روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۰ سه شنبه ۱ تير - شماره 3923

سلوک اجتماعی امام هشتم

 مصطفی نعمت دوست- نحوه تعامل با مردم آن چیزی است که همه باید از سیره رضوی بیاموزیم.بویژه در این دوران رکود اقتثادی و بداخلاقی سیاسی.یکی از صفات امام علی بن موسی‌الرضا علیه‌السلام «رئوف» است. جلوه این مهربانی در زندگی آن امام همام بسیار زیاد است. رفتاری که گاهی در برخورد با کینه توزان و غرض ورزان به نمایش گذاشته می‌شود؛ و گاهی در برخورد با افراد نادان و جاهل؛ گاهی در کمک به فقرا و دستگیری از آنان و در مواقعی در هم‌نشینی با فرودستان و خدمتکاران.
امام رضا(ع)بهترین بندگان خدا را کسانی می‌داند که هرگاه نیکی می‌کنند، خوشحال می‌شوند، هرگاه بدی می‌کنند، استغفار می‌کنند، هرگاه چیزی به آنان داده می‌شود، سپاس‌گزاری می‌کنند، هرگاه مبتلا و گرفتار می‌شوند، شکیبایی می‌کنند، و هرگاه خشمگین می‌شوند، عفو و گذشت می‌کنند. از نگاه ایشان شکر بندگان خدا مقدمه شکر خداوند است و می‌فرمایند: هرکس صاحبان نعمت و نیکی به مردم را سـپاس نگوید، خدای متعال را هم سپاس نکرده است.
در سبک زندگی اسلامی بر چگونگی تعامل با مردم و معاشرت با آنان توجه خاص شده و روابط میان هر شخصی با دیگران در ابعاد گوناگون اجتماعی بر اساس نقش ها تبیین و تشریح شده است. این گونه است که به هر کسی می آموزد در نقش پدر و پسر و همسر و دوست و مانند آن چگونه رفتاری در پیش گیرد که بهترین ها باشد.
 به عنوان نمونه امام رضا(ع) درباره تعامل با دیگران در جایگاه نقش های گوناگون می فرماید: با حاکم، با احتیاط همنشینی کن، با دوسـت، هـمراه با تواضـع، با دشمن، همراه با هشیاری و پرهیز و با عمـوم مـردم با خوشـرویی.
انسان مومن نباید در راستای ریـاست طلبی بر مردم تلاش کند بلکه خود را خدمتگزار مردم دانسته و در خدمت باشد. نگاه مسلمان نسبت به دیگران این گونه است. معمر بن خلاّد، نزد آن حضرت از مردی یاد کرد و گفت او ریاست طلب است. حضرت فرمود: وجود دو گرگ درنده در گله بی چوپان، به اندازه ریاست طلبی در دین یک مسلمان زیانبار نیست.
ایشان درباره یـاری ناتـوان نیز فرموده است: عَوْنُک لِلضَّعیفِ مِنْ اَفْضَلِ الصَّدَقَةِ؛ از بهـترین نـوع صـدقـه، یاری کردن تو نسبت به ناتوان است.
البته انسان باید توجه بیشتری نسبت به ضعیف و ناتوان داشته باشد نه آنکه توجهش به دارا و قدرتمند باشد؛ زیرا این نوعی بی عدالتی است که باید در قیامت پاسخ گوی آن رفتارش باشد. امام رضا(ع) فرمود: هرکس مسلمان تهیدستی را دیدار کند و به او سلام دهد، اما متفاوت با سلامی که به ثروتمندان می دهد، روز قیامت، خداوند را دیدار می کند، در حالی که خدا بر او خشمگین است.
پس انسان تا می تواند باید دستگیر نیازمندان از هر قشر و طائفه ای باشد و کوتاهی نکند. در همین راستا امام رضا(ع) در بیانی دیگر درباره کمـک به دیـگران می فرماید: کسی که گِره از کار مؤمنی بگشاید و شادش کند، خداوند هم در روز قیامت، کارِ بسته او را می گشاید.
انسان باید مواظب این مطلب باشد که هـمدلی و هـمراهی حتی با نیت، شدنی است و این گونه نیست که حتما خودش کاری را انجام دهد بلکه اگر کسی کار خوب و یا بدی انجام دهد و بدان راضی باشد خودش نیز همان گونه خواهد بود و آثار خوب و بد آن کار به او نیز می رسد، چنانکه از قوم صالح تنها یکی از اشقیاء ناقه را پی کرده و کشت ولی چون همه راضی به آن بودند خداوند همه را عذاب کرد. بنابراین مواظب باشیم که همراهی ما با دیگران در هر کاری با همدلی نیز تحقق می یابد؛ امام رضا(ع) فرموده است: مَنْ غابَ عَنْ اَمْرٍ فَرَضِی بِهِ کانَ کـمَنْ شَهِـدَهُ وَ اَتـاهُ؛ کسی که از صحنه کاری غایب باشد، اما به آن کار (چه نیک و چه بد) راضی باشد، همچون کسی است که در صحنه عمل حاضر بوده و آن را انجـام داده اسـت.
از نظر امام رضا(ع) در عمل اجتماعی، سـودمندترین پرهـیزگاری ترک اذیت و آزار دیگران به ویژه مومنان است. از امام رضا(ع) روایت شده است: بدان که هیچ ورع و پرهیزگاری، سودمندتر از پرهیز از حرامهای خدا و اجتناب از اذیت مؤمن نیست.
باید با مردم خوب تا کرد و کاری نکرد که مردم از مرگ ما آسوده شوند. امام رضا(ع) هنگام عیادت از یکی از اصحابش فرمود: مردم دو دسته اند: یکی آنکه با مـرگ، آسـوده می شود. دیگری آنکه مردم با مرگش از دست او آسوده می شوند.

افراد زیر ۱۸ سال عامل شیوع سویه دلتای کرونا در انگلیس
 یک ویروس شناس با اشاره به برنامه واکسیناسیون علیه کروناویروس در انگلیس، گفت: افراد کمتر از ۱۸ سال می توانند از عاملان شیوع سویه دلتا باشند.
در بحبوحه برنامه دولت انگلیس برای واکسیناسیونِ تمامی افراد بالای ۱۸ سال در برابر بیماری کووید-۱۹، یک ویروس شناس برجسته این کشور هشدار داد که این امر می تواند از جانب دیگر، موجب تمرکز این بیماری در کودکان شود. در حال حاضر انگلیس شاهد افزایش مجدد موارد ابتلا به بیماری کووید-۱۹ است که به اعتقاد بسیاری می تواند موج سوم بیماری در این کشور باشد. همچنین طبق بررسی های انجام شده حدود ۹۹ درصد از مجموع موارد فعال بیماری مربوط به سویه دلتا (کروناویروس جهش یافته در هند) است. این در حالیست که دولت انگلیس تلاش کرد تا بیشترین تعداد افراد را در کوتاهترین زمان ممکن در برابر کروناویروس واکسینه کند تا از بروز موج دیگری از بیماری جلوگیری نماید. به گزارش ایسنا به نقل از هندوستان تایمز، درحالیکه مقامات انگلیسی بر ضرورت پوشش حداکثری واکسیناسیون در میان افراد بزرگسال به منظور جلوگیری از بروز موج دیگری از بیماری تاکید دارند، یک ویروس شناس از دانشگاه لستر زنگ هشدار را به صدا درآورد. آمارهای جدید از بیماری کووید-۱۹ نشان می دهد که افراد زیر ۳۰ سال که به طور گسترده در برابر کروناویروس واکسینه نشده اند بیشتر به این ویروس آلوده می شوند و همچنین برنامه واکسیناسیون، ویروس را به سمت گروه سنی کمتر از ۱۸ سال و کودکان مدرسه ای سوق می دهد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه