روزنامه کائنات
4

جامعه

1404 چهارشنبه 14 آبان - شماره 4947

دادستان تهران درخواست کرد؛

وزارت نفت نسبت به ارتقای استاندارد و کیفیت سوخت اقدام کند


 دادستان عمومی و انقلاب تهران بر لزوم اجرای دقیق قانون هوای پاک و انجام تکالیف قانونی از سوی دستگاه‌های مسئول تاکید کرد.
به گزارش قوه قضاییه، جلسه بررسی وضعیت آلودگی هوا در کلان‌شهر تهران، به ریاست علی صالحی دادستان تهران، و با حضور ولی‌الله مهبودی معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی تهران و جمعی از مسئولان دستگاه‌های متولی در سالن جلسات دادستانی تهران برگزار شد.
این نشست در راستای ایفای وظایف دادستانی تهران در صیانت از حقوق عامه و اعمال نظارت‌های قانونی بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی و در اجرای ماده ۲۲ قانون آیین دادرسی کیفری و ماده ۲ قانون هوای پاک و دستورالعمل نظارت و پیگیری حقوق عامه تشکیل شد. هدف این جلسه، بررسی میزان پیشرفت اجرای قانون هوای پاک، شناسایی موارد قصور احتمالی و برنامه ریزی برای اقدامات هماهنگ در فصل سرد سال بود.
صالحی در این جلسه با اشاره به اینکه موضوع هوای پاک از مصادیق حقوق عامه است، اظهار داشت: گزارش‌ها نشان می‌دهد که در تحقق کمربند سبز پیرامون تهران، استفاده از پساب در فضای سبز، توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و کنترل آلایندگی‌های صنعتی پیشرفت کافی حاصل نشده و استمرار پدیده‌هایی، چون سوزاندن پسماند و تخلیه غیرمجاز، وضعیت را تشدید کرده است. اکنون در آستانه فصل سرما لازم است تمام دستگاه‌های متولی با عزم جدی و برنامه‌ریزی منسجم برای کاهش آلودگی اقدام کنند تا نتایج ملموس آن در زندگی مردم قابل مشاهده باشد.
وی با تاکید بر اینکه محدودیت‌های اجرایی نمی‌تواند موجب ترک فعل مدیران شود، افزود: این موضوع یک کار فرابخشی و ملی است و همه دستگاه‌ها باید با حساسیت و جدیت تکالیف خود را انجام دهند. دستگاه‌هایی نظیر سازمان محیط زیست، وزارت بهداشت، شهرداری تهران، وزارت کشور، سازمان برنامه و بودجه، سازمان ملی استاندارد و پلیس راهور موظفند اقدامات خود را به صورت ماهیانه به دادستانی ارائه کنند تا در صورت عدم انجام وظایف قانونی، اقدامات مقتضی صورت گیرد. این دستگاه‌ها از جمله نهادهایی هستند که باید اقدامات خود را به صورت مستمر گزارش دهند.
وی اولویت‌های کنترل آلودگی هوا را شامل موارد زیر برشمرد: اسقاط خودروهای فرسوده، ارتقای کیفیت سوخت، اجرای طرح «کهاب» (کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخار بنزین)، توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی، تجهیز صنایع و نیروگاه‌ها به سیستم‌های کنترلی و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر.
 به گفته وی، این اقدامات در مجموع بیش از ۶۲ درصد اثربخشی در کاهش آلودگی هوا دارند.
دادستان تهران در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم رعایت استانداردهای یورو ۴ در تولید بنزین و گازوئیل و اجرای تکالیف مندرج در برنامه هفتم توسعه و قانون هوای پاک تأکید کرد و از وزارت نفت خواست تا با جدیت نسبت به ارتقای استاندارد و کیفیت سوخت و نیز کاهش گوگرد نفت کوره اقدام کند.
وی با اشاره به گزارش وزارت نفت درباره اجرای طرح کهاب، افزود: برخی جایگاه‌ها الزامات قانونی را رعایت نکرده‌اند که مقرر شد موضوع برای پیگیری قضایی به دادستانی تهران منعکس شود.
صالحی با تاکید بر نقش حمل‌ونقل عمومی در کاهش آلودگی هوا، گفت: بیشترین سهم آلودگی مربوط به وسایل نقلیه متحرک است و لازم است شهرداری، وزارت کشور، سازمان برنامه و بودجه و خودروسازان برای اجرای تعهدات قانونی خود از جمله اسقاط سالانه ۱۰۰ هزار خودروی فرسوده و جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی اقدام کنند. همچنین ارتقای استاندارد سوخت به یورو ۴ تا پایان سال ۱۴۰۵ باید تحت نظارت سازمان ملی استاندارد دنبال شود.
وی با اشاره به اهمیت انرژی‌های تجدیدپذیر اظهار داشت: سهم انرژی‌های پاک در مصرف دستگاه‌های دولتی باید تا پایان سال به ۱۰ درصد برسد، بر همین اساس مقرر کرد سازمان بازرسی استان تهران بر حسن اجرای تکالیف قانونی در این زمینه نظارت کنند.
دادستان تهران همچنین خواستار تخصیص اعتبارات لازم از سوی سازمان برنامه و بودجه برای نوسازی تجهیزات و احداث پروژه‌های تجدیدپذیر در شهرک‌های صنعتی شد و بر نظارت دقیق سازمان محیط زیست بر نمونه‌گیری‌ها و پایش مستمر صنایع و نیروگاه‌ها تاکید کرد.
صالحی در پایان گفت: دادستانی تهران در چهارچوب وظایف قانونی خود، ضمن حمایت از اقدامات مسئولانه و موثر دستگاه‌ها، در برابر هرگونه ترک فعل، قصور یا بی‌توجهی نسبت به حقوق عامه، اقدام قضایی قاطع و بدون اغماض را در دستور کار خود قرار خواهد داد.
 
پلیس راهور فراجا:
۱۴ میلیون وسیله نقلیه
در سال گذشته کنترل و اعمال قانون شدند
 معاون عملیات پلیس راهور فراجا با اشاره به آغاز فصل سرما و افزایش احتمال بروز پدیده وارونگی هوا در کلان‌شهرها، بر اهمیت مضاعف کنترل سلامت فنی و ایمنی وسایل نقلیه تأکید کرد.
سردار محمدباقر سلیمی با بیان اینکه در نیمه دوم سال، موضوع آلودگی هوا و نقش وسایل نقلیه به عنوان آلاینده‌های متحرک به یکی از مباحث اصلی مردم و مسئولان تبدیل می‌شود، اظهار کرد: پلیس راهور بر اساس وظایف ذاتی خود، موضوع کنترل سلامت فنی و ایمنی وسایل نقلیه را در طول سال و به‌ ویژه در نیمه دوم سال به‌ صورت ویژه در دستور کار قرار داده است.
وی افزود: این اقدام از دو منظر برای پلیس حائز اهمیت است. نخست اینکه سلامت فنی و ایمنی وسایل نقلیه می‌تواند تأمین‌کننده ایمنی وسیله و پیشگیری‌کننده از حوادث رانندگی باشد و از این جهت برای پلیس بسیار مهم است. دومین منظر، سهم وسایل نقلیه در آلایندگی هوای کلان‌شهرها و شهرهای صنعتی است که نیازمند کنترل مستمر و دقیق است.
* ۱۴ میلیون وسیله نقلیه در سال گذشته کنترل و اعمال قانون شدند
معاون عملیات پلیس راهور فراجا گفت: بر اساس آمار موجود، پلیس راهور در طول سال حدود ۱۲ درصد از توان عملیاتی خود را به کنترل سلامت فنی و ایمنی وسایل نقلیه اختصاص می‌دهد. در سال گذشته، بالغ بر ۱۴ میلیون وسیله نقلیه شامل خودروهای سواری، وسایل نقلیه سنگین و موتورسیکلت‌ها، بر اساس کدهای مشخص‌شده در جدول جرایم، از نظر سلامت فنی و آلایندگی توسط همکاران ما کنترل و اعمال قانون شده‌اند.
* ۶ میلیون وسیله نقلیه در ۷ ماهه سال جاری اعمال قانون شدند
وی افزود: در هفت ماهه نخست سال جاری نیز بیش از ۶ میلیون وسیله نقلیه سبک، سنگین و موتورسیکلت مورد کنترل و اعمال قانون قرار گرفته‌اند. بخشی از این وسایل نقلیه که دارای نقص فنی مؤثر در حوزه ایمنی یا آلایندگی شدید و دودزا بودن آشکار بوده‌اند، توقیف شده و پلاک‌های آن‌ها تحویل مراکز تعمیرگاهی شده است تا پس از رفع نقص به چرخه تردد بازگردند.
* ۹۰ درصد از ۱۳.۸ میلیون موتورسیکلت کشور فرسوده هستند
سردار سلیمی با اشاره به وضعیت موتورسیکلت‌ها گفت: در حال حاضر بیش از ۱۳.۸ میلیون دستگاه موتورسیکلت در کشور در حال تردد هستند که بالغ بر ۹۰ درصد آن‌ها در سن فرسودگی قرار دارند و عمدتاً کاربراتوری هستند. این موتورسیکلت‌ها حتی در صورت مراجعه به مراکز معاینه فنی، به سختی می‌توانند آزمون‌ها را با موفقیت پشت سر بگذارند، از این رو استقبال چندانی از معاینه فنی ندارند.
* درخواست از سازمان‌های مسئول برای تسریع در نوسازی ناوگان موتورسیکلت‌ها
معاون عملیات پلیس راهور فراجا تصریح کرد: از سازمان‌هایی که مسئول جایگزینی و نوسازی این وسایل نقلیه هستند انتظار داریم با سرعت بیشتری موضوع نوسازی موتورسیکلت‌ها را دنبال کنند. جایگزینی موتورسیکلت‌های کاربراتوری با نمونه‌های برقی، هیبریدی و کم‌حجم‌تر می‌تواند علاوه بر کاهش آلودگی هوا، در ارتقای ایمنی و کاهش تصادفات این وسیله پرخطر نیز مؤثر باشد.
* وسایل نقلیه نو تا ۴ سال نیاز به معاینه فنی ندارند؛ مشروط بر حفظ استانداردها
سردار سلیمی یادآور شد: برابر قوانین و مقررات جاری کشور، وسایل نقلیه نو تا چهار سال پس از تاریخ تولید نیاز به معاینه فنی ندارند؛ اما این موضوع مشروط به حفظ شرایط و استانداردهای ایمنی و فنی در طول این مدت است. اگر وسیله نقلیه در اثر استفاده، دچار نقص در سامانه‌های ایمنی یا فنی شود، حتی قبل از اتمام این دوره، باید به مراکز معاینه فنی مراجعه کند.
معاون عملیات پلیس راهور فراجا تأکید کرد: از همه هموطنان عزیز تقاضا داریم موضوع معاینه فنی وسایل نقلیه را جدی بگیرند.
مراجعه به مراکز معاینه فنی و انجام آزمون‌های لازم موجب شناسایی عیوب احتمالی و رفع آن‌ها می‌شود که این امر سلامت رانندگان و خانواده‌ها را در سفرهای شهری و برون‌شهری تضمین می‌کند. از سوی دیگر، رعایت این موضوع نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا و بهبود کیفیت هوای شهرهای بزرگ دارد.
سردار سلیمی در پایان ضمن آرزوی سلامتی برای هموطنان گفت: امیدواریم با همکاری مردم، نهادهای مسئول و پلیس، در سال جاری شاهد کاهش آلودگی هوا، افزایش ایمنی تردد و بهبود شرایط زیست‌محیطی در کشور باشیم.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه