روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۰ دوشنبه ۳۱ خرداد - شماره 3922

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی:

تنها نوع بنزین توزیعی در کشور یورو ۴ است

 سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: سامانه باک سامانه‌ای برای پیدا کردن جایگاه‌های سوخت است. فاطمه کاهی سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران بیان کرد: سامانه باک به نشانی اینترنتی baak.niopdc.ir یک سامانه برای پیدا کردن جایگاه‌های سوخت است؛ یعنی در هر موقعیت جغرافیایی به کاربر می‌گوید که به طور مثال، نزدیک‌ترین جایگاه سوخت به او کجاست و چه فرآورده‌ای را عرضه می‌کند.
او افزود: سامانه باک نوع سوخت که مثلا نفت گاز یا بنزین یورو است و در نهایت شماره تلفن و اطلاعات این چنینی را نیز به کاربرد می‌دهد. سعی ما بر این است که این سامانه را در هر منطقه، حتما به روزرسانی کنیم و اگر هموطنان احیانا مورد خاصی را مشاهده کرده اند که در سامانه باک وجود نداشته، اما در موقعیت جغرافیایی خاصی وجود دارد، می‌توانند از طریق سامانه ۰۹۶۲۷ اطلاع رسانی کنند.
کاهی ادامه داد: این طور نیست که جایگاهی در نقطه خاصی احداث شود، اما به طور مثال شش ماه زمان ببرد تا اطلاعاتش در سامانه درج شود، سعی بر این است که در سریعترین زمان ممکن این اتفاق بیفتد.
او در مورد میزان مصرف و کیفیت بنزین موجود در جایگاه‌های سوخت نیز بیان کرد: میزان مصرف بنزین طبق روال عادی است و تغییر محسوسی نداشته است. بنزین یورو ۵ اصلا توزیع نمی‌شود و تنها نوع بنزین توزیعی در کشور، یورو ۴ است.
سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اظهار کرد: استانداردی که برای توزیع و عرضه بنزین در سطح کشور و در وزارت نفت با هماهنگی سازمان محیط زیست مورد تایید قرار گرفته است، استاندارد یورو ۴ است.
او تاکید کرد: تعداد شهر‌هایی نیز که می‌توانند از بنزین یورو ۴ استفاده کنند، به ترتیب طبق برنامه‌ای که از قبل مشخص شده، در حال افزایش است. ابلاغیه یا مصوبه‌ای مبنی بر الزام استفاده خودرو‌ها از بنزین یورو ۵ نیز تاکنون به دست ما نرسیده است.

احتمال افزایش خاموشی ها قوت گرفت؛
درخواست توانیر برای کاهش مصرف مشترکان
 شرکت توانیر به دنبال پیش بینی صورت گرفته درباره افزایش دمای هوا، اطلاعیه‌ای را در خصوص احتمال افزایش خاموشی‌ها صادر کرد.
در اطلاعیه توانیر آمده است؛ «با توجه به پیش بینی افزایش دما در اغلب نقاط کشور و تداوم آن تا پایان این هفته، همچنین محدودیت‌های ایجاد شده در بخش تولید به دلیل تعمیرات واحد نیروگاه بوشهر که تا آخر هفته به طول می‌انجامد، از عموم مشترکان درخواست می‌کنیم به منظور کمک به تامین برق و جلوگیری از بروز خاموشی به ویژه در این شرایط، نسبت به کاهش مصرف برق خود در فاصله ساعت‌های ۱۲ تا ۱۸ اقدام کنند.
به این منظور خواهشمند است نکات ذیل رعایت شود:
۱- تنظیم کولر‌های گازی روی ۲۵ درجه
۲- استفاده از دور کند کولر‌های آبی
۳- استفاده از نور طبیعی روز و خاموش کردن لامپ‌های اضافی
۴- عدم استفاده از وسایل پرمصرف برقی مانند اتو، بخارشور، لباسشویی، ظرفشویی و... در ساعات گرم روز (۱۲ تا ۱۸)»

مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد؛
استفاده از گیج‌های درون‌چاهی ساخت داخل در چاه‌های اکتشافی
 مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران از استفاده موفق از گیج‌های درون‌چاهی ساخت داخل در عملیات آزمایش سازند چاه‌های اکتشافی خبر داد.
به گزارش کائنات به نقل از شانا، برای نخستین بار در عملیات آزمایش سازند به‌وسیله ابزار Full Bore DST در چاه‌های اکتشافی رام و گناوه، از گیج‌های درون‌چاهی و حمل‌کننده‌های ساخت داخل استفاده شد که باوجود فشار بالای بن‌چاهی حین عملیات اسیدکاری، دمای بالای بن‌چاهی و طولانی بودن زمان عملیات آزمایش، ثبت اطلاعات فشار و دما به کمک این گیج‌ها با موفقیت انجام شد و حمل‌کننده‌های آن نیز عملکرد خوبی در مقابل فشارهای بالای بن‌چاهی داشتند.
ساخت این گیج‌ها و طراحی و ساخت حمل‌کننده‌های آن همه از سوی شرکت‌های ایرانی انجام شده و با توجه به دلایلی از قبیل محدود بودن منابع، زمان‌بر بودن ثبت سفارش خرید از منابع خارج از کشور و وجود تحریم‌ها، در دستور خرید پیمانکار اداره آزمایش چاه‌های مهندسی نفت قرار گرفت و با پذیرفتن همه مسئولیت‌ها و ریسک‌های آن از سوی پیمانکار مستقیم و موافقت این امور در عملیات آزمایش چاه‌های اکتشافی از آنها استفاده شد که در نوع خود با توجه به حساسیت بالای عملیات منحصربه‌فرد است. به همین منظور در نشست‌ها و هم‌اندیشی‌های مختلف برای تأیید فنی این گیج‌ها، از آنجا که نهاد و مرجع رسمی و غیررسمی در داخل کشور برای کسب تأییدیه فنی وجود نداشت، بهترین روش برای ارزیابی دقیق این گیج‌ها، استفاده هم‌زمان از گیج‌های ایرانی و گیج‌های مشابه آمریکایی، کانادایی و فرانسوی بود که به لطف خدا و همت کارشناسان، در عملیات تست میدانی نتایج داده‌های ثبت‌شده به‌وسله گیج‌های ساخت داخل و نمونه‌های خارجی به‌طور کامل با هم منطبق بوده است. علی‌اصغر شکوهی، رئیس اداره آزمایش چاه‌های مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد: استفاده از توان داخل در زمینه‌های مختلف، سرلوحه سیاست‌های کاری این امور است که امیدواریم با بهره‌مندی از توانمندی سازندگان داخلی شاهد خودکفایی در ساخت و استفاده از تجهیزات پیشرفته صنایع نفت و گاز در کشور باشیم.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه