روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

1404 شنبه 6 دي - شماره 4982

روایت یک منتقد از آسیب پلتفرم‌ها به جریان نقد؛ رسانه، کارمند صاحب اثر نیست

 «کیوان کثیریان» منتقد سینما گفت: نقد باید بیرون از کمپین‌های تبلیغاتی باشد و رسانه، کارمند صاحب اثر نیست و معتقدم عملا، جریان نقد آسیب جدی دیده است و متاسفانه این شرایط را پلتفرم‌ها و صاحبان اثر فراهم کرده‌اند.
کیوان کثیریان در این باره که شرایط نقد سریال‌های نمایش خانگی را چگونه می بینید؟ اظهار داشت: پلتفرم‌ها در سیاست‌های اخیر خود، نقد را هم جزو کمپین تبلیغاتی و رسانه‌ای خود گذاشته‌اند و برای نوشته شدن نقد روی هر سریال هزینه می‌کنند که طبیعتا این مساله روی کیفیت و جهت‌گیری نقد تاثیر می‌گذارد و این را نمی‌شود انکار کرد.
* می‌توان به هر نقدی مشکوک بود
وی تصریح کرد: نقد همیشه باید بیرون از کمپین‌های تبلیغاتی باشد و کار خودش را بکند؛ یعنی منتقد آزاد باشد هر چیزی که نظرش است و برای آن استدلال دارد، بنویسد. اما به هر حال شرایطی که وجود دارد تا حد زیادی این گونه نیست و چون شرایط به گونه‌ای است که اعداد و ارقامی وسط بازی هست شما می‌توانید به هر نقدی مشکوک باشی، حتی اگر نقد سالم و نظر واقعی نویسنده‌ای باشد. این آفت بدی است و آسیب جدی به سلامت نقد می‌زند.
این تهیه کننده سینمای مستند همچنین به این سوال که نقش انجمن منتقدان برای این موضوع چیست و عملکرد آن را چطور می بینید؟ گفت: نمی‌دانم این انجمن در این وضعیت چه کاری می‌تواند انجام دهد. از وضعیت انجمن از وقتی که صنفی و کارگری شده خیلی مطلع نیستم. ولی فکر هم نمی‌کنم کاری از دست انجمن بربیاید. چون این انجمن فعالیتش در حوزه رسانه ضمانت اجرایی ندارد و نمی‌تواند برای رسانه، روزنامه و مجله که چه بکند و چه نکند، تعیین تکلیف کند. سلامت ماجرا از جای دیگری مورد تهدید قرار گرفته است.
* مخاطبان به تعداد محدودی منتقد اعتماد می‌کنند
کثیریان درباره نگاه منتقدان به نقد و پاسخ به این پرسش که آیا مخاطبان براساس نقدهای منتشر شده آثار را برای تماشا انتخاب می کنند تاکید کرد: همچنان احساس می‌کنم که برخی مخاطبان بعضی منتقدان را جدی می گیرند؛ نظراتشان را می‌خوانند و تا حدی به آنان اعتماد می‌کنند اما مخاطبان و منتقدان معدودی. اما در نهایت پاسخ من به این سوال منفی است؛ یعنی برآیند ماجرا این‌گونه نیست که منتقدان خیلی در جذب مخاطب تاثیر دارند. گرچه به نظر می‌آید خود صاحبان اثر و پلتفرم‌ها این‌گونه فکر نمی‌کنند، وگرنه سفارش نقد نمی‌دادند و بابت آن هزینه نمی‌کردند.
* مهم است درباره پول گرفتن به ازای نوشتن نقد حرف بزنیم
این نویسنده سینمایی گفت: این‌که بابت نقد، پولی گرفته شود مهم است که درباره‌اش حرف زده شود. کارفرما نباید صاحب اثر باشد بلکه باید رسانه باشد. رسانه بابت نقد باید به منتقد وجه پرداخت کند و کم یا زیاد حق‌الزحمه‌اش را بدهد. اما صاحب اثر وقتی هزینه می‌کند نمی‌توانی اگر کاری را دوست داشته باشی نقد منفی راجع به آن بنویسی و بابت آن هزینه‌ای پرداخت شود.
کثیریان ادامه داد: منتقد کارمند صاحب اثر نیست. وقتی رابطه مالی بین صاحب اثر، رسانه و صاحب اثر و منتقد پیش آید عملا سلامتی در این بخش از دست می رود و عملا نقد از این وضعیت آسیب جدی دیده است و متاسفانه پلتفرم‌ها و صاحبان اثر این شرایط و فضا را رقم زده‌اند.

سریال امنیتی «سرجوخه» روی آنتن شبکه سه
 سریال امنیتی ـ جاسوسی «سرجوخه» هر شب ساعت ۱۹:۰۰ روی آنتن شبکه سه می‌رود.
سریال جاسوسی «سرجوخه» به کارگردانی احمد معظمی و تهیه‌کنندگی ابوالفضل صفری هر شب از تلویزیون پخش می شود.
سامان صفاری در نقش «کیان»، حمیدرضا محمدی در نقش «غلامرضا»، آرش آصفی در نقش یک افسر ضد جاسوسی، نازنین کیوانی در نقش یک اینفلوئنسر و نیلوفر کوخانی در نقش رزیتا از جمله بازیگران سریال هستند که در کنار بازیگران باسابقه‌ای، چون حبیب دهقان نسب در نقش سالار، علی اوسیوند در نقش آقا رضا، قربان نجفی ایفاگر کاراکتر رامین کشمیری، حسن اسدی به عنوان پدر کیان و علیرضا جلالی تبار در نقش طاهری مقابل دوربین رفته‌اند.
این سریال به نویسندگی حسین امیرجهانی با روایت دو قصه موازی، به زندگی دو شخصیت غلامرضا و کیان که از دو طبقه اجتماعی مختلف با انگیزه‌ها و کشمکش‌های متفاوت هستند می‌پردازد که هر دو در راه رسیدن به عشق موانع و اتفاقات زیادی سر راه‌شان قرار می‌گیرد.
عوامل این سریال عبارتند از :
سیدحسین امیرجهانی (سرپرست نویسندگان)، احمد گودرزی (مدیر تصویربرداری)، پری سا ناهیدپور (تدوین)، آرش زینال خیری (مدیر تولید)، فرزاد رحمانی (مدیر برنامه‌ریزی)، محمد بدرلو (دستیار اول کارگردان)، بیتا ارسطویی (منشی صحنه)، سیامک راشدی (بازیگردان)، مهدیار سزاوار (جلوه‌های ویژه بصری)، رضا ترکمان (جلوه‌های ویژه میدانی)، سید جلال موسوی (طراح گریم)، مهدی عرفاتی (طراح صحنه)، افسانه صمدزاده (طراح لباس)، مهرداد دادگری (صدابردار)، ظهیر پیرهادی (مدیر تدارکات)، علی پوراسد، شیوا خدابخش و مهسا عباسی (عکاسان).
«سرجوخه» در ۳۰ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای براساس متنی از حسین امیرجهانی هر شب ساعت ۱۹:۰۰ روی آنتن خواهد رفت.

فروش ۴۵۰ میلیون دلاری
 «آواتار» پیش از کریسمس
 فیلم «آواتار: آتش و خاکستر»، سومین ساخته جیمز کامرون از دنیای پاندورا، تنها یک هفته پس از اکران به فروش جهانی ۴۵۰ میلیون دلار رسید و در آستانه تعطیلات کریسمس، جایگاه خود را به‌عنوان صدرنشین گیشه سینماهای جهان تثبیت کرد.
فیلم «آواتار: آتش و خاکستر» پس از گذشت یک هفته از آغاز اکران، به فروش جهانی ۴۵۰ میلیون دلار دست یافته است؛ رقمی که شامل ۱۱۹ میلیون دلار در گیشه داخلی آمریکای شمالی و ۳۳۱ میلیون دلار در بازارهای بین‌المللی می‌شود. سومین سفر جیمز کامرون به دنیای پاندورا در روز سه شنبه موفق شد ۱۶.۵ میلیون دلار در آمریکای شمالی و ۳۴.۳ میلیون دلار در بازارهای خارجی فروش داشته باشد. این فروش میان‌هفته‌ای نشان‌دهنده افتی ملایم نسبت به آخر هفته افتتاحیه است و چشم‌انداز مثبتی برای ادامه اکران در بازه شلوغ تعطیلات کریسمس است؛ دوره‌ای که یکی از پررونق‌ترین زمان‌ها برای سینما رفتن در طول سال به شمار می‌آید. پیش‌بینی می‌شود «آواتار: آتش و خاکستر» در طول تعطیلات چهارروزه پیش‌رو، به فروشی بین ۷۵ تا ۸۰ میلیون دلار دست یابد؛ رقمی که برای حفظ جایگاه نخست گیشه آمریکای شمالی کافی خواهد بود. این در حالی است که سه فیلم جدید شامل درام-کمدی ورزشی «مارتی سوپریم» بازی تیموتی شالامی، درام موزیکال «سانگ سانگ بلو» از فوکوس فیچرز و کمدی فاجعه‌محور «آناکوندا» از سونی به ترکیب اکران‌ها اضافه می‌شوند. این آثار از شب کریسمس روی پرده می‌روند و بنابراین آمار فروش آن‌ها از روز کریسمس، اعلام خواهد شد. در همین حال، دنباله انیمیشنی دیزنی «زوتوپیا ۲» همچنان یکی از قدرت‌های اصلی گیشه در تعطیلات کریسمس به شمار می‌رود. این انیمیشن خانوادگی تاکنون ۱.۳ میلیارد دلار در سراسر جهان فروش داشته که ۹۹۳ میلیون دلار آن مربوط به بازارهای بین‌المللی است. «زوتوپیا ۲» مدت‌هاست فروش نسخه اصلی سال ۲۰۱۶ را پشت سر گذاشته و به‌زودی به دومین انیمیشن تاریخ (پس از « درون بیرون 2») تبدیل خواهد شد که فروش خارجی آن از مرز یک میلیارد دلار عبور می‌کند. در آستانه کریسمس، دیزنی به یک دستاورد بزرگ دیگر نیز دست یافت. این استودیو با موفقیت فیلم‌هایی مانند «زوتوپیا ۲» و «لیلو و استیچ»، مجموع فروش بلیت‌های جهانی خود را به بیش از ۶ میلیارد دلار رساند؛ شامل ۲.۳ میلیارد دلار در بازار داخلی و ۳.۶۵ میلیارد دلار در بازارهای بین‌المللی. این نخستین بار از زمان همه‌گیری کرونا و پنجمین بار در تاریخ است که دیزنی به چنین رکوردی دست پیدا می‌کند.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه