روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۰ دوشنبه ۲۴ خرداد - شماره 3917

مصونیت گام به گام

 دکتر ارسلان مفتح - اعتیاد زمینه ساز بسیاری دیگر از مشکلات و مسایل اجتماعی بوده و می تواند نقش مهمی در کم توسعه یافتگی داشته باشد. به علاوه با توجه به تبدیل شدن مواد مخدر و اعتیاد به ابزار جنگ نرم و تهدید علیه امنیت ملی از یکسو و منابع قابل توجه کشور خصوصا در حوزه های فرهنگی از سوی دیگر، در صورت پذیرش اصل اقدامات رویکرد اجتماعی کردن پیشگیری از اعتیاد به عنوان مهمترین رویکرد در مصون سازی آحاد جامعه، چارهای جز حمایت از سازمان های مردم نهاد و تیم های محله ای در این زمینه نیست. مشاركت مردم و تشكل هاي مردم نهاد نقش اساسي در مبارزه با مواد مخدر و آسيب های اجتماعی دارند و بايد در جلب اعتماد و تقويت جايگاه حضور آنیها در برنامه های مختلف توجه داشت.
افرادی که از لحاظ اجتماعی دچار آسیب هستند از جمله معتادان به موادمخدر، عموماً دارای مهارت های سطح پایینی برای مقابله با مسائل زندگی و چالش های موجود اجتماعی هستند. این افراد به دلیل عدم دانش و مهارت لازم و همچنین کثرت مسائل و دشواری های زندگی، نتوانسته اند در موقعیت های مختلف و دشوار زندگی تصمیمات مناسب و مؤثر اتخاذ و یا راهکار سازشی مطلوبی را انتخاب کنند. به همین دلیل به عنوان یکی از عوامل اساسی پیشگیری از اعتیاد و آسیب های اجتماعی، آگاه سازی و آموزش مهارت های زندگی کمک می کند که در جهت پیشگیری و سلامت اولیه و بازتوانی بیماران گامی مهم برداشته شود.
طی سال‌های گذشته در برخی حوزه‌ها از جمله مقابله با عرضه تلاش‌های زیادی انجام شد که اگر این اقدامات نبود، شرایط کشور به گونه دیگری بود؛ اما در حوزه‌ای مانند‌ پیشگیری از اعتیاد همگام با دیگر حوزه‌ها پیش نرفتیم و در این حوزه غفلت‌هایی شد که باید جبران شود. این سوال مطرح است که در حوزه درمان اعتیاد که حدود نه هزار مرکز درمان داریم؛ چرا مانایی در درمان پایین است و حدود ۸۰ درصد به اعتیاد بازمی‌گردند و فقط ۲۰ درصد شاهد ماندگاری درمان هستیم؟ حوزه مبارزه با موادمخدر برای ایجاد حساسیت و دغدغه عمومی چه کاری می‌توان انجام داد که باعث ایجاد حساسیت و دغدغه عمومی شود؟
عوامل اجتماعی وابسته به فقر بشر ، در وابستگی انسان به مواد افیونی موثر هستند و میزان بروز اعتیاد در گروه های پایین اجتماعی/ اقتصادی ، بالاتر است. بنابراین در جامعه ، اعتیاد معلول استرس و فشارهای روانی می باشد. دکترکاپلان و سادوک ، استفاده از هروئین را بعنوان ضد اضطراب برای پوشاندن احساس پایین بودن ، اعتماد به نفس ، درماندگی و ناتوانی و جهت کنترل بر موقعیت زندگی ، قلمداد می کنند.
نوجوانان به راهنمایی و همکاری ، اعتماد ، انضباط ، درک متقابل ، دلسوزی و محبت نیازمندند. کوتاهی و کاستی در هر کدام ، باعث گرایش فرد به غیر از والدین و خانواده و یافتن آن نقطه در فرد دیگری می شود یا به نوعی به دوست و همسالان گرایش پیدا می کند. گاهی نفوذ بسیار بالای همسالان در زندگی جوان ، ممکن است ناشی از مورد توجه واقع نشدن در خانه یا به دلیل جذابیتهای گروه همسالان باشد و از آنجا پیوند جوانان با والدینشان به تدریج ضعیف تر شده و همسالان در رشد روانی آنها نقش حساسی می یابند. بنابراین ، اولین عاملی که باعث جذب جوانان به محیطهای غیر از خانواده و خانه می گردد ، عدم رابطة صحیح والدین و افراد خانواده می باشد ، که در این صورت جوانان اولین گام را به سوی گروه همسالان بر می دارد و زمینه برای لغزیدن در جادة انحراف و کجروی فراهم می شود.
بطور کلّی ، پیشگیری به سه نوع الف : اولیه ب : ثانویه ج : ثالث ، تقسیم می شود. نوع اولیه ، افراد عادی را از تجربة مصرف مواد مخدر باز می دارد یا آن را به تاخیر می اندازد. مخاطبان ثانویه ، افرادی هستند که پس از مصرف مواد ، هنوز علایم بیمارگونه ای نشان نداده اند ، اما در معرض خطر ابتلاء به مشکل قرار دارند. پیشگیری ثالث ، برای گروه هایی متمرکز است که مشکلات ناشی از مصرف مواد مخدر به همراه مسائلی چون گریز از مدرسه یا خانه ، مشکلات یادگیری و یا جرم و جنایت را دارا می باشند. بطور کلّی ، آشنایی زودرس با مواد مخدر ، یک عامل مخاطره آمیز جهت سوء استفادة آتی از مواد است.

 

جدیدترین آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در جهان
 شمار مبتلایان به بیماری «کووید-۱۹» ناشی از کروناویروس جدید در جهان تاکنون به ۱۷۶ میلیون و ۴۲۰ هزار و ۷۸۴ نفر رسیده و مرگ سه میلیون و ۸۱۰ هزار و ۸۳۳ نفر نیز بر اثر ابتلا به این بیماری تأیید شده است.
همچنین بنابر تازه‌ترین آمارها تاکنون ۱۶۰ میلیون و ۳۹۵ هزار و ۸۱ نفر از مبتلایان به کووید-۱۹ بهبود یافته‌اند. روند افزایش آمار ابتلا به بیماری کووید-۱۹ که تاکنون در ۲۲۰ کشور و منطقه در جهان شیوع یافته است، ادامه دارد و این بیماری همچنان در دنیا قربانی می‌گیرد. آمریکا تاکنون با بیش از ۳۴.۳ میلیون مبتلا و بیش از ۶۱۴ هزار قربانی همچنان در صدر فهرست کشورهای درگیر با بیماری کووید-۱۹ قرار دارد. هند نیز با آمار بیش از ۲۹.۴ میلیون مبتلا پس از آمریکا در رتبه دوم جهانی قرار دارد و آمار مبتلایان به کووید-۱۹ در برزیل هم از ۱۷.۳ میلیون نفر فراتر رفته و در حال حاضر سومین کشور جهان به لحاظ بالاترین شمار مبتلایان است. پس از ایالات متحده، کشورهای برزیل با بیش از ۴۸۶ هزار و هند با بیش از ۳۷۰ هزار جانباخته بالاترین آمار قربانیان کووید ۱۹ را در این فهرست جهانی گزارش داده‌اند. پس از آن‌ها نیز کشورهای مکزیک و پرو بیشترین تعداد قربانیان این بیماری را در دنیا ثبت کرده‌اند. تعداد جانباختگان کووید-۱۹ در مکزیک تاکنون بیش از ۲۳۰ هزار و در پرو نیز بیش از ۱۸۸ هزار نفر اعلام شده است. همچنین انگلیس در بین کشورهای اروپایی با گذشتن از آمار بیش از ۱۲۷ هزار قربانی تاکنون بیشترین تلفات کرونا را در قاره سبز داشته است به علاوه هم‌اکنون تعداد قربانیان کرونا در ایتالیا از ۱۲۶ هزار نفر عبور کرده است و در میان کشورهای اروپایی در رتبه دوم قرار دارد. پس از این کشورها، روسیه نیز بیش از ۱۲۶ هزار، فرانسه بیش از ۱۱۰ هزار و کلمبیا نیز بیش از ۹۵ هزار فوتی بر اثر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ را گزارش داده‌اند. به علاوه آلمان با بیش از ۹۰ هزار، آرژانتین با بیش از ۸۵ هزار، ایران با بیش از ۸۱ هزار، اسپانیا با بیش از ۸۰ هزار، لهستان با بیش از ۷۴ هزار، آفریقای جنوبی با بیش از ۵۷ هزار، اندونزی با بیش از ۵۲ هزار، اوکراین با بیش از ۵۱ هزار، ترکیه نیز با بیش از ۴۸ هزار جانباخته دیگر کشورهایی هستند که تاکنون آمار بالای مرگ‌ و میر ناشی از کووید-۱۹را ثبت کرده‌اند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی «ورلداُمتر»، شمار مبتلایان و قربانیان این بیماری در ۱۰ کشوری که طبق گزارش‌های رسمی بالاترین آمارها را تاکنون داشته‌اند به ترتیب به شرح زیر است:
۱. آمریکا: ۳۴ میلیون و ۳۱۵ هزار و ۸۷۳ مبتلا، ۶۱۴ هزار و ۹۵۵ قربانی
۲.هند: ۲۹ میلیون و ۴۳۹ هزار و ۹۸۹ مبتلا، ۳۷۰ هزار و ۴۰۷ قربانی
۳. برزیل: ۱۷ میلیون و ۳۷۶ هزار و ۹۹۸ مبتلا، ۴۸۶ هزار و ۳۵۸ قربانی
۴. فرانسه: پنج میلیون و ۷۳۷ هزار و ۸۱۰ مبتلا، ۱۱۰ هزار و ۴۰۷ قربانی
۵. ترکیه: پنج میلیون و ۳۲۵ هزار و ۴۳۵ مبتلا، ۴۸ هزار و ۶۶۸ قربانی
۶. روسیه: پنج میلیون و ۱۹۳ هزار و ۹۶۴ مبتلا، ۱۲۶ هزار و ۷۳ قربانی
۷. انگلیس: چهار میلیون و ۵۵۸ هزار و ۴۹۴ مبتلا، ۱۲۷ هزار و ۸۹۶ قربانی
۸. ایتالیا: چهار میلیون و ۲۴۳ هزار و ۴۸۲ مبتلا، ۱۲۶ هزار و ۹۷۶ قربانی
۹.آرژانتین: چهار میلیون و ۱۱۱ هزار و ۱۴۷ مبتلا، ۸۵ هزار و ۷۵ قربانی
۱۰. اسپانیا: سه میلیون و ۷۳۳ هزار و ۶۰۰ مبتلا، ۸۰ هزار و ۵۰۱ قربانی
براساس آمار فوق در حال حاضر در ۲۸ کشور، شمار مبتلایان از رقم یک میلیون عبور کرده‌ است و پس از ایالات متحده، هند و برزیل - که سه کشور رکورددار شمار مبتلایان در دنیا هستند - کشورهای فرانسه، ترکیه، روسیه، انگلیس، ایتالیا، آرژانتین، اسپانیا، آلمان، کلمبیا، ایران، لهستان، مکزیک، اوکراین، پرو، اندونزی، آفریقای جنوبی، هلند، جمهوری چک، شیلی، کانادا، فیلیپین،عراق، سوئد، رومانی و بلژیک نیز بیش از یک میلیون مبتلا را ثبت کرده‌اند.

ضرورت تبدیل وضعیت قرارداد کارکنان ایثارگر شهرداری و شورای شهر تهران
 یک عضو شورای شهر تهران بر ضرورت تبدیل وضعیت قرارداد کارکنان ایثارگر شهرداری و شورای شهر تهران تاکید کرد. حجت نظری در سیصد و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در تذکری گفت: تذکر بنده در ارتباط با تبدیل وضعیت ایثارگران شاغل در شهرداری تهران و به طور عام مدیریت شهری تهران است. در هفته گذشته بخشنامه‌ای توسط سازمان اداری و استخدامی و نیز سازمان برنامه و بودجه با موضوع دستورالعمل اجرای بند «د» تبصره ۲۰ قانون بودجه ۱۴۰۰ ابلاغ شد.وی افزود: موضوع این قانون، تبدیل وضعیت کارکنان شرکتی و قراردادی ایثارگر با هر نوع قرارداد به رابطه استخدامی رسمی است. این قانون برای تمام دستگاه‌های اجرایی است و به صراحت تمام بخش‌های دولتی و نیز عمومی غیر دولتی و حتی شهرداری‌ها هم تحت شمول آن قرار گرفته‌اند. حتی بودجه و چگونگی انجام آن هم پیش‌بینی شده است.نظری ادامه داد: لذا تذکر بنده به شهردار تهران و معاون برنامه‌ریزی و منابع انسانی شهرداری تهران است که برای تسریع اجرای این قانون در شهرداری تهران تمهیدات لازم را به انجام برسانند. لازم به ذکر است در صورت استنکاف شهرداری مشمولین می‌توانند با شکایت حق خود را پیگیری کنند. لذا انتظار می‌رود که مشمولان حق خود را پیگیری کنند.نظری تاکید کرد: همچنین انتظار این است که هرآنچه که برای شهرداری تهران و سازمان‌های تابعه رخ می‌دهد برای شورای شهر نیز اتفاق بیفتند چرا که رابطه استخدامی کارکنان شورا نیز  عملا با شهرداری است و از این رو تمام کارکنان شورا با هر نوع قرار داد نیز می‌توانند از این قانون استفاده کنند تا تبدیل وضعیت شود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه