روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۳۹۹ يکشنبه ۲ آذر - شماره 3787

کائنات از مدعیان جدید اسکار بین‌المللی گزارش می‌دهد؛

حضور ۶۵ کشور در رقابت اسکار 2021

  بنیامین صادقی- تنها ۱۰ روز به آخرین مهلت معرفی فیلم‌ها به بخش فیلم بلند بین‌المللی جوایز اسکار 2021، باقی مانده است و کشورهای مختلف در این روزها پایانی در حال ارسال آثارشان به آکادمی اسکار هستند. در روزهای گذشته 12 کشور دیگر وارد رقابت شدند تا تعداد مدعیان به 65 برسد. همه‌ی این‌ها در حالی است که هنوز سرنوشت اسکار پیش‌رو مشخص نیست، علی‌رغم خبرها مثبت که در مورد واکسن کرونا منتشر شده است، کارشناسان اعلام کرده‌اند که جهان تا دو سال دیگر درگیر این ویروس خواهد بود و مشخص نیست اسکار سال آینده به چه شکلی برگزار خواهد شد. با این‌حال اهالی سینما این روزها به آینده خوش‌بین‌تر از هر زمان دیگری هستند. در ادامه نگاهی انداخته‌ایم به نامزدها جدید اسکار که قرار است رقابت امسال را داغ‌تر از هر سال دیگری کنند.
تونس روز جمعه «مردی که پوست خود را فروخت» (The Man Who Sold His Skin) به کارگردانی کوثر بن هنیه را به نمایندگی از خود برای رقابت در بخش اسکار فیلم بلند بین‌المللی معرفی کرد. دی لیان، مونیکا بلوچی، کوئن دی باو و دارینا الجندی از دیگر بازیگران «مردی که پوست خود را فروخت» هستند که تولید مشترک تونس، فرانسه، آلمان، بلژیک و سوئد است.
داستان درباره سام علی یک سوریه‌ای جوان حساس و تندخو است که برای فرار از جنگ کشورش را ترک می‌کند و به لبنان می‌رود. او برای این که بتواند به اروپا برود و با دختر مورد علاقه‌اش زندگی کند، یکی از پر تب و تاب‌ترین هنرمندان معاصر دنیا پشتش را خال‌کوبی کند. او بدن خود را به یک قطعه هنری ارزشمند تبدیل می‌کند و خیلی زود درمی‌یابد که تصمیم او ممکن است به معنای آزادی باشد.
قرقیزستان با «دویدن به سمت آسمان» (Running to the Sky) ساخته میرلان عبدکالیکوف شانس خود را در جوایز اسکار سال آینده امتحان می‌کند. داستان درباره یِکشن پسربچه‌ای دوازده ساله است که یک دونده‌ استثنایی است. او بچه‌ای تنهاست که در مدرسه فقط یک دختر دوست است و دوستان پدرش از او حمایت می‌کنند. آن‌ها یکشن را تشویق می‌کنند در یک مسابقه بزرگ که می‌تواند زندگی‌اش را بهتر کند، شرکت کند.
فیلم مستند نوآر «مأمور نفوذی» (The Mole Agent) به کارگردانی مایته آلبردی درباره یک جاسوس در یک خانه سالمندان نماینده شیلی در جوایز اسکار 93 خواهد بود.   ماجرای این فیلم مستند از جایی آغاز می‌شود که رومولو آیتکن کارآگاه خصوصی به درخواست یکی از موکلان خود برای تحقیق در مورد وضعیت سلامت مادرش در یک آسایشگاه سالمندان در شیلی، وارد عمل می‌شود. آیتکن برای این کار، سرخیو چامی پیرمردی 83 ساله را که همسرش را از دست داده، استخدام می‌کند تا در آن آسایشگاه جاسوسی کند. آنچه در ابتدا مفرح و پلنگِ صورتی‌وار به نظر می‌رسد به یک نگاه تلخ به سالخوردگی، و نیاز از روی استیصال به ارتباط انسانی تبدیل می‌شود.
برزیل هم با یک فیلم مستند شانس خود را در جوایز اسکار امتحان می‌کند. «بابنکو: بگو من کی می‌میرم» (Babenco: Tell Me When I Die) اولین فیلم مستند کارنامه باربارا پاز بازیگر، کارگردان و تهیه‌کننده 46 ساله برزیلی نماینده این کشور در بخش فیلم بلند بین‌المللی خواهد بود. «بابنکو: بگو من کی می‌میرم» بر سال‌های پایانی زندگی هکتور بابنکو کارگردان معروف برزیلی متمرکز است که در 2016 براثر سرطان درگذشت.
«فراموش می‌شویم» (Forgotten We’ll Be) به کارگردانی فرناندو تروئبا کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده اسپانیاییِ برنده اسکار به نمایندگی از کلمبیا در جوایز اسکار رقابت می‌کند. «فراموش می‌شویم» با بازی خاویر کامارا، سباستین خیرالدو و آیدا مورالس، داستانی واقعی درباره هکتور آباد گومز فیزیکدان، استاد دانشگاه و فعال حقوق بشر کلمبیایی (با بازی کامارا) است که نظام این کشور شامل کلیسا و شبه نظامیان را زیر سؤال برد. او در اوت 1987 با شلیک گلوله به قتل رسید. ترور گومز با قتل عام گسترده منتقدان از فعالان چپ‌گرا یا لیبرال گرفته تا هر معترضی همراه بود؛ اتفاقی که بعد از سه دهه همچنان کلمبیا را شوکه می‌کند.  
فیلم تحسین‌شده «یک دور دیگر» (Another Round) ساخته توماس وینتربرگ کارگردان صاحب‌نام دانمارکی که با لارس فون تریر جنبش فیلمسازی «دگما 95» را راه‌اندازی کرد، به نمایندگی از این کشور در بخش فیلم بلند بین‌المللی حضور دارد. این فیلم درباره چهار دوست – همگی معلم‌های دبیرستان - است که نظریه‌ای را امتحان می‌کنند؛ این که با نگه داشتن الکل در خون خود در یک سطح ثابت، زندگی‌های خود را بهبود ببخشند.
«حالت جنون» (A State of Madness) ساخته لتیسیا تونوش نماینده جمهوری دومینیکن در بخش فیلم بلند بین‌المللی است. داستان فیلم در 1953 روی می‌دهد و درباره پزشکی است که در دوران دیکتاتوری رافائل لئونیداس تروخیو (حاکم نظامی جمهوری دومینیکن در فاصله دهه‌های 1930 تا 1960) در یک آسایشگاه روانی کار می‌کند.
فیلم زندگی‌نامه‌ای «تووه» (Tove) به کارگردانی سایدا وَریروت به نمایندگی از فنلاند در جوایز اسکار سال آینده رقابت می‌کند. این فیلم درباره تووه یانسون (2001-1914) نویسنده و تصویرگر کتاب کودکان، رمان‌نویس و نویسنده داستان‌های مصور است که بیشتر برای خلق مجموعه قصه‌های مصور «مومین‌ها» شناخته می‌شود. مجموعه 9 جلدی «مومین‌ها» بین 1945 تا 1993 منتشر شدند.
«تووه» (با بازی آلما پویستی) بر سال‌های اول زندگی یانسون متمرکز است و زندگی او را از دوران جنگ تا اواسط دهه 1950 دنبال می‌کند. دراین‌بین ارتباط او با افراد مختلف و خلق شخصیت مومین و قصه‌های مصور محبوب مورد توجه قرار می‌گیرد. فیلم با بودجه‌ای 3.4 میلیون دلاری ساخته شد و بعد از «سرباز ناشناخته» (2017) دومین فیلم پرهزینه تاریخ سینمای فنلاند است.
«ما دو نفر» (Two of Us) اولین فیلم بلند داستانی فیلیپو مِنِه‌گِه‌تی نماینده فرانسه در اسکار خواهد بود. داستان درباره دو زن مسن با بازی باربارا زوکووا و مارتین شوالیه است که برای چند دهه در یک ساختمان در آپارتمان‌های مقابل هم زندگی می‌کنند، درحالی‌که علاقه خود به یکدیگر را پنهان کرده‌اند.  
اردن فیلم «200 متر» (200 Meters) به کارگردانی امین نایفه را به نمایندگی از خود به آکادمی اسکار معرفی کرد.
«200 متر» یک درام خانوادگی و یک فیلم جاده‌ای است و داستان یک زوج – مصطفی و سلوه – را روایت می‌کند. آن‌ها در دو دهکده فلسطینی زندگی می‌کنند که تنها 200 متر با هم فاصله دارند، اما با دیوار حائل از هم جدا شده‌اند. شرایط زندگی نامعمول و مشکل برقراری ارتباط بر زندگی زناشویی آن‌ها تأثیر گذاشته است. یک روز به مصطفی تلفن می‌زنند و اطلاع می‌دهند پسرش بر اثر یک تصادف در بیمارستان بستری شده است. او با عجله راهی ایست بازرسی اسرائیلی می‌شود، اما سفری که در حالت عادی 200 متر باید ادامه داشته باشد به یک ادیسه تبدیل می‌شود و در این سفر کسان دیگری هم هستند که می‌خواهند از ایست بازرسی عبور کنند.
درام تاریخی «بوران روح» (Blizzard of Souls) ساخته زینتارس دِرِیبرگس نماینده لتونی در بخش فیلم بلند بین‌المللی است. این فیلم از هشتم نوامبر در لتونی اکران شد و اولین نمایش بین‌المللی آن در بازار فیلم اروپا 2020 بود. در پنج هفته اول اکران «بوران روح» در لتونی بیش از 200 هزار نفر آن را دیدند که این بیشترین تعداد تماشاگر یک فیلم از زمان استقلال لتونی است.
سورینام در شمال آمریکای جنوبی و منطقه کارائیب امسال برای اولین بار یک فیلم به اسکار فرستاد. «ویرِن» (Wiren) به کارگردانی ایوان تای-آپین نماینده این کشور کوچک در اسکار 2021 خواهد بود. داستان درباره یک پسر ناشنوا به نام ویرن است که با تبعیض در سورینام مبارزه می‌کند.
فهرست کوتاه نامزدهای بخش فیلم بین‌المللی شامل 10 فیلم، 9 فوریه 2021 (21 بهمن 1399) اعلام می‌شود. اسامی پنج نامزد نهایی این بخش 15 مارس 2021 (25 اسفند 1399) همراه با نامزدهای دیگر بخش‌ها اعلام خواهد شد. نود و سومین دوره جوایز اسکار 25 آوریل 2021 (دوشنبه 6 اردیبهشت 1400) در دالبی تیه‌تر در هالیوود، لس آنجلس برگزار می‌شود. سال گذشته 93 کشور در رقابت اسکار فیلم بلند بین‌المللی شرکت کردند و «انگل» ساخته بونگ جون هو از کره جنوبی جایزه را برد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه