روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۰ چهارشنبه ۱۷ شهريور - شماره 3974

در حاشیه ارائه گزارش شهردار منطقه۲۰ در شورا مطرح شد؛

از مشکل ورود فاضلاب تهران به شهرستان ری تا لزوم مرمت چشمه‌علی

 شهرداری منطقه۲۰ در جلسه شورای شهر تهران گزارشی از عملکرد شهرداری این منطقه ارائه کرد و اعضای شورای شهر تهران نیز در قالب تذکرات و سوالات خود، مسائلی همچون ورود فاضلاب تهران به شهرستان ری و لزوم مرمت چشمه‌علی را مطرح کردند.

فرهاد افشار در دهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در ارائه گزارش عملکرد شهرداری منطقه ۲۰ درخصوص اهم فعالیت ها و اقدامات انجام شده در این منطقه گفت: وسعت سرزمینی ری حدود ۲۰۰ کیلومتر مربع است که ۲۲ کیلومتر مساحت آن درون شهری و حدود ۱۷۸ کیلومتر آن حریم است که از پتانسیل بالایی برخوردار است. آن‌چه که در منطقه ۲۰ مهم است جدا افتادگی کالبدی ری است که موجب شده ری از مسیر توسعه بازبماند،  هرچند در سنوات گذشته با وجود تخصیص بودجه، ذره ای از مسائل برطرف شده و راه ها هموار شده اما همچنان مشکلات ری به قوت خود باقی است.   وی با بیان اینکه محدوده منطقه ۷ ناحیه دارد افزود: از این نواحی یک ناحیه حریم و ۶ ناحیه شهری است و باید به این موضوع تاکید کنم که وجود حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) به ری هویت داده است و قدمت تاریخی ری ۸۰۰۰ سال قبل از میلاد است. ری به عنوان یک نگین درخشان در مسیر جاده ابریشم بوده است. چالش های ری متفاوت از تهران است. پایین بودن  سرانه خدمات در منطقه وجود دارد، در سایر نقاط هم‌جوار ساماندهی چالش ها وجود دارد اما در ری این اتفاق رخ نمی دهد.   افشار ادامه داد: ری زهکش آب های بالادست از سوهانک تا پایین دست است. قسمتی از این زمین ها برای کاشت برنج بود که با توجه به آلودگی آب در منطقه، با دستور دادستانی جلوی این اتفاق گرفته شد. همچنین باید به گسل های ری و خطرات آن توجه شود. خطوط برق فشار قوی در محله ملک آباد و علایی ۳۰۰۰ خانوار در این محله را دچار مشکل کرده است. حاشیه نشینی در ری یک مسئله جدی است که با توجه به محدودیت منابع آب در کشور، موجب افزایش حاشیه نشینی در تهران و خصوصا ری شده است. اگر به این مسئله توجه نشود باعث تهدید موضوعات اجتماعی و فرهنگی و... می شود. مسائل مالی و درون سازمانی، توسعه نیافتگی نیروی انسانی گروه های شغلی و ... در موضوعات ری مطرح است. شهردار منطقه ۲۰ تاکید کرد: در بحث مدیریت پسماند یک برنامه نرم افزاری تحت عنوان شهروند تدوین شد. این برنامه می‌ تواند به الگو در شهر تبدیل شود و  رضایت مندی شهروندان را به  ۵۰ درصد برساند و هزینه ها در حوزه پسماند را به ۳۰ درصد کاهش دهد. ری به عنوان یک نقطه مهم، دسترسی جنوب تهران را به شرق آسان می کند و باید به این نکته اشاره کنم که ۱۰ الی ۱۲ درصد از حمل و نقل عمومی ری، خطوط مترو است و چشم انداز این است که حمل و نقل عمومی در ری به ۲۵ درصد ارتقاء پیدا کند.
وی تاکید کرد: مردم شهرهای اقماری مثل ورامین، باقر شهر و کهریزیک از این ایستگاه ها برای دسترسی به تهران استفاده می‌ کنند. وی از تهیه یک برنامه در قالب گروه های دوام خبرداد و افزود: این‌ اپلیکیشن تسلی خاطر برای خانوار های ری است، البته هنوز ارائه نشده ولی این ظرفیت را دارد که ۶۰ تا ۷۰  شهروند تهرانی را درخصوص تاب آوری و بحران آگاه کند.
شهردار منطقه ۲۰ درباره ظرفیت های گردشگری ری نیز گفت: این ظرفیت وجود دارد که خلاء های گردشگری و تفرج با مکان های تفریحی و تاریخی رفع شود. در ادامه این جلسه اعضای شورای اسلامی شهر تهران پس از استماع گزارش شهردار منطقه ۲۰ تهران تذکرات و سوالات خود را مطرح کردند؛ در همین راستا مهدی اقراریان با اشاره به اینکه یکی از چالش‌های مهم منطقه ۲۰ و شهرری حریم این منطقه است گفت:‌ سؤالی که مطرح است این است که در ارتباط با این موضوع چه اقداماتی توسط شهرداری ری و دستگاه‌های ذیربط انجام شده است؟
زهرا شمس احسان دیگر عضو شورای شهر تهران نیز با اشاره به اهمیت مرمت چشمه‌علی تاکید کرد: در این ارتباط سؤالی که مطرح است این است که در ارتباط با این منطقه چه اقدامی توسط شهرداری این منطقه انجام شده؟ ضمن اینکه یکی از معضلات ومشکلات محله جوانمرد قصاب واقع در منطقه شهرری عبور کابل‌های فشار قوی و تهدیداتی است که شهروندان این منطقه را با مشکل روبه رومی‌کند همچنین ساکنان این محدوده با حجم قابل توجهی از بافت فرسوده روبرو هستند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه