روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۳۹۹ دوشنبه ۳ آذر - شماره 3788

عدم حدنصاب مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده بانک آینده

 نظر به محدودیت های مربوط به شرایط نامساعد ویروس کرونا، مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده بانک آینده  در روز یکشنبه  مورخ دوم آذرماه 1399 برگزار ؛ لاکن، با توجه به عدم حضور بیش از 50 درصد سهامداران، مجمع به حد نصاب قانونی نرسید. به گزارش کائنات، دکتر مرادی ریاست هیات مدیره و رئیس مجمع گفت پس از بهبودی نسبی وضعیت کرونایی کشور و با اطلاع رسانی قبلی از طریق روزنامه های کثیر الانتشار بانک، مجمع پیش گفته با اعمال ملاحظات مفاد ماده(87) اصلاحیه قانون تجارت و ماده(52) اساسنامه بانک برگزار خواهد شد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی:
خواستار لغو ابلاغ پذیرش 60 درصدی مسافر در هواپیماها هستیم
 دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: با توجه به ممنوعیت ورود مسافران کرونایی، درخواست لغو ابلاغ استفاده از ظرفیت ۶۰ درصدی ناوگان هوایی را ارائه داده‌ایم.
مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه تمامی ایرلاین‌ها موظف به رعایت افزایش ۱۰ درصدی قیمت بلیت هواپیماها هستند، گفت: هیچ ایرلاینی حق ندارد بیش از ۱۰ درصد نرخ بلیت‌های خود را افزایش دهد و در صورت مشاهده این تخلف با آنها برخورد می‌شود.
*الزام تمامی ایرلاین‌ها به رعایت افزایش ۱۰ درصدی قیمت‌ها
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی همچنین درباره پرداخت تسهیلات کرونایی به شرکت‌های حمل‌ونقل هوایی هم گفت: برخی از شرکت‌های هواپیمایی این تسهیلات را دریافت کرده‌اند و برخی هم هنوز به دلیل مشکل سند و فرایند بانکی این تسهیلات را دریافت نکرده‌اند. او با بیان اینکه تمامی ایرلاین‌ها موظف به رعایت ظرفیت ۶۰ درصدی هستند، افزود: هم اکنون هیچ مسافر کرونایی که تست pcr او مثبت شده باشد، اجازه اخذ بلیت و حق سوار شدن به ناوگان هوایی کشور را ندارند. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه با اجرایی شدن این طرح هیچ مسافر کرونایی حق سوار شدن بر ناوگان حمل‌ونقل هوایی را ندارد، افزود: با اجرا شدن این طرح به سازمان هواپیمایی کشور و وزارت راه وشهرسازی اعلام کرده‌ایم که این ابلاغیه لزوم استفاده از ۶۰ درصد ظرفیت هواپیماها را بردارند چرا که این محدودیت‌ها خود باعث کاهش حجم مسافر شده و بسیاری از پروازها با ظرفیت‌های خالی مسافران را جابه‌جا می‌کنند. سامانی با بیان اینکه ایجاد محدودیت‌ها و افزایش شیوع ویروس کرونا باعث شده که حجم مسافران کاهش یابد و این خود زمینه ساز لغو تعداد زیادی از پروازها است، افزود: زمانی که اطمینان حاصل می‌شود که هیچ مسافر کرونایی سوار هواپیما نمی‌شود، بنابراین لزومی برای رعایت حد ظرفیت تعیین شده نداریم. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه تعداد بسیار زیادی از پروازهای داخلی لغو شده‌اند و این موضوع خود باعث وارد شدن آسیب بسیار زیادی به ناوگان حمل‌ونقل هوایی کشور شده است، افزود: امیدواریم با اجرای درست محدودیت‌های حمل‌ونقلی شاهد کاهش و قطع زنجیره شیوع ویروس کرونا در کشور باشیم. براساس این گزارش اجرای طرح ممنوعیت ورود مسافران کرونایی به بخش حمل‌ونقل هوایی و ریلی نقش موثری در کاهش زنجیره انتقال این ویروس دارد ولی هنوز بسیاری از مسافران هستند که تست کرونا نداده‌اند اما ممکن است ناقل باشند و ورود آنها خود باعث شیوع ویروس شود، بنابراین همچنان رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک و دستکش در این زمینه بسیار ضروری است.  از سوی دیگر هنوز بسیاری از ناوگان حمل‌ونقل جاده ای به دلیل آنکه  هنوز به سامانه دولت الکترونیک متصل نشده‌اند قادر به اجرای این طرح نیستند.

نایب رئیس اتحادیه باغداران مطرح کرد؛
کاهش تولید علت اصلی گرانی میوه در بازار
 نایب رئیس اتحادیه باغداران گفت: قیمت نهاده‌های تولید، ماشین آلات و نیروی انسانی تا ۳ برابر رشد داشته و هم اکنون افزایش قیمت میوه مربوط به کاهش تولید است.
مجتبی شادلو، نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران از افزایش ۳ برابری قیمت نهاده‌های تولید خبر داد و گفت: امسال قیمت نهاده‌های تولید، ماشین آلات و نیروی انسانی تا ۳ برابر رشد داشته است، در حالی که هم اکنون افزایش قیمت میوه مربوط به کاهش تولید در بخش کشاورزی است.
او افزود: در بحث اقتصاد تولید، تا حدودی افزایش قیمت ناشی از کمبود است که این شرایط برای تولیدکننده معقول نیست. شادلو ادامه داد: با وجود آنکه کار تولید پر ریسک و طاقت فرساست، اما شرایط بازار برای تولیدکننده معقول نیست. به عنوان مثال در طول امسال به جز ۲ ماه اخیر که افزایش قیمت گوجه فرنگی آغاز شد، در اکثر مواقع کشاورزان به دلیل پایین بودن قیمت و نبود مشتری قادر به جمع آوری گوجه نبودند. نایب رئیس اتحادیه باغداران، عرضه و تقاضا را ملاک قیمت گذاری محصولات کشاورزی دانست و گفت: گرچه تولید در برخی مناطق اندکی کاهش یافته است، اما تحمیل برخی هزینه‌های تولید به تولیدکنندگان، اختلاف چشمگیر قیمت از مزرعه تا بازار را به همراه داشته است. او ادامه داد: با وجود مشخص بودن قیمت عمده فروشی، دستگاه‌های نظارتی با اعمال نظارت از سطح بازار باید از گران فروشی جلوگیری کنند، چرا که مغازه داران برحسب فاکتور باید سود مشخصی را لحاظ کنند. شادلو با اشاره به دلایل گرانی گوجه فرنگی و پیاز در بازار بیان کرد: قیمت برخی محصولات جالیزی به علت تغییر فصل در مهر به یکباره افزایش یافت که تا عرضه انبوه محصول از مناطق گرمسیری این التهابات ادامه دارد. نایب رئیس اتحادیه باغداران با تاکید بر این مسئله که صادرات به عنوان یک امر متداول باید ادامه یابد، بیان کرد: با توجه به آنکه بازار‌های صادراتی به سهولت به دست نیامده‌اند، صادرات باید به طور مداوم استمرار یابد. او از کاهش تولید سیب و پرتقال خبر داد و گفت: امسال شرایط جوی تا حدودی تولید پرتقال و سیب درختی را تحت تاثیر قرار داد، اما با همه تفاسیر تولید علاوه بر نیاز داخل جوابگوی بازار صادراتی خواهد بود. این مقام مسئول در پایان تصریح کرد: با وجود افزایش چندبرابری هزینه‌های تولید و افزایش ۴ تا ۵ برابری قیمت تراکتور، اما در هر صورت مغازه داران باید انصاف به خرج دهند و به نوعی مشتری‌مداری کنند تا بازار متشنج نشود.

ستاد تنظیم بازار تصویب کرد؛
تصویب امکان صادرات مانده ورق شرکت‌های فولادی به شرط رعایت کف عرضه
 به تازگی دبیر کارگروه ستاد تنظیم بازار در حوزه مدیریت بازار فولاد و محصولات فولادی و چرخه عرضه و تقاضا، تمدید مجوز صادرات ورق توسط شرکت فولاد خوزستان منوط به رعایت تعهدات کف عرضه را مصوب کرد.
پیرو در خواست معاون امور معادن و صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر تمدید مجوز صادرات ورق فولادی توسط شرکت فولاد خوزستان در قالب نامه در تاریخ ۲۰ مرداد ۱۳۹۹، موضوع در جلسه ستاد تنظیم بازار بررسی و به استناد نامه شماره ۶۰/۶۵۳۲۶  تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ معاونت معدنی و صنایع معدنی مبنی بر اعطای مجوز صادرات ورق عریض، به شرکت فولاد خوزستان، تصویب شد تا مانده تعهد صادرات ورق شرکت‌های فولادی از جمله فولاد خوزستان به شرط رعایت تعهدات کف عرضه، بلامانع باشد.

ماموریت نایب رئیس مجلس به کمیسیون‌های اقتصادی و برنامه برای پیگیری نحوه تخصیص ارز 4200 تومانی
 نایب رئیس مجلس شورای اسلامی به رؤسای کمیسیون های اقتصادی و برنامه و بودجه ماموریت داد تا با دعوت از رئیس کل بانک مرکزی موضوع تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی را پیگیری کرده و گزارش آن را ارائه کنند.
محمد حسن آصفری نماینده اراک در جلسه علنی مجلس در تذکری با استناد به ماده ۲۲ آئین نامه داخلی درباره رعایت شأن و جایگاه نمایندگان گفت: با توجه به مشکلات ارزی در کشور دو بار نامه ای به رئیس کل بانک مرکزی ارسال کردیم تا به صورت شفاف اعلام شود که ارز ۴۲۰۰ تومانی به چه کسانی داده و در قبال آن چه کالاهایی وارد شده است و اینکه اساسا آیا این افراد کالایی وارد کرده و فایده ای برای کشور داشته است؟ وی افزود: نه تنها رییس کل بانک مرکزی به این نامه ها پاسخ نداده که یک فرد رده چندمی در بانک مرکزی در جواب آن، تنها اعلام کرده که همه چیز شفاف بوده و می توان در مراجعه به سامانه مشاهده کرد اما در طول چند ماه گذشته چیزی در این سامانه بارگذاری نشده و اساسا فعال نیست. بعد می گویند که می توان موضوع را از طریق تحقیق و تفحص و سوال دنبال کرد که آن هم چند ماه در نوبت مانده و در تعامل گفتمانی هیات رییسه باقی می ماند. نماینده اراک تاکید کرد: وظیفه هیات رئیسه حفظ شأن و جایگاه مجلس است که مقام معظم رهبری و امام راحل بارها فرمودند که مجلس در رأس امور است. اگر هیات رئیسه اجازه داده بود سوال ۲۰۰ نماینده مجلس از رئیس جمهور به جریان بیفتد معاون رییس جمهور این گونه با ریییس مجلس نامه نگاری نمی کرد و یا اینکه وزرا و مسئولان دولتی نامه ها را بدون پاسخ و یا جواب های سربالا نمی گذاشتند. باید دولت در مجلس پاسخگو باشد و این حق نمایندگان است که شخص رییس جمهور درباره اقداماتش پیرامون حل مشکل تولید، بیکاری، گرانی و وضعیت معیشت مردم توضیح دهد. علی نیکزاد نایب رئیس مجلس که اداره این بخش از جلسه مجلس را بر عهده داشت، در پاسخ به این تذکر گفت: پاسخ نامه های نمایندگان به مسوولان همچون رئیس بانک مرکزی باید توسط آن ها و یا نهایتا معاون پارلمانی داده شود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه