روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۲ شنبه ۱۹ اسفند - شماره 4561

توافق ترکیه و سومالی برای اکتشاف نفت و گاز

  وزیر انرژی ترکیه اعلام کرد ترکیه و سومالی در جدیدترین گام برای تقویت روابط دو کشور، به توافقنامه همکاری نفت و گاز برای شاخ آفریقا دست یافته اند.
آلپارسلان بایراکتار در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: ما یک توافقنامه بین دولتی و یادداشت تفاهم با عبدالرزاق عمر محمد، وزیر نفت و منابع معدنی سومالی امضا کردیم تا همکاری خود را در زمینه نفت و گاز طبیعی در بلوکهای خشکی و فراساحلی سومالی افزایش دهیم.
بایراکتار گفت: هدف ما با این همکاریها در زمینه انرژی، تقویت حضور ترکیه در شاخ آفریقا است.
قرارداد همکاری در زمینه انرژی، اندکی پس از امضای توافقنامه دفاعی ترکیه و سومالی با هدف تقویت همکاری نظامی و تقویت روابط، به امضا رسیده است. توافقنامه چارچوب همکاری دفاعی و اقتصادی در هشتم فوریه، در جریان سفر رسمی عبدالقادر محمد نور، وزیر دفاع سومالی به آنکارا، پایتخت ترکیه، رسمیت یافت.
بایراکتار همچنین اظهار کرد: ترکیه سرگرم بررسی گزینه ها برای انتقال گاز طبیعی از ترکمنستان به اروپا از طریق ترکیه هستند.
ترکیه و ترکمنستان در اوایل ماه جاری، یادداشت تفاهمی برای تسریع همکاری در بخش گاز طبیعی و اعلامیه تمایل برای سرمایه گذاری مشترک در زمینه هیدروکربن امضا کردند. این اسناد پس از دیدار رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با قربانقلی بردی محمدوف، رئیس شورای مردمی ترکمنستان، در حاشیه مجمع دیپلماسی آنتالیا به امضا رسید.
بایراکتار در نشست انرژی و اقلیم در استانبول در هفتم مارس گفت: سه گزینه برای تحویل گاز وجود دارد. یکی این که گاز ترکمنستان از طریق ایران، از طریق سواپ به ترکیه منتقل می شود. یا از طریق سواپ، از راه ایران و جمهوری آذربایجان، وارد ترکیه می شود. همچنین ممکن است گاز ترکمنستان از طریق خط لوله ای که از دریای خزر می گذرد و اساسا ماندگارتر، پایدارتر بوده و ظرفیت بیشتری دارد، به ترکیه تحویل داده شود.
وزیر انرژی ترکیه گفت: همه این گزینه ها روی میز است و در ابتدا، تا دو میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از ترکمنستان قابل انتقال است.
بر اساس گزارش حریت دیلی نیوز، وی همچنین اظهار کرد: تولید روزانه گاز طبیعی از میدان ساکاریا در دریای سیاه، به سه میلیون متر مکعب رسیده است. هدف ما این است که تولید این میدان را به ۴۰ میلیون متر مکعب برسانیم. زمانی که این هدف محقق شود، نیاز ۱۵ میلیون خانوار به گاز طبیعی از طریق میدان ساکاریا، تامین خواهد شد.

کشف نفتی بزرگ در دریای چین جنوبی
  شرکت CNOOC چین، کشف نفتی فراساحلی بزرگی را اعلام کرد که می تواند حاوی معادل ۱۰۰ میلیون تن نفت باشد. شرکت CNOOC این کشف را در دریای چین جنوبی در منطقه دلتای رود مروارید انجام داده است. ذخایر شناسایی شده حاوی نفت سبک هستند.
شرکت CNOOC که تولید نفت و گازش در سال ۲۰۲۳، به معادل ۶۷۵ میلیون بشکه نفت صعود کرد، تولید معادل ۷۰۰ تا ۷۲۰ میلیون تن نفت در سال ۲۰۲۴ را هدف گذاری کرده، زیرا در برنامه توسعه و استراتژی کاری ۲۰۲۴ خود، اهداف تولیدش را بالا برده است. اکتشاف جدید، به این شرکت کمک خواهد کرد به اهداف جدید تولید خود نائل شود زیرا چنین اکتشافاتی، افت تولید میادین قدیمی تر در خشکی را جبران می کنند. بخش قابل توجه سرمایه گذاریهای شرکت CNOOC، به جبران افت تولید از طریق توسعه میادین جدید، متمرکز بوده است. لین چِن، تحلیلگر شرکت «ریستاد انرژی» دسامبر گذشته درباره دورنمای تولید نفت چین گفت: اکثر میادین نفتی جدید در مرحله فرسودگی قرار ارند و با افت تولید طبیعی روبرو هستند و همزمان، کمبود اکتشافات جدید، چالشی را برای حفظ رشد تولید بلندمدت در نرخ فعلی، ایجاد می کند. پس از این که تولید نفت چین در فاصله سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸، کاهش ۱۲ درصدی پیدا کرد، شرکت CNOOC، در تلاش برای جایگزین ذخایر نفتی، پیشتاز شد. به نظر می رسد اوضاع به خوبی پیش می رود و پیش بینی می شود تولید در سال های آینده، رشد قوی داشته باشد.
اهداف تولید این شرکت برای سال ۲۰۲۵، معادل ۷۸۰ تا ۸۰۰ میلیون بشکه نفت تعیین شده و برای سال ۲۰۲۶، معادل ۸۱۰ تا ۸۳۰ میلیون بشکه نفت برنامه ریزی شده است. این شرکت، پروژه های جدید بزرگی را در چین پیش بینی می کند.
بر اساس گزارش اویل پرایس، شرکت CNOOC همچنین به دنبال افزایش فعالیت اکتشاف گاز طبیعی در دریای چین جنوبی، دریای بوهای و در خشکی است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تأکیدکرد؛
کمبود دکل حفاری در میدان مشترک یاران
 مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه ۸۶ درصد ذخایر مشترک نفتی ایران در غرب کارون واقع شده است، گفت: ارزش قراردادهای میدان‌های نفتی موجود در غرب کارون به بیش از ۲۰ میلیارد دلار می‌رسد.
به گزارش کائنات و به نقل از شانا، محسن خجسته‌مهر در حاشیه بازدید جواد اوجی، وزیر نفت از میدان‌های مشترک یاران و یادآوران در منطقه غرب کارون با بیان اینکه ۱۰ درصد از ذخایر نفت خام کشور در میدان‌های مشترک قرار دارد، گفت: از کل این ذخایر مشترک ۸۶ درصد آن در منطقه غرب کارون واقع شده است.
وی با تأکید بر اینکه تقریبا همه میدان‌های مشترک ایران تولیدی هستند، گفت: با احتساب قراردادهای کنونی و جدید، ارزش قراردادهای ۹ میدان موجود در غرب کارون به بیش از ۲۰ میلیارد دلار می‌رسد.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تأکید بر کمبود دکل حفاری در میدان مشترک یاران، از اجرای ترک تشریفات مناقصه برای تأمین دکل حفاری سبک در این میدان خبر داد.
*ضرورت افزایش دکل حفاری در میدان نفتی یاران
در ادامه این بازدید ابوذر شریفی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) هم با تأکید بر اینکه از شرکت نفت و گاز پرشیا به‌عنوان پیمانکار طرح توسعه میدان مشترک یاران تقاضا داریم با افزایش سرمایه‌گذاری، دکل‌های بیشتری به سمت این میدان گسیل کند، گفت: میدان یاران در مجموع یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه ذخیره نفت درجا دارد که با توجه به نرخ بازیافت در این میدان، امکان برداشت ۷ درصد از این ذخایر نفتی فراهم است. وی با یادآوری اینکه تولید نفت در میدان مشترک یاران، باید به ۳۳ هزار بشکه در روز برسد، افزود: برای این منظور لازم است بیش از ۲۷ دستگاه پمپ درون‌چاهی در چاه‌های این میدان استفاده شود. مدیرعامل شرکت متن با اشاره به کمبود دکل حفاری در میدان مشترک یاران، بر ضرورت تسریع در روند فعال شدن دکل بیشتر از سوی شرکت پیمانکار تأکید کرد.

پاکستان:
جایی برای مخالفت آمریکا
با ساخت خط لوله گاز ایران وجود ندارد
  پاکستان اعلام کرد: تصمیم گرفته است تا کار بر روی بخش ۸۰ کیلومتری از خط لوله پاکستان-ایران را آغاز کند و هیچ گونه جای اعتراضی از سوی کشور ثالثی مانند آمریکا وجود ندارد زیرا ساخت این پروژه در داخل خاک پاکستان انجام می شود.
ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت امور خارجه در یک نشست هفتگی در پاسخ به این سوال که آیا اسلام آباد در مورد تصمیم برای شروع ساخت خط لوله با واشنگتن تماس گرفته است، گفت: کابینه پاکستان چند روز پیش تصمیم گرفت کار ساخت ۸۰ کیلومتر از خط لوله پاکستان-ایران را آغاز کند و این آغاز کار ساخت خط لوله و مطابق با تعهد ما به خط لوله ایران- پاکستان است و از آنجایی که این خط لوله در داخل خاک پاکستان در حال ساخت است، تصور نمی کنیم در این مقطع، جایی برای اعتراض طرف ثالث وجود داشته باشد. پروژه ۷.۵ میلیارد دلاری خط لوله ۲۷۷۵ کیلومتری ایران-پاکستان از زمانی که در دهه ۱۹۹۰ برای متصل کردن میدان گازی غول پیکر پارس جنوبی ایران به مصرف کنندگان در پاکستان و هند اعلام شد، بارها با تاخیر مواجه شده است.
پاکستان این خط لوله را به عنوان راهی برای کاهش کمبود شدید انرژی که اقتصاد این کشور را فلج کرده، دنبال کرده است. در عین حال، اسلام آباد به شدت به میلیاردها دلار کمکی که از آمریکا دریافت می کند، نیاز دارد و آمریکا سرسختانه با این پروژه مخالفت کرده و می گوید این پروژه، تحریمهای هسته ای اعمال شده علیه ایران را نقض کند. ایران چنین ادعایی را رد کرده است. با این حال، پاکستان در ۲۳ فوریه، به دلیل ترس از جریمه احتمالی ۱۸ میلیارد دلاری برای عدم تکمیل به موقع پروژه، ساخت بخشی از خط لوله را تصویب کرد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه