روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۲ يکشنبه ۲۰ اسفند - شماره 4562

رشد تجارت جهانی قطره چکانی شد


  سازمان تجارت جهانی شاهد افزایش ضعیف تجارت در اوایل سال ۲۰۲۴، همراه با خطرات ژئوپلیتیکی است.سازمان تجارت جهانی اعلام کرد تجارت جهانی کالا باید به تدریج در ماه‌های اول سال ۲۰۲۴ بهبود یابد اما به راحتی می‌تواند توسط درگیری‌های منطقه‌ای و تنش‌های ژئوپلیتیکی از مسیر خارج شود.سازمان تجارت جهانی همچنین اعلام کرد فشارسنج تجارت کالاهای ۱۰۰.۶ است که نزدیک به خط پایه ۱۰۰ است و به سختی نسبت به سطح گزارش شده در نوامبر تغییر کرده است. این نهاد تجاری مستقر در ژنو اعلام کرد که پس از کاهش ۰.۴ درصدی تجارت کالا در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳ نسبت به فصل دوم و ۲.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل، این قرائت همچنان به نشانه حرکت ضعیف صعودی است.فشارسنج تجارت کالا ترکیبی از داده‌هاست و برای پیش‌بینی نقاط عطف و اندازه گیری حرکت در رشد تجارت جهانی به جای ارائه یک پیش‌بینی کوتاه مدت خاص طراحی شده است.

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران اعلام کرد؛
تامین زمین ۷ هزار متقاضی
طرح جوانی جمعیت
  دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران گفت: اراضی طرح جوانی جمعیت و سرانه‌های خدمات شهری برای بیش از ۷۰ هزار متقاضی واجد شرایط تامین و واگذاری اراضی به متقاضیان در سال ۱۴۰۲ انجام شد.
خسرو دانشجو معاون معماری و شهرسازی با تاکید بر اینکه تأمین اراضی برای طرح جوانی جمعیت به عنوان یکی از تکالیف این وزارتخانه توسط این معاونت مورد بررسی قرار گرفت و کارهای الحاق آنها و تخصیص به واجدان شرایط انجام شده است، گفت: در قانون جوانی جمعیت تاکنون ۱۱۰ هزار متقاضی، تقاضای خود را برای دریافت زمین ثبت کردند که از این تعداد، بیش از ۷۰ هزار متقاضی واجد شرایط زمین خود را دریافت کردند.
معاون معماری و شهرسازی ادامه داد: قانون تصریح کرده است که به هر متقاضی واجد شرایط ۲۰۰ مترمربع زمین تخصیص یابد که شورای‌عالی و مجموعه وزارت راه و شهرسازی در این خصوص اهتمام داشته است.
دانشجو تصریح کرد: در تأمین اراضی طرح جوانی جمعیت که برای هر متقاضی در حدود ۲۰۰ هزار مترمربع زمین واگذار شده است، اراضی خدمات هفت گانه شهری از جمله پارک و فضای سبز، آموزشی، بهداشتی و درمانی، تأسیسات و تجهیزات شهری، گردشگری، فرهنگی و ورزشی نیز تأمین شده است.

سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلا مطرح کرد؛
رفع مشکل استرداد وجه
 اکثر متقاضیانی که در حراج سکه برنده نشدند
  سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلا با بیان اینکه مشکل استرداد وجه متقاضیانی که در حراج سکه برنده نشدند، به سامانه مرکز مبادله ارتباطی ندارد و به شبکه پرداخت مربوط است، گفت: بیش از ۹۵ درصد کسانی که مشکل استرداد وجه داشتند، مشکلشان برطرف شده است.
به گزارش کائنات؛ اصغر بالسینی درباره وضعیت بازگرداندن وجه متقاضیانی که در حراج سکه برنده نشدند، بیان کرد: متقاضیانی که به‌ویژه در حراج اول شرکت کرده بودند، مشکل استرداد وجه را داشتند. این مشکل هم به سامانه مرکز مبادله مرتبط نبوده و مشکل از اختلال در شبکه پرداخت بوده است که ما در حال رفع مشکلات هستیم.
وی با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد کسانی که مشکل استرداد وجه داشتند، مشکلشان برطرف شده است؛ گفت: مابقی هم با وجود اینکه سامانه مرکز مبادله مشکل ندارد و مشکل از شبکه پرداخت است، در حال مرتفع کردن مشکل هستیم که فرآیند استرداد وجه آنها هم انجام شود و متعهد به حل مشکل مردم هستیم و هیچ نگرانی از بابت استرداد وجه مردم وجود ندارد.
سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلا در پاسخ به اینکه چه تمهیدی برای جبران خسارت کسانی که برنده نشدند و پولشان تاکنون به آنها برنگشته وجود دارد، بیان کرد: این مساله از لحاظ عددی و درصدی عدد کمی است و بخش عمده مشکل افراد حل شده و مابقی هم با وجود اینکه مربوط به شبکه پرداخت بوده، در حال پیگیری است و تک‌تک کسانی که درخواست استرداد وجه دارند، پولشان برمی‌گردد.
بالسینی درباره حراج سوم سکه توضیح داد: حراج سوم مرکز مبادله با استقبال خوب مردم برگزار شد و نتایج آن اعلام خواهد شد. یکشنبه ۲۱ اسفند و دوشنبه ۲۲ اسفند هم حراج خواهیم داشت.
وی اظهار کرد: در حراج اخر هفته گذشته بیش از ۷۲ هزار سکه ثبت سفارش شده بود که ما به ۱۰ هزار و ۵ نفر ربع سکه با میانگین قیمت ۱۲ میلیون و ۵۸۸ هزار تومان تخصیص دادیم. در حراج اول به‌دلیل اینکه متقاضیان با فرآیند قیمت‌گذاری و ثبت سفارش آشنا نبودند، میزانی که اختصاص پیدا کرد، ۱۱۱۸ نفر بود.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه