روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۱ سه شنبه ۱ آذر - شماره 4255

جزییات طرح «تناسبی‌شدن انتخابات مجلس»

ماجرای وزن رای هر فهرست!

  نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی به ارائه جزییاتی از طرح «تناسبی‌شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه‌های چهار نماینده و بیشتر» پرداخت.
جعفر قادری به عنوان طراح طرح «تناسبی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه‌های انتخابیه‌ای با چهار نماینده و بیشتر» ضمن بیان توضیحاتی درباره این طرح گفت: هفته گذشته این طرح در کمیسیون شوراها تصویب و برای قرار گرفتن در دستور کار صحن علنی به هیات رییسه مجلس ارجاع شد.
وی توضیح داد: طبق این طرح و مصوبه کمیسیون شوراها،‌ کاندیداها به صورت منفرد و یا فهرستی امکان مشارکت در انتخابات را دارند و رای دهندگان نیز مخیر به انتخاب نامزدهای مدنظر خود از بین فهرست‌ها و افراد منفرد هستند. بعد از پایان رای گیری، بدون توجه به منفرد و یا فهرستی بودن حضور کاندیداها به ترتیب بیشترین رای رتبه بندی شده و افراد منفردی که تا سقف تعداد کرسی‌های آن حوزه رتبه‌ای مساوی و یا کمتر از تعداد کرسی‌ها را دارند، به عنوان منتخب آن حوزه به مجلس راه پیدا می‌کنند. بعد از کسر تعداد منتخبین منفرد از کل کرسی‌ها، باقیمانده کرسی‌های حوزه انتخابیه بین فهرست‌ها به نسبت وزن رای آنها توزیع می‌شود. وزن رای هر فهرست از طریق تقسیم مجموع آرای نامزدهای آن فهرست به کل آرای همه فهرست‌ها به دست می‌آید. این نماینده مجلس ادامه داد: همچنین بدون توجه به افزایش تعداد نمایندگان، فقط در ۵ شهر تهران، مشهد، اصفهان، شیراز و تبریز نمایندگان براساس این نظام انتخاباتی به مجلس راه پیدا می‌کنند؛ یعنی از ۲۹۰ نماینده مجلس، ۴۹ نماینده از این شهرها انتخاب می‌شوند. به گفته قادری، تبدیل فضا از حالت دو قطبی به چند قطبی، حضور همه جریان‌های سیاسی در مجلس متناسب با وزن رای خود، افزایش میزان مشارکت در انتخابات، کمک به انتخاب و ماندگاری بیشتر نمایندگان توانمند،  خارج شدن انتخابات از حالت صفر و یکی، کاهش درصد آرای غیرموثر در انتخابات و جلوگیری از حاکمیت اقلیت منسجم بر اکثریت غیرمنسجم، عدم نیاز به برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای و امکان جایگزینی نفرات بعدی به جای نمایندگان متوفی و یا مستعفی بدون برگزاری انتخابات جدید از مزیت‌های این طرح است. متن مصوبه کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در طرح «تناسبی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه‌های انتخابیه‌ای با چهار نماینده و بیشتر»  به شرح زیر است:
«ماده واحده - نمایندگان غیرفهرستی و فهرستی در حوزه‌های انتخابیه ۴ کرسی نمایندگی و بیشتر براساس رتبه کمتر و یا مساوی با تعداد کرسی‌ها و نسبت درصدی از آراء ماخوذه صحیح هر فهرست به کل آراء ماخوذه صحیح فهرست‌ها به‌عنوان سهم آن فهرست و به ترتیب رای در آن فهرست انتخاب می‌شوند.
تبصره ۱- پس از شمارش آرای حوزه انتخابیه، نامزدها بدون توجه به عضویت در فهرست‌ها به ترتیب بیشترین رای رتبه‌بندی شده و نامزدهای غیرفهرستی (منفرد) با رتبه کمتر و یا مساوی با تعداد کرسی‌های آن حوزه، به‌عنوان منتخب شناخته می‌شوند.
تبصره ۲- سهم هر فهرست از کرسی‌های هر حوزه انتخابیه با تقسیم «مجموع آرای صحیح اخذ شده توسط نامزدهای آن فهرست» بر «مجموع آرای صحیح ماخوذه همه فهرست‌ها در آن حوزه انتخابیه» ضربدر «تعداد کرسی‌های باقیمانده نمایندگی آن حوزه» تعیین می‌شود.
تبصره ۳- در صورتی که سهم یک فهرست از کرسی‌ها، بیش از تعداد اعضای آن فهرست باشد، فقط به اندازه تعداد اعضا، به آن فهرست کرسی تعلق می‌گیرد. در این حالت سهم سایر فهرست‌ها از تعداد کرسی‌های باقیمانده مجدداً محاسبه می‌شود.
تبصره ۴- در صورتی که سهم فهرست‌ها، به‌صورت اعشاری باشد، در ابتدا سهم هر فهرست از کرسی‌ها برابر با ارقام صحیح آن فهرست لحاظ می‌شود و کرسی‌های باقیمانده به ترتیب به فهرست‌های با سهم بالاترین اعشار، بدون در نظر گرفتن رقم صحیح، اختصاص می‌یابد. در صورت برابری همه ارقام اعشار دو یا چند فهرست، ملاک تخصیص سهمیه در موارد باقی‌مانده، قرعه می‌باشد که در جلسه مشترک هیئت‌های اجرایی و نظارت مرکز حوزه انتخابیه انجام خواهد گرفت. نامزدهای عضو فهرست‌ها و یا نمایندگان آنان می‌توانند در مراسم قرعه‌کشی حضور داشته باشند.
تبصره ۵- چنانچه به‌دلیل عدم تایید اعتبارنامه، فوت، استعفاء و یا هر دلیل دیگری، هر حوزه انتخابیه‌ای که یک و یا چند منتخب و یا نماینده خود را از دست بدهد، منتخب و یا منتخبین بعدی برای مدت باقیمانده در آن حوزه از بین نامزدهای فهرست‌های واجد شرایط، پس از تایید صلاحیت مجدد توسط شورای نگهبان، به مجلس شورای اسلامی راه می‌یابند.»

واریز حقوق آبان ماه به همراه معوقه مهرماه
زمان واریز معوقات حقوق بازنشستگان
  معاون امور فنی صندوق بازنشستگی کشوری جزئیات ترمیم حقوق بازنشستگان و موظفین این صندوق را تشریح کرد.
اکبر شیرمحمدی اظهارکرد: در اجرای لایحه اصلاح قانون بودجه ۱۴۰۱ کل کشور و ترمیم حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری مصوب ۸ آبان ماه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی، با اقدامات انجام شده افزایش مصوب در احکام بازنشستگان و موظفین این صندوق اعمال شده است و حقوق آبان ماه مشترکین این صندوق به همراه معوقه مهرماه واریز می شود.
وی با اشاره به جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان کشوری گفت: بر اساس بند (۱-۲) ماده واحده قانون مزبور مبلغ مقطوع ۹۰۰ هزار تومان به حقوق بازنشستگان و موظفین مشمول قانون بودجه ۱۴۰۱ از تاریخ اجرای قانون که ابتدای مهرماه ۱۴۰۱ است و همچنین به میزان ۵ درصد حقوق شهریورماه، برای تعداد یک میلیون و ۵۸۹ هزار نفر از بازنشستگان و وظیفه بگیران ذینفع (بازنشستگان قبل از ۱۴۰۱/۰۷/۰۱) اضافه شده است.
شیرمحمدی به افزایش ۵۰درصدی مبلغ کمک هزینه عائله مندی بازنشستگان کشوری اشاره کرد و گفت: این مبلغ از ۴۰۷ هزار و ۳۸۹ تومان به مبلغ ۶۱۱ هزار و ۸۴ تومان افزایش یافته است؛ تعداد افراد مشمول این کمک هزینه ۹۶۷ هزار ۸۹۰ نفر است. معاون امور فنی صندوق بازنشستگی کشوری همچنین تصریح کرد: مبلغ حق اولاد نیز به ازای هر فرزند با افزایش ۱۰۰ درصدی از مبلغ ۱۰۵هزارو ۶۱۹ تومان به مبلغ ۲۱۱هزار و ۲۳۹ تومان بهبود یافته است. لازم به ذکر است، با توجه به عدم بارگذاری اطلاعات افزایش مبلغ عائله‌مندی و اولاد توسط دستگاه‌ها، افزایش حق عائله‌مندی، اولاد و معوقات مهر ماه و آبان ماه همراه با حقوق آذر ماه پرداخت خواهد شد. وی یادآور شد: مطابق توضیحات تبصره بند (۱-۲) برای افرادی که پس از اجرای این قانون یعنی پس از تاریخ اول مهر ۱۴۰۱ بازنشسته شده یا می‌شوند نیز ۹۰۰ هزار تومان به حقوق بازنشستگی آنان اضافه می‌شود. به گفته وی با افزایش های صورت گرفته، میانگین حقوق بازنشستگان کشوری از مبلغ ۷میلیون و ۹۵۳ هزار و ۵۴۶ تومان در نیمه اول سال ۱۴۰۱، به مبلغ ۹میلیون و ۲۴۱هزار و ۲۹۸ تومان در مهرماه سال جاری در مهر ماه سال جاری (به طور میانگین ۱۶.۲ درصد) ترمیم یافته که افزایش‌های مربوط به عائله‌مندی و حق اولاد نیز مازاد بر آن خواهد بود. گفتنی است، بازنشستگان کشوری با مراجعه به درگاه خدمات الکترونیک صندوق بازنشستگی کشوری به نشانی www.sabasrm.ir  یک روز پس از پرداخت حقوق آبان ماه می‌توانند نسبت به دریافت فیش حقوقی و حکم افزایش خود اقدام کنند.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه