روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۰ يکشنبه ۳۰ خرداد - شماره 3921

وزیر کشور با اعلام نتایج نهایی شمارش آرا:

سید ابراهیم رییسی به عنوان رییس‌جمهوری ایران انتخاب شد

 وزیر کشور با اعلام نتایج نهایی شمارش آرا، گفت: سید ابراهیم رییسی با ۱۷ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۴۵ رای به عنوان رییس جمهوری منتخب ایران انتخاب شد.
عبدالرضا رحمانی فضلی عصر دیروز در نشست خبری با اعلام نتایج نهایی شمارش آرا، گفت: از کل واجدین شرایط ۵۹ میلیون  و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر کل آرای ماخوذه، ۲۸ میلیون و ۹۳۳ هزار و ۴ نفر در انتخابات مشارکت داشتند که این مشارکت ۴۸/۸ درصد است.
وزیر کشور افزود: سید ابراهیم رییسی با ۱۷ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۴۵ رای حائز مقام اول و از سوی مردم عزیز ما امانت‌دار دستگاه اجرایی و به عنوان رییس جمهوری انتخاب شد. رحمانی فضلی گفت: محسن رضایی میرقائد با سه میلیون ۴۱۲ هزار و ۷۱۲ رای و عبدالناصر همتی با دو میلیون و ۴۲۷ هزار و ۲۰۱ نفر در رتبه بعدی قرار گرفتند. وی تاکید کرد: سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی با ۹۹۹ هزار و ۷۱۸ نفر در رتبه چهارم قرار گرفت و بقیه آرا به عنوان آرا باطله ماخوذه ۳ میلیون ۷۲۶ هزار و ۸۷۰ رای است. رحمانی فضلی در ادامه گفت: امیدوارم خداوند متعال به همه ما توفیق درک و معرفت راه ائمه اطهار عنایت کنند. از ملت عظیم‌الشأن ایران اسلامی قدردانی می‌کنم و از زحمات همه کسانی که در این امر مهم و خطیر و این حادثه باشکوه و باشعور که موجب شد بتوانیم یکبار دیگر قدردانی  و شکرگزاری از نعمت توفیق داشتن اختیار، اراده و اعمال حاکمیت در پناه تعالیم اسلامی و آموزه‌های دینی و به یادگار مانده امام عزیزمان را متجلی کنیم.  
وزیر کشور عنوان کرد: در این وضعیت ابتدا باید قدردان و شاکر خداوند متعال و لطف او و حضور پرشکوه مردم در این حادثه باشیم که به‌رغم همه فشارهای روانی، تبلیغاتی و فشارهای مختلف و نارضایتی‌های اجتماعی ناشی از تحریم‌ها و روند ایجاد نارضایتی‌ها به وسیله عواملی که فکر می‌کنند با فشار به این مردم می‌توانند به اهداف خود برسند این مردم بنا به هدایت و راهنمایی مقام معظم رهبری که لحظه به لحظه طریق حرکت در مسیر انقلاب را به ما می‌آموزند موجب این شکوه و عظمت شدند.
رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: در کنار آن از رهبر انقلاب اسلامی که هم در مراحل قبل از برگزاری انتخابات، حین انتخابات همیشه راهنما، حامی و پشتیبان ما بودند هم قدردانی می‌کنیم. وی ادامه داد: از رییس جمهوری محترم و دولت که تمام اختیارات و راهنمایی‌های لازم را در اختیار وزارت کشور و ستاد انتخابات قرار دادند و همه کسانی که در اجرا، مشارکت داشتند اعم از استانداران، فرمانداران، بخشداران، دهیاران و همه دستگاه‌های اجرایی و به ویژه کسانی که به عنوان مجریان انتخابات از عموم مردم هم قدردانی می‌کنیم. رحمانی فضلی تصریح کرد: همچنین از ناظران شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر بر انتخابات شوراها و از رسانه‌های عزیز و صدا و سیما که ما را کمک کردند و از دستگاه‌های امنیتی، اطلاعاتی، انتظامی، نظامی و از قوه قضاییه و همه کسانی که در حوزه‌های مختلف توانستند این امر بزرگ را رقم بزنند قدردانی می‌کنیم.


 بورس بازان و نتیجه انتخابات؛
بازار سرمایه در انتظارترکیب جدید دولت
 یک کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: ترکیب دولت جدید به ویژه ترکیب سیاست خارجه و زوارت امور خارجه، و وزارت اقتصاد و بانک مرکزی بسیار اهمیت دارد که هم از بعد داخلی و هم بعد خارجی بر روی اینده اقتصادی کشور که مد نظر بازار سرمایه است بسیار تاثیر گذار خواهد بود.
حمید میرمعینی در گفت‌وگویی با اشاره به واکنش بازار سرمایه به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: بازار سرمایه نتیجه انتخابات ریاست جمهوری را پیش بینی کرده‌ بود.
وی درباره آینده بازار سرمایه در دولت جدید گفت: هنوز مواضع آقای رییسی درباره آینده اقتصادی و بازار سرمایه به طور کامل مشخص نیست. در این مدت برنامه اقتصادی که به طور خاص بازار سرمایه تحت شعاع قرار بدهد، دیده نشد. البته برنامه‌ای هم برای رد بازار سرمایه شنیده نشد.
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به واکنش بازار در دوره های قبل ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: در دوره‌ای که آقای احمدی‌نژاد قصد ورود به این عرصه را داشت برای انتخابات ریاست جمهوری در تبلیغات خود از بازار سرمایه بسیار بد‌گویی می‌کرد. بنابراین موضع افراد در تبلیغات وی می‌تواند بسیار اثرگذار باشد و تا حدودی می‌توان به برنامه‌های وی پی برد.
میرمعینی افزود: با انتخاب آقای احمدی‌نژاد در سال 84 بلافاصله در بازار سرمایه صف فروش ایجاد شد و بورس واکنش منفی نشان داد که متاثر از برنامه‌های تبلیغاتی احمدی‌نژاد بود. اما در دوره آقای رییس موضع‌گیری خاصی درباره اقتصاد یا بازار سرمایه دیده نشد.
وی تاکید کرد: به نظر در این شرایط بازار سرمایه تحول خاصی ایجاد نمی‌شود مگر اینکه دریچه‌های سیاسی جدیدی در عرصه بین‌الملل بر روی ایران باز شود که این موضوع هم در برنامه‌های آقای رییسی به طور مشخص اعلام نشد. البته باید توجه داشته باشیم که برجام دو طرفه است و باید دید در مذاکرات به چه نتیجه‌ای می‌رسند. می‌دانیم که تقریبا مذاکرات از نیمه تیرماه به تعویق افتاد و غربی‌ها منتظر انتخابات ریاست جمهوری در ایران بودند و تا زمانی که موضع‌گیری‌های جدید شکل بگیرد و ترکیب دولت جدید مشخص شود، پیشرفت قابل توجهی در روند مذاکرات نخواهیم دید.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: ترکیب دولت جدید به ویژه ترکیب سیاست خارجه و زوارت امور خارجه، و وزارت اقتصاد و بانک مرکزی بسیار اهمیت دارد که هم از بعد داخلی و هم بعد خارجی بر روی اینده اقتصادی کشور که مد نظر بازار سرمایه است بسیار تاثیر گذار خواهد بود.
میرمعینی در پاسخ به این سوال که آیا بازار سرمایه وارد حالت انتظار می‌شود، گفت: پس از اوج قیمت دلار و کنترل نرخ آن با از سرگیری دوباره مذاکرات با پیروزی بایدن و ورود ان به کاخ سفید،  با حالت انتظار در بازار دلار مواجه بودیم و درجا زدن بازار ارز و صحبت‌هایی که برای کاهش نرخ دلار تا 15 هزار تومان گفته شد، اثر خوبی بر روی بازار سرمایه نداشت چراکه تنها عامل محرک در بازار سرمایه در چند ماه اخیر آن، نرخ دلار و تورم انتظاری بود. در این شرایط  دوباره دلار به عنوان محرک مطرح می‌شود.
وی ادامه داد: معتقدم یک سناریو این است که با احتمال هر نوع تنش سیاسی نرخ دلار به ویژه در دوره انتقال قدرت از دولت دوازدهم به دولت سیزدهم تغییر می‌کند. در این مدت ممکن است دلار تا 32 هزار تومان هم افزایش پیدا کند اما با استقرار دولت جدید به حدود 25 هزار تومان می‌رسد. اما از آنجایی که احتمالا جریانات ورود ارز به کشور با مشکلاتی مواجه می‌شود و با احتمال تحت فشار قرار گرفتن سیاست بین الملل، از همه مهم تر به دلیل کسری بودجه، رشد نقدینگی و چاپ پول، به نظر می‌رسد از 6 ماه دوم به فاز تورم جدید شویم مگر اینکه حوزه سیاست خارجی به سمتی برود که شاهد جریان ورود ارز به کشور باشیم.
این کارشناس اقتصادی گفت: در بازار سرمایه به نقطه اواسط سال 98 برگشتیم که بازار ما نسبت به تحرکات نرخ دلار واکنش نشان می‌داد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا در این شرایط شاهد خروج سرمایه از بازار سرمایه خواهیم بود، ادامه داد: در حوزه سهامداران خرد به نظر نمی‌رسد که شاهد موج جدیدی باشیم اما معتقدم سهامداران کلان احتمالا به سمت بازار خودرو، ارز و طلا حرکت می‌کنند.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه