صفحه آخر
بنیامین صادقی- در حالی که شیوع ویروس کرونا باعث بیرونقی سینما و در نتیجه فروش کم فیلمها در سراسر دنیا شده است، نگاهی کلی به میزان فروش گیشه نشان میدهد که کرونا در حال تغییر ساختار اقتصادی سینماست. تا پیش از شیوع کرونا فیلمهای شاخص به نوبت برای چندین هفته در صدر باکسآفیس قرار ميگرفتند و با اکران فیلمی جدید جایشان را باز هم برای چندین هفته به فیلمی دیگری میدانند. اما در حال حاضر و با توجه به اکران کم و بیرمق کمپانیها، فیلمها تنها میتوانند برای یک هفته در صدر فروش گیشه قرار بگیرند و بهسرعت جایشان را به فیلم دیگری با حداکثر فروش ۴ میلیون دلار میدهند. این اتفاق نشان میدهد که تنها گروه اندک و ثابتی از مردم ریسک فیلم دیدن بر روی پردهی سینماها را پذیرفته و اکثر مخاطبین سینما هنوز با سالنهای سینما آشتی نکردهاند. این اتفاق در هالیوود با اکران «تنت» آغاز شد، فیلمی که خیلیها به آن امید بسته بودند تا بتواند ضرر تعطیلیهای طولانی مدت سینماها را جبران کند. اما در نهایت در آمریکا «تنت» با استقبال چندانی روبهرو نشد و با فروش در چین توانست جلوی ضررش را بگیرد. پس از شکست «تنت» در گیشه و البته صدرنشینی در گیشهای که رقیبی نداشت، فیلم جدید رابرت دنیرو با عنوان «جنگ با پدربزرگ» درباره نبرد بین یک پدربزرگ زیرک هفتادو چند ساله و نوه او سر یک اتاق خواب، پیشتاز گیشههای آمریکا شد. این فیلم که قرار بود سال ۲۰۱۸ راهی سینماها شود با ماجرای دستگیری هاروی واینستین که قرار بود توزیع کننده فیلم باشد، متوقف شد. سقوط واینستین موجب توقف کار کمپانی وی شد و «جنگ با پدربزرگ» یکی از فیلمهایی بود که اکرانش به عهده تعویق افتاد. پس از «جنگ با پدربزرگ»، نوبت به فیلم «رهایش کن» رسید که در صدر باکسآفیس قرار بگیرد. این فیلم که ساخته فوکوس فیچرز است در باکس آفیس هفته انتخابات ریاستجمهوری آمریکا که تا حدود زیادی بیرمق بود، کمی تحرک ایجاد کرد و آخر هفته را با فروش تخمینی ۴.۱ میلیون دلار آغاز کرد. فوکوس همچنین با اکران فیلم ژانر وحشت «بیا بازی کن» در هفته دوم نمایشش توانست رتبه دوم را به خود اختصاص دهد. این فیلم که محصول مشترک این کمپانی با شرکت امبلین پارتنرز است توانست ۱.۷ میلیون دلار بفروشد و فروش کل خود را به ۵.۶ میلیون دلار برساند. فوکوس فیچرز که بخشی از شرکت یونیورسال پیکچرز است، به خاطر قراردادی که شرکت مادر آن با سینماهای ایامسی امضا کرده توانسته در دوران کرونا فعال بماند. قرارداد به آنها اجازه میدهد فیلمهایشان را ظرف ۱۷ روز از اکران سینمایی، در پلتفرمهای ویدیویی هم پخش کنند و به ازای آن ایامسی بخشی از سودهای دیجیتال را به خود اختصاص میدهد. در فیلم «رهایش کن» کوین کاستنر نقش یک کلانتر بازنشسته را بازی میکند و دایان لین همسر اوست. آنها مزرعه خود در مونتانا را رها میکنند تا نوهشان را از دست یک خانواده خطرناک که در داکوتا زندگی میکند، نجات دهند. البته همانطور که پیشبینی میشد این فیلم نتوانست بیش از یک هفته صدرنشینی را حفظ کند و فیلم تازه وارد «عجیب و غریب» با بازی وینس وو و کاترین نیوتون در بدو اکران در راس باکس آفیس آمریکا نشست. فیلم ترسناک یونیورسال پیکچرز و بلومهاوس در شرایط خاص کرونایی و در حالی که مردم هنوز تمایلی به رفتن به سینماها ندارند، با همین میزان فروش راس باکس آفیس را از آن خود کرده است. این فیلم با نمایش در ۲۴۷۲ سالن سینما در آمریکای شمالی این جایگاه را کسب کرده است. در خارج از آمریکا نیز «عجیب و غریب» ۱.۹ میلیون دلار فروخته و از فروش در ۲۰ بازار بینالمللی در مجموع در سطح جهان میزان فروشش را به ۵.۶ میلیون دلار رسانده است. «عجیب و غریب» داستان یک قاتل سریالی با بازی وینس وو و یک دختر دبیرستانی با بازی کاترین نیوتون است. این فیلم که از ۱۳ نوامبر اکران عمومیاش را شروع کرد داستان این دو را در حالی روایت میکند که در یک روز جمعه که سیزدهم ماه است بدنهای این دو با جادوی یک خنجر خاص با یکدیگر جابهجا میشود و دختر مدرسهای خود را در بدن قاتل پیدا میکند. آنها فقط ۲۴ ساعت زمان دارند تا جادو را باطل کنند و به بدن خود برگردند وگرنه تا ابد به همان صورت خواهند ماند. این فیلم را کریستوفر لندون با بودجه ۶ میلیون دلاری ساخته و با آن نقدهای خوبی از منتقدان گرفته است. سازندگان فیلم این فروش را افتتاحیهای خوب در دوران پاندمی خواندهاند و مدیر داخلی یونیورسال ابراز امیدواری کرده است که با وجود نبودن رقبای چندانی در گیشه، این فیلم عمر بیشتری برای اکران داشته باشد. در مقایسه با استودیوهای رقیب، یونیورسال در اکران فیلمها در دوران پاندمی فعالتر بوده و علت عمده آن معاملهای است که با سینماهای زنجیرهای ایامسی داشته است. در حالی که به طور معمول فیلمها ۷۵ تا ۹۰ روز برای اکران بر پرههای بزرگ فرصت دارند و بعد میتوانند وارد سیستم اجاره برای سیستمهای دیجیتال شوند؛ طبق قرارداد جدید استودیو موافقت کرده تا پس از ۱۷ روز فیلمها وارد سیستم کرایهای شوند. البته یونیورسال فیلمهای درجه یک خود مانند دنباله «سریع و خشمگین» یا «دنیای ژوراسیک: سلطه» را وارد این چرخه نکرده و آنها را برای دوران پس از پاندمی نگه داشته است. این در حالی است که در این مقطع در مجموع تنها ۴۸ درصد سینماهای آمریکا باز هستند. «بگذار برود» با بازی کوین کاستنر و دایان لین که هفته پیش فیلم اول گیشهها بود این هفته دوم شد و ۱.۸ میلیون دلار فروش کرد تا مجموع فروشش در آمریکا به ۷ میلیون دلار برسد. فیلم ترسناک دیگر «بیا بازی کن» نیز با فروش ۱.۱ میلیون دلار در جایگاه چهارم نشست. این فیلم پس از سه هفته اکران ۷.۴ میلیون دلار فروخته است. فیلم کمدی خانوادگی «جنگ با پدربزرگ» با بازی رابرت دنیرو نیز با فروش ۱.۳ میلیون دلار فیلم سوم باکس آفیس بود و در ۶ هفته اکرانش در مجموع ۱۵.۲ میلیون دلار فروش کرد. فیلم جدید دیگر این آخر هفته «آمونیت» با بازی کیت وینسلت و سورشا رونان بود که با اکران در ۲۸۰ سالن سینما در مجموع ۸۶ هزار دلار فروخت که به معنی میانگین ۳۰۵ دلار در هر سالن سینماست. با توجه به اینکه هنوز واکسنی برای کرونا وارد بازار نشده باید برای سینما زمستانی سخت را پیشبینی کرد که به دلیل نبودن فیلمهای پرفروش بالقوه، نمیتواند بلیت فروشی را بالا ببرد و سالنهای نمایش فیلم را سرپا نگه دارد. گرچه سالنهای سینماهای ۴۸ ایالت آمریکا بازگشایی شدهاند اما بسیاری از آنها برای نداشتن فیلمهای کافی برای نمایش دوباره تعطیل شدند. با این حال اوضاع گیشه سینما در چین بسیار متفاوت است و ساختار آن شبیه به آمریکا پیش از همهگیری کروناست. در چین فیلمها میتوانند چندین هفته با فروشهای بالا در صدر گیشه قرار بگیرند. بهعنوان مثال فیلم جنگی «ایثار» در دومین هفته اکرانش در سینماهای چین بیش از ۱۰۰ میلیون دلار فروش کرد. این فیلم در دومین آخر هفته اکرانش ۲۸.۶ میلیون دلار فروخت تا مجموع فروشش در ۱۰ روز را به ۱۰۶ میلیون دلار برساند. گفتنی است تا اینجای سال فروش گیشههای چین بیش از ۲.۲۰ میلیارد دلار بوده که ۷۴ درصد پایینتر از ارزش آن در سال پیش در همین مقطع زمانی است. این نتیجه نزدیک به ۶ ماه تعطیلی سینماها بر اثر ویروس کروناست.