روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۳۹۹ چهارشنبه ۳۰ مهر - شماره 3768

ایرلاین ها بلیت‌های ارزان را مسدود کردند؛

خفاکاری در پروازهای داخلی

 شرکت‌های هواپیمایی کلاس‌های گران پروازی را برای فروش باز و دسترسی به صندلی‌های ارزان را مسدود کرده‌اند و مسافر مجبور است بلیت‌های گران را بخرد.
شرکت‌های هواپیمایی چندی پیش با انتشار نرخ‌نامه جدید پروازهای داخلی از افزایش قیمت‌ها از ماه آبان خبر دادند که پس از واکنش مردم و فعالان حوزه گردشگری، برخی نمایندگان مجلس، وزیر راه، رییس سازمان هواپیمایی و حتی آژانس‌های گردشگری از اصلاح نرخ‌نامه جدید و توقف افزایش قیمت خبر دادند. تا این‌که روز دوشنبه (۲۸ مهرماه) با انتشار جدول قیمتی از برخی مسیرهای هوایی، مشخص شد که افزایش نرخ‌ها بی‌سر و صدا اعمال شده است.
برخی شرکت‌های گردشگری گفته‌اند این افزایش نتیجه «توافق داخلی و پنهانی شرکت‌های هواپیمایی» با یکدیگر بوده است. مدیران تعدادی از این شرکت‌ها می‌گویند شرکت‌های هواپیمایی این نرخ‌ها را به آژانس‌ها ابلاغ کرده و حتی مکتوب گفته‌اند اگر نرخ‌های جدید را اعمال نکنند، سیستم فروش آن‌ها را قطع خواهند کرد و در همین چند روز اخیر سیستم تعدادی از آژانس‌ها قطع شده است.
امیرپویان رفیعی شاد، رییس هیأت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر استان تهران در این زمینه می‌گوید: پروازها کلاس‌های قیمتی متفاوتی با نرخ‌های مختلف دارند. در حال حاضر کلاس‌های قیمتی گران برای فروش باز شده و کلاس‌های قیمتی ارزان را بسته‌اند و مردم مجبورند صندلی‌های گران را بخرند. این در حالی است که این کار را معمولا در فصل شلوغی سفر و تقاضای زیاد انجام می‌دهند. نه حالا که تقاضا برای سفر کم است و فصل سفر نیست.
او از کاهش شدید تقاضا برای سفرهای هوایی در چند ماه اخیر خبر می‌دهد و می‌گوید: تعداد پروازها کم شده و از طرفی تعداد تقاضا برای سفرهای هوایی نیز کاهش یافته است.
رفیعی شاد اظهار می‌کند: درست است که شرکت‌های هواپیمایی هزینه‌های تحمیلی دارند اما خسارت آن‌ها را دولت باید جبران کند نه این‌که دست در جیب مردم کنند. پس نقش حمایتی دولت چه می‌شود؟ این روش درستی نیست که هر بار مشکلی پیش می‌آید، جیب مردم را هدف بگیریم. دولت باید در شرایط موجود یارانه و حمایت‌هایی را اختصاص دهد تا از این وضع خارج شویم.
رییس هیأت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر استان تهران با اشاره به تک‌روی‌هایی که در بخش سفر می‌شود، می‌گوید: با این‌که گردشگری صنعتی چندوجهی است و ذی‌نفعان باید منافع مشترک را درنظر بگیرند اما در زمینه سفرهای هوایی شاهد تک‌روی هستیم. باید کمیسیونی تشکیل شود تا طرفین به اجماع و راه‌حل برسند.
دیروز وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه شرکت‌های هواپیمایی از اول آبان‌ماه، موظف به رعایت ظرفیت ۶۰ درصدی هواپیماها هستند، گفت: به‌زودی قیمت‌های جدید بلیت اعلام خواهد شد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه