روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۰ شنبه ۲ مرداد - شماره 3944

رهاسازی در محیط عمومی، وحشتناک‌ترین اتفاق در سالمندآزاری

 سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: وحشتناک‌ترین اتفاق در سالمندآزاری رهاسازی او در محیط عمومی است و هرچند این موارد بسیار ناچیز رخ می‌دهد اما از آن می‌توان به عنوان وحشتناک‌ترین اتفاق در سالمندآزاری نام برد.
«محمود علیگو» افزود: موارد رهاسازی سالمندان در پارک‌ها و مساجد وجود دارد یا آنکه در سالمندآزاری با سالمندهایی مواجه هستیم که فرزندان آنها را فراموش کردند و ماه‌ها و روزها در خانه تنها مانده‌اند و کسی سراغ آنها را نمی‌گیرد.
وی ادامه داد: همچنین بیشترین جنس سالمندآزاری از جنس غفلت است و بیشترین آزارها در حوزه عاطفی و روانی است، به‌طور مثال والدینی در دوران کرونا روزها تنها ماندند و کسی سراغ آنها را نگرفته بود و همسایه‌ها گزارش داده بودند. این والدین در وضعیت نابسمانی بیمار بودند و همکاران اورژانس اجتماعی به کمک آنها رفتند.
سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: رسیدگی به موارد سالمندآزاری فعالیت مستمر اورژانس اجتماعی به شمار می رود و چه قبل از دوران کرونا و چه اکنون، جزء فعالیت‌های مستمر است اما تماس‌های مربوط به سالمندآزاری بسیار کم است.
علیگو تصریح کرد: بیشترین تماس‌ها مرتبط با همسرآزاری، کودک‌آزاری و خشونت خانگی است که این موارد بیشترین حجم تماس‌ها را اختصاص می‌دهد.
وی با بیان اینکه میزان سالمندآزاری در ایران از میانگین جهانی کمتر است، افزود: به‌طور کلی سالمندآزاری در ایران با توجه به فرهنگ اجتماعی و فرهنگ احترام و توجه به والدین بسیار کم است. اغلب سالمندآزاری‌ها نیز از نوع غفلت است و ضرب و شتم اصلا نداریم شاید سالانه یک مورد باشد.
سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: موارد خشونت خانگی در استان‌ها متفاوت است به طور مثال در تهران تعداد تماس‌ها خشونت‌های کودک‌آزاری و همسرآزاری تقریبا مساوی است و چون جمعیت بالاتر است میانگین ها بالاتر است.
علیگو از مردم خواست هر کسی که با موارد خشونت خانگی از جمله سالمندآزاری، کودک‌آزاری و همسرآزاری مواجه می‌شود با شماره ۱۲۳ تماس بگیرد و اطلاع دهد.
وی اضافه کرد: مساله کودک آزاری و همسرآزاری به دو مساله آموزش سبک زندگی و فرزندپروری بازمی‌گردد.
 سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: برای پیشگیری از موارد کودک‌آزاری و همسرآزاری لازم است نظام‌های تبلیغی و ترویجی، آموزش و پرورش و رسانه‌ها روی این موضوع تمرکز کنند و حقوق کودکان را بیش از پیش آموزش بدهند.
براساس آمارهای موجود، اکنون هشت میلیون و ۴۰۰ هزار نفر سالمند در کشور وجود دارند. طبق آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز ۱۰ درصد از جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند و این آمار در ۲ تا ۳ دهه آینده به ۲۵ درصد می رسد. براساس اعلام مسئولان ذیربط، دهه ‌شصتی‌ها در سال ۱۴۲۰، ۶۰ ساله می شوند و بحرانی در وضعیت سالمندی کشور ایجاد می‌شود، مگر آنکه آماده باشیم.
اداره سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز اعلام کرده است که جمعیت سالمند کشور به سمت الگوی زنانه حرکت می‌کند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه