرفته‌اند و شاید هیچ مانعی برای حل مشکلات مالی در سر راه خود نداشته باشند. اقتصاد سوئیس بر پایه گردشگری، ساخت ماشین آلات صنعتی و مواد شیمیایی بنا نهاده شده است. همچنین سوئیس جز ۱۰ کشوری قرار دارد که بهترین شرایط سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی یک کسب و کار در آنجا محیا می‌باشد. علاوه بر تمام نکات یادشده، کشور سوئیس پس از پایان یافتن جنگ جهانی دوم در میان امن‌ترین کشور‌های جهان شناخته شده است.
کمترین میزان حقوق و دستمزد
طبق آمار تا ماه ژانویه ۲۰۱۹، کمترین میزان حقوق و دستمزد در بین اعضای اتحادیه اروپا متعلق به بلغارستان با ۲۸۶ یورو بوده است. همچنین در ۹ کشور که همگی آنها در شرق و مرکز اتحادیه اروپا هستند، حداقل سطح دستمزد کمتر از ۶۰۰ یورو است که عبارتنداز لتونی با ۴۳۰ یورو، رومانی با ۴۴۶ یورو، مجارستان با ۴۶۴ یورو، کرواسی با ۵۰۶ یورو، جمهوری چک با ۵۱۹ یورو، اسلواکی با ۵۲۰ یورو، لهستان با ۵۲۳ یورو، استونی با ۵۴۰ یورو و لیتوانی با ۵۵۵ یورو.
بیشترین میزان حقوق و دستمزد
طبق آمار سال ۲۰۱۹، میزان حقوق و دستمزد سالانه کشورهای اروپایی که عبارت اند از انگلیس با ۴۵۰۰۰ دلار، فرانسه با ۱۵۲۱ یورو، آلمان با ۱۵۵۷ یورو، بلژیک با ۱۵۹۴ یورو، هلند با ۴۸۰۰۰ دلار، ایرلند با ۱۶۵۶ یورو و لوکزامبورگ با ۶۹۰۰۰ دلار، سوئیس ۸۰۰۰۰ دلار.
بررسی میزان حقوق در کشورهای مختلف اروپایی و معرفی برترین ها
در این قسمت نگاهی دقیق به کشورهای اروپایی انداختیم که بیشترین حقوق و دستمزد را به کارمندان خود می‌دهند. مقررات کارمندان اتحادیه اروپا از نظر حق اطلاعات، قوانین ضد تبعیض و امنیت شغلی بسیار قوی است. با این‌حال، وقتی صحبت از حقوق و دستمزد به میان می‌آید، بسته به تعدادی از عوامل مانند قوانین، تورم و موارد دیگر، هنوز تغییرات قابل توجهی وجود دارد.
مطابق آمار، کشورهای ایسلند (73,642 یورو)، لوکزامبورگ (72,529 یورو)، سوئیس (67,605 یورو)، بلژیک (63,758 یورو) و دانمارک (59,405 یورو) بیشترین پرداخت را در سال 2022 داشتند. درحالی‌که کمترین پرداخت کنندگان یونان (24,067 یورو)، اسلواکی (24,067 یورو) بودند.
متوسط هزینه ساعتی نیروی کار در اتحادیه اروپا 30.5 یورو است. همچنین میانگین حقوق سالانه برای کارمندان مجرد بدون فرزند 26136 یورو تعیین شده است. علاوه‌بر این، زوج‌های شاغل با دو فرزند به طور متوسط سالانه 55573 یورو درآمد دارند.
شکاف دستمزد تعدیل نشده جنسیتی در سال 2021 در حدود 12.7 درصد برآورد شده است. بیشترین شکاف در کشور استونی با 20.5 درصد و کمترین شکاف مربوط به لوکزامبورگ با 0.2 است. لازم به ذکر است که طبق گزارش کمیسیون اروپا، شکاف دستمزد در سال 2023 در حدود 13 درصد افزایش یافته است. همچنین اگر می‌خواهید درباره کشور فرانسه و وضعیت درآمدی آن بیشتر بدانید بهتر است مقاله نگاهی به میانگین درآمد در کشورهای مختلف جهان را مطالعه کنید.
نرخ توم در اتحادیه اروپا چقدر است؟
تورم عامل کلیدی در بررسی وضعیت درآمدی و قدرت خرید مردم است. بیشتر کشورهای اتحادیه اروپا در چند سال گذشته شاهد تورم بالا بوده‌اند. این عمدتاً به دلیل همه‌گیری کرونا و شوک‌های قیمتی ناشی از آن بوده است.
درواقع تورم بالا حقوق و دستمزدها را از بین می‌برد و هزینه زندگی را افزایش می‌دهد. رشد دستمزدها اغلب با سرعت افزایش قیمت‌ها مطابقت ندارد و تا حدودی تأثیر افزایش حقوق را تضعیف می‌کند.
نمودار زیر نرخ تورم را در کشورهای عضو اتحادیه اروپا بررسی کرده است:
نرخ مالیات بر درآمد در کشورهای اروپایی چقدر است؟
نرخ‌ مالیات بر درآمد می‌‎تواند نقش بزرگی در دستمزدهای واقعی داشته باشد. همچنین بر میزان قدرت خرید کارگران و کارمندان تاثیرگذار است. از این گذشته، عاملی کلیدی بر میزان تاثیرگذاری اقدامات مرتبط با کاهش شفاف درآمدی و افزایش حقوق و پاداش‌ها به‌شمار می‌آید. نمودار زیر میزان مالیات بر درآمد را در کشورهای اروپایی نشان می‌دهد:
چه مشاغلی بیشترین درآمد را در اروپا دارند؟
به طور معمول مشاغلی که بیشترین درآمد را در اروپا دارند، مربوط به بخش‌های مالی، بیمه، برق، معدن، فناوری اطلاعات، خرده‌فروشی و آموزش می‌شوند. در سوی دیگر طیف، بخش‌هایی که کمترین درآمد را دارند، قرار می‌گیرند که شامل پشتیبانی اداری، مهمان‌نوازی و ساخت‌وساز هستند.
مقایسه متوسط درآمد کشورهای اروپایی با میزان درآمد در آمریکا
ایالات متحده و اروپا دو منطقه‌ای هستند که از نظر اقتصادی، توسعه یافته‌ترین مناطق جهان محسوب می‌شوند. آنها طیف گسترده‌ای از فرصت‌های شغلی و حقوق و دستمزد را برای کارگران و کارمندان ارائه می‌دهند. با این‌حال، تفاوت‌های قابل توجهی نیز در دستمزد و مزایای ارائه شده در دو منطقه وجود دارد. به‌طور‌کلی، دستمزدها در ایالات متحده بیشتر از اروپا است. به این دلیل که هزینه زندگی در آمریکا معمولاً بالاتر از کشورهای اروپایی است. بنابراین افراد مجبورند برای حفظ استاندارد زندگی خود پول بیشتری به دست آورند.
بااین‌حال، تفاوت‌های حقوقی قابل توجهی نیز در هر منطقه وجود دارد. متوسط درآمد کشور آمریکا در مراکز شهری بزرگ مانند نیویورک، لس آنجلس و سانفرانسیسکو بیشتر است. درحالی‌که ممکن است این شاخص در شهرهای کوچک‌تر و مناطق روستایی کمتر باشد.
مقایسه میانگین درآمد در اروپا و آمریکا
در اروپا، دستمزدها در کشورهایی با اقتصاد قوی مانند آلمان، بریتانیا و هلند بیشتر است. اما ممکن است در کشورهایی با اقتصاد ضعیف‌تر کمتر باشد. تفاوت دیگر آمریکا و اروپا در نحوه تعیین حقوق است. در ایالات متحده، میزان حقوق و دستمزد اغلب براساس آمار تقاضای شغل از جانب کارفرما و تعداد نیروی کار متخصص تعیین می‌شود. پس اگر کارفرما بخواهد بهترین افراد را استخدام کند باید به آنها حقوق بیشتری بدهد.
قوانین حداقل دستمزد در اروپا براساس قراردادهای چانه‌زنی جمعی بین اتحادیه‌ها و کارفرمایان تعیین می‌شود. در نتیجه، دستمزدها در اروپا قابل پیش‌بینی‌تر و پایدارتر هستند. اما قطعا به اندازه دستمزدهای ایالات متحده نیست.
علاوه‌بر تفاوت‌های درآمدی، مزایای ارائه شده به کارگران در ایالات متحده و اروپا نیز بایکدیگر فرق می‌کند. در آمریکا، کارمندان می‌توانند طیف گسترده‌ای از مزایا را مانند بیمه درمانی، برنامه‌های بازنشستگی و مرخصی با حقوق دریافت کنند. اما تعداد مرخصی‌ها و نوع آن محدود است. این‌درحالیست که در اروپا، کارگران گزینه‌های بیشتری برای استفاده از مرخصی باحقوق دارند. آنها می‌توانند به مرخصی‌های طولانی‌تر با حقوق بروند. همچنین امکان استفاده از مرخصی والدین نیز وجود دارد.
جدول زیر میزان درآمد سالانه کشورهای اروپایی و آمریکا را در مشاغل مرتبط با فناوری و مدیریت محصول بررسی کرده است:
 میزان درآمد حوزه فناوری بین اروپا و آمریکا متفاوت است. همین تفاوت باعث شده است که بسیاری از شرکت‌های آمریکایی دفتر خود را در کشورهای اروپایی تاسیس کنند.
در نقش‌های مرتبط با فناوری، کارمندان آمریکایی تقریباً ۴۰ درصد بیشتر از همتایان اروپایی خود درآمد دارند. همچنین مهندسان DevOps در ایالات متحده 60 درصد بیشتر از اروپا درآمد دارند و مدیران محصول که 45 درصد بیشتر دستمزد می‌گیرند.
درآمد ماهانه در آمریکا چقدر است؟
متوسط درآمد سالانه ایالات متحده 74,738 دلار است. هرچند سیستم مالیاتی گسترده‌ای دارد اما پیشرفت شغلی در آن بسیار است. برخی از بهترین مشاغل که حقوق و پتانسیل رشد شغلی بالایی دارند، شامل توسعه دهنده نرم‌افزار، پزشک، پرستار، تحلیلگر امنیت اطلاعات و مدیر مالی است.
طبق آمار اداره آمار کار ایالات متحده، متوسط حقوق یک کارمند در آمریکا در سه ماهه دوم سال 2023 و به‌صورت هفتگی 1101 دلار بوده است. در همین سال مردان دستمزد سالانه‌ای معادل با 61،412 دلار دریافت می‌کردند و زنان 51،931 دلار درآمد داشتند.
حداقل حقوق ماهانه در آمریکا 4، 479 دلار است. همچنین نرخ تورم 4 درصد افزایش پیدا کرده است. این درحالیست که هزینه زندگی برای یک نفر 1003 دلار تخمین زده می‌شود و یک خانواده 4 نفره بایستی دست‌کم 3574 دلار برای گذران زندگی خرج کند.
نگاهی به میانگین حقوق ماهیانه در کانادا
اخیرا کشور کانادا درمیان ایرانیان مقصد محبوب مهاجرت شده است. چون اقتصاد موفقی دارد و تقاضا برای جذب نیروی کار در این کشور زیاد است. نرخ بیکاری 5 درصدی دارد و علی‌رغم آب‌وهوای بسیار سرد، مهاجران زیادی رویای کار و زندگی در آن را دارند.
منابع آماری در کانادا میانگین درآمد در کانادا را 54،630 دلار کانادا تخمین زده‌اند. بنابراین هر شهروند کانادا تقریبا 4،552 دلار دستمزد ماهانه می‌گیرد و تقریبا 2 هزار دلار برای زندگی هزینه می‌کند.
میانگین درآمد در کانادا
کارگران بخش صنعت، معدن و استخراج نفت و گاز 2242 دلار در هفته دریافت می‌کنند که بالاترین دستمزد هفتگی در میان سایر مشاغل است. همچنین در سالهای اخیر بخش هنر، سرگرمی و تفریح بیشترین افزایش حقوق را تجربه کرده‌اند.
درنهایت، نوناووت با متوسط حقوق سالانه 87355 دلار در سال 2022 عنوان پردرآمدترین استان کانادا را از آن خود کرده است. همچنین استان نیوبرانزویک کمترین درآمد را در میان سایر مناطق این کشور داشته است.
در سال 2020، متوسط درآمد سالمندان کانادایی 65 سال و بالاتر 32000 دلار بود. با این حال، گزارش‌ها همچنین نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر تقریباً 2 میلیون سالمند ساکن کانادا با درآمد سالانه کمتر از 17000 دلار زندگی می‌کنند.
تحقیقات نشان می‌دهد که افراد معمولاً در سنین 45 تا 54 سالگی بیشترین درآمد را در کانادا دارند. درحالی‌که میانگین درآمد سالانه آنها 66968 دلار است، افراد در گروه سنی 25 تا 34 سال تقریباً 45953 دلار در سال دستمزد دریافت می‌کنند.
میزان درآمد در ترکیه چقدر است؟
میانگین دستمزد در ترکیه در سال 2023 حدود 94000 لیر (TRY) بود. این مبلغ تقریباً برابر با 4872 دلار آمریکا است. همچنین متوسط درآمد در ترکیه به‌صورت ماهانه حدود 7830 لیر معادل 405.86 دلار است که این میزان شامل مزایای کارکنان مانند کمک هزینه، بیمه پزشکی و حمل و نقل می‌شود.
یک خانواده یک نفره باید به‌طور ماهانه در حدود 13،300 لیر یا 490 دلار برای هزینه زندگی در ترکیه پرداخت کنند. این مبلغ بدون احتساب اجاره خانه است و برای یک خانواده 4 نفره تقریبا 47000 لیر برای گذران زندگی تخمین زده می‌شود.
یکی دیگر از معیارهایی که در ارزیابی وضعیت درآمدی یک کشور در نظر گرفته می‌شود، نرخ تورم و نرخ بیکاری است. چون میزان حقوق و دستمزد براساس نرخ تورم تعیین شده و نرخ بیکاری شرایط بازار کار را مشخص می‌کند. درحال‌حاضر نرخ تورم ترکیه 61.36 درصد است و در سال 2022 نرخ بیکاری آن معادل با 10.03 درصد بوده است.
درآمد ماهانه در انگلیس چقدر است؟
طبق آخرین آمار، متوسط حقوق ماهیانه بریتانیا 1950 پوند است. همچنین از سال 2022، حداقل حقوق ناخالص در این کشور 15.65 پوند در ساعت بوده است.
میزان حقوق کارگر در انگلیس از 15576 پوند تا 58140 پوند در سال متغیر است و شامل مسکن، حمل و نقل و سایر مزایا می‌شود. متوسط حقوق 29700 پوند در سال است. به این معنی که 50% از جمعیت انگلیس کمتر از 29700 پوند در سال درآمد دارند، درحالی‌که باقی نیروی کار، بیشتر از میانگین حقوق می‌گیرند.
بالاترین افزایش حقوق برای کارمندان تمام وقت مربوط به کسانی است که در بخش واردکنندگان و صادرکنندگان کار می‌کنند. پس از آن افسران پلیس قرار دارند.
مشاغلی که بالاترین میانگین حقوق را در بریتانیا دارند، مدیران ارشد اجرایی و مقامات ارشد، متخصصان حقوقی و مدیر فروش و بازاریابی هستند.
درآمد ماهیانه در آلمان چقدر است؟
متوسط دستمزد ناخالص در آلمان برای سال 2023 حدود 43842 یورو در سال است. البته این میزان پس از کسر مالیات بر درآمد 28680 یورو تخمین زده می‌شود. درآمد خالص ماهانه 2500 تا 3500 یورو است که با توجه به هزینه‌های زندگی، حقوق مناسبی به‌شمار می‌آید.
درآمد خالص با حقوق ناخالص متفاوت است. در آلمان، مالیات و سهم تامین اجتماعی حدود 35% - 50% از حقوق یک کارمند را تشکیل می‌دهد. این به این معنی است که با حقوق سالانه 50000 یورو، حدود 30800 یورو در سال یا 2560 یورو در ماه دریافت می‌کنید.
حداقل دستمزد آلمان در حال حاضر 12 یورو در ساعت است که قرار است بر اساس حقوق کار در آلمان در سال 2024 به 12.41 یورو در ساعت افزایش یابد. نرخ بیکاری در این کشور 5.7 درصد است و نرخ تورم 3.80 درصد بوده است.
میانگین حقوق و دستمزد مردم کشور اتریش
متوسط حقوق ناخالص سالانه در اتریش ۵۲۶۶۵ یورو مشخص شده است. بنابراین بسیاری از مردم اتریش به‌طور ماهانه در حدود ۴۳۸۸ یورو دریافت می‌کنند. این میزان پس از کسر مالیات به عدد 35961 یورو در سال و 2996 یورو در ماه می‌رسد.
دولت اتریش هیچ نقشی در تعیین حداقل دستمزد ندارد. چراکه همه این فرایند از طریق قراردادهای چانه‌زنی جمعی (CBA) بین اتحادیه‌های کارگری و انجمن‌های کارفرمایان تعیین می‌شود. مقدار دقیق بر اساس عواملی مانند نوع صنعت، شغل، سن، تجربه و منطقه متفاوت است.
متوسط حقوق ماهانه در استرالیا
محدوده حقوق ماهانه در استرالیا می‌تواند از 1917 تا 33750 دلار باشد. این مقادیر بر اساس برآوردهای متوسط است و حداقل و حداکثر دستمزد واقعی در استرالیا را منعکس نمی‌کند. درواقع متوسط حقوق ماهانه در کشور استرالیا در سال 2023 در حدود 7570 دلار استرالیا (AUD) است.
گزارش اداره آمار استرالیا بیان می‌کند که حداقل حقوق ساعتی 21.38 دلار استرالیا برای کارگران پاره وقت و تمام وقت تعیین شده است. این کمترین مبلغی است که کارفرما باید به طور قانونی به یک کارگر استرالیایی پرداخت کند.
طبق گزارش اداره آمار استرالیا، میانگین درآمد مشاغل در استرالیا در سال گذشته 3.5 درصد افزایش یافته است. البته کارمندان این کشور ممکن است انتظار افزایش دستمزد متوسط 8% را در هر شانزده ماه یا بیشتر داشته باشند.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه