اقتصاد
معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت:۱۳۰ میلیون تن تولیدات کشاورزی است که ۹۷ میلیون تن در حوزه زراعی است. به گزارش کائنات، مجید آنجفی در نشست با اعضای کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: نیاز ضروری بخش کشاورزی بحث کود است که ۳۰ هزار تن نیاز است این در حالی است که ۱۰ هزار تن وارد کشور شده است. این مقام مسئول وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: تخصیص ارز در این حوزه قطره چکانی انجام می شود که این امر مورد نگرانی بخش کشاورزی شده است. معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در حوزه گندم دو خشکسالی بزرگ در کشور داشتیم گفت: این خشکسالی ها در ۵۰ سال گذشته بی سابقه بوده که یکی مربوط به سال ۱۴۰۰ و دیگری برای امسال بوده است. وی عنوان کرد: در سال ۱۴۰۰، حدود ۴.۵ میلیون تن تولید گندم در کشور داشتیم که این رقم در امسال به حدود هشت میلیون تن رسید که امسال وضعیت نسبت به آن موقع بهتر بوده است. آنجفی با تاکید بر تامین به موقع نهاده ها گفت: یکی از مهمترین مسائل در این بخش تخصیص ارز است تا این بخش بتواند نیاز خود را تامین کند. معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: سال گذشته قرار بود که یک میلیون تن کود اوره از پتروشیمی ها دریافت کنیم که پتروشیمی ها به دنبال صادرات بودند تا اینکه نیاز داخل را تامین کنند. وی بیان کرد: برای تامین کودهای فسفاته یک و نیم میلیارد دلار نیاز به ارز ترجیحی داریم که تامین کننده یک و نیم میلیون تن نیاز بخش کشاورزی است این در حالی است که سال گذشته تنها ۳۰۰ هزار تن تامین شد. رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی پاسخ داد؛ واقعیت پشت تبلیغات فروش اقساطی لوازم خانگی چیست؟ رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی، با اشاره به گسترش تبلیغات فروش اقساطی در بازار، گفت: بسیاری از این تبلیغات واقعیت ندارند و واحدها در عمل حداقل ۲۵ درصد مبلغ کالا را بهصورت پیشپرداخت دریافت میکنند. برخلاف شعارهایی مانند فروش بدون پیشپرداخت یا بهره کم، نرخ سود واقعی بسیار بالاتر از ارقام اعلامشده است و مردم باید در مواجهه با این تبلیغات هوشیار باشند. به گزارش کائنات، اکبر پازوکی با اشاره به رکود حاکم بر بازار لوازم خانگی، اظهار کرد: تغییر قیمت لوازم خانگی در سالهای اخیر و کاهش قدرت خرید مردم باعث شده مردم به جای خرید کالا بیشتر به دنبال تعمیر کالا باشند و فقط در شرایطی که نیاز مبرم داشته باشند و کالا قابل تعمیر نباشد، برای خرید کالا اقدام میکنند. وی در پاسخ به این پرسش که آیا کاهش تقاضا در خرید جهیزیه نیز مشهود است، تصریح کرد: رکود بازار بر خرید جهیزیه هم تأثیر گذاشته است. در گذشته زوجهای جوان برای شروع زندگی حدود ۲۵ قلم کالای برقی میخریدند، اما این تعداد به حدود ۵ تا ۱۰ قلم کالای اساسی کاهش یافته است. لوازم ضروری مانند یخچال، ماشین لباسشویی، اجاق گاز، جاروبرقی و تلویزیون در اولویت هستند و خرید کالاهای غیرضروری مانند سرخکن، هواپز، مایکروفر، پلوپز یا گوشتکوب برقی کاهش یافته است پازوکی ادامه داد که در گذشته خانوادهها حتی برای کالاهای فرعی مثل جارو شارژی یا همزن هزینه میکردند، اما فقط اقلام ضروری خریداری میشود. طبیعی است که خانوادههایی که خانه شخصی دارند یا از وضعیت مالی بهتری برخوردارند، هنوز خریدهای کاملتری انجام میدهند، اما در مجموع بازار جهیزیه دیگر آن رونق سابق را ندارد. رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در ادامه درباره وضعیت فعالیت فروشگاههای قسطی لوازم خانگی بزرگ نیز گفت: این فروشگاهها با تبلیغات غیرواقعی در حال فعالیت هستند. برای مثال در تبلیغات میگویند با روزی ۵۰ هزار تومان و بدون پیش پرداخت ماشین لباسشویی میفروشند یا با بهره کم دریافت میکنند که هیچ کدام واقعی نیست. در عمل این واحدها حداقل ۲۵ درصد مبلغ کالا را بهصورت پیشپرداخت میگیرند و نرخ بهره واقعی هم بیش از چیزی است که اعلام میشود. لازم است مردم نسبت به این تبلیغات آگاهتر شوند تا بتوانند انتخاب درستتری داشته باشند. وی افزود: علاوه بر این مشخص نیست چه مبلغ هنگفتی سرمایه در این واحدها وجود دارد که محصولات خود را با اقساط ۲۴ ماهه میفروشند. در مقابل واحدهای صنفی با توجه به مشکل تامین مالی، چنین قدرت خرید و فروشی ندارند. رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در پایان در پاسخ به سوالی درباره وضعیت قیمتها بعد از افزایش نرخ ارز در ماههای اخیر، اظهار کرد: ما از قیمت کارخانهها خبر دقیق نداریم، اما دورادور شنیدهایم که تولیدکنندهها قرار است تغییر قیمت داشته باشند. علت این وضعیت هم افزایش قیمت ارز و مواد اولیه داخلی است. در داخل کشور افزایش یافته در نتیجه تولیدکنندگان ناچار به تغییر قیمت شدهاند، اما از سوی دیگر تقاضای مردم برای خرید بهشدت کاهش پیدا کرده است.