روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

1400 يکشنبه 13 تير - شماره 3931

از زندگی باخ چه نمی دانید؟

 یوهان سباستین باخ ۲۱ مارس ۱۶۸۵ در تورینگن متولد شد و در ۲۸ ژوئیه ۱۷۵۰ در لایپزیگ آلمان درگذشت. این آهنگساز دوران باروک مشهورترین فرد از خانواده بزرگ موسیقیدان خود در شمال آلمان است.
اگرچه باخ اصولا توسط هم نسلان خود به عنوان یک نوازنده برجسته هارپسبکورد، ارگان و متخصص ساخت ارگان مورد تحسین قرار می‌گرفت، اما امروزه به عنوان یکی از بزرگترین آهنگسازان تمام ادوار و خالق کنسرتو برندبرگ و... و چندین و چند شاهکار دیگر شناخته می‌شود.
باخ به موجب اینکه در برهه مناسبی از تاریخ موسیقی ظهور کرد، توانست سبک‌های اصلی، اشکال و سنت‌های ملی را که طی نسل‌های قبل توسعه داده شده بودند را مورد بررسی قرار داده و گردآوری کند و در نهایت با توانایی خود آنها را پرورش دهد.
باخ عضوی از یک خانواده قابل توجه از موسیقیدانان بود که به موفقیت‌های خود در این حوزه می‌بالیدند. باخ در سال۱۷۳۵ شجره‌نامه‌ای به نام «خاستگاه خانواده موسیقیدان باخ» تهیه کرد که در آن نسبت خود را به جدش ویت باخ که یک نانوا یا آسیابان بود مشخص می کرد. درواقع جد او در اواخر قرن شانزدهم به علت اتهام مذهبی از مجارستان به وچمار در تورینگن تبعید شد و در سال ۱۹۱۶ درگذشت.
ومچار پیش از تبعید جد او، محل زندگی آنها بود و احتمال می‌رود که جد باخ در زمان تبعیدش به این منطقه در اصل در حال بازگشت به زادگاه خود بوده است. ویت عادت داشت که سازش را همراه خود به آسیاب ببرد و آن را هنگامی که آسیاب در حال چرخیدن بود بنوازد.
باخ بیان کرده است: «جد من حتما صدای زیبایی را با سازش خلق کرده و یاد گرفته بود که برای این کار زمان بگذارد. این مسئله حتما آغاز موسیقی در خانواده ما بوده است.»
یوهان سباستین باخ کوچکترین فرزند یوهان آمبروسیوس باخ و الیزابت لامهرت بود. پدرش نوازنده سازهای زهی بود که توسط شورای شهر و دادگاه دوک آیزناخ استخدام شده بود. یوهان سباستین در سال ۱۶۹۲ یا ۱۶۹۳ مدرسه را شروع کرد و علی رغم غیبت‌های مکرر، با نتیجه عالی آن را به پایان رساند. از تحصیلات موسیقی او در این زمان اطلاعاتی در دست نیست با این حال ممکن است مقدمات نواختن سازهای زهی را از پدرش آموخته باشد. البته هیچ شکی نیست که او در کلیسای جورج شهر ویسمار حضو داشته است؛ جایی که یوهان کریستف باخ تا سال ۱۷۰۳ نوازنده ارگان بوده است.
در سال ۱۶۹۵ پدر و مادرش هر دو از دنیا رفته بودند و برادر بزرگترش کریستف باخ که نوازنده ارگان بود از او مراقبت می‌کرد. کریستف شاگرد آهنگساز تأثیرگذار کیبورد یوهان پاچبل بوده و ظاهرا او اولین درس‌های رسمی کیبورد را به باخ آموزش داده است. باخ جوان مجددا در مدرسه عملکرد خوبی از خود نشان داد و در سال ۱۷۰۰ صدای او باعث شد که جایگاهی در گروه کُر پسران مستمند مدرسه  Michaelskirche  پیدا کند.
صدای او باید پس از این ماجرا قوای سابق خود را از دست داده باشد ولی با این حال مدتی در لونبورگ ماند و به طور کلی خود را مفید واقع کرد. شکی نیست که او در کتابخانه مدرسه که مجموعه بزرگ و به روزی از موسیقی کلیسا داشت مطالعه می‌کرد. احتمالا باخ آثار گئورگ باهم (ارگانیست و آهنگساز عصر باروک در آلمان) را شنیده بود و از هامبورگ برای شنیدن کارهای مشهور یوهان آدام راینکن (آهنگساز و ارگانیست آلمانی/هلندی که یکی از مهمترین آهنگسازان قرن هفدهم بود) بازدید کرده بود.
به نظر می‌رسد که او در اواخر تابستان سال ۱۷۰۲ به تورینگن بازگشته است؛ در این برهه زمانی او دیگر یک ارگانیست کاملا حرفه‌ای بود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه