طرح مدیریت محدودیتهای ناشی از شیوع کرونا در وزارت نفت ابلاغ شد
طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیتها متناسب با وضع و روند بیماری کووید- ۱۹ از سوی اداره کل تدوین و هماهنگی مقررات اداری و استخدامی وزارت نفت ابلاغ شد.
به گزارش کائنات به نقل از معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت، پیرو بخشنامه شماره ۳۷۴۸۹۹ معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان اداری و استخدامی با موضوع تصمیمهای چهل و چهارمین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا درباره نحوه فعالیت دستگاههای اجرایی و ادارات از یکم آذرماه ۱۳۹۹ تا اطلاع ثانوی، طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیتها متناسب با وضع و روند بیماری کووید- ۱۹ از سوی اداره کل تدوین و هماهنگی مقررات اداری و استخدامی وزارت نفت ابلاغ شد. جزئیات این طرح به شرح زیر است:
۱- واحدهای تولیدی، بهرهبرداری و انتقال نفت و گاز، پالایشگاههای نفت و گاز، تلمبهخانهها و مراکز تقویت فشار گاز، انبارها و تاسیسات پخش، واحدهای انجیال، بیمارستانها، مراکز درمانی و درمانگاهها و موارد مشابه در شمول این بخشنامه قرار ندارند. ۲- تشخیص خدمات ضروری و خدمات عادی در صنعت نفت با «ستاد مرکزی پیشگیری و مقابله با ویروس کووید- ۱۹» است. با توجه به فوریت و تا پیش از نهایی شدن موضوع توسط ستاد یادشده، هریک از مدیران، رؤسا و سرپرستان واحدها با توجه به ضرورت استمرار چرخه انجام ماموریتها شامل انجام عملیات و ارائه خدمات اصلی مشخص شده، نسبت به کاهش حضور کارکنان تحت مدیریت براساس تقسیمبندی وضع سه گانه هشدار (زرد، نارنجی و قرمز) و میزان مجاز حضور کارکنان اقدام نمایند. - وضع هشدار شهرها بر اساس ضوابط مصوب ستاد ملی کرونا که هفتگی توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام میشود با ابلاغ هفتگی «ستاد مرکزی پیشگیری و مقابله با ویروس کووید- ۱۹ » برای هفتههای بعد ملاک اقدام است. - تعیین نوع فعالیتها اعم از ضروری و عادی از سوی ستاد مرکزی پیشگیری و مقابله با ویروس کووید- ۱۹ انجام میشود. ۳- با توجه به ضرورت کاهش حضور کارکنان، اولویت با اجرای مقررات دورکاری بوده و کاهش حضور دیگر کارکنان تا سقف میزان مندرج در جدول مشمول «ضوابط مرخصی ارفاقی شرایط ویژه کرونا» خواهد بود. ۴- ضمن تاکید بر لزوم رعایت سایر مراتب مورد اشاره در بخشنامه ابلاغی سازمان اداری و استخدامی کشور، دوباره یادآوری میشود کاهش حضور کارکنان به هیچ عنوان نباید منجر به ایجاد وقفه و خلل در انجام عملیات اصلی صنعت نفت شامل تولید، بهرهبرداری، انتقال، پالایش، توزیع و ... و همچنین ماموریتهای فرعی شرکتها/ مدیریتها شود.
در سالهای ۹۲ تا ۹۸ انجام شد؛
صدور 16.7 میلیون کارت سوخت برای حفظ سامانه هوشمند
اتهام حذف کارت سوخت از سوی منتقدان دولت در حالی مطرح میشود که طی سالهای ۹۲ تا پیش از آغاز مجدد سهمیهبندی بنزین در آبان سال گذشته، در مجموع بیش از ۱۶.۷ میلیون کارت سوخت نوشماره و یا المثنی در کشور با هدف حفظ سامانه هوشمند سوخت تولید و توزیع شده است.
یک سال از زمان سهمیه بندی بنزین و اجباری شدن استفاده از کارت سوخت در کشور میگذرد. در این یک سال اما منتقدان دولت، مدام از حذف کارت سوخت توسط وزارت نفت در سالهای گذشته صحبت کردهاند و اینکار را باعث افزایش مصرف بنزین و همچنین بار مالی بیشتر بر اقتصاد کشور میدانند. این در حالی است که کارت سوخت هیچگاه از نظام توزیع سوخت ایران حذف نشده اما با تکنرخیشدن بنزین در خرداد سال ۹۴ و نزدیکی قیمت بنزین ایران به قیمت فوب خلیج فارس، استفاده از آن فاقد توجیه اقتصادی بود. در واقع کارت سوخت زمانی کاربرد دارد که یا نظام سهمیهبندی بنزین در کار باشد و بر اساس آن سهمیه هر خودرو مشخص شود و یا بنزین با چند نرخ مختلف توزیع شود. اما از سال ۹۴ با تک نرخی اعلام کردن بنزین، عملا استفاده از کارت سوخت بیاثر بود. از همین رو الزام خودروهای شخصی برای استفاده از کارت سوخت خودشان در فرآیند سوختگیری ممکن به نظر نمیرسید. همانگونه که پیش از آن نیز افرادی که میخواستند از بنزین با قیمت آزاد استفاده کنند، میتوانستند از کارت سوخت موجود در جایگاهها بهره ببرند.