روزنامه کائنات
2

سیاسی

۱۴۰۲ شنبه ۲۶ اسفند - شماره 4566

«جنگ سایۀ» ایران با آمریکا به روایت فریدمن


  تحلیل‌گر و روزنامه‌نگار سرشناس در تازه ترین مقاله خود در نیویورک تایمز مدعی “جنگ سایۀ ایران و آمریکا” شده است. این مقاله می تواند ما را با نوع نگاه غالب در غرب به موضوع آشناتر کند.
می‌گویند خطرناک‌ترین جایِ جهان، آبراه (تنگۀ) میانیِ تایوان و چین است؛ همان‌جا که نیروهای دریایی و هواییِ چین هر روز ژستِ قدرت می‌گیرند تا تایوان را به وحشت بیندازند. نیروی دریاییِ ایالات متحده هم در همان حوالی گشت‌ می‌زند و به نظر می‌رسد تعادلی بازدارنده و پایدار برقرار کرده است. بااین‌حال، هول و ولایِ تنگۀ تایوان در قیاس با مشاهدات اخیر من در خاورمیانه، به کشاکشی دوستانه می‌ماند.  
    هفته گذشته دو روز میهمانِ “ژنرال مایکل کوریلا” - فرماندۀ ارشد پایگاه سنتکام در خاورمیانه - بودم و با هلی‌کوپتر از هفت پایگاه نظامیِ ایالات متحده در غرب اردن و شرق سوریه دیدن کردم. موازنه‌ای در این منطقه نیافتم و گریز زدم به جنگ دیگری که کمی پس از نبردِ مصیبت‌بارِ اسرائیل و حماس در خاورمیانه به راه افتاده است.  
   مقصودم جنگی است که ایران و نیروهای نیابتی‌اش یعنی حوثی‌ها، حزب‌الله و شبه‌نظامیانِ شیعه در عراق را رویارویِ شبکۀ کوچکِ پایگاه‌های ایالات متحده در سوریه، اردن و عراق قرار داده است. این شبکۀ دفاعی پس از سال 2014 برای نابودیِ دولت اسلامی -موسوم به داعش- با حضور نیروی دریاییِ ایالات متحده در دریای سرخ و خلیج عدن روی کار آمد و سبب شد شریان حیاتیِ کشتی‌رانی، ایمن و برقرار باشد.      شاید شبه نظامیانِ شیعۀ ایران در عراق و جنگجویان حوثی در یمن، تهدیدِ مهلکی به نظر نیایند، اما نباید فریب‌شان را خورد. آنها آموزش دیده‌اند تا مسلح کنند، بسازند، تطبیق دهند و گاهی پیچیده‌ترین و دقیق‌ترین تسلیحاتِ جهان را به کار گیرند. این تسلیحات از ایران می‌آید و می‌تواند هدفی 3 فوتی را 500 مایل آن‌طرف‌تر نشانه بگیرد. [این ادعا را مقامات ایران رد کرده‌اند/ مترجم]
   سربازان و ملوانانِ کم‌سن‌و‌سالِ آمریکایی در مقابل شبه‌نظامیان هستند. این جوانان فقط در بازی‌های ویدیویی، نبرد را تجربه کرده‌اند، ولی حالا خود را در میدان نبرد واقعی می‌بینند و باید با نرم‌افزار و مکان‌نما، پیچیده‌ترین اقدامات متقابل و رهگیری‌های جهان را به کار گیرند تا همۀ موشک‌ها و پهپادهای نیابتیِ ایران را از مدار خارج کنند.       شاید آمریکایی‌ها ندانند که با ایران می‌جنگند؛ اما سپاه پاسدارانِ ایران قطعاً می‌داند جدال با نیروهای نیابتی، در واقع “جنگ سایه” با آمریکا است.       وای به روزی که بخت یکی از این نیابتی‌ها مدد کند و تیرش به کشتیِ جنگی یا پادگانی از پایگاه‌های ایالات متحده در اردن یا سوریه اصابت کند. آنگاه حادثه‌ای شبیهِ بمباران پادگان تفنگداران دریایی در بیروت (در سال 1983) رخ خواهد داد و تلفات گسترده‌ای به بار می‌آید. در چنین شرایطی بدون شک جنگِ ایران و آمریکا از سایه بیرون می‌آید و به جدال مستقیم در منطقه‌‌ای مبدل می‌شود که جهان بیش از هر چیز نفتش را می‌خواهد.
   جنگِ در سایه به مددِ نیابتی‌های حوثی در تاریخ 17 اکتبر یعنی 10 روز پس از تهاجمِ حماس به اسرائیل رخ داد. ایران تصمیم گرفت همۀ نیروهای نیابتی‌اش را تقویت کند تا در لوای جنگ غزه و تحریکِ احساسات ضدآمریکایی، دریابد که آیا قادر است شبکۀ تأسیساتِ ایالات متحده در عراق، شرق سوریه و شمال اردن را از کار بیندازد؟ آیا می‌تواند نیروهای آمریکایی را به طور کامل از پایگاهشان بیرون بکشد؟
 گمان می‌کنم تهران هدف دیگری نیز در سر داشت. او می‌خواست متحدان عربِ آمریکا را با نشان دادنِ آسیب‌های احتمالی به حامیِ آمریکایی‌شان، به هراس بیندازد.
حتم دارم به سه دلیل، این بازیِ تازه به راه افتاده، خطرناک‌ترین نوعِ “جوجه‌بازی” [یا “بازیِ شاهین و قمری”، اصطلاحی در علوم سیاسی و اقتصادی و مدلی مؤثر برای بررسیِ تلاقی‌ِ دو بازیکنِ سرسخت در نظریۀ بازی‌ است. بازیکنی که از رقابت خارج شود، جوجه (بزدل) لقب می‌گیرد] است که ممکن است هر جای جهان درگیرد.
    دلیل اول، حجم انبوه راکت‌ها، پهپادها و موشک‌هایی است که نیروهای نیابتی ایران به ویژه حوثی‌ها در یمن و شبه نظامیانِ شیعه در عراق مستقر کرده‌اند. به گزارش پایگاه سنتکام، نیروهای نیابتی ایران از 17 اکتبر، صدها کلاهک از راکت‌های زمین به دریا، موشک‌های کروز و بالستیک، پهپادهای تهاجمی، قایق‌های انتحاریِ تندرو و زیردریایی‌های بدون سرنشین به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ، کشتی‌های جنگی و پایگاه‌های آمریکایی شلیک کرده‌اند.
کانال عصر ایران در تلگرام
    با وجود حملاتِ گسترده، ایالات متحده با رهگیرها و تجهیزاتِ الکترونیکیِ پیشرفته - شامل رادارها و اقدامات متقابل که در پایگاه‌ها و کشتی‌های جنگی مستقر کرده- ، توانسته بیشتر حملات را منهدم یا منحرف کند. چنین کاری آسان نیست. به گزارش سنتکام، چندین موشک و پهپاد از ورودی‌ها گذر کرده‌ و بیش از 180 پرسنل آمریکایی را مجروح کرده‌اند.
 باید توجه داشت که پایگاه‌های ایالات متحده، تشکیلاتِ شکیل و نفیسی ندارند. بسیاری از آنها پایگاه‌ها یا شهرک‌هایِ به جا مانده از داعشند که پس از درگیری‌های شدید بین ایالات متحده و متحدان کردِ آمریکا و داعش در سال 2014 ، در خلال جنگی که همزمان دولت‌های سوریه، عراق و اردن را تهدید می‌کرد، مصادره شده‌اند.
    خیلی از پایگاه‌ها صرفاً تجهیزاتی پیش‌‍‌ساخته‌اند که با دیواره‌های بتنی برای کاستن از آسیب کلاهک‌های ورودی، محصور شده‌اند. سربازان می‌توانند با وایرلسِ اسپاتیفای با خانواده‌هایشان تماس بگیرند و اخبار ورزشی را دنبال کنند. در آشپزخانه‌های ساده و حداقلیِ این پایگاه‌ها، کورن‌داگ، ناگتِ‌ مرغ و گاهی میوۀ تازه سرو می‌شود. طبیعی است که وقتی با تجهیزات جنگیِ کلافه‌کننده وسطِ صحرای سوریه کاشته‌ شده باشید، کورن‌داگِ همین آشپزخانۀ بی‌شیک‌وپیله هم حسابی می‌چسبد.      این پایگاه‌ها برای جلوگیری از بازسازیِ مجددِ تجهیزات و تدارکاتِ داعش، باقی مانده بودند و هرگز قرار نبود رویاروی زرادخانه‌های موشکیِ مدرنِ ایران و نیروهای نیابتی‌ بایستند یا به آنها حمله‌ور شوند.
   به همین دلیل در 28 ژانویه، پهپاد تهاجمیِ ایرانی با کلاهکِ 20 پوندی‌اش، از جانبِ ائتلافی از شبه‌نظامیانِ شیعۀ تحت حمایت ایران به نام “مقاومت اسلامی” [در عراق] ، به راحتی به تأسیسات ایالات متحده به نام “برج 22” در شمال شرقیِ اردن اصابت کرد.


وزیر کشور:
مردم در انتخابات مدال افتخار زرینی را بر گردن آویختند
  وزیر کشور با بیان اینکه انتخابات باصلابتی را پشت سرگذاشتیم، گفت: انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در محیطی عالی و بدون کوچکترین مشکل امنیتی برگزار شد.
مراسم تجلیل از عوامل ستاد انتخابات استان پنجشنبه شب با حضور احمد وحیدی وزیر کشور و استاندار خراسان رضوی در سالن شهدای سلامتی مشهد برگزار شد.
وزیر کشور در حاشیه برگزاری این مراسم اظهار کرد: خوشبختانه انتخابات باصلابتی را پشت سرگذاشتیم و در شعب مشکلی پیش نیامد. وی به حضور باشکوه مردم در این انتخابات اشاره کرد و افزود: مردم در این انتخابات، بار دیگر اقدامی جهادگونه انجام دادند و مدال افتخار زرینی را بر گردن آویختند. وحیدی به تلاش‌های مجریان انتخابات اشاره و تصریح کرد: کارگزاران انتخابات نیز با تمام وجود و در سرمای زیاد از مرزها تا عمق کشور و از سر صندوق تا بالاترین مرحله به درستی خدمت رسانی کردند که جای تقدیر دارد. وزیر کشور با اشاره به مشارکت بالای مردم خراسان رضوی در این رویداد سیاسی بزرگ خاطرنشان کرد: مردم خطه خراسان رضوی نیز با مشارکت بالا و افزایش نسبت به دوره قبل، برگ زرینی را در کارنامه انقلابی خویش ثبت کردند. وی اظهار کرد: امیدواریم در مرحله دوم انتخابات که در برخی از حوزه‌ها برگزار خواهد شد، مردم و مجریان دوباره حضوری باشکوه داشته باشند.
در آیین تقدیر از مجریان برگزاری انتخابات یازدهم اسفند ماه، تعدادی از فرمانداران، مدیران کل و اعضای هیات‌های اجرایی خراسان رضوی مورد تقدیر قرار گرفتند.

سازمان همکاری اسلامی: قدس بخش جدایی ناپذیر سرزمین فلسطین و پایتخت آن است
  سازمان همکاری اسلامی در بیانیه ای تاکید کرد که شهر قدس بخشی جدایی ناپذیر از سرزمین و پایتخت کشور فلسطین است و کل مساحت مسجد الاقصی به طور خالص فقط به عبادت مسلمانان اختصاص دارد.
به گزارش شبکه فلسطین الیوم، سازمان همکاری اسلامی امروز با صدور بیانیه ای، هدف از اقدامات رژیم صهیونیستی در نصب موانع آهنی در مجاورت مسجد الاقصی و ایجاد محدودیت برای دسترسی آزاد به این مکان مبارک را تغییر وضعیت حقوقی و تاریخی مسجد الاقصی دانست و این اقدامات را غیر قابل قبول و به شدت محکوم کرد.
این سازمان در بیانیه خود، یورش به مسجد الاقصی و حمله به نمازگزاران در صحن های آن را نقض آشکار قوانین بین المللی و قطعنامه های مربوطه سازمان ملل دانست و تاکید کرد که تمامی اقدامات و تصمیمات رژیم اسرائیل با هدف تحمیل حاکمیت بر قدس و اماکن مقدس اسلامی و مسیحی به ویژه مسجد الاقصی، فاقد وجاهت قانونی بوده و مغایر با قوانین بین المللی و مصوبات سازمان ملل در این زمینه بوده و باطل است. سازمان همکاری اسلامی با تاکید بر لزوم رعایت احترام به اماکن مقدس و آزادی عبادت در آنها، رژیم اشغالگری اسرائیل را مسوول کامل عواقب تخلفات در قدس و مسجد الاقصی دانست و از جامعه جهانی خواست که مسوولیت های خود را برای پایان دادن به این تخلفات رژیم صهیونیستی که منجر به تقویت خشونت، افزایش تنش و برهم زدن امنیت و ثبات در منطقه می شود، بپذیرد. دیروز (جمعه) نیروهای اشغالگر صهیونیست از ساعات اولیه صبح از ورود هزاران نمازگزار به مسجد الاقصی برای ادای اولین نماز جمعه ماه مبارک رمضان جلوگیری کردند. به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین نیروهای اشغالگر صهیونیست به طور گسترده در اطراف ایست و بازرسی قلندیا در شمال، الزیتونه در شرق و بیت لحم در جنوب قدس اشغالی حضور یافته و به هزاران نمازگزار فلسطینی به بهانه نداشتن مجوزهای لازم اجازه ورود به مسجد الاقصی را ندادند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه