روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۳۹۹ دوشنبه ۳۱ شهريور - شماره 3747

فریادهای رسای دفاع مقدس

 حمید جنیدی - مدرس- جنگ هشت ساله را به دلایل زیر می توان دفاع مقدس نامید:1. ما آغازگر جنگ نبودیم؛ این ادعای ما نیست. سرانجام یک حکم مقبول بین المللی روشن کرد که صدام متجاوز و مهاجم بوده است. بنابر این عنوان دفاع و پایداری عنوان پذیرفته شده ای است که از جانب: الف. مجامع جهانی، ب. واقعیت بیرونی، ج. تجربه های بعدی، د. مدارک و اسناد حمایت می شود. به این اعتبار می توان «دفاع هشت ساله» را «دفاع مقدس» نامید.2. “دفاع» ما مبتنی بر باورها و اعتقادات و ارزش های دینی به ویژه شیعی بود، با دلایل:الف. شعارها، نام عملیات ها، زمان های خاص، جلوه ها، و شعائر درون جبهه. ب. دفاع، جزیی از انقلاب اسلامی- نه پدیده ای عارضی - بود، بلکه ماهیت انقلاب اسلامی بودن نظام حاکم، سبب جنگ شده بود. ج. همة مظاهر و مؤلفه های دفاع مدافعان، صبغه و نمود دینی داشت؛ مانند وصیت نامه ها، پیشانی بندها، مزار نوشته ها، مراسم قربانیان، آثار به جا مانده از شهدا (مهر و تسبیح و...). د. از همه مهم تر انگیزه های اصلی رزمندگان، دین و باور دینی و پذیرش رهبری دینی بوده است.
به استناد این دلایل و پیوستگی دین با امور قدسی می توان گفت این دفاع «مقدس» بوده است. با این مقدمه مقبول، عنوان «دفاع مقدس» رساترین عنوان است؛ بنا بر این عناوین فرعی چون هنر دفاع مقدس، سینمای دفاع مقدس و ادبیات دفاع مقدس قابل توجیه و خدشه ناپذیر است. هفته دفاع مقدس نمودار مجموعه‌ای از برجسته‌ترین افتخارات ملت ایران در دفاع از مرزهای میهن اسلامی و جان‌فشانی دلاورانه در پای پرچم برافراشته اسلام و قرآن است. در این مجموعه تابناک، درخشنده‌ترین و نفیس‌ترین نگین گران‌بها یاد و خاطره شهیدان است. آن‌ها جوانان و جوانمردان رشید و پاک سرشتی بودند که با آگاهی و درک والای خود موقعیت حساس کشور را تشخیص دادند و وظیفه‏ی بزرگ جهاد در راه خدا را مشتاقانه پذیرا شدند. هر ملتی که چنین دلاوران آگاه و شجاعی را در دامان خود پرورده باشد حق دارد به آنان ببالد و آنان را الگوی تربیت جوانان خود در همه دوران‏ها بداند...  این جملات زیبا مربوط به شرح دفاع مقدس در کلام رهبری است، دفاع مقدسی که یادآور خون‏ های مقدسی است که در پای شجره طوبای انقلاب اسلامی ریخته شد، دفاع مقدسی که به رنگ خدا بود! دفاع مقدس یعنی در برابر تجاوز دشمن به خاک پاک کشورت ایستادگی کردن و کشتن و کشته شدن؛ اسیر گرفتن و اسیر دادن؛ پیشروی و عقب‌نشینی؛ شادی و غم و در نهایت و در هر حال خود را مامور انجام تکلیف کردن و خود را در برابر نظام؛ ملک و ملت ناچیز شمردن...
مگر از یادها می‌رود آن همه سختی‌ها، جان‌فشانی‌ها، ایثارها، شهادت‌طلبی‌ها و خسارت‌های فراوان مالی! مگر از یادها می‌روند آن رزمندگان؛ جانبازان؛ آزادگان و خانواده‌های معظم شهدا و جاویدالاثرهای آن سال‌های حماسه و ایثار سروهای راست‌قامت و اسوه‌های ایثار و صبر و پایمردی! که همانا غفلت از آن‌ها پشت پا زدن به ارزش‌های دینی و ملی می‌باشد!  مگر از یادها می‌روند آن جوانانی را که از سر کلاس درس و دانشگاه یا کارخانه و مزرعه و اداره برای دفاع از آرمان و سرزمین خود به جبهه ‏ها آمده بودند. بر اساس آمار موجود پنج میلیون ایرانی در جنگ تحمیلی شرکت کردند که از این تعداد افزون بر ۲۲۰ هزار نفر به شهادت رسیدند. از میان شهدای جنگ تحمیلی، ۱۶ هزار نفر در جریان بمباران مناطق مسکونی به شهادت رسیدند و بقیه در جبهه های نبرد شهید شدند. در دفاع مقدس ۸۵ هزار نیروی بسیجی و ۴۸ هزار ارتشی ، بیش از ۳۳ هزار دانش آموز و بیش از سه هزار و ۵۰۰ دانشجو به شهادت رسیدند.در این دوران ۸۸ مسیحی، ۱۸ کلیمی و ۹ زرتشتی در دفاع از خاک میهن شهید شدند و ۲ هزار تبعه غیر ایرانی نیز با حضور در جبهه های نبرد در مقابل عراق به شهادت رسیدند.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه