روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۰ دوشنبه ۲۴ خرداد - شماره 3917

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران:

صادرات تخم مرغ متوقف شد

حداکثر قیمت هر شانه تخم‌مرغ ۳۱ هزار تومان
 رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران از توقف صادرات تخم‌مرغ خبر داد و گفت: طی روزهای اخیر صادرات تخم مرغ به بهانه تنظیم بازار متوقف شده است.
ناصر نبی پور رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران از ثبات قیمت تخم مرغ طی ۱۰ روز گذشته در بازار خبر داد و گفت: قیمت هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۱۵ هزار و ۳۰۰ تا ۱۵ هزار و ۴۰۰ تومان معادل شانه‌ای حداکثر ۳۱ هزار تومان است. او افزود: با توجه به گرانی نهاده‌های دامی و ارسال مرغ بالای ۹۰ هفته به کشتارگاه ناشی از عدم‌تخصیص نهاده، تولید تا حدودی کاهش یافته است. نبی پور ادامه داد: برنامه ریزی نادرست دولت از دی ماه منجر به کاهش جوجه ریزی ۸ تا ۹ میلیون قطعه شد که این امر تا حدودی تولید را تحت تاثیر قرار داده است؛ چرا که حداقل در هر ماه ۴.۵ میلیون قطعه باید جوجه ریزی انجام‌ می‌شد که طی چند ماه اخیر حداکثر ۳ تا ۳.۵ میلیون قطعه بوده که با این وجود روزانه ۴۰۰ تن تولید کمتر شده است. این مقام مسئول از افزایش جوجه ریزی در ماه‌های آتی خبر داد و گفت: در ماه‌های تیر و مرداد جوجه ریزی افزایش می‌یابد که با این وجود قیمت تخم مرغ در ماه‌های آذر و دی کاهش می‌یابد. رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران با اشاره به اینکه نیازی به واردات تخم مرغ نداریم، بیان کرد: علی رغم کاهش تولید ناشی از افت جوجه ریزی ماه‌های قبل، اما میزان تولید جوابگوی نیاز داخل است که با این وجود مشکلی در تامین تولید تخم مرغ نداریم. نبی پور تولید روزانه تخم مرغ را ۲ هزار و ۶۰۰ تا ۲ هزار و ۷۰۰ تن اعلام کرد و گفت: با احتساب سرانه مصرف ۱۱ کیلو تخم مرغ به ازای هر نفر، تولید به ۹۰۰ هزار تن در سال می‌رسد که این میزان مازاد بر نیاز کشور است. این مقام مسئول ادامه داد: مشکلی در تولید وجود ندارد و تنها مدیریت تامین نهاده مشکلاتی را در بازار ایجاد کرده است. این مقام مسئول درباره آخرین وضعیت صادرات تخم مرغ بیان کرد: از ابتدای سال ۱۰ هزار تن تخم مرغ به بازارهای هدف صادر شده است که طی روزهای اخیر صادرات را ممنوع اعلام کرده‌اند.
نبی پور در پایان گفت: طی روزهای اخیر صادرات تخم مرغ به بهانه تنظیم بازار داخل متوقف شده است، در حالی که این موضوع نمی‌تواند تاثیری در تنظیم بازار داشته باشد و این نوع تصمیم گیری می‌تواند به صادرات ضربه مهلکی بزند چرا که با توقف‌های گاه و بیگاه صادرات، بازارهای خارجی را از دست می‌دهیم، کما اینکه کشور ترکیه با افزایش تولید در داخل، هیچ گاه صادرات را متوقف نمی‌کند.

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد؛
31 خردادماه، آخرین مهلت ثبت صادرات ریالی در سامانه جامع تجارت
 رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: ۳۱ خردادماه امسال آخرین مهلت برای ثبت پروانه‌های صادراتی ریالی به عراق و افغانستان در سامانه جامع تجارت است.
به گزارش سازمان توسعه تجارت ایران، حمید زادبوم اظهار داشت: در پی فراخوان ثبت کوتاژهای (محموله های ثبت شده) فروش ریالی به عراق و افغانستان در بازه زمانی ۲۲ فروردین ۱۳۹۷ تا ۱۶ مردادماه ۹۷ در سامانه جامع تجارت، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نسبت به بررسی حدود هشت هزار کوتاژ ثبت شده، راستی‌آزمایی در خصوص استفاده نکردن از آن و تایید موارد اقدام خواهد کرد تا رفع تعهدات ارزی این دسته از صادر کنندگان ثبت شود.
رییس کل سازمان توسعه تجارت افزود: صادرکنندگانی که در این دوره زمانی کالاهای خود را به صورت ریالی به عراق و افغانستان صادر کرده اند فقط تا ۳۱ خردادماه سال جاری فرصت دارند تا نسبت به ثبت پروانه‌های صادراتی خود در سامانه جامع تجارت اقدام کرده تا پس از تایید، رفع تعهدات ارزی این‌ گروه از صادرکنندگان اقدام شود.
وی افزود: مهلت تعیین شده تمدید نخواهد شد و در صورت عدم ثبت صادرکنندگان در این مدت، امکان رفع تعهدات ارزی فروش ریالی وجود نخواهد داشت.
زادبوم همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با سازمان توسعه تجارت ایران را در جهت اجرای مصوبات کمیته ماده ۲ و همچنین کمیته اقدام ارزی حائز اهمیت دانست و از تلاش و پیگیری سایر اعضای کمیته اقدام ارزی تقدیر کرد.
به گزارش سازمان توسعه تجارت ایران، ۲۴ هزار و ۷۰۰ صادرکننده از سال ۹۷ حدود ۷۲ میلیارد یورو صادرات انجام دادند که با تخفیفات اعمال شده ۶۲ میلیارد یورو تعهد ارزی به کشور ثبت شد و در این میان ۴۵ میلیارد یورو به چرخه اقتصادی کشور بازگشته است.

حذف امضاهای طلایی با راه‌اندازی سامانه سماک
 مجری طرح پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها از تولید در بخش کشاورزی کشور گفت: سامانه سماک عامل حذف امضاهای طلایی است و افراد به جای گرفتن بیش از ۱۸۰ مجوز می‌توانند به صورت مستقیم با ورود به سامانه درخواست خود را ارائه دهند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مرتضی حنیفه زاده مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها از تولید در بخش کشاورزی کشور در رابطه با نحوه اجرای شعار سال در بخش کشاورزی و تحقق رفع موانع تولید اظهار کرد: در راستای منویات مقام معظم رهبری و اجرایی شدن شعار سال، وزارت جهاد کشاورزی نشست‌های متعددی برگزار کرده و کمیته‌های مختلفی را تشکیل داده است اما این کمیته‌ها به حد مطلوب پاسخگو نبود، بنابراین وزیر جهاد کشاورزی مجری طرح پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها را معرفی کرد و این بخش با کمک مردم موانعی که باعث به خطر افتادن امنیت غذایی در کشور می‌شود را مرتفع خواهد کرد.
وی با اشاره به هدف این طرح خاطرنشان کرد: هدف این طرح تسهیل روندها، کاهش قوانین، بخش‌نامه‌ها و آئین‌نامه‌های موجود است که موجب تأخیر در سرمایه‌گذاری‌های کشاورزی و از بین رفتن روحیه کشاورزان می‌شود.
حنیفه زاده ادامه داد: در این راستا توانستیم با ۴۴۷ گروه جهادی تفاهم نامه‌ای داشته باشیم و مشکلات توسط گروه‌های جهادی «شناسایی» و «مرتفع» می‌شوند.
وی افزود: مشارکت مردم در اجرای این طرح، باعث می‌شود نتیجه را ملموس‌تر درک کنند، در حال حاضر سامانه تاک (شبکه اجتماعی کشاورزی ایران) بخشی را برای ارتباط با مجری طرح مانع زدایی اختصاص داده است و مردم به صورت روزانه مشکلات خود را برای ما ارسال می‌کنند.
مجری طرح پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها از تولید در بخش کشاورزی کشور تصریح کرد: هدف کلی این طرح، تغییر نگرش در مجموعه وزارت جهاد کشاورزی است، ما باید قوانین را تسهیل کنیم تا هر فردی بخواهد به مبحث کشاورزی ورود کند روند کار برایش تعیین شده و عیان باشد.
وی افزود: مانع زدایی‌ها شامل قوانین، آئین نامه‌ها و بخش‌نامه‌ها و افرادی است که به هر نحوی مانع فرایند رونق تولید کشاورزی خواهند بود که ما با حمایت قوه قضائیه این افراد را شناسایی و به قوه قضائیه معرفی خواهیم کرد.
حنیفه زاده در رابطه با سامانه سماک (سامانه مجوزهای الکترونیکی کشاورزی) گفت: سامانه سماک عامل حذف امضاهای طلایی است و افراد به جای گرفتن بیش از ۱۸۰ مجوز می‌توانند به صورت مستقیم با ورود به سامانه درخواست خود را ارائه دهند، ضمن این که در این سامانه می‌توانند روند کامل رسیدگی به درخواست خود را رصد کنند.
وی افزود: افراد می‌توانند در صورت افزایش زمان رسیدگی به درخواست، شکایت خود را ارائه دهند و اعمال قدرت و اعمال نفوذ با حذف امضای طلایی حذف شده است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه