روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۳۹۹ يکشنبه ۶ مهر - شماره 3751

رئیس هیات عامل ایمیدرو:

بدهی ۴ هزار میلیاردی به دولت را پرداختیم

 رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه بدهی ۴ هزار میلیاردی به دولت پرداخت شده است، گفت: منابع حاصل از خصوصی‌سازی به ایمیدرو بازنگشته است.
خداداد غریب‌پور در مجمع عمومی عادی ایمیدرو اظهار داشت: توانستیم بدهی ۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی خود به دولت را که از سال ۸۹ تا ۹۷ انباشت شده بود را بپردازیم و بدهی ایمیدرو به دولت تا پایان سال ۹۸ به خزانه واریز شد.
رئیس هیات‌عامل ایمیدرو افزود: ابن در حالی است که منابع حاصل از خصوصی‌سازی به ایمیدرو بازنگشته است. وی با اشاره به مشکل معادن کوچک برای دستیابی به فرآوری و ماشین‌آلات و …، گفت: صندوق بیمه فعالیت های معدنی باید بیشتر فعال شود؛ منابع این صندوق در سال ۹۷ مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان بود که این رقم در سال ۹۸ به ۳۵۰ و امسال به ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است. برای سال آینده نیز در نظر داریم منابع صندوق را به یکهزار میلیارد تومان برسانیم. غریب‌پور ادامه داد: این صندوق از طریق تشکیل کنسرسیوم با بانک‌ها، منابع ارزان‌قیمت در اختیار معادن می‌گذارد. رئیس هیات‌عامل ایمیدرو گفت: همچنین بخش خصوصی با تشکیل کنسرسیومی اقدامات مربوط به اکتشاف را انجام می‌دهد. غریب‌پور در ادامه با بیان اینکه ۱,۷۰۰ میلیارد تومان از بخش خصوصی منابع جذب کردیم، اظهار داشت: یکی از مشکلات عدم تناسب حق‌السهم دریافتی و حقوق دولتی است. ما به عنوان یک نهاد صنعتی و دولتی باید پولی را روی منابعی که از دولت می‌گیریم بگذاریم و به دولت بدهیم. این مساله درست نیست. میزان حقوق دولتی به طرز فزاینده‌ای بالا می‌رود. وی با اشاره به تهاتر، گفت: ۳۰ هزار میلیارد تومان تهاتر کردیم که البته ایمیدرو مدیریت کرد و بازیگران ۵ ضلع بودند که به دلیل شرایط تحریم اطلاعات بیشتری نمی‌توانم ارائه کنم. غریب‌پور افزود: در سال ۹۸ به میزان ۳.۵ میلیارد دلار صادرات و ۳.۲ میلیارد دلار واردات داشتیم. وی ادامه داد: پارسال ۱۵۰ معدن کوچک و متوسط بخش خصوصی فعال شد و امسال در نظر داریم ۲۰۰ معدن را فعال کنیم. همچنین پارسال ۵۰۰ میلیون دلار بومی‌سازی کردیم و امسال نیز در برنامه داریم که ۵۰۰ میلیون دلار بومی‌سازی کنیم که از این طریق یک میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی ناشی از بومی سازی و توسعه توان تولید داخل صورت می‌گیرد.

مدیرکل بیمه بیکاری به مهر خبر داد
95 هزار نفر در صف دریافت بیمه بیکاری کرونا
 مدیرکل بیمه بیکاری وزارت کار گفت: طبق آخرین آمار، افرادی که بیکاری شان تحت تاثیر شیوع کرونا از اسفند استمرار داشته و یا اینکه از ابتدای خرداد ماه بیکار شده اند ۱۵۵ هزار و ۷۰۰ نفر هستند.
بازار کار ایران که همواره با معضلات زیادی همچون قراردادهای موقت، کارگران فصلی، حقوق‌های غیرقانونی و … مواجه بود، پس از شیوع کرونا، با چالش جدیدی برخورد کرد به گونه‌ای که طبق اعلام معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار، طی ۶ ماه ۶ میلیون نفر در کشور از کرونا آسیب دیدند و حدود ۱.۵ میلیون نفر در مشاغل به علت کرونا کار خود را از دست دادند. بر این اساس، مقرر شد برای تأمین بودجه بیمه بیکاری بیکارشدگان ناشی از شیوع کرونا مبلغ ۵ هزار میلیارد تومان به صندوق بیمه بیکاری اختصاص یابد تا به افرادی که به دلیل کرونا بیکار شدند بر اساس تبصره ۲ ماده ۲ قانون کار برای سه ماه اسفند، فروردین و اردیبهشت بیمه بیکاری پرداخت شود. قرار بود برای ماه‌های بعد از اردیبهشت نیز طبق روال گذشته و بر اساس قوانین کار و تأمین اجتماعی و ماده ۷ قانون بیمه بیکاری، مقرری واریز شود.
* مدیرکل بیمه بیکاری: بیکاری ۱۵۵ هزار نفر استمرار یافته است
مسعود بابایی مدیرکل بیمه بیکاری وزارت کار در مورد آخرین وضعیت بیمه بیکاری اظهار داشت: طبق آخرین آمار مربوط به پنجم مهر ماه، افرادی که بیکاری‌شان از اسفند ماه استمرار داشته و یا اینکه از ابتدای خرداد ماه بیکار شده اند تعداد ۱۵۵ هزار و ۷۰۰ نفر هستند که در سامانه جامع روابط کار ثبت نام کرده اند. وی افزود: در این بین با توجه به مشکلاتی که در فرایند ثبت نام افراد برای دریافت بیمه بیکاری همچون ثبت اشتباه یا ناقص شماره حساب، شماره شبا، اطلاعات شخصی یا شماره تلفن و یا ثبت نام افراد در خارج از سیستم همچون ادارات کار یا کاریابی‌ها به جای ثبت نام در سامانه، به وجود آمد، تعدادی از افراد نتوانستند مقرری خود را دریافت کنند.
* ۹۵ هزار نفربیمه در انتظار دریافت بیمه بیکاری
بابایی ادامه داد: دو حالت دارد، افرادی هستند که از اسفند ماه دریافتی نداشتند که اطلاعات این گروه شامل ۶۵ هزار نفربیمه معادل ۶۵ میلیارد تومان در اختیار سازمان برنامه و بودجه قرار گرفته و پرونده‌ها ارسال شده است. وی افزود: گروه دوم نیز ۳۰ هزار نفربیمه هستند که پرونده‌هایشان در تأمین اجتماعی قرار دارد و این سازمان در حال انجام پالایش‌های نهایی و ارسال پرونده‌ها به سازمان برنامه و بودجه است.
* واریز بیمه بیکاری برای یک میلیون و ۵۵ هزار نفربیمه
مدیرکل بیمه بیکاری وزارت کار گفت: در صورت تکمیل یا تصحیح اطلاعات و مدارک، پرونده‌ها به تأمین اجتماعی ارسال می‌شود؛ البته وزارت کار از زمان واریزها خبری ندارد و سازمان تأمین اجتماعی مکلف به پرداخت است و به جامانده‌های کرونا هم خزانه داری از طریق سازمان برنامه و بودجه باید واریز کند. بابایی ادامه داد: البته تاکنون یک میلیون و ۵۵ هزار نفربیمه، بیمه بیکاری را دریافت کرده اند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه