روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۳۹۹ سه شنبه ۴ آذر - شماره 3789

چهار نکته در معیشت کارگران

 صالح رسام- کارگر-   1-برای خنثی کردن آثار مخرب رشد هزینه ها بر معیشت خانوارهای کارگری لازم است در نیمه دوم سال هم افزایش مزد داشته باشیم چون قدرت خرید کارگران بیش از هر زمان تحت تاثیر نوسان نرخ ارز و رشد هزینه ها کاهش یافته است.
سیاست تعیین دستمزد باید به شکلی پیش برود که حقوق کارگران افزایش پلکانی داشته باشد و دستمزد بر مبنای محاسبه تورم سبد معیشت آنها تعیین شود.
در سال جاری قیمت محصولات کارفرمایان تحت تاثیر نوسان نرخ ارز چند نوبت افزایش پیدا کرد. کارفرما سود برد و توانست درآمد سرشاری به دست آورد اما سهم کارگر از افزایش درآمد کارفرما چقدر بود؟ طبعا در چنین شرایطی منطقی نیست که یک بار برای کارگران دستمزد تعیین کنیم ولی کارفرمایان چند مرحله در طول سال افزایش قیمت محصول داشته باشند لذا دولت باید کارفرمایان را ملزم کند که از محل سود تولید سهمی برای کارگران در نظر بگیرند.
2- کارگران فصلی در روزهای کرونایی فراموش‌شدگانی هستند که به نظر می‌رسد در برنامه‌ها و بسته‌های معیشتی دولت جایی ندارند؛ با توجه به شرایط موجود و تعطیلی روزهای آینده، کمک معیشتی به کارگران فصلی بیش از هر زمان ضروری است.
تعطیلی پروژه‌های عمرانی به دلیل شیوع کرونا موجب شده است تا بسیاری از کارگران ساختمانی کارهایشان‌ را از دست بدهند و با شرایط سخت و آزاردهنده معیشتی برای تغذیه روزانه خود و خانواده محتاج شوند.
این کارگران که با عناوین دیگری مانند «کارگران فصلی و غیررسمی» و «کارگران روزمزد» از آنان نام برده می‌شود به علت تعطیلی پروژه‌های عمرانی ناشی از کرونا، نداشتن بیمه و بهره‌مند نبودن از خدمات درمانی و بهداشتی و همچنین نبود حامی دولتی در جدال تن‌به‌تن با بیماری کرونا سخت در پی کسب روزی هستند و آن دسته از این کارگران که به کرونا ویروس مبتلا شده‌اند مضاعف بر درد معیشت از درد و رنج نداشتن خدمات درمانی و بیمه آزرده و ناامید هستند.
3- بیش از ۹۵ درصد کارگران دارای قرارداد موقت هستند، کارگر قرارداد موقت امنیت شغلی ندارد و هر زمان نگران از دست دادن شغل خود است. به همین دلیل ابتدا باید وضعیت کارگر و کارفرما مشخص شود .بسیاری از کارشناسان و فعالان کارگری ساخت مسکن کارگری در شهرک‌های صنعتی را اقدامی راهگشا در جهت رفع دغدغه مسکن کارگران می‌دانند. اواخر سال گذشته تفاهم نامه همکاری میان وزارتخانه‌های کار و راه و شهرسازی به منظور ساخت ٢٠٠ هزار واحد مسکونی برای کارگران، بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی به امضا رسید
4- معاش کارگران یکی از مهم ترین مسائل این روزهای کشور است با این حال مزد یک کارگر در حالی ۲.۸ میلیون تومان است که بر اساس آمار، نرخ اقلام خوراکی و خدمات طی یک ماه با رشد مواجه بوده اند.وضعیت معاش کارگران یکی از دغدغه‌های مهم کشور است زیرا جامعه کارگری یک جمعیت ۱۴ میلیونی را تشکیل می‌دهد که با لحاظ خانوارشان به بیش از ۴۰ میلیون نفر می‌رسند.
این وضعیت تورم در کشور در حالی است که کارگران اگر تمامی آیتم‌های مزدی را دریافت کنند ماهانه حول و حوش ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان (کمی بیشتر یا کمتر) دریافتی دارند که به اذعان وزیر تعاون این مبلغ فقط ۵۰ درصد از هزینه‌های زندگی یک فرد را پوشش می‌دهد. البته می‌دانیم که بسیاری از کارگران تنها پایه مزدی را دریافت می‌کنند و در پایان ماه مبلغی در حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دریافتی دارند.
در اینجا هم باید تاکید شود که حتی بسیاری از کارگران همین مبلغ یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را هم دریافت نمی‌کنند و به صورت روزمزد درآمد دارند یا اینکه در شرکت‌هایی مشغول به کار هستند که کارفرما با دور زدن قانون کار، مبالغی در حد یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و گاهی حتی کمتر به کارکنان پرداخت می‌کند. از سویی دیگر اگر دریافتی کارگران را با حداقل هزینه‌ها که همان سبد معیشت ۴ میلیون و ۹۴۰ هزار تومانی است مقایسه کنیم، متوجه سطح پایین درآمد این قشر و تفاوت فاحش هزینه و درآمدها می‌شویم.
در شرایط امروز اگر سبد معیشتی پس از کرونا را محاسبه کنیم مبلغ ۴ میلیون و۹۴۰ هزار تومان بزرگ‌تر و درشت‌تر شده و به سمت ۵.۵ میلیون تومان سوق پیدا کرده است. البته عدد ۴ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان مورد توافق سه جانبه جامعه کارگری، کارفرما و دولت واقع شده است.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه