روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۴۰۰ دوشنبه ۲۸ تير - شماره 3942

بدنبال مدیر جهادی

 ابوالفضل صادقی-  در ادبیات مدیریت، تعاریف متعددی برای این مفهوم ارائه شده است. با این حال به طور ساده می توان گفت که مدیریت، تخصیص منابع یک سازمان اعم از سرمایه انسانی، مالی، تجهیزات و … به کارهای متفاوت جهت رسیدن به اهداف است.برنامه ریزی، سازماندهی، رهبری، هماهنگی و کنترل، از وظایف اصلی مدیریت در ادبیات علمی بیان می شوند که عمده صاحب نظران این حوزه روی آن اتفاق نظر دارند.
با این تعاریف و وظایف مدیریت، اقتصاد نیز از بعد کلان نیازمند مدیریت است؛ به این معنا که منابع اقتصادی اعم از پولی و غیرپولی و به ویژه سرمایه های انسانی، به مهمترین کارها تخصیص یافته تا اهداف نظام مدنظر برآورده شود. در واقع برنامه ریزی، سازماندهی، رهبری، هماهنگی و کنترل اقتصاد، وظایفی هستند که در مدیریت اقتصادی مطرح می باشد و باید به آن پرداخت.
این که اطلاعات به چه شکل تامین شود، سازماندهی فعالان اقتصادی کلان و خرد چگونه انجام شود، ارتباطات با داخل و خارج نظام اقتصادی چگونه باشد و خروجی های این نظام با چه شاخصی سنجیده شود، از مسائلی است که در این حوزه مدنظر است.در منابع اصلی اقتصاد مقاومتی عبارت از ۵ اصل درونزایی، برونگرایی، مردم محوری، دانش بنیانی و عدالت محوری، ۲۴ ماده سیاست های کلی و ۱۰ اقدام عملی بیان شده توسط رهبر انقلاب در ابتدای سال ۹۵، می توان ۴ مورد مرتبط با مدیریت اقتصادی استخراج نمود که اجرای آنها، به ایجاد نظام مدیریت اقتصادی مدنظر در اقتصاد مقاومتی منجر خواهد شد. جمهوري اسلامي ايران همانند ساير نظام هاي حکومتي داراي عناصر و مولفه هايي است که آن را از ساير نظام ها متمايز کرده و اهداف عاليه آن، بر مبناي مولفه ها تعريف شده است. از جمله اين خصوصيات مي توان به اقتصاد مقاومتي اشاره کرد که هجمه و تحريم هاي يک جانبه غرب عليه کشورمان در ساليان گذشته ضرورت اجرايي شدن اين موضوع را در سرتاسر کشور، سازمان ها و نهادها فراهم آورده است. تاکيداتي که رهبر معظم انقلاب، امام خامنه اي «مدظله العالي»، درطي ساليان گذشته به اين موضوع داشته اند (اقتصاد مقاومتي)، زمينه و باب جديدي را در رابطه با تحقيقات و پژوهش هاي مرتبط با اين موضوع به وجود آورده است، ليکن به اين موضوع نيز بايد توجه داشت که تحقق اقتصاد مقاومتي در گرو مديريت جهادي بوده و متناسب با ساختارها و امکانات موجود در کشور است که با انجام يک حرکت جهادي مي توان گام هاي موثري در راستاي تحقق اقتصاد مقاومتي برداشت.  مديريت جهادي به مدیریتی اطلاق می شود که  از يكسو با علم و دانش روز بشري سر و کار دارد و از سوي ديگر با مفهوم جهاد در، بار معنايي انقلابي و ارزشي آن، ارتباطي تنگاتنگ دارد. این نوع مدیریت  مي‌تواند به عنوان منطقي‌ترين و كارآمد‌ترين الگوي مديريتي براي تحقق آرمان‌ها و اهداف انقلاب و نظام اسلامي مورد توجه و تاكيد قرار گيرد.  در این نوع مدیریت تاکید بر عقلانیت مکتبی به معنای بهره‌مندی از جدیدترین و به‌روزترین روش‌های مدیریت اما با جهت‌گیری ارزشی و انقلابی از دیگر مولفه‌های الگوی مدیریت جهادی است. در الگوی «مدیریت جهادی»، نهادستیزی و تجربه ستیزی به اسم انقلابیگری و آرمانگرایی و عدالت‌طلبی هیچ جایگاهی ندارد. اجتناب از سیاست‌زدگی به معنای ارجحیت منافع و مصالح ملی بر منافع فردی و جناحی از دیگر شاخصه‌های «مدیریت جهادی» است. مدیریت جهادی غایت خود را اثبات کارآمدی دین در اداره جامعه می‌بیند و کارگزار اجرایی تحقق «الگوی ایرانی ـ اسلامی پیشرفت» است. از سوی دیگر توجه به مديريت داوطلبانه و بي‌منت، تحول آفرين، پويا و انعطاف‌پذير از دیگر مولفه هایی هستند که در بحث مدیریت جهادی از اهمیت بسزایی برخوردار می باشند. اگر کلمه جهاد را به معنی جنگ بگیریم، اقتضائات مدیریت جهادی برای شرایط خاص است. ولی اگر جهاد را غیر از حرب یا جنگ بگیریم(که در ادبیات دینی ما جهاد غیر از حرب است)، جهاد خیلی گسترده است و در همه عرصه‌ها استفاده می‌شود. مثلا در زیارت امین الله ما خطاب می‌کنیم السلام علیک یا امین الله فی ارضه... بعد می‌گوییم اشهد انک جاهدت فی الله حق جهاده یعنی حضرت امیر علیه السلام و امام حسین علیه السلام جهاد دارند. امام حسن علیه السلام هم جهاد دارد، جهادش در صلح است.
فراخوان حماس و جهاد اسلامی فلسطین برای حضور گسترده در مسجدالاقصی
 دو جنبش حماس و جهاد اسلامی فلسطین خواستار حضور گسترده و تحصن در محوطه‌های مسجدالاقصی و مقابله با تجاوزات شهرک‌نشینان و نیروهای رژیم اشغالگر شدند.
به گزارش سایت المیادین، محمد حماده، سخنگوی جنبش حماس خواستار خیزش ملت فلسطین به سمت قدس، حضور در محوطه‌های مسجدالاقصی و نگهبانی در بخش قدیمی شهر قدس و اعتکاف در داخل این مسجد در آستانه عید سعید قربان شد. حماده در ادامه خاطرنشان کرد، رها کردن عنان و افسار شهرک‌نشینان اشغالگر، بیانگر سلطه‌گری و سیطره آنها بر این مسجد نیست، بلکه نشان دهنده عجز و نقص اشغالگران به ویژه پس از رویارویی ملت فلسطین در قدس، کرانه باختری و غزه است. در همین راستا، طارق سلمی، سخنگوی جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز ضمن اشاره به آنچه صبح دیروز (یکشنبه) در مسجدالاقصی رخ داد، تاکید کرد، آنچه اکنون در مسجد الاقصی رخ می‌دهد، به مثابه تروریسم و تجاوزی است که همه اعراب و مسلمانان جهان را هدف قرار می‌دهد. طارق سلمی همچنین تصریح کرد، در زمانی که دشمن صهیونیست با تعرض به یکی از مقدس‌ترین مقدسات مسلمانان، اهداف خصمانه خود را نشان می‌دهد، حکام برخی کشورهای عربی به عادی سازی روابط با دشمن صهیونیستی پافشاری می‌کنند. سخنگوی جنبش جهاد اسلامی از فلسطینیان در قدس و در تمامی شهرهای داخل اراضی اشغالی خواست تا به سمت مسجدالاقصی بیایند و با شهرک‌نشینان و سربازان رژیم اشغالگر مقابله کنند. 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه