روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۴۰۰ شنبه ۲ مرداد - شماره 3944

سخنگوی اتحادیه اروپا: گذشت زمان در ارتباط با مذاکرات وین به نفع کسی نیست

 سخنگوی اتحادیه اروپا در امور سیاست خارجی و امنیتی تاکید کرد که هنوز تاریخی برای از سرگیری مذاکرات غیر مستقیم هسته‌ای ایران و آمریکا مشخص نشده است،
یک سخنگوی اتحادیه اروپا در امور سیاست خارجی و امنیتی، روز پنج شنبه در گفت‌وگو با صدای آمریکا، با اشاره به اینکه هنوز تاریخی برای از سرگیری مذاکرات غیر مستقیم هسته‌ای ایران و آمریکا مشخص نشده است، گفت: «فرصت دادن به دیپلماسی امری مهم است اما گذر زمان به نفع کسی نیست. بنابراین باید از تأخیرهای بی‌مورد جلوگیری شود و در اسرع وقت و با انعطاف‌پذیری لازم به مذاکرات برگردیم.» او افزود :«ما مذاکره درباره مسیر آتی برجام و تحولات در افغانستان را تأیید می کنیم، اما جزئیات بیشتری از آن را نمی توانیم به اشتراک بگذاریم.»  این سخنگو در پاسخ به پرسشی درباره تماس تلفنی چهارشنبه محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران با جوزپ بورل، مسول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و اینکه آیا تاریخی برای از سرگیری مذاکرات مطرح شده است، عنوان کرد: «هنوز تاریخ مشخصی برای از سرگیری مذاکرات وین مشخص نشده است. هماهنگ کننده ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به عنوان هماهنگ کننده مذاکرات، همچنان در تماس نزدیک با شرکت کنندگان در برجام از جمله ایران، و همچنین ایالات متحده است تا اطمینان حاصل شود که مذاکرات در اسرع وقت از سر گرفته می‌شود.»

کابل: ادعای کنترل طالبان
 بر ۹۰ درصد مرزها "کذب محض" است
 وزارت دفاع افغانستان روز جمعه اعلام کرد که ادعای طالبان درباره کنترل بر بیش از ۹۰ درصد از مرز افغانستان "کذب محض" است.
فواد امان، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به خبرگزاری فرانسه گفت که چنین ادعاهایی "تبلیغات بی اساس" است. وی گفت که نیروهای دولتی بر مرزها کنترل دارند و چنین ادعایی کذب محض است. پیش از این ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان به اسپوتنیک گفت: طالبان حدود ۹۰% مرز افغانستان با کشورهای همسایه را تحت کنترل دارد. وی گفت: مرزهای افغانستان با تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان و ایران. حدود ۹۰% مرزها تحت کنترل ما است. مجاهد افزود: مرز با ترکمنستان و مرز با ایران کاملا تحت کنترل ما است. مرزهای پاکستان (به استثنای چند بخش کوچک) نیز تحت کنترل ما هستند.

مسکو: آمریکا با داعش در افغانستان همکاری دارد
 سخنگوی وزارت خارجه روسیه اظهار کرد، حقایقی کافی وجود دارند که نشان می‌دهند آمریکا در شمال افغانستان با شبه نظامیان وابسته به شاخه گروه تروریستی داعش در این کشور همکاری داشته است.
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در جریان یک نشست خبری گفت: ما پرسش‌های فراوانی پیرامون پروازهای ناشناس با هلی کوپتر که از سال۲۰۱۷ در داخل حوزه‌های فعالیت شبه نظامیان داعش به ویژه در شمال افغانستان ثبت شده‌اند داریم. طبق اعلام منابع افغان، نیروهای داعش با نیروی انسانی تقویتی پشتیبانی شده‌اند، تسلیحات و مهمات از سوی این ادوات هوایی منتقل شده‌اند.اجساد و زخمی های تروریستها به خارج از میادین جنگ منتقل شده‌اند. به گفته این سخنگو، این پروازها بدون اطلاع نیروهای آمریکا و ناتو که کاملا حریم هوایی افغانستان را کنترل می کردند امکانپذیر نمی‌شدند.

دادگاه آمریکا برای شهروند ایرانی-کانادایی به اتهام نقض تحریم‌های ایران حکم صادر می‌کند
 وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد که یک شهروند ایرانی-کانادایی ساکن کانادا، اتهام خود مبنی‌بر نقض تحریم‌های آمریکا از طریق صادرات تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی به ایران را پذیرفته و به جرم خود اعتراف کرده است.
وزارت دادگستری آمریکا روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای نوشت که آرش یوسف جم، یک ایرانی دوتابعیتی ۳۳ ساله که در انتاریو زندگی می‌کند طرح خرید کالا از سه شرکت آمریکایی و صادر کردن آن‌ها به ایران را داشته است.
به گفته دادگستری وی سعی داشته با ارسال این کالاها به امارات و از سپس از آنجا به ایران، مقصد نهایی این کالاها را پنهان کند. حکم این دوتابعیتی در تاریخ ۱۴‌ اکتبر صادر خواهد شد و ممکن است به حداکثر پنج سال حبس در زندان فدرال آمریکا و پرداخت جریمه نقدی ۲۵۰۰۰۰ دلاری محکوم شود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه