روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۳۹۹ دوشنبه ۷ مهر - شماره 3752

گزارش کائنات از ترس کمپانی‌ها برای اکران فیلم‌هایشان:

2021؛ کم‌ ستاره‌ترین اسکار تاریخ خواهد بود؟

 بنیامین صادقی- اگر بخواهیم سینمای جهان در چند ماه گذشته را در یک کلمه خلاصه کنیم شاید بهترین لغت «ابهام» باشد. ابهام چیزی است که در چند ماهه‌ی گذشته عنصر ثابت و غالب بر سینما بوده است. از تعویق تاریخ‌های اکران گرفته تا شکست فیلم‌های معروف در گیشه. بالاخره این ابهام تا جایی پیش رفته که به احتمال زیاد گریبان مراسم اسکار 2021 را نیز خواهد کرد. با ادامه ترس کمپانی‌ها از اکران فیلم‌هایشان، بسیاری از فیلم‌های بزرگ ساخته‌ی کارگردانان بزرگ  به احتمال زیاد از گردونه رقابت اسکار خارج خواهند شد. براساس تازه‌ترین گزارش ایندی وایر، در حالی که مراسم اهدای جوایز اسکار ۲۰۲۱ در آوریل برگزار خواهد شد، فیلم‌هایی می‌توانند در رقابت امسال حضور داشته باشند که تا ۲۸ فوریه نمایش داده شوند.
بر همین اساس فیلم «گزارش فرانسوی» وس اندرسون از شانس حضور در اسکار امسال بازماند. این فیلم از جمله فیلم‌هایی است که نامش در فهرست فیلم‌های در دست اکران دیزنی و سرچ‌لایت جای نگرفته است. این فیلم که قرار بود در جشنواره کن امسال اکران شود با شیوع کرونا ابتدا به اکتبر سال ۲۰۲۰ موکول شد و در نهایت دیزنی آن را از تقویم اکران امسال حذف کرد.
در این فیلم شماری از بازیگران مطرح شامل بنسیو دل تورو، آدرین برودی، تیموتی شالامه، تیلدا سوینتون، فرانسیس مک‌دورماند، جفری رایت، بیل موری و اوون ویلسون بازی کرده‌اند.
وس اندرسون سازنده فیلم «هتل بزرگ بوداپست» است که ابتدا در جشنواره فیلم برلین اکران شد و ۹ نامزدی اسکار را دریافت کرد. هرچند احتمال نمایش فیلم در برلیناله ۲۰۲۱ می‌رود اما بیشتر انتظار می‌رود این فیلم نخستین بار در جشنواره کن ۲۰۲۱ دیده شود زیرا فیلمبرداری آن در فرانسه صورت گرفته است.
دلیل عمده‌ی چنین اتفاقای شاید ناکامی تقریبی «تنت» در کشاندن مخاطبان به سینماهای آمریکا باشد. فیلمی که خیلی‌ها به آن امید بسته بودند که بتواند یک تنه اوضاع سینما را به قبل از شیوع کرونا بازگرداند، اتفاقی که هرگز نیفتاد. به همین خاطر است که فیلم‌های کمتری امسال روی پرده را ببینند. این در حالی است که سالن‌های سینماهای نیویورک و لس‌آنجلس هنوز بازگشایی نشده‌اند. اما به‌نظر نمی‌رسد در مدت باقیمانده تا ددلاین اسکار، اتفاق غیرمنتظره بیفاتد و فیلم‌ها بزرگ بیشتری در لیست اکران و جوایز اسکار قرار بگیرند.
تکلیف اکران فیلم‌های متعددی هنوز روشن نیست که فیلم «آوارگان» که در ونیز و تورنتو با موفقیت دیده شد از آن جمله است. «استیل‌واتر» به کارگردانی تام مک‌کارتی سازنده فیلم موفق «اسپات‌لایت» نیز سرنوشت نامشخصی دارد.
«وقتی برای مردن نیست» از مجموعه جیمز باند، «تل‌ماسه» دنی ویلنوو و «اخبار دنیا» ساخته پل گرینگراس با بازی تام هنکس نیز اکرانشان برای تعطیلات سال نو پیش‌بینی شده و هالیوود منتظر است تا ببیند کار آنها چطور پیش می‌رود.
همزمان با نامشخص بودن شرایط اکران در آمریکا و در نتیجه نامشخص بودن نامزده‌های اسکار، دو کشور بوسنی و اوکراین فیلم‌های منتخب خود را به اسکار معرفی کردند. فیلم‌هایی که به‌نظر نمی‌رسد تنور اسکار را مانند آنچه فیلم «انگل» سال گذشته انجام داد؛ داغ کنند.  
به گزارش از آسوشیتدپرس، فیلم «کجا می‌روی آیدا؟» ساخته یاسمیلا ژبانیچ به عنوان نماینده بوسنی در رقابت بهترین فیلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۱ شرکت می‌کند.
این فیلم که روز پنجشنبه از سوی بوسنی به اسکار نود و سوم معرفی شد پیشتر در جشنواره فیلم ونیز و تورنتو به نمایش درآمده است.
این فیلم همچنین در پنجاه‌ و هفتمین دوره جشنواره فیلم پرتقال طلایی آنتالیا نیز نمایش داده شد.
فیلم «کجا می‌روی آیدا؟» که با همکاری بوسنی و هرزگوین، ترکیه، اتریش، رومانی، هلند، آلمان، لهستان، فرانسه و نروژ ساخته شده درباره نسل‌کشی صرب‌ها در سال ۱۹۹۵ در بوسنی است.
این نسل کشی در شهر سربرنیتسا بوسنی که زیر نظر سازمان ملل بود انجام شد و هزاران بوسنیایی مسلمان از جمله زنان و کودکان توسط نیروهای صرب کشته شدند. کشتار سربرنیتسا در تاریخ به عنوان یک فاجعه به یاد مانده و این کشتار، بعد از جنگ جهانی دوم، بزرگ‌ترین نسل‌کشی در اروپا به‌ شمار می‌آید.
ژبانویچ که متولد سارایوو است جایزه بهترین فیلم و جایزه بهترین فیلم صلح را از پنجاه و ششمین جشنواره فیلم برلین برای اولین فیلمش با عنوان «راز اسما» در سال ۲۰۰۶ دریافت کرده است.
اوکراین فیلم «آتلانتیس» ساخته والنتین واسیانوویچ را به عنوان نماینده خود به اسکار ۲۰۲۱ معرفی کرد تا در بخش اسکار بین‌المللی به رقابت بپردازد.
این فیلم در رقابت با ۲ فیلم دیگر اوکراینی شامل مستند «زمین آبی مثل یک پرتقال است» ساخته آیرینا تسیلیک و کمدی «افکار من بی‌صدا هستند» از آنتونیو لوکیچ به عنوان نماینده اوکراین انتخاب شد.
اوکراین ابتدا یک فهرست بلند از فیلم‌های برترش را انتخاب کرد و بعد از میان یک فهرست نهایی شامل ۳ فیلم، فیلم نماینده‌اش را معرفی کرد.
«آتلانتیس» درامی در آینده نزدیک است که داستانی ضد آرمانشهری را روایت می‌کند که در آینده‌ای پساصنعتی می‌گذرد.
این فیلم در هفتاد و ششمین دوره جشنواره ونیز موفق به کسب جایزه بهترین فیلم بخش افق‌ها شد و یک موفقیت تاریخی را برای اوکراین ثبت کرد.
«آتلانتیس» امروز ۲۶ سپتامبر در برنامه رقابتی بین‌المللی جشنواره فیلم اودسا اکران می‌شود و از ۵ نوامبر (۱۵ آبان) در اوکراین روی پرده می‌رود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه