روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۳۹۹ دوشنبه ۷ مهر - شماره 3752

وزیر پیشنهادی صمت:

برای کاهش قیمت خودرو تلاش می‌کنیم

وزیر پیشنهادی صمت افزایش عرضه خودرو را جزو مهمترین اولویت‌ این وزارت دانست و گفت: باید انحصار خودروسازی را بشکنیم و شرایط را برای تنوع خودرو در بازار مهیا کنیم.
علیرضا رزم‌حسینی افزایش عرضه خودرو را جزو مهمترین اولویت‌ وزارت صمت دانست و اظهارداشت: اگر شرایط اجازه دهد باید مقداری انحصار در خودروسازی را بشکنیم و فضا را برای تنوع خودرو در بازار مهیا کنیم. وزیر پیشنهادی صمت با انتقاد از اینکه قیمت تمام شده خودرو در ایران بالا است، ادامه داد: خودرو هزینه‌های مالی بالایی دارد و احتمال دارد طی سه تا چهار ماه آینده براساس بررسی کارشناسی که پیش از قبول مسئولیت و با استفاده از ظرفیت تیمی انجام دادم با همکاری کارشناسان دولت و مجلس تدابیری را اتخاذ کنیم که براساس آن قیمت‌های مناسبت‌تری را برای تامین مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات خودرو تعیین کنیم تا قیمت خودرو تا حدودی کاهش یابد. رزم حسینی با بیان اینکه نظام عرضه و تقاضا در بازار خودرو به هم خورده است، افزود: بخشی از این مشکل مربوط به سیاست‌های پولی و مالی کشور و جریان یا هدایت نقدینگی به سمت بورس است که در این رابطه باید با وزارت اقتصاد و بانک مرکزی نشست‌هایی را داشته باشیم تا بتوان وضعیت خودرو را بهبود بخشید.
*تلاش برای کاهش قیمت خودرو
رزم حسینی با تاکید بر اینکه تلاش خواهیم کرد قیمت خودرو کاهش یابد، گفت: تلاش خواهیم کرد بر اساس شرایط موجود و به صورت همزمان هم تولید را افزایش دهیم و هم فضا را برای رقابت مهیا کنیم تا قیمت‌ها در بازار تعادل بهتری پیدا کرده و به تعادل برسد.

رییس بانک مرکزی خبر داد:
همراهی بانک مرکزی با واردکنندگان کالاهای اساسی
 رییس بانک مرکزی از همراهی این بانک با واردکنندگان کالاهای اساسی و تولید کنندگان در راستای کاهش زمان ماندگاری کالاهای اساسی، مواد اولیه، تجهیزات و قطعات مورد نیاز تولید خبر داد.
به گزارش کائنات به نقل از بانک مرکزی، عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی که به همراه معاون اول رئیس جمهوری به بندر شهید رجایی سفر کرده بود در یادداشتی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی از همراهی بانک مرکزی با واردکنندگان کالاهای اساسی و تولید کنندگان در راستای کاهش زمان ماندگاری کالاهای اساسی، مواد اولیه، تجهیزات و قطعات مورد نیاز تولید خبر داد.
متن یادداشت همتی به این شرح است: «در معیت معاون اول رئیس جمهور، جمعی از وزرا و رؤسای سازمان‌های گمرک و بنادر از گمرک بندر شهید رجایی در بندرعباس بازدید و موضوع کالاهای دپو شده در گمرک این بندر و نیز سایر بنادر کشور را بررسی کردیم.  بانک مرکزی در راستای کاهش زمان ماندگاری کالاهای اساسی و مواد اولیه و تجهیزات و قطعات مورد نیاز تولید در قالب تصمیمات ذیل، همراهی کامل خود را با وارد کنندگان کالاهای اساسی و تولید کنندگان محترم ابراز داشت.
در این جلسه مقرر شد واردات کلیه کالاهای مشمول ارز با نرخ ترجیحی که در گمرکات کشور دپو شده اند، امکان بهره گیری از خرید اعتباری ۳ ماه و تضمین نرخ ارز توسط بانک مرکزی را با تأیید وزارت مربوطه و ترخیص و خروج کالاها ظرف ۴۵ روز خواهند داشت. کلیه مواد اولیه، تجهیزات و قطعات مورد نیاز تولید که کالاهای آنها به گمرک اظهار و منتظر تخصیص ارز و صدور اعلامیه تأمین ارز جهت خروج کالا هستند، با اعلام وزارت صمت به بانک مرکزی ظرف ۲۴ ساعت تخصیص ارز توسط این بانک انجام شده و امکان دریافت اعلامیه تأمین ارز، خروج کالا از گمرک و سپس اقدام برای تأمین ارز از بازار ثانویه (نیما) خواهند داشت. کالاهای اساسی که در گذشته به صورت درصدی از گمرک خارج و از شمول ارز با نرخ ترجیحی خارج شده اند، با پیشنهاد وزارت صمت و تأیید معاون اول محترم در سقف ارزی واردات با نرخ ارز ترجیحی، می‌توانند اقدام به تأمین ارز با آن نرخ و خروج باقی مانده کالا از گمرکات کنند. اتصال کلیه سامانه‌های مرتبط به تجارت خارجی به سامانه جامع تجارت و اتصال بارنامه و قبوض انبار به ثبت سفارش توسط سامانه مذکور با قید فوریت انجام شود و این دست از ثبت سفارش‌ها توسط بانک مرکزی در اولویت تخصیص و تأمین ارز قرار گیرند».

مدیرعامل بورس تهران اعلام کرد:
بکارگیری سه ابزار برای متعادل کردن بازار سرمایه
 مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران ضمن اعلام اینکه۸۰ درصد فعالان بازار سرمایه با ممنوعیت فروش سهام در یک روز موافقند، گفت: اختیار فروش تبعی یا بیمه سهام، بازارگردانی مؤثر که از ۱۰ مهر اجباری می‌شود و همچنین به کارگیری سهام خزانه از جمله ابزارهای اطمینان بخش است.
علی صحرائی که در یک برنامه تلویزیونی سخن می گفت، اظهار کرد: کسانی که در یک روز سهام را می‌خریدند و همان روز می‌فروختند بقیه سهامداران را که نگاه طولانی مدت به بازار سرمایه داشتند، متأثر می‌کردند. مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران گفت: بر این اساس و نظرسنجی فعالان بازار سرمایه، به اجرای ممنوعیت نوسان گیری روزانه تصمیم گرفتیم. وی اضافه کرد: در این شرایط، سهامداران به ویژه حقوقی‌ها که در بازار، عملیات نقدشوندگی و اطمینان بخشی را انجام می‌دادند، از متولیان بازار سرمایه انتظار داشتند برای جلوگیری از نوسان گیری روزانه به نحوی ممنوعیت ایجاد کنیم تا ثبات بیشتری به بازار برگردد و از هیجانات بازار، کاسته شود. وی گفت: به این ترتیب اگر کسی سهمی را در روز معاملاتی بخرد، در همان روز امکان فروش آن را ندارد، اما اگر کسی از قبل، سهم را داشته باشد می‌تواند بفروشد و دوباره با تشخیص خود بخرد. صحرایی با اشاره به اینکه تصمیمات درباره بازار سرمایه، همیشه موافقان و مخالفانی دارد ، افزود: با نظرسنجی از فعالان منصف بازار سرمایه، این تصمیم درست را گرفتیم و بر اساس نظرسنجی، حدود ۸۰ درصد فعالان مجازی بازار سرمایه، موافق این تصمیم هستند. وی اضافه کرد: اقدامات مؤثری در دوره اخیر انجام شده است و با توجه به مصوبات شورای عالی بورس اوراق بهادار، ناشران و سهامداران عمده، موظف هستند قابلیت نقدشوندگی را فراهم کنند. مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران افزود: اختیار فروش تبعی یا بیمه سهام، بازارگردانی مؤثر که از ۱۰ مهر اجباری می‌شود و به کارگیری سهام خزانه، از جمله ابزارهای اطمینان بخش است.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد:
صنعت دریانوردی‌ مهم‌ترین بخش از زنجیره تأمین جهانی‌
 معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه نقش دریانوردان در حمل و نقل پایدار، کلیدی است، گفت: صنعت دریانوردی‌ مهم‌ترین بخش از زنجیره تأمین جهانی است.
به گزارش کائنات به نقل از روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی، جلیل اسلامی به مناسبت روز جهانی دریانوردی بیان کرد: حمل و نقل پایدار یک موضوع لایه لایه است و در فراهم‌سازی این مهم، دریانوردان نقش کلیدی دارند و بدون در نظر گرفتن آنان، پیوند بین تأمین کنندگان در سرتاسر جهان قطع و دسترسی به توسعه پایدار بسیار دشوار خواهد بود. وی ادامه داد: سازمان بین‌المللی دریانوردی سند چشم‌انداز، استراتژی‌ها، برنامه‌ها و چالش‌های پیش‌روی جامعه جهانی دریانوردی را تهیه کرده است و باید بدانیم از یک سو تأثیر رشد اقتصادی بر صنعت حمل و نقل دریایی و از سوی دیگر تحولات تکنولوژیکی، ملاحظات محیطی، انسانی و الزامات کنوانسیونی، مشکلات و سختی‌های زیادی را بر این صنعت تحمیل می‌کند. معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: در مورد چگونگی مشارکت دریانوردان در حصول اهداف توسعه‌ای، لازم است‌ فعالیت‌های اقتصادی با ظرفیت اقیانوس‌ها متعادل باشند تا این فرآیند برای مدت زمان طولانی، سالم باقی بماند و ناهماهنگی و تقاضای‌های رقابتی می‌تواند منجر به فعالیت‌های غیرقانونی در رابطه با استفاده از محیط دریا و آسیب به سلامت اقیانوس‌های جهان ‌شود، بنابراین به منظور دستیابی بر این مهم، تعادل بین منافع رقابتی و همکاری دست‌اندرکاران، ضروری است. اسلامی اضافه کرد: در مفهوم وسیع‌تر، سازمان بین المللی دریانوردی و جامعه دریانوردی نقش مهمی در دستیابی به توسعه پایدار و اهداف مربوط به آن که توسط سازمان ملل متحدد تبیین کرده، دارند، بنابراین اهداف توسعه‌ای یکی از بلند پروازانه‌ترین کارهای سازمان ملل متحد تا کنون است که برای حفاظت از زمین، ساکنان آن و اطمینان از صلح و سعادت، اهداف روشنی دارد. وی اظهار داشت: صنعت دریانوردی، مهم‌ترین بخش از زنجیره تأمین جهانی است که میلیاردها نفر به آن وابسته هستند، در همین راستا سازمان جهانی دریانوردی ادامه مشارکت کشتیرانی برای رشد پایدار را لازم می‌داند، به ‌نحوی‌ که انتظارات جامعه امروزی درباره ایمنی، محیط‌ زیست و مسئولیت اجتماعی برآورده شود و در این بین ارتباطات فزاینده و ائتلاف بین کشتیرانی، بندر و صنایع لجستیکی، برای ارتقای کارایی و پایداری کشتیرانی بسیار با اهمیت است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه