روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۳۹۹ چهارشنبه ۳۰ مهر - شماره 3768

دوران بازنشسته‌ها

اکبر معینی - بازنشسته- با اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از مهرماه حداقل حقوق بازنشستگان از دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت که تغییری قابل توجه به شمار می‌رود.این متن ماده ۳۰ قانون برنامه ششم توسعه است که با اصلاحیه‌ای در تیرماه سال ۹۶ برای اجرا ابلاغ شد:”دولت مکلف است بررسی‌های لازم جهت برقراری عدالت و نظام پرداخت، رفع تبعیض و متناسب‌سازی دریافت‌ها و برخورداری از امکانات شاغلان، بازنشستگان و مستمری‌بگیران کشوری و لشکری سنوات مختلف را انجام دهد و در جهت تصویب در مسیر قانونی قرار دهد و اجرا کند.”
این ماده قانونی مبنای عمل اتفاقی است که گام نهایی آن در روزهای گذشته با عنوان همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری اجرایی شده است. دولت برای اجرایی شدن این الزام قانونی، دستورالعملی با عنوان متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مستمری بگیران کشوری و لشکری به تصویب رساند که بر اساس آن دستورالعمل نحوه امتیازبندی رتبه و پایه‌های مختلف مشمولین این قانون در میان بازنشستگان کشوری و لشگری محاسبه و در تعیین میزان افزایش حقوق آنها، اثرگذار خواهد بود. مسائل جامعه با هم ارتباط نزدیک و تنگاتنگی دارند و اثر متقابلی بر یکدیگر میگذارند، از اینرو هرگاه بازنشستگان جامعه درموقعیت گروهی از افراد جامعه که از لحاظ اجتماعی، پیشینه موثری داشته و در خانواده نیز نقش به سزایی دارند دچار مشکلاتیگردند، مشکلات پدید آمده به خانواده ها و سپس جامعه منتقل شده و ممکن است آثار نامطلوبی را در پی داشته باشد. بر اساس پیش بینی های انجام شده طی سال های آینده تعداد بازنشستگان بیشتر می شود و بر اساس قانون خدمات کشوری که افراد بالای ۶۰ سال را سالمند می داند، بازنشستگان آموزش و پرورش نیز جزئی از سالمندان محسوب می شوند. سالمندی بهترین فرصت است، هنگامی که بیمه مناسبی داشته باشیم، زیرا دوره سالمندی، دوره آزادی و دور شدن از نظام اداری و برنامه ریزی فرد برای خودش است. سالمندی یعنی برخورداری از سلامت معنوی، اجتماعی، روانی و جسمانی؛ به همین دلیل باید انتظار بازنشستگان که تأمین نیازهایشان در این چهار زمینه است برآورده شده و برنامه ریزی های لازم انجام شود.
مبنای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان پرداخت ۳۰ ساله حق بیمه است که دوره کامل پرداخت حق بیمه به حساب می‌آید. اگر بازنشسته‌ای دوره اشتغال او بیشتر از ۳۰ سال بوده و بیش از ۳۰ سال حق بیمه پرداخت کرده باشد به ازای هر سال پرداخت حق بیمه بیش از ۳۰ سال، ۲.۵ درصد بر میزان افزایش حقوق بازنشسته افزوده می‌شود. به همین ترتیب میزان افزایش حقوق بازنشستگان با پرداخت حق بیمه‌ای کمتر از دوره ۳۰ ساله به ازای هر سال کمتر، ۲.۵ درصد کمتر خواهد بود. با اجرای همسان سازی موردنظر، حداقل حقوق بازنشستگان نیروهای مسلح نیز با احتساب مزایا از سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت.بر اساس اعلام مسوولین صندوق‌های بازنشستگی با اجرای این طرح حقوق بازنشستگان از ۳۰ تا ۷۰ درصد افزایش خواهد یافت به طوری که میانگین افزایش حقوق‌ها ۴۵ درصد خواهد بود.اما در این میان چند نکته نیز از نگاه صاحب‌نظران اقتصادی دورنمانده است، اولین نکته محل تامین منابع این همسان‌سازی است آن هم در روزگاری که دولت با تنگناهای مالی شدیدی روبرو است و میزان کسری بودجه امسال تا ۲۵۰ هزار میلیارد تومان یعنی نیمی از بودجه عمومی برآورد می‌شود. بر اساس اظهارنظر‌های مقام‌های صندوق‌های بازنشستگی و سازمان برنامه و بودجه بخشی از بودجه ۱۸ هزار میلیارد تومانی موردنیاز این همسان‌سازی از محل واگذاری سهام شرکت‌های دولت تامین خواهد شد و بخش دیگری از آن پیش از این در بودجه سالانه لحاظ شده و سازمان برنامه و بودجه اطمینان داده است که برای تامین و اختصاص آن مشکلی نخواهد داشت.

آیا هشت میلیون بیماران دیابتی باید آموزش ببینند؟
عملکرد یکسان انسولین قلمی، تزریقی و پمپی!
 بیش از یک سال است که بیماران مبتلا به دیابت روزگار ملتهب و دردناکی را می‌گذرانند، آن‌ها ابتدا با موضوع سهمیه‌بندی انسولین قلمی مواجه شده و تقریبا از ابتدای سال هم گرفتار مشکل کمبود و نبود انسولین شده‌اند. این شرایط آنچنان برای این بیماران دردناک است که این روزها با هشتگ انسولین نیست، در فضای مجاری دست به اعتراض زده‌اند.
طی این مدت مسئولان سازمان غذا و داروی کشور بار‌ها سعی در دلگرم ساختن بیماران دیابتی داشته و به آن‌ها اطمینان می‌دادند که انسولین انسانی در کشور وجود داشته و انسولین قلمی هم به زودی وارد کشور می‌شود. حتی چند روز پیش نیز سید حیدر محمدی، مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درباره وضعیت تولید انسولین قلمی و علت برخی کمبود‌ها گفته بود که در حال حاضر انسولین رگولار و NPH را داریم و میزان موجودی آن کافی است. منتهی انسولین‌ها با توجه به بحث تحریم‌ها و مشکل نقل و انتقال ارز مقداری دچار کمبود شده است. البته از آنجایی که جایگزین آن در بازار وجود دارد، مشکلی پیش نمی‌آید و مردم می‌توانند انسولین‌های رگولار، NPH و ایزوفان را تهیه کنند.
 با این حال، اما مساله نبود و کمبود انسولین برای بیماران دیابتی همچنان ادامه دارد و زندگی را برای آنان سخت‌تر از قبل کرده است. درباره انسولین تزریقی انسانی و انسولین‌های ساخت داخل نیز نظر بیماران با نظر مسئولان دارویی کشور تفاوت چشم گیری دارند.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه