روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۳۹۹ دوشنبه ۳۱ شهريور - شماره 3747

قرارداد همکاری بین شرکت پارس زیگورات و هایپر استار امضا شد

 قرارداد همکاری بین مدیران شرکت توسعه مجتمع های خدماتی رفاهی پارس زیگورات و شرکت هایپر مارکت های ماف پارس در تهران امضا شد.
به گزارش کائنات به نقل از روابط عمومی گروه مالی گردشگری، مدیرعامل شرکت پارس زیگورات درباره قرارداد مذکور گفت: بر اساس این قرارداد، بخش هایپر استار مجموعه اقامتی، تفریحی و گردشگری زیگورات سنتر سیرجان به مساحت 4200 مترمربع به مدت 20 سال و همچنین تعداد 43 واحد تجاری به مساحت 4600 مترمربع به مدت 5 سال در اختیار شرکت هایپر مارکت های ماف پارس برای راه اندازی و بهره برداری قرار می گیرد. منصور زیدآبادی افزود: با توجه به سوابق تیم هایپراستار در راه اندازی و بهره برداری از این مجموعه ها و همچنین تنوع بالای محصولات، مدیریت یکپارچه و کیفیت منحصر بفرد، شرکت پارس زیگورات بر این شد تا نسبت به مذاکره و انعقاد قرارداد همکاری اقدام کند. وی ادامه داد: طبق توافق انجام شده بین طرفین، زمان افتتاح و راه اندازی بخش هایپر استار مجموعه تجاری تفریحی گردشگری زیگورات سنتر سیرجان، خرداد ماه سال 1400 خواهد بود.  زیدآبادی گفت: مجموعه زیگورات سنتر سیرجان با زیربنای 70 هزار مترمربع در زمینی به مساحت 27 هزار مترمربع در سه بخش ایجاد شده که در بخش اول هتل 5 ستاره با 136 اتاق اقامتی، بخش دوم تجاری با 155 واحد تجاری و بخش سوم تالار پذیرایی با ظرفیت 800 نفر ظرفیت دارد. پارکینگ های مجموعه تجاری به تعداد 460 واحد درطبقات 2- و 3- قرار دارد. به گفته وی حضور هایپراستار در مجموعه زیگورات سنتر سیرجان را می توان از این رو یکی از مهم ترین نقاط قوت این مجموعه دانست.
*خامی: بانک گردشگری آماده همکاری با هایپر استار در حوزه سرمایه گذاری است
مدیرعامل بانک گردشگری در مراسم امضای قرارداد یاد شده گفت: این بانک در حال حاضر در ارائه خدمات از بهترین موقعیت برخوردار است و یکی از بانک های محبوب ایران به شمار می رود. مرتضی خامی افزود: توسعه فعالیت ها و خدمات بانک گردشگری در سال های گذشته در مقایسه با بانک های دیگر بهبود یافته و باعث ارتقاء رتبه این بانک در بین بانک های کشور شده است. وی تصریح کرد: بانک گردشگری آمادگی دارد در کنار توسعه فعالیت ها، هم در حوزه بانکی و هم حوزه سرمایه گذاری با شرکت هایپر مارکت های ماف پارس همکاری کند. خامی گفت: همچنین آماده هستیم برای باشگاه مشتریان هایپر استار، کارت های اعتباری را تامین کنیم تا مردم بتوانند خریدهایشان را به سهولت انجام دهند.
*مدیرعامل هایپر استار : ایران را ترک نخواهیم کرد
مدیرعامل شرکت هایپر مارکت های ماف پارس نیز در این مراسم گفت: هایپر استار در 10 سال گذشته و دوران تحریم ها حضور باثباتی در ایران داشته و همچنان ماندگار خواهد بود.  “تییری ژولین”(Thierry Joulin) افزود: در جواب برخی ها که از ما سوال کردند با توجه به مسایل منطقه خاورمیانه، آیا ایران را ترک می کنید؛ با شفافیت اعلام کردیم که ایران را ترک نخواهیم کرد. وی تصریح کرد: از ابتدای ورود هایپر استار به ایران، اقتصاد ایران دچار فراز و نشیب هایی شده اما در کل ایران یک بازار بزرگ است و ماهیت فعالیت تجاری ما این گونه نیست که حضور یابیم و زود ترک کنیم . ژولین گفت: همکاری های رو به جلو خود با ایران را ادامه خواهیم داد و آماده هستیم تا در صورت امکان همکاری های خود را با بانک گردشگری افزایش دهیم. با برگزاری یک جلسه مشترک، درنظر داریم تا در هفته های آینده بتوانیم از بانک گردشگری به عنوان یکی از بانک های عامل برای همکاری استفاده کنیم. وی در عین حال تصریح کرد: درنظر داریم تا با حذف واسطه ها، کالاها را از تولید کننده اصلی خریداری و مستقیم به دست مصرف کننده برسانیم تا هم سود نصیب تولیدکننده شود و هم مردم کالاهای مورد نیازشان را با قیمت مناسب تهیه کنند.

معاون گمرک اعلام کرد:
امکان ترخیص فوری 2.7 میلیون تن
آنطور که معاون فنی گمرک ایران می گوید، در حال حاضر حدود ۳.۵ میلیون تن کالای اساسی در بنادر وجود دارد که با تسهیلات در نظر گرفته شده حدود ۲.۷ میلیون تن از آنها شامل پنج قلم کالایی امکان ترخیص فوری دارند.
مهرداد جمال ارونقی آخرین وضعیت موجودی کالای اساسی در هشت قلم کالا در بنادر را تشریح کرد و در این رابطه توضیح داد: از چندی پیش طی توافقات صورت گرفته بین دستگاه‌های ذیربط این امکان فراهم شد تا پنج کالا بدون کد رهگیری ترخیص شوند. وی با بیان اینکه برای انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالا، ارائه کد رهگیری بانک مرکزی که نشان‌دهنده تائید منشأ ارز است، الزامی خواهد بود، افزود: اما با تسهیلاتی که برای ترخیص سریع کالاهای اساسی پیش‌بینی شد، صاحبان کالاهای ذرت، جو، سویا، دانه‌های روغنی و روغن خام برای ترخیص نیاز به دریافت کد رهگیری بانک نداشته و می‌توانند برای انجام تشریفات گمرکی و ترخیص سریع کالاهای مذکور اقدام کنند. معاون فنی و امور گمرکی ایران در ادامه به جزئیات موجودی ۳.۵ میلیون تنی کالاهای اساسی اشاره کرد و گفت: تا این تاریخ حدود یک میلیون و ۴۹۰ هزار تن ذرت، ۳۳۹هزار تن جو، ۲۳۷ هزار تن سویا، ۳۹۵هزار تن روغن خام و بیش‌ از ۲۵۵ هزار تن دانه‌های روغنی در بنادر موجود است. وی افزود: در این حالت حدود ۲.۷ میلیون تن کالا از ۳.۵ میلیون تن کالای اساسی شامل پنج قلم کالای سویا، جو، ذرت، دانه‌های روغنی و روغن خام امکان ترخیص فوری بدون نیاز به کد رهگیری را دارا هستند. ارونقی به وضعیت سه کالای دیگر نیز اشاره کرد و افزود: تا هفته گذشته بیش از ۳۶۰ هزار تن گندم، ۳۸۰ هزار تن شکر و حدود ۲۰۰ هزار تن برنج در بنادر وجود داشته است.
*جزئیات موجودی کالای اساسی در بنادر
این مقام مسئول در گمرک ایران در ادامه موجودی کالاهای اساسی به تفکیک بنادر را اعلام کرد و گفت:  از ۳.۵ میلیون تن کالای اساسی بیش از  ۲.۳ میلیون تن در بندر امام خمینی (ره)، ۳۷۸ هزار تن شهید رجایی، ۱۱۰ هزار تن انزلی، ۳۶۸ هزار تن امیر آباد، ۱۲۳۰ تن شهید باهنر قرار دارند. وی ادامه داد: همچنین ۸۹۷ تن از این کالاها در بندر بوشهر، ۳۰ هزار تن چابهار، ۱۶۵۰ تن خرمشهر، ۱۵۴ هزار تن نوشهر، ۷۵ هزار تن فریدون کنار و ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن در آستارا انبار شده است. با وجود اینکه در مدت اخیر مصوباتی در رابطه با تسهیل ترخیص کالاهای اساسی در دستور کار قرار گرفت اما همچنان برخی مشکلات پابرجاست که از مهمترین آنها می توان به مسایل ارزی اشاره کرد، این در حالی است که برخی اقلام به صورت اعتباری خریداری شده و به بنادر  منتقل شده و اسناد مالکیت نیز در اختیار خریدار است و در خصوص بخشی از این کالاها هنوز مالکیت به صاحب کالا منتقل نشده است.
در عین حال که صاحبان پنج قلم کالایی که امکان ترخیص بدون دریافت کد رهگیری بانک را دارند، از این تسهیلات استقبال نکرده اند.

مشاور رئیس اتاق بازرگانی تهران مطرح کرد:
ارز چند نرخی عامل آشفتگی بازار
 مشاور رئیس اتاق بازرگانی تهران چند نرخی بودن ارز را در نوسانات قیمت ارز در بازار موثر دانست.
ابراهیم بهادرانی با اشاره به وضعیت تخصیص ارز در کشور اظهار کرد: بسیاری از مشکلات اقتصادی و رانت خواری عده‌ای سودجو به نحوه تخصیص ارز و چند نرخی بودن آن باز می‌گردد، اینکه دولت به دنبال حمایت از مردم و اقشار آسیب پذیر است اقدامی شایسته و قابل تحسین است، اما شیوه رسیدن به این هدف مشکلا فراوانی را برای اقتصاد به دنبال خواهد داشت. مشاور رئیس اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: نحوه تخصیص ارز از سوی دولت طی ماه‌های گذشته به دلیل تحریم‌های بین المللی و کاهش درآمد‌های دولتی با مشکلات فراوانی همراه بود، تخصیص‌های با تاخیر مواجه بوده و این موضع سبب بالا رفتن قیمت‌ها شده، از سوی دیگر به دلیل تفاوت نرخ ارز دولتی و آزاد برخی از افراد سودجو با دریافت ارز دولتی اقدام به فروش کالای خود با قیمت روز کردند و سود‌های کلانی را از طریق نامشروع به دست آوردند. بهادرانی بیان کرد: دولت نمی‌تواند علاوه بزر تخصیص ارز با نظارت بر روی تک تک دریافت کنندگان ارزی به نحوه توزیع ورود کند، به همین منظور بهترین کار عرضه ارز به قیمت روز به واحد‌های تولیدکننده کالای اساسی و پس از آن ارائه سوبسید به تولیدکنندگان برای فروش تجناسی خود با قیمت مصوب است. این کارشناس اقتصادی بیان کرد: تخصیص ارز دولتی به دلیل نبودن شفافیت در چرخه فعالیت اقتصادی امکان ناظرت دقیق را سلب کرده و در شرایط فعلی دولت باید به سمت سیستم‌های تخصیص ارز تک نرخی حرکت کند. وی افزود: با توجه به نامگذاری سال ۹۹ به عنوان سال جهش تولید، باید شرایط را برای فعالیت تولیدکنندگان فراهم کرد تا ضمن تهیه نیاز‌های داخلی شاهد توسعه و رشد اقتصادی باشیم. بهادرانی عنوان کرد: دولت توانایی کنترل مستمر بازار را ندارد و تصمیمات مقطعی می‌تواند باعث افزایش نوسان در بازار شود و از سوی دیگر این شکل تخصیص ارز باعث گران شدن کالا می‌شود که این اتفاق می‌تواند تورم را به صورت حباب افزایش دهد. مشاور رئیس اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: تخصیص ارز به مواد اولیه به دلیل مصرف چندگانه آن ف می‌تواند منجر به تولید کالای یارانه‌ای نشود و ضمن تاثیر منفی بر چرخه توزیه باعث ایجاد ثروت‌های بادآورده برای برخی از سودجویان شود. وی افزود: اولیت تخصیص ارز باید به واحدهای تولید باشد و  این تخصیص نباید به صورت نامنظم باشد تا چرخه تولید کشور متوقف نشود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه