روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۳۹۹ يکشنبه ۲ آذر - شماره 3787

دبیر انجمن سنگ:

به آمریکا هم سنگ صادر می‌کنیم

 دبیر انجمن سنگ بابیان تحریم آمریکا را بی‌اثر کردیم ولی هنوز گرفتار تحریم دولت خودمان هستیم، گفت: اگر تحریم‌های خارجی ۲۰ درصد به ما فشار می‌آورد، ۸۰ درصد بی‌کفایتی و عدم‌ تدبیر مدیران اجرایی کشور و خودتحریمی‌ها به ما ضربه می‌زند.
احمد شریفی دبیر انجمن سنگ ایران تأکید کرد: اگرچه تحریم‌ها در حوزه بین‌الملل، صادرات را به‌شدت تحت‌فشار قرار داده و مسئله ایجاد کرده است اما آنچه بیش از همه‌چیز کار را برای صادرکنندگان سخت کرده، ضعف مدیریت داخلی و بی‌تدبیری است. شریفی اضافه می‌کند: چنانچه این خودتحریمی‌ها نباشد و اصلاحات درون ساختاری که تشکل‌های بخش خصوصی معدن و صنایع معدنی در نامه‌ای به مقام معظم رهبری به آن اشاره‌کرده‌اند، انجام شود، یقین بدانید تحریم‌ها نمی‌تواند هیچ‌گونه مشکلی برای ما به وجود آورد.
شریفی تصریح می‌کند: فعالان بخش معدن از دفتر مقام معظم رهبری انتظار دارند تا از تشکل‌هایی که به ایشان نامه نوشته‌ و راهکارهای رفع بحران معدنی را ارائه کرده‌اند، دعوت کنند تا با ایشان جلسه‌ای داشته باشند.
وی به‌صراحت می‌گوید: وقتی علاوه بر تحریم‌های ظالمانه، خودمان‌ هم در داخل به تحریم‌ها کمک می‌کنیم دیگر نمی‌شود کاری کرد.
دبیر انجمن سنگ ایران در پاسخ به این پرسش که فعالان بخش معدن و صنایع معدنی چگونه توانسته‌اند باوجود تحریم‌های سخت، بازارهای صادراتی خود را حفظ و در شرایط دشوار رقابتی، سنگ‌های تزئینی کشور را صادر کنند، می‌گوید: اکنون دچار کاهش شدید صادرات در بخش سنگ‌های تزئینی هستیم که علت آن تحریم‌ها، عوارض صادراتی و مسائل داخلی است، ولی به‌رغم همه این مشکلات اگر خودتحریمی‌ها نباشد همه فعالان صنعت سنگ می‌توانند بدون اینکه تحریم‌ها لطمه‌ای به آن‌ها بزند، کارشان را انجام دهند.
به گفته وی متأسفانه آمار صادرات سنگ کوپ کشور بر اساس آمار اعلامی معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در 5 ماهه نخست 1399 بالغ‌بر 155 هزار تن بوده که تا پایان سال به حدود 500 هزار تن می‌رسد. صادرات سنگ‌های فرآوری شده نیز در این مدت حدود 265 هزار تن بوده بااین‌حال صادرات سنگ بلوک کشور در سال جاری نسبت به سال 1397 به یک‌سوم رسیده است.
وی اضافه می‌کند: اگر صادرات در این بخش کاهش پیداکرده، علت‎العلل آن بی‎تدبیری دولت و عواملی است که جلوی کار تولید و صادرات را سد کرده‌اند وگرنه در همین شرایط تحریم، کار جابه‌جایی پول و صادرات سنگ انجام می‎شود و حتی صادرکنندگان ایرانی در این مدت به آمریکا نیز سنگ صادر کرده و پول آن را هم به کشور برگردانده‌اند.
شریفی بر این باور است، اگرچه هزینه‌های صادرات سنگ در شرایط کنونی بسیار بالاست ولی بااین‌حال کار انجام می‌شود اما آنچه به صنعت سنگ لطمه می‌زند و صاحبان واحدهای معدنی را در حوزه تولید و صادرات زجر می‌دهد، تحریم‌های داخلی است.
*صادرات سنگ تزئینی پایین‌تر از قیمت واقعی
وی با اشاره به صادرات سالانه حدود 11 میلیون مترمربع سنگ‌های تزئینی کشور، خاطرنشان می‌کند که صادرات سنگ‌های فرآوری شده خیلی خوب است و در پاسخ به این پرسش که مقاصد عمده صادرات سنگ ایران کدام کشورها است، می‌گوید: سنگ‌های تزئینی ایران به‌طور عمده به بازار عراق و کشورهای اطراف اما باقیمت پایین صادر می‌شود و ما متأسفیم که تاکنون در این بخش نه دولت کمکی کرده و نه سازمانی را برای حمایت از آن به وجود آورده است.
دبیر انجمن سنگ ایران دراین‌باره توضیح می‌دهد که ارزش واقعی هر مترمربع سنگ تزئینی ایران در بازار عراق نسبت به سنگ‌های مشابهی که ترکیه وارد این کشور می‌کند بالغ‌بر 20 دلار است ولی به قیمت 6 تا 7 دلار فروخته می‌شود.
شریفی اضافه می‌کند: اکنون سود اصلی را دلالان می‌برند چراکه سنگ‌ها را به مفت از تولیدکننده می‌خرند و چند برابر بالای قیمت می‌فروشند.
وی راهکار جلوگیری از هدر رفت درآمدهای صادراتی را سازمان‌دهی بخش صادرات و حمایت داخلی از صادرکنندگان می‌داند و یادآور می‌شود: چنانچه کنسرسیوم، شرکت مدیریت صادرات یا هلدینگ قوی صادراتی برای سنگ‌های تزئینی تشکیل شود و سنگ را از واحدهای تولیدی به قیمت متعارف خریداری کند و آن را به قیمت واقعی در بازار عراق بفروشد، سنگ ایران به جایگاه اصلی خود دست پیدا خواهد کرد.
او خاطر‌نشان می‌کند انجمن سنگ ایران آمادگی دارد هرگونه ابزار و لوازمی را که برای این کار احتیاج است، فراهم کند ولی از آن‌طرف هم کاش دولت بپذیرد که بخواهد این گره‌ها را باز کند چون در زمان حاضر حمایت دولت را برای کنترل این موضوع نداریم.
وی تأکید می‌کند با توجه به آنچه درباره مشکلات و مسائل بخش تولید و صادرات سنگ گفته شد، درخواست همه فعالان و متصدیان بخش معدن و صنایع معدنی کشور از دولت و دستگاه‌های دولتی مرتبط با بخش معدن این است که در شرایط کنونی اگر کمکی نمی‌کنند لااقل جلوی کارشان را نگیرند و سنگ‌اندازی نکنند.
شریفی درباره سنگ‌های برند صادراتی کشور اظهار می‌دارد: در زمان حاضر سنگ دهبید، لاشتور و مرمریت طوسی جایگاه و فروش خوبی در بازارهای صادراتی دارند بااین‌حال معدن کاران کشور توانایی آن رادارند که ده‌ها سنگ تزئینی دیگر را نیز برند کنند و با شرایط خوب در بازارهای صادراتی عرضه کنند و به فروش برسانند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه