روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۰ سه شنبه ۲۵ خرداد - شماره 3918

رئیس‌جمهوری:

به‌زودی بندر جاسک بندر مهم صادرات نفت ایران می‌شود

 رئیس‌جمهوری گفت: به‌زودی جاسک یک بندر مهم صادراتی برای نفت ایران خواهد بود. اگر نفت ایران در جزیره خارک صادرات می‌شد، از این به بعد صادرات هم در خارک و هم در جاسک انجام می‌شود. به گزارش شانا، حسن روحانی، در آیین گشایش طرح‌های ملی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: جمهوری اسلامی ایران قدرتی است که امنیت منطقه را برای خود و همسایگان تضمین می‌کند. وی افزود: دولت و ملت ایران با وجود شدیدترین تحریم‌ها و جنگ اقتصادی در سه سال و نیم گذشته سرو قامت ایستاده‌اند و دولت با همه توان با وجود مضاعف شدن فشارها به‌دلیل شیوع کرونا، از نیروهای مسلح خود حمایت و نیازهای آنها را تأمین کرده است. رئیس‌جمهوری تصریح کرد: دولت یازدهم و دوازدهم در زمینه سواحل مکران و نیازمندی‌هایی که این ساحل داشته فعالیت‌های مهمی انجام داده است، از جمله بندر جاسک که تبدیل به یک بندر بسیار مهم برای سال‌های آینده است، همچنین چابهار و توسعه‌ای که این منطقه پیدا کرده بسیار حائز اهمیت است. اینکه این دولت توانسته گاز را به همه این منطقه و به استان سیستان و بلوچستان و به اقصی نقاط شرق کشور برساند، اینکه دولت توانسته آب را شیرین کند و به اعماق کویر در شرق ایران برساند و شاهدیم که آب را به دو استان رسانده و انتقال آب را برای چند استان دیگر طراحی کرده است، این آبادانی که ما در شرق و جنوب کشور، در دریای عمان، در سواحل مکران شاهدیم و اینکه به‌زودی بندر جاسک یک بندر مهم صادراتی برای نفت ایران خواهد بود. روحانی اظهار کرد: اگر نفت ایران در جزیره خارک صادرات می‌شده از این به بعد این صادرات هم در خارک و هم در جاسک انجام می‌شود، این کار راهبردی بی‌نظیر دولت یازدهم و دوازدهم در تاریخ جمهوری اسلامی ایران است.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری:
سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پژوهش‌های نفتی ضرورت دارد
 معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری به ضرورت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه پژوهش در صنعت نفت اشاره کرد و گفت: از بخش دولتی نباید انتظار داشته باشیم که محصول بدهد، هیچ کجای دنیا این‌گونه نیست، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پژوهش‌های مرتبط با صنعت نفت ضروری است.
به گزارش شانا، سورنا ستاری، در آیین گشایش رسمی پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت، گفت: در جایی که بخش خصوصی باید سرمایه‌گذاری کند ما نباید مجری پژوهش باشیم، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پژوهش‌های مرتبط با صنعت نفت امری ضروری است. وی با بیان اینکه نیازهای پژوهش در صنعت نفت باید از سوی بخش خصوصی تأمین شود، افزود: محصول در بخش‌های مختلف باید نتیجه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی باشد، از بخش دولتی نباید انتظار داشته باشیم که محصول بدهد، هیچ کجای هم دنیا این‌گونه نیست. معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری تصریح کرد: در ابتدای قرن بیستم میلادی همه کشورها می‌خواستند هواپیما بسازند و هزینه‌های زیادی برای آن انجام دادند. نیویورک تایمز اعلام کرد که تا ۱۰۰ سال دیگر هم نمی‌توانیم هواپیما بسازیم، اما به فاصله کوتاهی دو نفر دوچرخه‌ساز توانستند هواپیما بسازند، بنابراین باید نگرش خود را تغییر دهیم. ستاری با تأکید بر اینکه محصول حاصل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پژوهش است و پول دولتی در پژوهش محصول تولید نمی‌کند، گفت: باید یک زیست‌بوم برای توسعه پژوهش داشته باشیم. نیروی انسانی اکوسیستم باید از استارت‌آپ‌ها تأمین شود. وی عنوان کرد: اقتصاد سیستم در شرکت‌های دانش‌بنیان است که در پژوهش و فناوری هزینه می‌کنند. باید فضایی آماده شود تا استارت‌آپ‌ها، نوآوری خود را شکوفا کنند، شرکت‌های فناوری این فرصت را فراهم می‌کنند. معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه ۱۰ برابر پولی که بخش دولتی در این پارک (فناوری و نوآوری) هزینه کرده باید توسط بخش خصوصی تأمین شود، افزود: پژوهشگاه صنعت نفت می‌تواند پلتفرم عالی باشد، اما نمی‌توان از یک محقق در پژوهشگاه صنعت نفت انتظار داشت محصول ارائه کند. ستاری تصریح کرد: پارک باید زمینه تولید محصول را فراهم کند و بعد به بازار متصل شود، این موضوع به‌ویژه در محصولاتی که بار نخست وارد بازار می‌شوند اهمیت ویژه‌ای دارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:
پارک نوآوری و فناوری توسعه‌یافتگی صنعت نفت را رقم می‌زند
 عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر گسترش توسعه‌یافتگی در صنعت نفت که در مسیر ایجاد پارک نوآوری و فناوری شکل می‌گیرد خواستار جذب بیشتر دانش و فناوری در صنعت نفت و گاز کشور شد و گفت: دو پتروپالایشگاه با سرمایه‌گذاری ۶.۵ میلیون یورو در حال ساخت است.
به گزارش شانا، علی آقامحمدی در آیین بهره‌برداری از پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت گفت: در اقتصاد مقاومتی بخش نفت پررنگ‌ترین بخش است که با جزئیات به آن پرداخته شده، کما اینکه تحولات چشمگیری هم در زمینه دانش و فناوری در این عرصه اتفاق افتاده و همگام‌سازی با تحولات روز نیز نیازمند سرمایه‌گذاری است.
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه تولید نفت مساوی با خام‌فروشی نیست، اعلام کرد: ما بر همه ظرفیت‌های تولید نفت و گاز در کشور به‌طور کامل واقف هستیم، بنابراین سرمایه‌گذاری در پتروشیمی‌های بالادست به‌طور کامل انجام شده و در برنامه هفتم توسعه مبنای کارمان تکمیل بخش پایین‌دستی این حوزه است.
وی با بیان اینکه توسعه فناوری‌های مرتبط با صنعت نفت در گذر زمان، حرکت جدی‌تر رقبا و همینطور کشورهای همسایه در عرصه تولید نفت، توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و پیش‌بینی کاهش تقاضای سوخت‌های فسیلی در آینده نه چندان دور و همینطور حرکت جمعیت ایران به سمت سالخوردگی، همه و همه بر میزان اهمیت افزایش تولید نفت و گاز افزوده و کشور را در شرایط خاصی قرار داده است، عنوان کرد: خوشبختانه تحقیقات علمی وسیع و در عین حال توجیه‌پذیر از سوی دانشگاهیان و نخبگان صنعت نفت انجام شده است که پاره‌ای از این تحقیقات ظرفیت تولید ۶.۵ میلیون بشکه در روز را برآورد کرده و تحقیقات دیگری امکان تولید ۷.۴ میلیون بشکه نفت در روز را اثبات کرده که همه این موارد هم براساس استدلال و کار علمی و کارشناسی انجام شده است. آقامحمدی ادامه داد: بر اساس این یافته‌های علمی می‌توان گفت با سرمایه‌گذاری ۱۲۰ میلیارد دلار برای دستیابی به ظرفیت ۷.۴ میلیون بشکه تولید نفت در روز می‌توان به هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار فناوری دست یافت و این تنها و مهم‌ترین منبع توسعه‌یافتگی آینده صنعت نفت را رقم خواهد زد، به شرطی که وارد دولت و اقتصاد دولتی نشده و صنعت نفت نیز این امکان را تضمین و فراهم کند. وی با بیان اینکه تا ۳۰ سال آینده پنجره جمعیتی کشور وارد دوره پیری خواهد شد و مهم است که در این دورنما، به یک کشور پیر فقیر تبدیل شدیم یا کشوری پیر و ثروتمند، ادامه داد: عبور از بحران جمعیت هم بدون تامین درآمد مردم امکانپذیر نخواهد بود و تامین درآمد منوط به استفاده درست از سرمایه‌های کشور از جمله منابع نفت و گاز است. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به ساخت دو پتروپالایشگاه عظیم در کشور اشاره کرد و یادآور شد: برنامه‌ریزی‌های اولیه برای ساخت این دو پروژه انجام شد و این پتروپالایشگاه‌ها با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۶.۵ میلیون یورو در حال ساخت است. آقامحمدی گفت: راه‌اندازی پارک نوآوری و فناوری نشان می‌دهد ظرفیت‌های بزرگی در صنعت نفت کشور در حال شکل‌گیری است و ضرورت دارد گروه بزرگی از فناوران و دانش‌بنیان‌ها جذب صنعت نفت شوند.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی خبر داد؛
تکمیل زنجیره ارزش GTPP اسلام‌آباد غرب با اجرای طرح توسعه‎ای در پایین‌دست
 مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی از آغاز زمینه اجرای طرح‌های توسعه‌ای فرمالین، پلی‌استال و متیل آمین در پایین‌دست GTPP اسلام‌آباد غرب هم‌زمان با عملیات ساخت این پروژه دانش‌بنیان خبر داد.
به گزارش شانا، حسن عباس‌زاده در بازدید میدانی از پروژه GTPP اسلام‌آباد غرب با اشاره به اینکه این طرح به‌عنوان نخستین پروژه ملی در صنعت پتروشیمی است که زنجیره آن در هر سه فاز از مسیر گاز طبیعی به متانول، متانول به پروپیلن و پروپیلن به پلی‌پروپیلن از دانش فنی ایرانی تعریف شده، اظهار کرد: از برنامه‌های توسعه‌ای شرکت ملی صنایع پتروشیمی استفاده از ۲۰۰ هزار تن متانول مازاد این طرح برای ساخت سه طرح فرمالین، پلی‌استال و متیل آمین در استان کرمانشاه است. وی با بیان اینکه همواره یکی از سیاست‌های راهبری شرکت ملی صنایع پتروشیمی، توسعه زنجیره ارزش و توسعه صنایع پایین‌دستی طرح‌های در دست اجراست، افزود: سرمایه‌گذار ساخت واحد فرمالین درخواست خود را ارائه کرده و در مرحله صدور موافقت اصولی است. مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه واحد پلی‌استال که برای نخستین بار در صنعت پتروشیمی احداث خواهد شد، موافقت اصولی آن صادر شده است، ادامه داد: طرح متیل آمین سنقر نیز شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس سرمایه‌گذار آن است و خوراک هر دو طرح از محل متانول مازاد اسلام‌آباد غرب تأمین می‌شود. عباس‌زاده طرح GTPP اسلام‌آباد غرب را یکی از طرح‌های مهم راهبردی صنعت پتروشیمی خواند و گفت: عملیات اجرایی این طرح از سوی پیمانکار آغاز شده و پیمانکار در حال تجهیز کارگاه است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه