روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۳۹۹ دوشنبه ۲۸ مهر - شماره 3766

قدردانی استاندار استان مرکزی از بانک آینده

حمایت همه‌جانبه‌ی بانک از فعالان اقتصادی به منظور افزایش تولید و اشتغال

 سیدعلی آقازاده استاندار استان مرکزی طی مکاتبه‌ای از اقدامات بانک آینده در اعطای تسهیلات به بخش‌های اقتصادی مولد، قدردانی کرد.
به گزارش کائنات به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بانک آینده؛ این بانک برای حمایت از فعالان اقتصادی و افزایش تولید و اشتغال در جهت تأمین مالی شرکت‌های خرد؛ تسهیلات مورد نظر بخش‌های اقتصادی مولد و بنگاه‌های اقتصادی تولیدی در استان مرکزی را تأمین نموده است.
بر همین اساس؛ استاندار استان مرکزی، طی نامه‌ای خطاب به دکتر فطانت؛ مدیرعامل بانک آینده، مراتب سپاس و قدردانی خود از اقدامات صورت‌گرفته و هم‌چنین همکاری‌های مؤثر همه همکاران شعبه آینده در این استان را ابراز داشت.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی مطرح کرد:
پیشنهاد استفاده از منابع مالیات برعایدی سرمایه برای حمایت از تولید مسکن
 نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح جهش تولید مسکن به کمیسیون‌ها ارسال شد، گفت: یکی از پیشنهادات ما در این طرح تشکیل صندوقی برای جمع‌آوری مالیات برعایدی مسکن است تا صندوقی برای حمایت از تولید مسکن در کشور داشته باشیم.
علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به بررسی طرح جهش تولید مسکن در کمیسیون‌های برنامه و بودجه و اقتصادی مجلس گفت: این طرح از صحن علنی مجلس به کمیسیون عمران مجلس ارجاع شد اما به منظور دریافت نظرات تخصصی پیرامون تاثیرات اجرای این طرح در حوزه‌های اقتصادی و بودجه‌ای کشور به کمیسیون‌های دیگر ارسال شد.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص اعلام کمیسیون‌های بودجه و اقتصادی برای تشکیل کمیسیونی مشترک برای بررسی تخصصی و هرچه بیشتر این طرح نیز گفت: تاکنون درخواست تشکیل کمیسیون مشترک به در هیئت رئیسه یا کمیسیون عمران ارسال نشده است اما ما گفت‌وگو و تبادل اطلاعات و نظرات در این مورد استقبال می‌کنیم. نیکزاد گفت: ما از تمامی نمایندگان مجلس خواسته‌ایم تا نقطه نظرات و پیشنهادات خود را در حوزه‌های مالی، صدور پروانه، تامین مصالح تولید مسکن، دریافت مالیات، تامین زمین برای ساخت و ... به ما اعلام کنند. نایب رئیس مجلس شورای اسلامی به خانه ملت گفت: یکی از پیشنهادات ما در این طرح تشکیل صندوقی برای دریافت و جمع‌آوری مالیات بر عایدی مسکن است تا با ایجاد آن در سنوات آتی، صندوقی برای حمایت از تولید مسکن در کشور داشته باشیم.

دلار 30 هزار تومانی چه بر سر خودروسازی کشور می‌آورد؟
 عضو سابق هیئت مدیره‌ی انجمن قطعه‌سازان اظهار داشت: وقتی نرخ ارز به ۳۲ هزار تومان می‌رسد همه حوزه‌ها تغییر می‌کند و خیلی از تولید‌کنندگان ما از میدان خارج می‌شوند چون توان تامین را ندارند و نمی‌توانند از پس آن بر بیایند.
با افزایش قیمت دلار و رسیدن آن به ۳۲ هزار تومان نگرانی‌ها در مورد حوزه‌های مختلف اقتصادی قوت گرفته است. در این بین شاید حوزه‌ی خودرو یکی از صنایعی است که تاثیر مستقیمی روی زندگی روزمره‌ی مردم دارد و بیشتر مورد رصد قرار می‌گیرد.
* تا خرخره به نرخ ارز وابسته هستیم
در همین زمینه بهرام شهریاری، عضو سابق هیئت مدیره‌ی انجمن قطعه‌سازان گفت: فرقی نمی‌کند قطعات ‌خودرو باشد یا هر محصول دیگری، ما تا خرخره وابسته به نرخ ارز هستیم و حتی شرایط روزمره زندگی مردم به نرخ ارز وابسته است، با این شرایط ارز تاثیر خود را روی تولید می‌گذارد. عوامل تولیدی مانند زنجیر به هم وصل به هم وابسته هستند وقتی یکی از این عوامل مثل ارز دچار تنش می‌شود دیگر بخش‌ها نیز دچار نوسان خواهد شد. مواد اولیه‌‌ی تولیدی که وارداتی است، مستقیم تاثیر می‌گیرد، کالایی هم که وارداتی نیست باز تاثیر می‌گیرد، چون آن هم برای تولید مواد اولیه‌اش به نرخ ارز وابسته است. مثلاً رشد قیمت و تغییر مواد اولیه‌ی فولادی یا پتروشیمی را نگاه کنید، می‌بینید که مواد اولیه ایرانی چون تابع نرخ ارز است، باز گران شده است.
وی ادامه داد: فکر می‌کنم ما فقط از واژه بی‌معنی خودکفایی استفاده کرده‌ایم اما در عمق ساخت داخل کمترین تلاش را کرده‌ایم. با تلاشی که در گذشته شده بود توانسته بودیم بخشی را تولید داخل کنیم اما آن را هم سوداگران این حوزه به خصوص مدیران بخش دولتی با ایجاد رقابت‌های غیراصولی از بین بردند. قطعه‌سازنماهای جدیدی را وارد عرصه کردند که فقط واردکننده بودند و تنها برند ایرانی روی آن می‌زدند، قطعات را هم وابسته به ارز و خارج از کشور کردند. در حوزه داخلی کمترین تلاش را کردیم و فقط از واژه‌ بی‌معنی خودکفایی استفاده کرده و تا مغز استخوان وابسته باقی ماندیم، به همین دلیل نرخ ارز در همه‌ی حوزه‌های تولید ما اثر خود را دارد. وی با اشاره به مشکلات گردش نقدینگی و انحصار در بازار خودرو اضافه کرد: بنابراین وقتی نرخ ارز به ۳۲ هزار تومان می‌رسد همه چیز ما تغییر می‌کند و خیلی از تولید‌کنندگان ما از میدان خارج می‌شوند چون توان تامین را ندارند و نمی‌توانند از پس آن بر بیایند. از زمان دولت آقای احمدی‌نژاد مشکل گردش نقدینگی در صنعت خودرو فراوان شد، قبل از آن هم بود اما کمتر و نامحسوس. از آن دوران به بعد گردش نقدینگی در صنعت خودروسازی به دلیل تصمیمات نابجایی که گرفته شد مثل اینکه سرمایه در گردش را در سرمایه ثابت محبوس کردند و در کشورهای دیگر در جاهای مختلف کارخانه ایجاد کردند و سرمایه‌گذاری نابجایی کردند، مشکل گردش نقدینگی در قطعه سازی به وجود آمد و نطفه‌ آن از همان موقع گذاشته شد و هر چه جلوتر آمدیم، عمیق‌تر و عمیق‌تر شد. وقتی قیمت ارز به این شدت بالا می رود بسیاری از قطعه‌سازان به خصوص قطعه‌سازان کوچک توان تأمین را از دست می‌دهند و بتدریج از میدان خارج می‌شوند.
این فعال صنعت خودرو تصریح کرد: متاسفانه ما در صنعت خودرو و قطعه دچار انحصار هستیم، در صنعت خودرو بیشتر و در صنعت قطعه کمتر. ولی با تصمیماتی که گرفته شده صنعت قطعه را نیز به این سمت بردند. این انحصار هم باعث جلوگیری از رشد فنی و کیفی است و هم موجب خودکامگی و گران‌فروشی شده. قطعاً با این شرایط ارزی این انحصار بیشتر هم خواهد شد وقتی قطعه‌سازان کوچک از دایره خارج می‌شوند آنهایی که باقی می‌مانند آنهایی هستند که ارتباطات خود را دارند و آن را گسترده‌تر می‌کنند، در واقع فساد این حوزه را هم گسترش می‌دهند که این باعث به‌هم‌ریختگی بیش از پیش این حوزه نیز خواهد شد.
شهریاری متذکر شد: پارادوکسی که به نظر من به هر حال در آن گیر خواهند کرد این است که قیمت‌ها بالا می‌رود به طوری که الان قیمت پراید به حدود ۱۵۰ میلیون تومان رسیده است، قشر آسیب‌پذیر و ضعیف جامعه چقدر باید کار کند تا آن را بخرد؟ یعنی عملا قدرت خرید خودرو از مردم گرفته شده است، یعنی خریداری وجود نخواهد داشت مثل بقیه مسائل اقتصادی کشور که در بن‌بست گیر می‌کند در این مورد هم در بن‌بست گیر خواهند کرد. وقتی خریدار کم می‌شود تیراژ خودرو هم پایین می‌آید که این موضوع هم قیمت خودرو را بالا می‌برد و هم کیفیت آن را پایین می‌آورد، خودرو با کیفیت پایین‌تر و قیمت بالاتر که مشتری نخواهد داشت چراکه مردم پول ندارند تا آن را بخرند. پراید ۱۵۰- ۲۰۰ میلیون تومانی یا سمند چند صد میلیون تومانی روی دست سازندگان می‌ماند. وی تصریح کرد: اینها بن‌بست‌هایی است که بر سر راه صنعت خودرو وجود دارد، دو راه بیشتر باقی نمی‌ماند یکی اضمحلال  کامل صنعت خودرو و از بین بردن آن است و دیگری که نه فقط برای صنعت خودرو بلکه برای بقیه بخش‌های اقتصادی نیز نیاز است اینکه به بخش سیاسی موضوع وابسته است و راهکاری غیر از این به نظر من وجود نخواهد داشت. درگیری‌هایی که در خارج داریم و درهای کشورهای دیگر به روی ما بسته است، تحریم‌های ناعادلانه آمریکا و قدرت اقتصادی آن توانسته است دیگر کشورها را راضی به این کند که با ما وارد معامله و تراکنش نشوند. با اینکه اتحادیه‌ی اروپا می‌خواست در برجام باقی بماند آمریکا به تنهایی بازی را به هم زده و توانسته فشار را بیشتر و بیشتر کند. ما باید بتوانیم محصولاتمان را به خارج از مرزهای کشور ببریم و بازارگشایی کنیم ولی متاسفانه این راهکار به دلایل مسائل سیاسی مسدود است.

ارزش سهام عدالت افزایش یافت
 ارزش سهام عدالت نیز همسو با صعود نه چندان چشمگیر شاخص کل بورس، افزایش کمی یافت و ارزش واقعی سهام عدالت ۴۹۲ هزار تومانی، به ۱۴ میلیون تومان و ارزش واقعی سهام عدالت ۵۰۰ هزار تومانی به ۱۶ میلیون تومان نزدیک شد.
پس از آزادسازی سهام عدالت، مشمولان این سهام که روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده اند، می توانند با مراجعه به سامانه سهام عدالت ارزش واقعی سهام و جزئیات دارایی خود را مشاهده کنند. بر این اساس و طبق آخرین به روز رسانی گزارش دارایی که مربوط به ۲۲ مهرماه است، ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومان کمی بیشتر از ۱۳میلیون و ۸۹۰هزار تومان است. همچنین ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه ۵۰۰ هزار تومانی، کمی بیشتر از ۱۵ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان است. بازگشایی نمادهای پالایشی پس از افزایش سرمایه و همچنین رشد اندک سایر سهم ها در افزایش ارزش سهام عدالت تاثیرگذار بودند. ارزش سهام عدالت درحالی به ۱۴ میلیون تومان نزدیک شده است که ارزش این سهام در تاریخ ۳۱ شهریورماه، کمی بیشتر از ۱۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، در تاریخ چهارم شهریورماه کمی بیشتر از ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و در تاریخ ۱۳ مردادماه، کمی بیشتر از ۱۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بوده است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه